ISS school 20 jan rond 1800 contact te horen boven Nederland

Alles over satelliet en EME.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

ISS school 20 jan rond 1800 contact te horen boven Nederland

#1 Bericht door PA0ETE »

Ik krijg regelmatig dit soort mailtjes van Cor PD0RKC. Ik vind het zelf vaak heel leuk om op 145,800 MHz mee te luisteren.


Hallo Allemaal,

Op 20 January zal de Amerikaanse astronaute Sandy Magnus vragen beantwoorden van kinderen in Ontario Otowa Canada. Dit contact zal gedaan worden boven europe, de baan is uitstekend voor Nederland.

73's Cor PD0RKC


Canada, Tue (Jan 20) at 18:06 UTC
N5VHO - January 16, 2009 - 19:54

An International Space Station Expedition 18 ARISS school contact has been planned with participants at the Children's Hospital of Eastern Ontario, Ottawa, Ontario, Canada on 20 January. The event is scheduled to begin at approximately 1806 UTC. The contact will be a telebridge between stations NA1SS and ON4ISS. The contact should be audible over most of Europe. Interested parties are invited to listen in on the 145.80 MHz downlink. Audio from the contact should also be available via the AMSAT conference on EchoLink and via the 9010 Discovery reflector on IRLP. The participants are expected to conduct the conversation in English.

The Children's Hospital of Eastern Ontario is an academic pediatric hospital affiliated with the University of Ottawa, with a mandate for care, research and teaching. Over the past thirty years, CHEO has established itself as a world-class academic health sciences centre providing leading-edge treatment, diagnostic and laboratory services for children and youth aged 0 to 18 years. CHEO houses the Provincial Centre of Excellence for Child and Youth Mental Health and the Ontario Newborn Screening Program. CHEO is an active partner in the Champlain Local Health Integration Network, providing leadership in all aspects of pediatric health and wellbeing.

Participants will ask as many of the following questions as time allows:

1. How do you take a shower/bath
2. What is the best part about being an astronaut?
3. What do you eat?
4. How do you communicate with family?
5. What do you do if you dislike another crew member?
6. What do you do for fun?
7. Do you sleep in a bed? Or do you just "bob"?
8. What kind of clothes do you wear? Is it hot or cold?
9. Have you ever seen a balloon in space?
10. What kind of training do you need before you can live on the I.S.S?
11. Are you ever worried that the I.S.S will go out of orbit and crash?
12. Have there ever been any pets in space?
13. How can you tell if its night or day in space?
14. What do you do with all your waste and garbage?
15. When you go outside for a space walk what do you wear and how long does it take to get ready?
16. Are there any long term health affects from being in space - for example, is the life expectancy of astronauts lower after they have been in space for a long period of time?

Information about the upcoming ARISS contacts can be found at http://www.ariss.org/upcoming.htm#NextContact .

Next planned event(s):
1. Castor Valley ES, Greely, Ontario, Canada, Tue 2009-01-27 19:30:18 UTC
2. CERAM EAI RUE Albert Einstein Sophia Antipolis, France, Thu 2009-01-29 14:54:52 UTC via VK4KHZ
3. Ecole & Collège Jean XXIII, Pamiers, France, Fri 2009-01-30 13:08:47 UTC

ARISS is an international educational outreach program partnering the participating space agencies, NASA, Russian Space Agency, ESA, CNES, JAXA, and CSA, with the AMSAT and IARU organizations from participating countries.

ARISS offers an opportunity for students to experience the excitement of Amateur Radio by talking directly with crewmembers on-board the International Space Station. Teachers, parents and communities see, first hand, how Amateur Radio and crewmembers on ISS can energize youngsters' interest in science, technology, and learning. Further information on the ARISS program is available on the website http://www.ariss.org/ (graciously hosted by the Radio Amateurs of Canada).

Thank you & 73,
Kenneth - N5VHO

Gebruikersavatar
pd1rh
Berichten: 532
Lid geworden op: 11 aug 2007, 16:12
Locatie: Ass'n ( jo33ga )

#2 Bericht door pd1rh »

Vanavond 1900 lokale tijd.
Heb even een schermdump gemaakt van HRD sat. tracker.

Maximum hoogte boven de horizon, ongeveer:
=============================
19:07 30 graden boven de horizon, richting zuid-oost
20:42 65 graden boven de horizon, richting zuid
22:17 50 graden boven de horizon, richting zuid-west

Doe er je voordeel mee!
Bijlagen
folder.jpg
Boven europa
(227.29 KiB) 493 keer gedownload
folder.jpg
Overkomst
(150.84 KiB) 488 keer gedownload
Condor16,KENWOOD480SAT,YAESU857D, KENWOOD TH-F7E en AOR8000 RX

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

#3 Bericht door PA0ETE »

Hartstikke goed. Bedankt!

Gebruikersavatar
pd1rh
Berichten: 532
Lid geworden op: 11 aug 2007, 16:12
Locatie: Ass'n ( jo33ga )

#4 Bericht door pd1rh »

Graag gedaan!
En hier kun je meeluisteren ( denk ik) als je 145.800 niet kan ontvangen maar wel een PC met internet hebt:

http://www.nasa.gov/178952main_Mission_Audio_UP.asx

Helaas weet ik niet zo gauw of ie ook ZICHTBAAR zal zijn. Misschien vliegt ie in de aardschaduw en is
Op het ogenblik ( 18:58 ) hoor ik alleen kraakjes...

19:11 - NU HEB IK AUDIO op 145.800 met simpele GP op zolder en 12 meter coax aan de portofoon. Begonnen op 145.805 Mhz en geeindigd op 145.795MHz i.v.m. doppler verschuiving. Was prima te verstaan ( alleen de antwoorden van de astronaut ).
Laatst gewijzigd door pd1rh op 20 jan 2009, 22:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Condor16,KENWOOD480SAT,YAESU857D, KENWOOD TH-F7E en AOR8000 RX

Gebruikersavatar
PD7F
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 nov 2008, 14:45
Locatie: JO22mh

#5 Bericht door PD7F »

Ik heb ook even meegelsuisterd vanaf 1906 maar niets gehoord- misschien te laat (alhoewel volgens de site en orbriton 1906 de ' opkomst tijd' zou moeten zijn.
Nah jammer, bij de latere passages zijn er dacht ik geen uitzendingen?
Keep Calm and Carry On
(Frans is de naam)

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

#6 Bericht door pe1rea »

Eea was in NHN prima te volgen op een rondstraler.
Beetje fading, maar 100 % copy.
Antenne, oude 3 banden comet, gp7 oid, op 13 meter hoogte met de voet.
30 meter H100, even oud als de antenne, en een yaesu 857 als ontvanger.
op de beam waren de signalen regelmatig klem hoek, maar ivm het bewegen vh ISS wat lastiger te volgen op het handje.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PD7F
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 nov 2008, 14:45
Locatie: JO22mh

#7 Bericht door PD7F »

dan zal ik wel iets fout gedaan hebben, AO-51 komt normaal sterk door op een handheld met whipp antenne van 40cm. Volgende week maar eens kijken.
Keep Calm and Carry On
(Frans is de naam)

Gebruikersavatar
pd1rh
Berichten: 532
Lid geworden op: 11 aug 2007, 16:12
Locatie: Ass'n ( jo33ga )

#8 Bericht door pd1rh »

Blijkbaar staat de crossband repeater in het ISS aan.
Heb al twee keer verbindingen gehoord. De laatste 10 minuten geleden.
Morgenavond nog 4 mogelijkheden. Wie heeft zijn antennes op orde en probeert het?

Uplink 437.800
Downlink 148.800

Door dopplershift kan de uplink wel + / - 10kHz zijn.
Moet je met zenden denk ik even rekening mee houden?
Hoog beginnen ( ISS komt naar je toe ) en laag eindigen ( ISS gaat van je af. Denk aan het geluid van de voorbij racende ambulance... )

Als je nog mee wil helpen openstaande rekeningen van de antennes te betalen kan dat hier: http://www.ariss-eu.org/columbus.htm en kies 'donate'
Condor16,KENWOOD480SAT,YAESU857D, KENWOOD TH-F7E en AOR8000 RX

Gebruikersavatar
PD7F
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 nov 2008, 14:45
Locatie: JO22mh

#9 Bericht door PD7F »

aangezien ik de laatste pass niet kon ontvangen ben ik wel benieuwd naar de 'juiste' antennes ;)
edit://1/ gebruik je richt antennes? zodra ik mijn tuner en SWR meter heb kan ik ze bouwen
en ja ikhou wel rekening met de doppler shifts - AO51 is geen probleem maar ISS werkt niet? misschien was ik gewoon te laat.
Keep Calm and Carry On
(Frans is de naam)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

#10 Bericht door PA0ETE »

Als je je beam niet kunt eleveren is een simpele GP (met de radialen schuin omlaag) meestal een betere antenne. Een GP straalt onder een hoek van 45 graden omhoog en dat is goed te merken!

Gebruikersavatar
pd1rh
Berichten: 532
Lid geworden op: 11 aug 2007, 16:12
Locatie: Ass'n ( jo33ga )

#11 Bericht door pd1rh »

Ik heb mijn broer nog gebeld.
Hij heeft een oude scanner in de kamer staan met een sprietje van 50cm. erop. Zelf HIJ heeft het gehoord. Dus moeilijk kan het niet zijn...
Condor16,KENWOOD480SAT,YAESU857D, KENWOOD TH-F7E en AOR8000 RX

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

#12 Bericht door Steef »

Is er vandaag nog een keer een baan die je kan horen na ongeveer 18:00 locale tijd?
Wie praat luistert niet

KI6APR
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 okt 2008, 01:40
Locatie: Woodland, California

#13 Bericht door KI6APR »

Ik heb ook eens een school contact gevolgd in Californie in San Jose. Ik stond zelf in Woodland en dat is in de buurt van Sacramento. Uiteraard kon ik de uitzendingen uit San Jose niet horen, maar wel van de ISS.

Ik stond buiten met een Yaesu VX-6R portofoon met alleen maar een rubber duck antenne. De ISS was luid en duidelijk. Met een portofoon kun je de antenne richting nog aanpassen (dwars op de richting waar het signaal vandaan komt). Je moet ook de Doppler shift niet vergeten en een paan kHz hoger afstemmen wanneer de ISS naar je toekomt en een paar kHz lager wanneer de ISS weer van jouw positie af gaat.

Jan
Voorheen PA0PWR, nu KI6APR

Gebruikersavatar
PD7F
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 nov 2008, 14:45
Locatie: JO22mh

#14 Bericht door PD7F »

Als ie met een scanner en rubberduckie te ontvangen was door anderen moet dat ook bij mij lukken - raar. Volgende week beter!
Keep Calm and Carry On
(Frans is de naam)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

#15 Bericht door PA0ETE »

Moet zeker lukken, niet bij elke overkomst, maar zeker als ie redelijk boven ons langs komt. Ik heb hier een klein Maycom-scannertje, iets groter dan een lucifersdoosje (met 12,5 kHz-stappen, dus zonder rekening te houden met doppler) gaat het op een duckje van 12 cm ook.

Plaats reactie