ISS doppler bij DATV

Alles over satelliet en EME.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

ISS doppler bij DATV

#1 Bericht door PC1L »

BG9ITI in OM16UD geeft aan dat hij DATV signalen ontvangt. Zie onder ISS-DATV hier. Dat is geen SSTV op 2 meter. Als het goed is zou het een 'echt' DATV signaal betreffen op 13 cm.

Als dit waar is hoe los je dat op met de doppler shift ? Het ISS is een LEO wat zeer hoge doppler waarden oplevert.

Gebruikersavatar
PE4WJ
Berichten: 229
Lid geworden op: 13 feb 2015, 18:06
Roepletters: PE4WJ

Re: ISS doppler bij DATV

#2 Bericht door PE4WJ »

Op 13cm kan die Dopplershift wel iets van 60 kHz bedragen. Echter, een DATV signaal heeft een veel grotere bandbreedte waardoor de Dopplershift relatief gezien (dus ten opzichte van de bandbreedte) erg meevalt. Volgens https://www.ariss.org/hamtv-on-the-iss.html is de DATV zender momenteel niet actief, dus is waarschijnlijk een incorrecte melding.

73,

Wouter Jan PE4WJ

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: ISS doppler bij DATV

#3 Bericht door PC1L »

Hallo Wouter, tnx fr reactie. Ja ik dacht al zo misschien heeft hij iets anders waargenomen. De 13 cm DATV heeft een hele tijd uitgezonden, zonder camera aangesloten. Dan kon men de carrier ontvangen. Last but not least, weet jij toevallig ook wat ik in zo'n geval het beste kan doen .. ATV of DATV ontvangen. Ik weet niet of ik in DATV mode de carrier kan 'zien', op scherm krijg nl.

In dat geval zou ik dan wel zowiezo in ATV mode iets moeten zien.

Gebruikersavatar
PE4WJ
Berichten: 229
Lid geworden op: 13 feb 2015, 18:06
Roepletters: PE4WJ

Re: ISS doppler bij DATV

#4 Bericht door PE4WJ »

Volgens de link in mijn vorige post is de zender kapot, dus ik denk niet dat je iets gaat horen. Als ie wel uitzendt, het signaal maakt gebruik van DVB-S, digitale fasemodulatie en is een paar MHz breed. Derhalve dus geen smalband carrier die je makkelijk kunt detecteren. Ontvangt moet derhalve met een DATV RX die DVB-S kan, of met een SDR breed genoeg kijken, dan moet je hem zien in een waterval of spectrum plot

73,

Wouter Jan PE4WJ

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: ISS doppler bij DATV

#5 Bericht door PC1L »

.. met dank voor info :-)

Ja, inderdaad heb het gelezen, problemen met de trx.

Ohja, wat ik bedoelde .. kijken of er uberhaupt een signaal zou zijn op 13 dacht het geconverteerde signaal ( 13 -> 23 converter ) + tuner ) gewoon naar een digitale TV te leiden hi. Het idee was dat dan altijd iets v e veranderend signaal zou opvallen.

Plaats reactie