Circulaire polarisatie

Alles over satelliet en EME.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PF1JM
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 sep 2005, 19:16
Locatie: Apeldoorn JO32af

#16 Bericht door PF1JM »

PE1RYY, Milan schreef: Eh.. Ik kan op dit moment alleen bevestigen dat een impedantie-aanpassing met de getoonde splitter 3 dB verlies oplevert. De meting die ik zojuist op zo'n splitter dan mijn collega heb uitgevoerd geeft aan dat er in een splitter 3,2 dB verloren gaat.
Maar dan meet je aan 1 poort, neem ik aan. Dan zou het ook kloppen, want aan de andere poort meet je ook 3 dB verlies. Als je de signalen aan de beide poorten weer bij elkaar optelt, kom je theoretisch weer op 0 dB verlies. Als je de beschikking hebt over 2 splitters, dan zou je het signaal kunnen splitsen met de 1e en weer combineren met de 2e. Wat je dan meet, is het verlies in 2 splitters. Delen door 2 is verlies per splitter.
De beiden poorten waren in mijn meting afgesloten met een demper van 10 dB, dus 20 dB reflectiedemping per poort (VSWR 1:1.2). Dit gaf een reflectiedemping van 9 dB op de common-poort (VSWR 1:2). Waar dat nou in zit ben ik nog niet achter...
Geen idee...
Daarnaast is de impedantie inderdaad netjes 54 Ohm aan één kant terwijl er aan de andere kant 2x 50 Ohm zit. Dus de transformatie werkt wel.
Mooi toch als theorie en praktijk met elkaar in overeenstemming zijn. Komt niet zo vaak voor...
Ik zal binnenkort even de CAI-coax uit de muur trekken , als mijn vrouw het toestaat, en de meting nog eens doen aan de coax-kabel-variant. Maar ik verwacht hier vooralsnog vergelijkbare getallen.
Ach, die coax uit de muur, daar komt toch alleen maar bagger doorheen. Kun je idd. beter gebruiken om wat te experimenteren.

Jeroen PF1JM

pa0ehg
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 dec 2008, 14:29
Contacteer:

Zo kan je antenne ook niet goed werken

#17 Bericht door pa0ehg »

Uitgaande van de foto van je antenne veroorzaak je het grote probleem door de manier van montage.
De pijp waarop je de antenne gemonteerd hebt loopt helemaal door het veld dat de antenne opwekt. Daardoor wordt de antenne zwaar verstoord. Omdat beide polarisaties verstoord worden door de pijp merk je dat de antenne slecht werkt.

De oplossing zou je moeten zoeken in een pijp van kunststof of anders een extra beugel waarop je de antenne op afstand van de pijp monteerd.

Hopelijk kan je hier iets mee.

73 PA0EHG.

Gebruikersavatar
PE0SAT
Berichten: 734
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:19

Re: Zo kan je antenne ook niet goed werken

#18 Bericht door PE0SAT »

pa0ehg schreef:Uitgaande van de foto van je antenne veroorzaak je het grote probleem door de manier van montage.
De pijp waarop je de antenne gemonteerd hebt loopt helemaal door het veld dat de antenne opwekt. Daardoor wordt de antenne zwaar verstoord. Omdat beide polarisaties verstoord worden door de pijp merk je dat de antenne slecht werkt.

De oplossing zou je moeten zoeken in een pijp van kunststof of anders een extra beugel waarop je de antenne op afstand van de pijp monteerd.

Hopelijk kan je hier iets mee.

73 PA0EHG.

Afbeelding

Zoals je op deze foto kunt zien is de horz. drager van kunststof.

Maar ik heb de boel helemaal veranderd, ik heb nu twee 17 elem gestacked.

Afbeelding

Maar wel bedankt voor je reactie, in het voorjaar nog eens een poging wagen.

PE0SAT
Call: PE0SAT
Location: JO21
Website: PE0SAT

Plaats reactie