Circulaire polarisatie

Alles over satelliet en EME.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE0SAT
Berichten: 734
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:19

Circulaire polarisatie

#1 Bericht door PE0SAT »

Hallo,

Nadat ik een tijdje een verticaal opgestelde 17 elements Cue Dee had
gebruikt, heb ik de antenne vervangen door een 17 elements cross versie
van het zelfde merk.

Vertical opstelling 70cm:
Afbeelding

M.b.v. een power-splitter en het langer maken van een kabel d.m.v. het
toevoegen een 4/λ * V stuk coax kan ik RHCP en LHCP schakelen.

Cross opstelling 70cm:
Afbeelding

Wat schets nu alleen mijn verbazing, ik had verwacht dat de signalen
beter zouden worden, maar in plaats daarvan zijn ze slechter.

Ik denk dat ik de cross maar weer uit de mast haal en weer met een
enkele antenne ga werken.

Misschien dat er nog iemand online is die mij op weg kan helpen om dit
toch werkbaar te krijgen voordat ik de situatie weer terug verander.

Groeten PE0SAT
Call: PE0SAT
Location: JO21
Website: PE0SAT

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#2 Bericht door vk2gwk »

M.b.v. een power-splitter en het langer maken van een kabel d.m.v. het
toevoegen een 4/λ * V stuk coax kan ik RHCP en LHCP schakelen.
Weet je zeker dat het "slechter" (wat is dat precies in db???) worden niet een gevolg is van de tussengevoegde hardware? Als die stubs niet precies goed zijn levert dat gelijk al verlies op en ook in die power splitter blijft wel wat zitten.
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Gebruikersavatar
PE0SAT
Berichten: 734
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:19

#3 Bericht door PE0SAT »

vk2gwk schreef:
M.b.v. een power-splitter en het langer maken van een kabel d.m.v. het
toevoegen een 4/λ * V stuk coax kan ik RHCP en LHCP schakelen.
Weet je zeker dat het "slechter" (wat is dat precies in db???) worden niet een gevolg is van de tussengevoegde hardware? Als die stubs niet precies goed zijn levert dat gelijk al verlies op en ook in die power splitter blijft wel wat zitten.
Tja, dat wordt lastig om daar db waardes aan te hangen.

Ik kon voor de aanpassing makkelijk contacten maken met AO-51, de
signalen waren goed op te nemen maar nu met de huidige opstelling is
het signaal niet/nauwelijks waar te nemen.

Het 70cm downlink systeem is dus niet bruikbaar op dit moment met de
opzet zoals eerder beschreven.


73's PE0SAT
Call: PE0SAT
Location: JO21
Website: PE0SAT

Gebruikersavatar
PF1JM
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 sep 2005, 19:16
Locatie: Apeldoorn JO32af

#4 Bericht door PF1JM »

PE0SAT schreef:
vk2gwk schreef:
M.b.v. een power-splitter en het langer maken van een kabel d.m.v. het
toevoegen een 4/λ * V stuk coax kan ik RHCP en LHCP schakelen.
Weet je zeker dat het "slechter" (wat is dat precies in db???) worden niet een gevolg is van de tussengevoegde hardware? Als die stubs niet precies goed zijn levert dat gelijk al verlies op en ook in die power splitter blijft wel wat zitten.
Tja, dat wordt lastig om daar db waardes aan te hangen.

Ik kon voor de aanpassing makkelijk contacten maken met AO-51, de
signalen waren goed op te nemen maar nu met de huidige opstelling is
het signaal niet/nauwelijks waar te nemen.

Het 70cm downlink systeem is dus niet bruikbaar op dit moment met de
opzet zoals eerder beschreven.


73's PE0SAT
Open deur wellicht, maar zit je niet links circulair te werken bij een rechts circulair signaal van de sat? Scheelt toch zo'n 20-30 dB.

Gebruikersavatar
PE0SAT
Berichten: 734
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:19

#5 Bericht door PE0SAT »

pf1jm schreef:
Open deur wellicht, maar zit je niet links circulair te werken bij een rechts circulair signaal van de sat? Scheelt toch zo'n 20-30 dB.
Omdat uit te sluiten heb ik beide geprobeerd, geen succes ..... :cry:

PE0SAT
Call: PE0SAT
Location: JO21
Website: PE0SAT

pa1bjs
Berichten: 1137
Lid geworden op: 09 okt 2006, 16:18
Roepletters: PA1BJS
Locatie: Abbenbroek

#6 Bericht door pa1bjs »

Stomme vraag, zit er niet iets verkeerd? is de SWR niet erg hoog?
Heb je toevallig rg58 gebruikt?
Anders haal voor de grap die powersplitter er eens tussen uit
groet
bas
Elecraft K2, FT897D, FT-7
Fritzel GPA404

Gebruikersavatar
PE0SAT
Berichten: 734
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:19

#7 Bericht door PE0SAT »

pa1bjs schreef:Stomme vraag, zit er niet iets verkeerd? is de SWR niet erg hoog?
Heb je toevallig rg58 gebruikt?
Anders haal voor de grap die powersplitter er eens tussen uit
groet
bas
Ik heb alles al verschillende keren nagelopen, en er zit niet verkeerd.

Nee, de SWR is perfect, de meter komt nauwelijks de hoek uit.

Nee, ik heb voor het laatste stuk AIRCELL-7 en de rest is AIRCOM-PLUS

Powersplitter?, tja dat zou kunnen maar is dat waarschijnlijk?
Moet ik alleen een andere 50 Ohm aanpassing maken.


Ik overweeg weer de oude situatie terug te zetten, maar dit zou toch ook
moeten werken, of niet?

PE0SAT
Call: PE0SAT
Location: JO21
Website: PE0SAT

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1027
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

Re: Circulaire polarisatie

#8 Bericht door PD5DJ »

PE0SAT schreef:d.m.v. het
toevoegen een 4/λ * V stuk coax kan ik RHCP en LHCP schakelen.
Weet jij wel zeker dat je nu RHCP of LHCP gepolariseerd bent?

Als ik naar de foto's van jouw antennes kijk, zitten de stralers NIET op de zelfde plaats..

Deze formule geld alleen als de stralers op exact de juiste plek gemonteerd zitten..

Bij jouw zitten de stralers een paar cm verschoven ten opzichte van elkaar.

Die afstand moet je ook mee rekenen! anders krijg je een heel vreemd stralings patroon..
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

Gebruikersavatar
PE0SAT
Berichten: 734
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:19

Re: Circulaire polarisatie

#9 Bericht door PE0SAT »

PD5DJ schreef:
PE0SAT schreef:d.m.v. het
toevoegen een 4/λ * V stuk coax kan ik RHCP en LHCP schakelen.
Weet jij wel zeker dat je nu RHCP of LHCP gepolariseerd bent?

Als ik naar de foto's van jouw antennes kijk, zitten de stralers NIET op de zelfde plaats..

Deze formule geld alleen als de stralers op exact de juiste plek gemonteerd zitten..

Bij jouw zitten de stralers een paar cm verschoven ten opzichte van elkaar.

Die afstand moet je ook mee rekenen! anders krijg je een heel vreemd stralings patroon..
Daar heb je een punt, dat kan inderdaad wel een paar centimeter schelen,
maar zou dat zo veel invloed hebben? Heb je daar ervaring mee? Hier een
detail foto:

Afbeelding

PE0SAT
Call: PE0SAT
Location: JO21
Website: PE0SAT

pe1br
Berichten: 618
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

#10 Bericht door pe1br »

Ik heb er geen ervaring mee maar ik vroeg me af?
Hebben die pijp en die beugel geen invloed op je stralings patroon ?

PE1RYY
Berichten: 89
Lid geworden op: 18 jun 2007, 10:12
Roepletters: PE1RYY
Locatie: Mijdrecht

#11 Bericht door PE1RYY »

Had je toevalling ook al gekeken of het ontvangst met de afzonderlijke polarisaties (één van de antennes aansluiten) ongeveer is wat je gewend bent ? En is de VSWR van beiden afzonderlijke polarisaties in orde (en vergelijkbaar met de ander) ?

Als de satelliet circulair uitzendt, dan moet het ontvangst met enkel de +45 en -45 graden antenne vergelijkbaar zijn. Dit is ook het geval voor puur horizontale of vertikaal gepolariseerde signalen, dus kan je ook testen met een repeater in de buurt, dat is een wat stabielere referentie.

Misschien kan je hiermee een fout in één van de antennes of de bekabeling uitsluiten...

Hiernaast kan je misschien overwegen om een andere manier van aansluiten van de antennes te overwegen. Met een splitter (-3dB coupler) ben je al meteen 3 dB van je signaal kwijt. Probeer eens in plaats van de splitter het onderstaande ontwerp. Kost niet veel en helpt misschien een boel.
http://www.qsl.net/dk7zb/Cross-Yagi/cicular-right.gif
PE1RYY, Milan.

Gebruikersavatar
PF1JM
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 sep 2005, 19:16
Locatie: Apeldoorn JO32af

#12 Bericht door PF1JM »

PE1RYY, Milan schreef: Hiernaast kan je misschien overwegen om een andere manier van aansluiten van de antennes te overwegen. Met een splitter (-3dB coupler) ben je al meteen 3 dB van je signaal kwijt. Probeer eens in plaats van de splitter het onderstaande ontwerp. Kost niet veel en helpt misschien een boel.
http://www.qsl.net/dk7zb/Cross-Yagi/cicular-right.gif
Dit kost je ook 3 dB t.o.v. een lineair gepolariseerde dipool.

PE1RYY
Berichten: 89
Lid geworden op: 18 jun 2007, 10:12
Roepletters: PE1RYY
Locatie: Mijdrecht

#13 Bericht door PE1RYY »

Ik heb nog even contact gehad met een collega over de verschillende manieren van aansluiten. De combinatie met 2x 75 ohm levert ook 3dB aan demping op, net als de splitter die je nu gebruikt. Deze 3 dB win je weer terug omdat je nu niet één, maar twee antennes gebruikt voor ontvangst.

Met de circulaire polarisatie tegenover lineaire polarisatie verlies je inderdaad totaal weer 3 dB, maar aangezien de satellieten circulair zenden geldt dat daarvoor niet.
Per saldo ontvang je met een circulaire antenne een station met lineaire polarisatie wel met 3 dB lager signaal, maar het voordeel is dat je polarisatie-onafhankelijk bent geworden (ook horizontale signalen worden ontvangen met 3 dB lager signaal).

Is je tegenstation circulair gepolariseerd, dan is circulair ontvangen aan te bevelen aangezien je dan ten opzichte van een lineaire polarisatie 3 dB meer signaal zou moeten ontvangen én lineaire-polarisatie-onafhankelijk bent dus ook meteen alles ontvangt wat er uitgezonden wordt (zij het soms met iets minder signaal).
PE1RYY, Milan.

Gebruikersavatar
PF1JM
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 sep 2005, 19:16
Locatie: Apeldoorn JO32af

#14 Bericht door PF1JM »

PE1RYY, Milan schreef:Ik heb nog even contact gehad met een collega over de verschillende manieren van aansluiten. De combinatie met 2x 75 ohm levert ook 3dB aan demping op, net als de splitter die je nu gebruikt. Deze 3 dB win je weer terug omdat je nu niet één, maar twee antennes gebruikt voor ontvangst.
Je suggereert hiermee dat dat kleine stukkie van 2 * 75 Ohm parallel 3 dB verlies geeft?

Die 2 * 75 Ohm parallel heb je nodig voor impedantietransformatie. Als je 2 dipolen met elk een impedantie van 50 Ohm parallel zet, dan houd je 25 Ohm over. Om dit weer op 50 Ohm te brengen, heb je een kwart golflengte 35 Ohm kabel nodig. 2 * 75 Ohm parallel levert je 37,5 Ohm, en dat is goed genoeg (56 Ohm om "precies" te zijn).
Het verlies in de parallelle kabel is niet nul, maar wel verwaarloosbaar klein.

Een splitter doet hetzelfde, alleen het ziet er iets meer fancy en ook degelijker uit. De naam splitter zet je echter wel makkelijk op het verkeerde been, aangezien het behalve een splitter ook een impedantietransformator is.

Je wint die 3 dB niet terug met je tweede antenne, alleen als je tegenstation ook gebruik maakt van circulaire polarisatie (en dan wel in dezelfde richting...). Bij lineaire polarisatie blijft het verlies 3 dB. Je verstookt namelijk de helft van je vermogen in de verkeerde polarisatie.
Als je kijkt naar de claims van diverse fabrikanten, dan zie je vaak bij circulair gepolariseerde antennes een gain van X dBc, oftewel ten opzichte van een circulair gepolariseerde dipool. Zou de gain in dBd gegeven zijn, zou het getal 3 dB lager liggen.

Jeroen PF1JM

PE1RYY
Berichten: 89
Lid geworden op: 18 jun 2007, 10:12
Roepletters: PE1RYY
Locatie: Mijdrecht

#15 Bericht door PE1RYY »

Je suggereert hiermee dat dat kleine stukkie van 2 * 75 Ohm parallel 3 dB verlies geeft?
Eh.. Ik kan op dit moment alleen bevestigen dat een impedantie-aanpassing met de getoonde splitter 3 dB verlies oplevert. De meting die ik zojuist op zo'n splitter dan mijn collega heb uitgevoerd geeft aan dat er in een splitter 3,2 dB verloren gaat.

De beiden poorten waren in mijn meting afgesloten met een demper van 10 dB, dus 20 dB reflectiedemping per poort (VSWR 1:1.2). Dit gaf een reflectiedemping van 9 dB op de common-poort (VSWR 1:2). Waar dat nou in zit ben ik nog niet achter...

Daarnaast is de impedantie inderdaad netjes 54 Ohm aan één kant terwijl er aan de andere kant 2x 50 Ohm zit. Dus de transformatie werkt wel.

Ik zal binnenkort even de CAI-coax uit de muur trekken , als mijn vrouw het toestaat, en de meting nog eens doen aan de coax-kabel-variant. Maar ik verwacht hier vooralsnog vergelijkbare getallen.
PE1RYY, Milan.

Plaats reactie