ISS FM transponder gebruiken

Alles over satelliet en EME.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1396
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: ISS FM transponder gebruiken

#61 Bericht door Thijzer »

PE1KXY schreef:Nadeel van aluminium is dat het door de kracht x arm toch topzwaar wordt. Tijdens een Vhf Uhf dag eens een echte arrow antenne vast gehad en man man wat een lichtgewicht. Dus zoek zeker even naar een antenne gemaakt van echte pijlen (arrow) pijlen zijn zo te koop en her en der zijn dar zeker bouw ontwerpen van te vinden, tevens is die beter op te ruimen. Als ik versie 2 moet bouwen dan zeker met (boog) pijlen!
http://lanfermeijer.eu/richards-radiohu ... lfi-s.html

PS lol hadden we zeker, was een leuk project.
Ik heb de Arrow op een statief bevestigd waarop ik ook een gradenverdeling heb gemaakt voor de elevatie. Dan maakt het gewicht niet zo heel veel uit natuurlijk. Maar los in de hand is het inderdaad na 5 minuten wel leuk geweest. Gelukkig doet het ISS er ook niet veel langer over...

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1396
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: ISS FM transponder gebruiken

#62 Bericht door Thijzer »

Je kunt trouwens ook gewoon een kind uit je roedel gebruiken om de antenne te richten...
Afbeelding

PE1KXY
Berichten: 230
Lid geworden op: 11 nov 2009, 13:44
Roepletters: PE1KXY
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: ISS FM transponder gebruiken

#63 Bericht door PE1KXY »

ik blijf moeite hebben met "er overheen komen" vandaar een vraag: zenden (naar uplink) doen jullie dat tbv ISS op een vaste freq (en laten we de AFC van het setje in de ISS het werk doen?) of laat je bv HRD het doppler eff regelen. Ontvangst gaat goed, HRD regelt dat prima en de AFC van de 9700 trekt hem goed bij.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1396
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: ISS FM transponder gebruiken

#64 Bericht door Thijzer »

Ik zend met een portofoon op 2m en die wijzigt niet van frequentie. Misschien zou dat beter zijn gezien de doppler maar ik weet niet of de ontvanger zo breed is als een schuurdeur, dan ontvangt hij ook met doppler op de ingang prima. Geen idee. Maar ik heb alleen de ontvanger gecorrigeerd. De IC-705 laat mooi zien waar het signaal zit, dan kun je dat bijtrekken. Binnenkort met de IC-9700 gaat dat kennelijk automatisch.

Kortom: TX geen correcties gedaan, RX wel (begint 10-15kc hoger, eindigt navenant lager).

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: ISS FM transponder gebruiken

#65 Bericht door PC1L »

Thijzer schreef:
PE1KXY schreef:Nadeel van aluminium is dat het door de kracht x arm toch topzwaar wordt. Tijdens een Vhf Uhf dag eens een echte arrow antenne vast gehad en man man wat een lichtgewicht. Dus zoek zeker even naar een antenne gemaakt van echte pijlen (arrow) pijlen zijn zo te koop en her en der zijn dar zeker bouw ontwerpen van te vinden, tevens is die beter op te ruimen. Als ik versie 2 moet bouwen dan zeker met (boog) pijlen!
http://lanfermeijer.eu/richards-radiohu ... lfi-s.html

PS lol hadden we zeker, was een leuk project.
Ik heb de Arrow op een statief bevestigd waarop ik ook een gradenverdeling heb gemaakt voor de elevatie. Dan maakt het gewicht niet zo heel veel uit natuurlijk. Maar los in de hand is het inderdaad na 5 minuten wel leuk geweest. Gelukkig doet het ISS er ook niet veel langer over...
.. beetje de spieren gebruiken :lol: .. maar zonder dat & gekheid, dat werkt erg goed ! En het draaien v d antenne om de as is zo ook makkelijk te doen. Wat ik ook zag ( zelf nooit toegepast ) zijn varianten die je niet hoeft te draaien, deze werden circulair gepolariseerd ! Verlies - 3 dB.

Tip : met statief kun je een 'uitgebreide' Arrow gebruiken, werkt het nog beter !

pe1nil-cor
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 jan 2020, 18:20
Roepletters: pe1nil

Re: ISS FM transponder gebruiken

#66 Bericht door pe1nil-cor »

Ja het valt niet mee om in qso te maken via ISS heb gisteren mij wel terug gehoord maar zwak
als je twee porto's gebruikt kan wat doppler betreft de rx freq inprogrammeren.

73 Cor

ps bij sstv uitzendingen staat de transponder van ISS uit.
Bijlagen
ARISS-CHIRP.jpg

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: ISS FM transponder gebruiken

#67 Bericht door PC1L »

.. nota .. _ / + kleine afwijking RX NA1SS ISS repeater .. maar dat mag de pret niet drukken.

Cor, wat bedoel je met zwak ? Je signaal of de modulatie ?

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: ISS FM transponder gebruiken

#68 Bericht door PC1L »

Mededeling .. sinds gisteren is NA1SS J mode uitgeschakeld.

Heb even gekeken of ze ( al :) ) reverse geschakeld hebben. Ziet er niet echt naar uit momenteel :( :? ..

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: ISS FM transponder gebruiken

#69 Bericht door PC1L »

.. even tussen de bedrijven door verder uitgezocht. Resultaat :

NA1SS ( nu ISS ) werkt nu APRS 145.825 MHz - / + tolerantie + doppler shift ..

Zojuist, om het te testen, tussen alle bedrijven door, eventjes heel kort een contact gemaakt, GPS coordinaten QTH en MSG, dit laatste zie hier :

http://www.findu.com/cgi-bin/msg.cgi?call=PC1L-2

ISS zendt in de msg data naar het 'grondstation', in dit geval dus PC1L-2. Deze data worden normaalgesproken uitsluitend verzonden indien de GPS data ( APRS baken ) ontvangen en bevestigd zijn. Met die data kun je antenne tests doen. Je krijgt een nauwkeurig beeld van de antenne matches ( er zijn 5 matches mogelijk, ook de lineaire mogelijkheden ( vert hor ) inbegrepen, van toepassing bij de boven omschreven HyGain antennes, maar dit terzijde ), wat zeer nuttig kan zijn. Voor QRP werk onontbeerlijk.

Afwachten wanneer ze ( in reverse ? ) terugkomen met de VOICE repeater .. :lol:

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1396
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: ISS FM transponder gebruiken

#70 Bericht door Thijzer »

Vanmiddag geluisterd op de in- en uitgang maar geen voice repeater inderdaad.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: ISS FM transponder gebruiken

#71 Bericht door PC1L »

Als je luistert op VHF voor het geval de repeater mode J reverse geschakeld zou zijn wordt het 145.800 MHz i.p.v. 145.990 MHz.

pe1nil-cor
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 jan 2020, 18:20
Roepletters: pe1nil

Re: ISS FM transponder gebruiken

#72 Bericht door pe1nil-cor »

PC1L schreef:.. nota .. _ / + kleine afwijking RX NA1SS ISS repeater .. maar dat mag de pret niet drukken.

Cor, wat bedoel je met zwak ? Je signaal of de modulatie ?
allebei

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: ISS FM transponder gebruiken

#73 Bericht door PC1L »

.. ik vroeg dat omdat op de downlink het tamelijk luid en helder geluid was. Ook als stations met ruis over de repeater kwamen. Ik had je nog willen voorstellen om even op FM te proberen, in plaats van NBFM ( als je dat gebruikte ) ondanks de mindere signaal ruisverhouding op de ingang van de repeater. Maar inmiddels zijn ze even gestopt ermee. Zie vorig. Mogelijk ook dat je juist op de uitgang de downlink slechte ontvangst had ( preamps even uitschakelen ).

By the way, last but not least, heel even nog terugkomend op NA1SS ( ISS APRS ). Waren hier wat vragen over. Dacht zo zet ook maar even op zendamateur.com forum hi :)

Als je met succes bakens zet dan is dat ook te zien via aprs.fi, in dit geval is het dan :

http://aprs.fi/?call=pc1l-2&mt=hybrid&z ... _s=ss_call

Hier zie je ook dat e.e.a. komt van NA1SS ( ISS ). En dat bij een baken er heel wat over je QTH bekend wordt : klik maar eens op volg in Street View .. dat is een consequentie van het bakens versturen via ISS.. :lol: .. al je tegenstations krijg je zo te zien via aprs.fi met soms verrassende zaken op de plaatjes. Zoals een zendamateur die tandarts is of daarmee te maken : zijn behandelruimtes of bv een kerkhof van een om die daar werkt als koster ..

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1396
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: ISS FM transponder gebruiken

#74 Bericht door Thijzer »

Ja ik rij regelmatig in mijn auto rond met APRS aan dus ik moet altijd een beetje uitkijken waar ik allemaal kom natuurlijk... 8)

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: ISS FM transponder gebruiken

#75 Bericht door PC1L »

.. nuja, ik heb je in APRS wel eens gezien hier of daar, maar nooit zo op plaatsen dat je denkt van oje of nou nou etc. etc. :lol: .. alles OK 8).

Plaats reactie