Delfi C3 mogelijk in april gelanceerd

Alles over satelliet en EME.
Bericht
Auteur
pe1rxq
Berichten: 362
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

#16 Bericht door pe1rxq »

PE2AAB schreef: Ik heb al een HB9CV naar de 'hemel' gericht dus ben zeer benieuwd! Zal zeker RASCAL laten draaien om eens te kijken wat het doet!.

Anders kan ik altijd nog op de TU/e gaan kijken.
Voor iedereen die geintereseerd is:
Het backup grondstation voor Delfi-C3 zit op de 13e verdieping van het elektro gebouw (potentiaal, vroeger e-hoog) van de TU Eindhoven.
We zijn maandag vanaf ongeveer 7 uur 's ochtends aanwezig en verwachten net na half elf de eerste pass te ontvangen.
Kom gerust even kijken!

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

#17 Bericht door PE2AAB »

pe1rxq schreef:
PE2AAB schreef: Ik heb al een HB9CV naar de 'hemel' gericht dus ben zeer benieuwd! Zal zeker RASCAL laten draaien om eens te kijken wat het doet!.

Anders kan ik altijd nog op de TU/e gaan kijken.
Voor iedereen die geintereseerd is:
Het backup grondstation voor Delfi-C3 zit op de 13e verdieping van het elektro gebouw (potentiaal, vroeger e-hoog) van de TU Eindhoven.
We zijn maandag vanaf ongeveer 7 uur 's ochtends aanwezig en verwachten net na half elf de eerste pass te ontvangen.
Kom gerust even kijken!
Iemand al geprobeerd om met RASCAL en http://www.delfic3.nl/photoblog/wp-cont ... ode_tm.wav de data te decoderen?

Bij mij doet ie niets en 'synct' het programma slecht. Ligt dit aan de audiofile? Of heeft niemand leesbare data? Anders zou het mijn geluidskaart kunnen zijn bijvoorbeeld.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

#18 Bericht door PC1L »

Delfi C3 vandaag met succes gelanceerd .. Vanavond is ie binnen bereik ( volgens de nieuwe keplers ) .. benieuwd hoe de signalen zullen zijn voor wat betreft de zendamateur in het algemeen hi. :)

Rascal moet ik nog gaan halen ( shame ), ik ben een paar dagen weg geweest.

* Primary telemetry downlink: 145.870 MHz 1200 Baud BPSK AX.25 400mW
* Backup telemetry downlink: 145.930 MHz 1200 Baud BPSK AX.25 400mW
* Linear transponder passband downlink: 145.880 - 145.920 MHz (inverting) 400mW PEP
* Linear transponder passband uplink: 435.570 - 435.530 MHz
* Transponder mode beacon: 145.870 MHz CW (10dB below transponder PEP)

Enhiervind je de latest keplers ( Delfi C3 WebSite ) .. dan weet je exact wanneer Delfi C3 boven de horizon is hi ..

Natuurlijk is dit normaal niet de bedoeling, maar omdat het de eerste avond is hi hier onder voorbehoud :
Op basis van onderstaande 2-liner de tijden voor Delfi C3 ( onder voorbehoud ) .. QTH locator gekozen JO22NC UTRECHT MIDDEN NEDERLAND .. klik hier
Laatst gewijzigd door PC1L op 28 apr 2008, 20:56, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1038
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

#19 Bericht door PD5DJ »

Delfi-C3 net gehoord op de X-510 over de gehele pass van 18:06

Helaas net te slechte ontvangst om een goede Sync te krijgen met Rascal..

Volgende pass weer ff met de Arrow antenne op het balkon :)
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

#20 Bericht door PC1L »

PD5DJ schreef:Delfi-C3 net gehoord op de X-510 over de gehele pass van 18:06

Helaas net te slechte ontvangst om een goede Sync te krijgen met Rascal..

Volgende pass weer ff met de Arrow antenne op het balkon :)
Ontvangst zal aanmerkelijk beter zijn dan ! :) :)

Gegroet, leon PC1L.

Toegevoegd : s9 in de top zonder preamp met beam ( circ ) onder dak in de betreffende richting op 145.930 en heel even op een portofoon met rubber duck .. gaat echt goed vind ik. Op de bakenfrequentie heb ik echt helemaal niets gehoord. Maar dat kan aan mij liggen.

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1038
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

#21 Bericht door PD5DJ »

pc1l schreef: Ontvangst zal aanmerkelijk beter zijn dan ! :) :)

Gegroet, leon PC1L.

Toegevoegd : s9 in de top zonder preamp met beam ( circ ) onder dak in de betreffende richting op 145.930 en heel even op een portofoon met rubber duck .. gaat echt goed vind ik. Op de bakenfrequentie heb ik echt helemaal niets gehoord. Maar dat kan aan mij liggen.
Ik denk dat die Beacon mode pas in werking gaat als hij over gaat in Transponder mode..
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

Gebruikersavatar
PE0SAT
Berichten: 734
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:19

#22 Bericht door PE0SAT »

Vanavond twee maal geluisterd met een Kenwood TM-702e 2m/70cm FM
mobiel setje en een Diamond X5000 2m/70cm/23cm Antenne. Maar geen
geluk :cry:

Tja, 5khz stappen en een rondstraalertje dan valt dat ook niet mee.

De komende dagen nog eens luisteren, misschien dat het toch nog gaat
gebeuren.

PE1MHP - JO21ho

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1038
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

#23 Bericht door PD5DJ »

Hoi Jan

Delfi is alleen te beluisteren in Radio mode 2 en 145.930mhz USB
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

Gebruikersavatar
PE0SAT
Berichten: 734
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:19

#24 Bericht door PE0SAT »

PD5DJ schreef:Hoi Jan

Delfi is alleen te beluisteren in Radio mode 2 en 145.930mhz USB
Ja daar was ik ondertussen ook achter gekomen :P dat van die freq. wist ik, maar USB las ik op de site van Delfi 3C. In de loop van de dag eens even de TS-711E uit de doos halen :wink:

PE1MHP - JO21ho

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

#25 Bericht door PC1L »

PD5DJ schreef:
PD5DJ schreef:
Ik denk dat die Beacon mode pas in werking gaat als hij over gaat in Transponder mode..
Dat zal het zijn ja.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

#26 Bericht door PC1L »

PE1MHP schreef:Vanavond twee maal geluisterd met een Kenwood TM-702e 2m/70cm FM
mobiel setje en een Diamond X5000 2m/70cm/23cm Antenne. Maar geen
geluk :cry:

Tja, 5khz stappen en een rondstraalertje dan valt dat ook niet mee.


PE1MHP - JO21ho
Zelfs in FM kan je hem ( gebrekkig ) horen, waarnemen. Gisteren had ik hem op 145.935 ( sat in AOS, opkomend ) op een zeer oud mobiel setje TM231E met 5 kHz raster ! Signalen waren sterk. Moet er wel bijschrijven dat de antenne een beam was en CIRC alhoewel dat ivm de goede antenne werking van Delfi ( Turnstile system, uit fase : RHCP ) niet echt nodig is ! Een gewone ( lineaire ) antenne met voldoende gain kan al genoeg zijn.

Toegevoegd 290408 13:10 : voor alle zekerheid nog eens gemonitoord tijdens orbit 19 AOS, TOP en LOS .. tussen 12:31 en 12:40 local time in jo20uu goede signalen van Delfi. Wel iets zwakker dan gisteren ( => QRB ) maar het werkt ongetwijfeld goed daarboven. Wat nu ook opviel is dat bij gebruik lineaire antenne het signaal soms toch minder sterk wordt en dan weer opkomt. Met een circulaire antenne treedt dat effect minder op. Het heeft te maken met de stand ( attitude ) van de satelliet, de afstand en de beweging in orbit ( stabiliteit, wijzigen van het attitude ). Daardoor zal het uitgezonden normale CIRC signaal op de begane grond soms niet CIRC zijn, maar elliptisch of lineair van aard zijn. Voor een lineaire antenne is nu ook de polarisatie erg belangrijk, klopt dat niet dan raak je ( even ) de sat kwijt of neemt het signaal in belangrijke mate af. Iets dergelijks indien de afstraalrichting van het array niet naar jouw QTH wijst ( interferometereffecten, squinthoeken etc. ).
Laatst gewijzigd door PC1L op 29 apr 2008, 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Turnstile antenne

#27 Bericht door PE2AAB »

Ik zoek eigenlijk nog en goede bouwbeschrijving van een circulair gepolariseerde antenne voor 2 meter.

Bijvoorbeeld een Turnstile antenne of een Helix antenne? Heeft iemand ideeen?
Ik heb zelf ook al wat gegoogeled maar misschien zoek ik niet helemaal juist?

Rick
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PF1JM
Berichten: 644
Lid geworden op: 19 sep 2005, 19:16
Locatie: Apeldoorn JO32af

#28 Bericht door PF1JM »

googel eens op "texas potato masher" en/of "eggbeater antenna"

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

#29 Bericht door PE2AAB »

pf1jm schreef:googel eens op "texas potato masher" en/of "eggbeater antenna"
Dat helpt!

Inderdaad ook een hoop info te vinden en het ziet er eenvoudig zelf te bouwen uit.
Ik ga deze week eens kijken. Ben lekker vrij en het is toch rotweer buiten :-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Turnstile antenne

#30 Bericht door PC1L »

PE2AAB schreef:Ik zoek eigenlijk nog en goede bouwbeschrijving van een circulair gepolariseerde antenne voor 2 meter.

Bijvoorbeeld een Turnstile antenne of een Helix antenne? Heeft iemand ideeen?
Ik heb zelf ook al wat gegoogeled maar misschien zoek ik niet helemaal juist?

Rick
Turnstiles zijn zeer interessante antennes omdat je ze op diverse manieren kunt 'doorschakelen' bv IN fase of juist UIT fase etc. Je kunt er circulair mee zenden en ontvangen zowel RHCP als LHCP maar de gain is niet zo groot. Je ziet ze wel vaak op satellieten gemonteerd : 4 sprieten vormen samen zo'n Turnstile.

Een helix is als een beam : richtwerking en meer gain als de Turnstile. Je kan ze RHCP of LHCP bouwen maar tijdens bedrijf NIET omschakelen. Dat is eigenlijk niet erg want meestal voldoet een RHCP Helix erg goed. Door zo'n Helix in het azimuthale vlak te richten op de sat kom je al een eindje verder maar in feite moet hij voor optimale werking ook de juiste elevatie hebben, dus in dat geval wordt het al snel ook een pc gestuurde antenne toestand ( rotoren bestuurd door pc en speciaal prgr ) ..

Sommige sat stationnetjes gebruiken beide typen. Ook kan je circulair werken met twee lineaire beams, op speciale wijze gekoppeld, maar het is dan wat complexer in verband met de eventuele interferometer effecten bij optredende squint ( fout ) hoeken .. Je kan nu echter alle actuele polarisatievormen schakelen vanuit de shack ( relais ) : horizontaal of verticaal lineair, circ : rhcp of lhcp.

Als je een keuze gemaakt hebt dan vind je bv via ARRL vele ontwerpen op dat gebied.

En zo'n eggbeater antenna is ook zeer interessant om zelf te bouwen, je doet er ervaring mee op bovendien.

Plaats reactie