Delfi C3 mogelijk in april gelanceerd

Alles over satelliet en EME.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Turnstile antenne

#31 Bericht door PE2AAB »

pc1l schreef:
PE2AAB schreef:Ik zoek eigenlijk nog en goede bouwbeschrijving van een circulair gepolariseerde antenne voor 2 meter.

Bijvoorbeeld een Turnstile antenne of een Helix antenne? Heeft iemand ideeen?
Ik heb zelf ook al wat gegoogeled maar misschien zoek ik niet helemaal juist?

Rick
Turnstiles zijn zeer interessante antennes omdat je ze op diverse manieren kunt 'doorschakelen' bv IN fase of juist UIT fase etc. Je kunt er circulair mee zenden en ontvangen zowel RHCP als LHCP maar de gain is niet zo groot. Je ziet ze wel vaak op satellieten gemonteerd : 4 sprieten vormen samen zo'n Turnstile.

Een helix is als een beam : richtwerking en meer gain als de Turnstile. Je kan ze RHCP of LHCP bouwen maar tijdens bedrijf NIET omschakelen. Dat is eigenlijk niet erg want meestal voldoet een RHCP Helix erg goed. Door zo'n Helix in het azimuthale vlak te richten op de sat kom je al een eindje verder maar in feite moet hij voor optimale werking ook de juiste elevatie hebben, dus in dat geval wordt het al snel ook een pc gestuurde antenne toestand ( rotoren bestuurd door pc en speciaal prgr ) ..

Sommige sat stationnetjes gebruiken beide typen. Ook kan je circulair werken met twee lineaire beams, op speciale wijze gekoppeld, maar het is dan wat complexer in verband met de eventuele interferometer effecten bij optredende squint ( fout ) hoeken .. Je kan nu echter alle actuele polarisatievormen schakelen vanuit de shack ( relais ) : horizontaal of verticaal lineair, circ : rhcp of lhcp.

Als je een keuze gemaakt hebt dan vind je bv via ARRL vele ontwerpen op dat gebied.

En zo'n eggbeater antenna is ook zeer interessant om zelf te bouwen, je doet er ervaring mee op bovendien.
Tnx voor de heldere uitleg!
Ben altijd al geinteresseerd geweest in het satelliet gebeuren. Heb o.a. geassisteerd bij de verbinding tussen PI4TUE en NA1SS op. by PI9ISS.
Verder heb ik mijn eerste satverbinding reeds gemaakt in de shack van mijn dorpsgenoot Henk, PA3GUO. (Ik woon tegenwoordig overigens niet meer in Aalst-Waalre).
Dat QSO, over AO51, is ook bevestigd met een QSL!

Zelf ben ik nog maar een leek op 'ruimte'gebied maar ik wilde graag zelf ook eens wat SAT werk proberen.

Rick
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PE0SAT
Berichten: 734
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:19

#32 Bericht door PE0SAT »

Gisteren avond weer eens geluisterd, nu met de Kenwood TS-711E en
dan op 145.930 (plus min doppler) met USB. En heeeel in de verte een
signaal gehoord. En dan pas de twee overkomst die op plusminus 800km.

Afbeelding

RASCAL kon er niets mee, signaal ruis was erg slecht en kon dus geen
sync tot stand komen.

De komende dagen eens kijken of ik een 2m richt antenne in elkaar kan
knutselen of op de kop kan tikken.

We houden jullie op de hoogte.

PE1MHP
Laatst gewijzigd door PE0SAT op 02 mei 2008, 01:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Call: PE0SAT
Location: JO21
Website: PE0SAT

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

#33 Bericht door PC1L »

PE2AAB : "Dat QSO, over AO51, is ook bevestigd met een QSL!" .. Als ik vragen mag, had dat ook van doen met NA1SS ?

We hebben hier nl eens overwogen om ISS via AO-51 te werken na aanvraag bij NASA uiteraard hi hi. Overigens, zoals zoveel dingen is dat toen door tijdgebrek er niet van gekomen.

PE1MHP : ofwel je luistert tijdens een orbit waarbij het QRB groot is .. ofwel er is iets met je antenne niet OK. Ervan uitgaande dat je RX input gevoeligheid en noisefigure ( ruisgetal ) goed is .. Of mogelijk is er in je directe omgeving een verhoogde ruis t.g.v. een electrische installatie of zo iets ? Hoe dan ook, in dat soort gevallen biedt een richtantennetje soms al uitkomst. Er van uitgaande dat deze ruis niet in de lobben van je antenne terecht komt en je coaxiale transmissie ( coax kabel ) 'dicht' is ..... dus letten op een goede afsluiting ( minimale stootpuntwaarden, minimale swr waarden ).

I.v.m. Rascal : de signaalruisverhouding moet dan aan bepaalde voorwaarden voldoen. Tijdens de voorbereidingen omtrent Delfi heb ik kort contact gehad met Wouter ( Delfi C3 website ) over Rascal. Ik heb toen een 'artikeltje' ( pagina ) over ruis, signalen en antennes geschreven waarin zeer summier wordt gerept over het belang van een goede S/R verhouding.

Wie weet interesseert het jullie ( het is overigens absoluut geen must om het te lezen, hoor ) : zie hier.

Hoe dan ook, ik heb deze pagina getest a. d. hand van een proefexamen TU Delft. Dus er moet wel iets van kloppen in ieder geval hi :).

Gebruikersavatar
PE1KL
Berichten: 139
Lid geworden op: 14 nov 2005, 19:43
Locatie: Waspik

#34 Bericht door PE1KL »

Zojuist Delfi C3 gehoord, een regel telemerie kunnen decoderen, en dat alles met een rondstraler X-30, en TS-790E.

Best '73

Kees

PE1KL
Bijlagen
Delfi C3 PE1KL.doc
Screen dump Rascal
(391.5 KiB) 360 keer gedownload

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

#35 Bericht door PE2AAB »

pc1l schreef:PE2AAB : "Dat QSO, over AO51, is ook bevestigd met een QSL!" .. Als ik vragen mag, had dat ook van doen met NA1SS ?

We hebben hier nl eens overwogen om ISS via AO-51 te werken na aanvraag bij NASA uiteraard hi hi. Overigens, zoals zoveel dingen is dat toen door tijdgebrek er niet van gekomen.
Nee het werken over AO51 was een QSO met een andere amateur. ISS is wel gewerkt door Henk, PA3GUO. Check zijn opnames maar eens op:
http://home.vianetworks.nl/users/hamoen ... na1ss.html

Bron: http://home.vianetworks.nl/users/hamoen/pa3guo/
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

#36 Bericht door PC1L »

Ja, ziet er goed uit hi.

Ik herinner mij het eerste ( gebrekkige ) QSO over de AO-51 nog goed ( met ON4BK ) zie hier voor het audio .. Je MOEST in feite jezelf kunnen terughoren om te checken of je niet in de squelch van de satelliet terecht kwam, toen in de testperiode kritisch ingesteld ..

ON6HN
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 mei 2008, 11:03
Locatie: Tongeren Belgie

#37 Bericht door ON6HN »

Hallo .... daarnet heb ik ook wat telemetrie kunnen ontvangen en decoderen met Rascal, ik maak vorderingen :D :D
Bijlagen
delfi.jpg
(156.3 KiB) 380 keer gedownload

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

#38 Bericht door PC1L »

Hugo, congrats ! Welke signaal had jij van de satelliet ? En hoe was je eigen polarisatie ? Welke antenne ?

Leon PC1L.

ON6HN
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 mei 2008, 11:03
Locatie: Tongeren Belgie

#39 Bericht door ON6HN »

Dag Leon .... ik heb geluisterd met de vertikaal gepolariseerde yagi, signaalsterkte was max. S3 maar een hele boel andere rotzooi vlak langs de frequentie, menslief wat is er nu toch allemaal voor rotzooi in de lucht, dat had je 10 jaar geleden niet!

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

#40 Bericht door PC1L »

De eerste twee dagen na de launch heb ik gemonitoord :roll:, afgezien van een beetje local QRM viel het toen ( hier ) wel mee. Maar ik heb al van meer gehoord betreffende non local QRM. Een teveel aan satellieten zal het wel niet zijn ..... Of wel ?

ON6HN
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 mei 2008, 11:03
Locatie: Tongeren Belgie

#41 Bericht door ON6HN »

Dag Leon .... neen teveel aan satellieten zal het niet zijn maar al die andere dingen als geschakelde voedingen, computerschermen enz.... zelfs de kabeldistributie straalt hier (hangt nog in de lucht) op 145.725 krijg ik het geluid te horen van TV-limburg .... de satelliet antennes die ik nu gebruik staan maar 6 meter boven de grond. Ik ga een 9 elem yagi boven op mijn mast zetten, dan staat ze 28 meter boven de grond en hoop ik dat ik minder rotzooi ga ontvangen, ik moet echter eerst een voorversterker maken want met die 35 m coax eraan ga ik anders niet veel meer overhouden van het signaal.

73 ... Hugo

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

#42 Bericht door PC1L »

ON6HN schreef:de satelliet antennes die ik nu gebruik staan maar 6 meter boven de grond. Ik ga een 9 elem yagi boven op mijn mast zetten, dan staat ze 28 meter boven de grond en hoop ik dat ik minder rotzooi ga ontvangen, ik moet echter eerst een voorversterker maken want met die 35 m coax eraan ga ik anders niet veel meer overhouden van het signaal.

73 ... Hugo
Ja, die lokale storingen .. das erg. En als dat in je antenne lobben terecht komt is het dubbel erg. Die preamp heb je dan echt nodig om je S/R verhouding goed te houden hi. Ik denk dat het op 28 meter wel veel beter zal zijn. Overal gedaan met de sat antennes op lage hoogte als dat zo doorgaat. Zaak ook om je coax 'dicht' te houden anders heb je het nog steeds plakken ook al zorgt de preamp voor een meestal 'overstemmend' signaal.

Misschien een tip : toen ik nog met AO-27 experimenteerde was bij de keuze van een bepaalde polarisatie veel storing weg. De ergste vorm van storing die ik ooit had werd veroorzaakt door de oscillator van een ontvanger ( in stopkontact ) waarmee je radiografisch ( 70 cm ) lampen ( lichtnet ) e.d. mee kon schakelen ..... Het zendertje deed niks op die QRG.
Na verwijderen van deze schakelaar gingen de signalen van de satellieten van s5 naar s9 +++ in het meest gunstige geval. In het meest ongunstige geval ( met die schakelaar in het stopkontact dus ) was een satellietsignaal helemaal weg. Je had niet in de gaten dat het ergens anders aan lag. Het leek alsof die satelliet off duty was voor dat moment.
Laatst gewijzigd door PC1L op 05 mei 2008, 14:59, 2 keer totaal gewijzigd.

ON6HN
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 mei 2008, 11:03
Locatie: Tongeren Belgie

#43 Bericht door ON6HN »

Hallo mensen .... daarnet 69 packets kunnen decoderen .... het probleem waar ik mee worstelde was dat ik de "toonhoogte" van de telemetrie te "laag" instelde met de vfo ... ondanks dat Rascal perfect synchroniseerde decodeerde hij geen enkele letter .... nu heb ik de juiste "toonhoogte" in mijn hoofd en weet nu hoe het ongeveer moet klinken om hem te laten syncroniseren en decoderen.

73 .... Hugo ON6HN
Bijlagen
delfi2.jpg
delfi2.jpg (159.91 KiB) 5641 keer bekeken

Gebruikersavatar
PE0SAT
Berichten: 734
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:19

#44 Bericht door PE0SAT »

Dag Hugo,

Dat ziet er allemaal leuk uit, ik ben nog niet zover gekomen.
Te weinig gain en teveel QRM. Suc6 verder met Delfi-C3

PE1MHP, Jan
Call: PE0SAT
Location: JO21
Website: PE0SAT

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

#45 Bericht door PE7EB »

ON6HN schreef: nu heb ik de juiste "toonhoogte" in mijn hoofd en weet nu hoe het ongeveer moet klinken om hem te laten syncroniseren en decoderen.
Komt die toonhoogte een beetje overeen met deze, zoals die hier te beluisteren is Hugo?

Eric
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Plaats reactie