Es Hail, de up en down converter

Alles over satelliet en EME.
Bericht
Auteur
pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Es Hail, de up en down converter

#16 Bericht door pe1cmo »

Hier wat foto's van het experimenteerwerk.
es-hail pcb4.JPG
behuizing met up en down converter en eindtrap.
es-hail pcb1.JPG
ontvangst converter en 27 MHz referentie voor de LNB
es-hail pcb2.JPG
Zend converter
es-hail pcb3.JPG
Eindtrap met 90graden couplers.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Remco
Berichten: 675
Lid geworden op: 25 mar 2012, 15:39
Roepletters: PA3FYM
Locatie: Het Gooi

Re: Es Hail, de up en down converter

#17 Bericht door Remco »

Direct nadat Rene de bovenstaande foto's postte, is er nog een 'hardware error'
gevonden die er voor zorgde dat het RX LO (307.5 MHz) niet lockte met de
juiste PLL registerwaarden. Is nu opgelost.

Daarna heb ik de TX PLL software toegevoegd ... et voila, dat werkt ook!

Volgende stap is om >20W RF op 2400 MHz te maken. Terwijl ik dit schrijf, is Rene
daar de voorbereidingen voor aan het treffen.

't Project loopt zonder (grote) verrassingen en voortvarend verder!

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Es Hail, de up en down converter

#18 Bericht door pe1hzg »

pe1cmo schreef:Dat zijn leuke LNB's ja, alleen met het standaard kristal oscillatortje op de print ga je het niet redden denk ik. Stel dat het kristal 10ppm is (onbekend maar 10PPm lijkt me een goed uitgangspunt.) dan verloopt de LNB een 100kHz op 10 GHz, en voor SSB met 2.4 kHz bandbreedte wordt het draaien. Dus vandaar een externe ruisarme referentie die we aan de GPS gaan locken.
Ik weet niet of je ooit met BUCs hebt gewerkt, zeg maar zend-LNB's, maar daar wordt via een kabel 3 signalen verstuurd:
  • de middenfrequentie met het gemoduleerde signaal;
  • een 10 MHz referentie, die uit de binnenunit komt. Dat kan dan een TXCO zijn, in ieder geval zijn de temperatuurinvloeden een stuk minder want binnen is beter gestabiliseerd als buiten (en je kunt dit via een GPS doen, maar die troep wil je niet allemaal buiten hebben hangen)
  • voeding
Met een coaxkabel stuur je dus alle gewenste signalen naar de BUC en wordt de schakeling buiten nog eenvoudiger.

Wellicht dat dit idee te lenen is en dit de boel eenvoudiger en beter maakt.

Onderstaand plaatje is dus C-band.

Afbeelding

Remco
Berichten: 675
Lid geworden op: 25 mar 2012, 15:39
Roepletters: PA3FYM
Locatie: Het Gooi

Re: Es Hail, de up en down converter

#19 Bericht door Remco »

Jazeker, had je op mijn lezing moeten komen.

Mijn transverter is met de BUC-gedachte ontworpen
en wordt dus via de kabel gevoed met RX/TX IF en . . . PTT !

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Es Hail, de up en down converter

#20 Bericht door pe1cmo »

Zo weer even een update.

Vrijdag 10e augustus de print gewijzigd met een andere 1968 MHz oscillator en wat andere foutjes. Daarna richting China om de tekening te laten afdrukken, vier dagen later de printen, netjes doorgemetaliseerd en voorzien van soldeermasker in huis.
Nadat de print opgebouwd was eerst het bestaande deel nagelopen, in één keer werken. Daarna het upconverter deel aan de tand gevoeld.
De oscillator er LO drive waren onderhanden genomen, werkte nu wel stabiel. Nadat alles netjes van filters voorzien was kwam er tegen de 50 a 60 mWatt RF uit op 2400 MHz.

De eindtrap. Al in de ontwikkelfase wilde ik uitgaan van een epoxy substraat, hoewel 13cm eigenlijk niet meer geschikt is om op epoxy te werken was de prijs het doorslaggevende aspect. Het prijsverschil is een 5 dollar voor 10 printen, compleet doorgemetaliseerd en met soldeermasker, of rond de 300 euro voor Roger substrate. (Daarmee zou de eindtrap print het duurste deel van de eindtrap worden).
Ik ga er van uit dat ik nu op epoxy een 3dB vermogensverlies heb.

Uiteindelijk haal ik rond de 18 a 20 Watt uit de hele schakeling. Gezien de DC input niet helemaal tevreden, ik stop er 80 Watt DC in. Mogelijk is de uitgangsmatching niet optimaal, maar aan de andere kant, als ik het geschatte verlies van 3dB er bij optel toch een mooie schakeling.

Maar als we gaan rekenen met de Es Hail, geschatte uplink 1000 Watt EIRP en een 1 meter parabool zo rond de 25dB doet, dan heb ik aan 5 dBW genoeg, dat is een 3 Watt.

Kort om, het werkt goed, maar voor het puntje op de I gaan we toch kijken of het nog beter kan (op epoxy).
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PE1RXU
Berichten: 201
Lid geworden op: 10 okt 2009, 18:46
Locatie: JO21LO

Re: Es Hail, de up en down converter

#21 Bericht door PE1RXU »

Leuk project! ik volg het op de voet :D
Aan de rand van een afgrond is een stap voorwaarts meestal geen vooruitgang.

73, Alex.

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Es Hail, de up en down converter

#22 Bericht door pe1cmo »

En dan de behuizing.

Ik wil de antenne op het platte dak achter op het huis zetten, maar dan worden de kabels lastig en lang.
Aangezien de verliezen op 13cm toch snel oplopen kies ik er voor om de unit buiten bij de antenne te plaatsen en dan een kabel voor de 70cm set naar beneden. Ook een aparte voedingskabel met besturing en controle gaat naar beneden.

Maar dan moet je wel een waterdichte behuizing zoeken. Die vond ik bij Distrelec, en samen met een passende koelplaat samen gebouwd tot één geheel. (met dank aan John Lamboo PA7JB voor het mechanisch bewerken).
IMG_0765 (Large).JPG
IMG_0766 (Large).JPG
De zwarte kit om alles waterdicht te maken is vijverfolie kit, te koop bij Intratuin.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Plaats reactie