FM satelliet AO-91

Alles over satelliet en EME.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PE1BVQ
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 apr 2010, 10:59

FM satelliet AO-91

#1 Bericht door PE1BVQ »

Amsat heeft de FM satelliet Fox 1B / RadFxSat een Oscar nummer gegeven en gaat nu AO-91 heten.
Vanmorgen over de sat gewerkt maar viel erg tegen. De sat staat stevig te driften en draait behoorlijk waardoor je steeds bezig bent met het omschakelen van je antennes voor de juiste polarisatie.
Hopelijk dat het driften minder wordt. De downlink was sterk en goed te verstaan.

73 Hans, PE1BVQ

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: FM satelliet AO-91

#2 Bericht door pe1cmo »

Wat voor polarisatie gebruik je, als je circulair bent hoef je volgens mij niet van antenne om te schakelen.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

PE1BVQ
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 apr 2010, 10:59

Re: FM satelliet AO-91

#3 Bericht door PE1BVQ »

Ik kan schakelen tussen LHCP, RHCP, Horizontaal en verticaal.
Dus ik kan alle kanten op.

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: FM satelliet AO-91

#4 Bericht door PE4BAS »

Ik zag een paar filmpjes uit de USA waar ze gewoon portabel met de AO-91 werkten. Moet er toch eens mee bezig. Kan vast wel met jou een test verbinding maken Hans ;-)

PE1BVQ
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 apr 2010, 10:59

Re: FM satelliet AO-91

#5 Bericht door PE1BVQ »

Hallo Bas,

Ja, over die FM sats is gemakkelijk overheen te werken. Met een porto en een portable scanner of 2e porto kun je leuke verbindingen maken. Rubber ducky vervangen door een kwartgolf sprietje, e.v.t. nog een kwartgolf draadje als tegencapaciteit en de zendantenne loodrecht op de sat richten. Idem met de ontvanger. Zo maakte ik vroeger de QSO's over AO-27 en AO-51. Was lachen.
Naderhand met simpele yagi richtantennes gemaakt van bronzen pijpjes en PVC afvoerpijp. Maar kijk uit, als je er aan gaat beginnen is het hek van de dam. Kijk maar naar mij en vele anderen.
Komend jaar met vakantie in Midlaren mag je er mee spelen. :) :)
73 Hans, PE1BVQ

Plaats reactie