combi set voor sat gebruik

Alles over satelliet en EME.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE9DX
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 jan 2010, 00:08
Roepletters: PE9DX
Locatie: Winschoten
Contacteer:

combi set voor sat gebruik

#1 Bericht door PE9DX »

Sat werken heeft al lange tijd mijn interesse en ik heb dan ook een compleet werkend station staan.
Alleen is er iets wat me de laatste tijd begint te irriteren.
Ik werk nog altijd met oudere gescheiden sets voor 2 en 70, het steeds met de hand afstemmen wegens de doppler verschuiving begin ik vervelend te vinden.
Ook zijn deze sets niet middels een computer te bedienen omdat er geen cat aansluiting op zit.

Ik wil nu naar iets modernere set, het liefst eentje waar zowel 2/70 en eventueel 23 inzitten.
Uiteraard met cat besturing.
En als het kan freq correctie ivm de doppler.
2e hands heeft de voorkeur.



Wat wordt er gebruikt door de mede amateurs op dit forum?

FT-736, TS-2000 vul het lijstje maar aan.

Johan PE9DX.
member SATNOGS project

http://www.pe9dx.com

on4cgw
Berichten: 312
Lid geworden op: 18 nov 2014, 12:57
Roepletters: ON4cgw
Locatie: Wevelgem

Re: combi set voor sat gebruik

#2 Bericht door on4cgw »

Beste ,
Sedert anderhalve maand ben ik begonnen met Amsat.
Mijn Radio is een TS2000 en Antenne Kruisyagi 2m 70cm DIY
Maar moet nog veel leren :) eerst beginnen met ontvangen dan pas zenden

Ook werk ik met 2 motoren die afzonderlijk bediend worden.
AZ is de Kenpro KR600
EL is de Stolle type 2010

Vy 73 Kurt

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: combi set voor sat gebruik

#3 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Johan,

Sinds 1,5 jaar heb ik Yaesu FT847, deze laat ik besturen door SATpc32 programma.
In 2015 heb ik wat tests gedaan en kon mij via FO29 en AO73 horen, verder is het nog niet uitgewerkt.

Het kleine uplink knopje (handmatig afstemmen) vind ik een nadeel.

https://youtu.be/_-s0MFqumnk
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PE1NIL
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 okt 2015, 17:09
Roepletters: PE1NIL

Re: combi set voor sat gebruik

#4 Bericht door PE1NIL »

PE9DX schreef:Sat werken heeft al lange tijd mijn interesse en ik heb dan ook een compleet werkend station staan.
Alleen is er iets wat me de laatste tijd begint te irriteren.
Ik werk nog altijd met oudere gescheiden sets voor 2 en 70, het steeds met de hand afstemmen wegens de doppler verschuiving begin ik vervelend te vinden.
Ook zijn deze sets niet middels een computer te bedienen omdat er geen cat aansluiting op zit.

Ik wil nu naar iets modernere set, het liefst eentje waar zowel 2/70 en eventueel 23 inzitten.
Uiteraard met cat besturing.
En als het kan freq correctie ivm de doppler.
2e hands heeft de voorkeur.



Wat wordt er gebruikt door de mede amateurs op dit forum?

FT-736, TS-2000 vul het lijstje maar aan.

Johan PE9DX.
Beste Johan

Ben al ruim 20 jaar QRV op amateur sat s ik gebruik een YAESU FT 726 die ook geen cat ingang heeft.
In het verleden had ik wel een fodrtack automatisch volg systeem voor de sat antennes maar deze is ter ziele maar binnen kort ga ik dit wel weer automatisch doen.
Dus ik doe alles handmatig het probleem is dat vele sat gebruikers niet helle maal weten wat ze aan het doen zijn of de cat besturing niet goed hebben ingesteld.
Er zijn veel stations die ik achter na moet fietsen die de RX verdraaien in plaats van de TX en dan gaat het QSO de mist in en dit geld vooral bij de sat die maar een korte omloop hebben.
Dus oefening baard kunst laten we maar zeggen.

73
Cor PE1NIL

Gebruikersavatar
PE9DX
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 jan 2010, 00:08
Roepletters: PE9DX
Locatie: Winschoten
Contacteer:

Re: combi set voor sat gebruik

#5 Bericht door PE9DX »

Bedankt voor de antwoorden in deze.

Jammer dat de 726 geen cat heeft Cor, de 736 dus wel. Alleen moet dat dan wel weer met een extern printje met een MAX232 erop.
Het handmatig afstemmen van rotoren en ook de doppler heb ik tijden gedaan en gaf nooit echt veel problemen. Alleen we krijgen steeds meer van die kleine sats met hun korte doorkomst en het maken van een qso en aandacht voor al het bovenstaande neemt bij mij het plezier een beetje weg. Het kan allemaal wel, maar wil toch eens voor iets moderners gaan.

Zal de 847 ook op het lijstje zetten Tjeerd en dan eens kijken of die in mijn behoefte voorziet.

Kurt luisteren om het gevoel te krijgen hoe het werkt met de sats is een goed idee. Het gaat soms allemaal razend snel om een qso af te moeten handelen in korte tijd. Vooral het afstemmen in combinatie met de doppler is voor velen het moeilijkst. Maar daar zijn voldoende tabelletjes en artikelen over geschreven. Zeker dat er eens naast leggen dan gaat ook het afstemmen een stuk eenvoudiger.

Johan.
member SATNOGS project

http://www.pe9dx.com

Gebruikersavatar
PE0SAT
Berichten: 734
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:19

Re: combi set voor sat gebruik

#6 Bericht door PE0SAT »

PE9DX schreef: Ik wil nu naar iets modernere set, het liefst eentje waar zowel 2/70 en eventueel 23 inzitten.
Uiteraard met cat besturing.
En als het kan freq correctie ivm de doppler.
2e hands heeft de voorkeur.

Wat wordt er gebruikt door de mede amateurs op dit forum?

FT-736, TS-2000 vul het lijstje maar aan.

Johan PE9DX.
Hallo Johan,

Nog even een aanvulling van mijn kant:

Een losse Kenwood TS-711 en TS-811 (Zelf in gebruik, nog geen CTCSS mogelijk)
Kenwood TS-2000, deze gebruik ik nu en werkt prima, alleen een birdie in de 70cm maakt het lastig om SO-50 te werken.
Icom 910 of 9100, ervaring met de 910 maar niet met de 9100.
Yaesu FT-847, deze heb ik zelf gebruikt en is voor Sat een leuke set (Alleen problemen ondervonden met SO-50 en CTCSS)

73 Jan PE0SAT
Call: PE0SAT
Location: JO21
Website: PE0SAT

Gebruikersavatar
PE9DX
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 jan 2010, 00:08
Roepletters: PE9DX
Locatie: Winschoten
Contacteer:

Re: combi set voor sat gebruik

#7 Bericht door PE9DX »

Jan ook dank voor de aanvulling.
Hier staat nog een 711 in de kast die ik niet meer gebruik.
Optie kan dus ook zijn om naar een 811 te kijken, maar dan heb je weer 2 sets welke je moet afstemmen.

Ga ook eens kijken wat die beide Icoms kunnen, die had ik dus nog niet in het vizier.

Groet Johan.
member SATNOGS project

http://www.pe9dx.com

PE1BVQ
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 apr 2010, 10:59

Re: combi set voor sat gebruik

#8 Bericht door PE1BVQ »

Ik gebruik al jaren de Kenwood TS790. Deze set vind ik nog steeds de beste set voor satellietcommunicatie. Hij heeft een gescheiden systeem voor 2m, 70cm en e.v.t. 23cm. Dus ik kan met deze set gelijktijdig de transponder beluisteren (downlink) terwijl ik zend (uplink) naar de satelliet.
Heeft geen last van birdies zoals de modernere sets en heeft een ontzettend rustige en zeer gevoelige ontvanger waardoor ik geen LNA's nodig heb.
Helaas wordt deze set al jaren niet meer gemaakt en 2e hands wordt er door de liefhebbers veel geld voor geboden.
De set heeft CAT sturingmogelijkheid.
Persoonlijk bevalt mij het manueel bedienen beter dat via de CAT sturing.
Nadat jaren geleden mijn CAT sturing defect raakte en ik over moest op handbediening heb ik nooit meer de moeite genomen om de CAT sturing weer in orde te maken. Het is een handigheidje wat snel te leren is.
Het valt mij ook op dat de meeste cracks ook niet meer gebruik maken van CAT-sturing omdat er nog wel eens afwijkingen zitten in de TLE's. Met de hand heb ik meer mogelijkheden, kan beter bijregelen en kan sneller ingrijpen.

73 Hans, PE1BVQ

Plaats reactie