Satellieten werken met mijn FT-897

Alles over satelliet en EME.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Satellieten werken met mijn FT-897

#1 Bericht door Thijzer »

Jaren geleden heb ik eens een 2m/70cm kruisyagi gebouwd met het doel om eens met satellieten te experimenteren, maar het is er nooit van gekomen.

Nu wil ik dit weer gaan oppakken en ik heb ondermeer een Yaesu FT-897 tot mijn beschikking. Ik weet alleen niet wat de ervaringen hiermee zijn. Hij is niet full duplex dus ik kan mij zelf niet horen, maar is dat noodzakelijk en werkt de software voldoende goed om de doppler-verschuiving goed op te vangen?

Misschien zijn er OM's die al ervaring hebben met dit toestel of vergelijkbaar en die willen delen. Ik heb ook nog een Icom IC-7000 maar daar geldt volgens mij hetzelfde voor.

Any help is appreciated!

PE1BVQ
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 apr 2010, 10:59

Re: Satellieten werken met mijn FT-897

#2 Bericht door PE1BVQ »

Het over de satellieten werken met een FT-897D heb ik nog nooit gedaan. Ik gebruik speciaal hiervoor een Kenwood TS790, die gelijktijdig 2m alsmede 70cm kan werken. Een tranceiver speciaal voor over de sats te werken met cat-sturing. Maar dat terzijde.
Jij beschikt over een FT-897D alsmede een Icom IC7000. Dan is hiermee in iedergeval een probleem mee opgelost, t.w. meeluisteren tijdens zenden. Het is heel belangrijk om je eigen signaal te beluisteren en te horen of je ook daadwerkelijk over de satelliet komt en hoe het klinkt.
Je ene set gebruik je om te luisteren en de andere om te zenden. Je kunt het optredende doppler-effect met de hand aansturen maar ook via een CAT-sturing. De FT-797D heeft dit en ik vermoed de IC7000 ook, dus daar is wel iets voor te maken.
Ga eens googlen, zeker weten dat je een oplossing vind voor de juiste aansturing t.b.v. doppler en antenne aansturing.
Ikzelf heb ruim 4 jaar met CAT sturing gewerkt, maar door een probleem ben ik overgeschakeld op handbediening omdat ik toen geen tijd had om het te herstellen en dit bevalt dusdanig goed dat ik het CAT systeem niet meer hersteld heb. Dus met de hand is mogelijk om de azimuthrotor en elevatierotor bij te regelen en ook nog het doppler-effect bij te regelen en dat doe ik nu al weer ruim 7 jaar. En dat bijna dagelijks.
Veel succes,
Groeten, Hans, PE1BVQ

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1024
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

Re: Satellieten werken met mijn FT-897

#3 Bericht door PD5DJ »

Zoals Hans al zegt.

Je gebruikt 1 set voor VHF en de andere voor UHF.
Ik gebruik zelf SATPC32 die kan ook 2 verschillende radio's aansturen, dat gaat uitstekend.. Jouw beide radio's worden ondersteund :)
Ik laat meestal SATPC32 even de frequenties goed zetten, daarna zet ik CAT control uit, dan kan ik de radio's met de hand bedienen..

Voor de rest als je zonder cat control aan de gang gaat, zet je de frequenties op beide radio's klaar.. luister je met de RX naar een station die je hoort.. en met de uplink draai(zoek) je al fluitend tot je je zelf weer terug hoort..
Zelf tune ik alleen de uplink tijdens een sat QSO, de RX laat ik staan.
Bijlagen
Schermafdruk 2016-11-18 20.38.56.png
Schermafdruk 2016-11-18 20.38.56.png (10.73 KiB) 11916 keer bekeken
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Satellieten werken met mijn FT-897

#4 Bericht door Thijzer »

Bedankt voor de tips! Ja, beetje duf dat ik daar niet aan gedacht heb, om beide TRX-en te gebruiken...

Die software is wel interessant, daar ga ik me eens in verdiepen. Hopelijk binnenkort eens proberen of ik er überhaupt overheen kom en mezelf kan horen, dat zou ik op zich al cool vinden en dan nog een QSO...

Nou, tijd voor experimenten dus!

PE1BVQ
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 apr 2010, 10:59

Re: Satellieten werken met mijn FT-897

#5 Bericht door PE1BVQ »

Hallo Thijzer,
Veel succes!

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1024
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

Re: Satellieten werken met mijn FT-897

#6 Bericht door PD5DJ »

De nieuwe XW-2* transponders doen het uitstekend zoals ook AO-73, die zijn redelijk eenvoudig te werken..
Voordat ik klaar was met mijn Satelliet setup, werkte ik deze op mijn Diamond X300 :)
Zet beide sets in het midden van de passband, dan moet het zeker lukken!
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

on4cgw
Berichten: 312
Lid geworden op: 18 nov 2014, 12:57
Roepletters: ON4cgw
Locatie: Wevelgem

Re: Satellieten werken met mijn FT-897

#7 Bericht door on4cgw »

Hallo,

Hier ook begonnen met het bouwen van een Cross Yagi 2m 70cm volgens onderstaande link,
http://www.radioaficion.com/HamNews/art ... oject.html

Helaas heb ik geen Elevatie Rotor , hoe lossen jullie dit op ?

73
Kurt

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1024
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

Re: Satellieten werken met mijn FT-897

#8 Bericht door PD5DJ »

on4cgw schreef:Hallo,

Hier ook begonnen met het bouwen van een Cross Yagi 2m 70cm volgens onderstaande link,
http://www.radioaficion.com/HamNews/art ... oject.html

Helaas heb ik geen Elevatie Rotor , hoe lossen jullie dit op ?

73
Kurt
Door een Elevatie rotor aan te schaffen :D

zonder gekheid :P

Als je optimaal Sats wil werken zeker met een X-Yagi, dan is een elevatie rotor wel een must have.
Het wordt anders erg lastig uitrichten, zeker als ze redelijk "hoog" overkomen, je hoort ze dan gewoon niet.
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

on4cgw
Berichten: 312
Lid geworden op: 18 nov 2014, 12:57
Roepletters: ON4cgw
Locatie: Wevelgem

Re: Satellieten werken met mijn FT-897

#9 Bericht door on4cgw »

PD5DJ schreef:
on4cgw schreef:Hallo,

Hier ook begonnen met het bouwen van een Cross Yagi 2m 70cm volgens onderstaande link,
http://www.radioaficion.com/HamNews/art ... oject.html

Helaas heb ik geen Elevatie Rotor , hoe lossen jullie dit op ?

73
Kurt
Door een Elevatie rotor aan te schaffen :D

zonder gekheid :P

Als je optimaal Sats wil werken zeker met een X-Yagi, dan is een elevatie rotor wel een must have.
Het wordt anders erg lastig uitrichten, zeker als ze redelijk "hoog" overkomen, je hoort ze dan gewoon niet.
:lol: :lol: :lol:
Die zijn te duur voor mij Elevatie Rotoren zal een andere oplossing dienen te zoeken.
73
Kurt

PE1BVQ
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 apr 2010, 10:59

Re: Satellieten werken met mijn FT-897

#10 Bericht door PE1BVQ »

Hallo Kurt,
Je kunt ook redelijk goed over de sats werken met de richtantennes onder een hoek van 15 graden schuins omhoog te zetten. Ca. 75% van de passes (overkomsten) zijn met lage elevatie tussen 0 en ca. 30 graden. Als je een korte 5-7 elements yagi gebruikt heeft deze een openingshoek van ca. 30 graden dus pakt hij die sat best wel.
Dus je mist niet erg veel. Alleen met de overgangen recht over je hoofd mis je een gedeelte. Maar troost je, je kunt de sat wel werken in AOS (Arrival Of Signal / begin v.d. overkomst) en ook in LOS (Lost Of Signal / Einde overkomst) dus dat stukje MID (over je hoofd) mis je maar heel kort en dat gaat zo snel, zodat je alweer vrij snel over de sat kunt werken. Ik heb zo ook in de begin periode gewerkt en heb zo'n 3000 QSO's over AO-7 gemaakt met deze vaste elevatie. Tijdens werkzaamheden in 2006 aan de antennes heb ik voor nood tijdelijk een simpele antenne gemaakt met op 1 boom vertikaal 70cm yagi en horizontaal 5 el. 2m yagi en deze op een simpel rotortje en vaste elevatie van ca. 15 graden op de dakkapel opgesteld en heb daarmee bijna 1 jaar mee gewerkt. En zonder al te veel problemen dus........ Zie bijgaande foto.
Probeer eerst te starten met vaste elevatie totdat je voldoende geld gespaard heb om een goede elevatie rotor te kopen of een combi rotor voor azimuth en elevatie.

Veel succes, 73, Hans, PE1BVQ
Bijlagen
2006 oktober -1.JPG

PE1BVQ
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 apr 2010, 10:59

Re: Satellieten werken met mijn FT-897

#11 Bericht door PE1BVQ »

Quote from Bjorn, PD5DJ:
Voor de rest als je zonder cat control aan de gang gaat, zet je de frequenties op beide radio's klaar.. luister je met de RX naar een station die je hoort.. en met de uplink draai(zoek) je al fluitend tot je je zelf weer terug hoort..
Zelf tune ik alleen de uplink tijdens een sat QSO, de RX laat ik staan.


Goed dat je dat even aanhaalt Bjorn. Alleen de Uplink tunen.
Dit is zo belangrijk. Velen doen het precies andersom en geheid je verliest elkaar op de sat en veroorzaakt storing bij medegebruikers.

Gebruikersavatar
PH4CK
Berichten: 586
Lid geworden op: 29 sep 2006, 16:30
Locatie: JO22XK

Re: Satellieten werken met mijn FT-897

#12 Bericht door PH4CK »

er zijn oude tv antenne rotoren in omloop waar een antennepijp doorheen gaat, als je 90 graden gedraaid monteerd heb je een elevatie rotor.
Of je probeert een satellietschotel actuator op de kop te tikken en hiermee je antennes eleveren.
het moet kunnen anders kan het niet
Denk in oplossingen, niet in problemen

on4cgw
Berichten: 312
Lid geworden op: 18 nov 2014, 12:57
Roepletters: ON4cgw
Locatie: Wevelgem

Re: Satellieten werken met mijn FT-897

#13 Bericht door on4cgw »

PE1BVQ schreef:Hallo Kurt,
Je kunt ook redelijk goed over de sats werken met de richtantennes onder een hoek van 15 graden schuins omhoog te zetten. Ca. 75% van de passes (overkomsten) zijn met lage elevatie tussen 0 en ca. 30 graden. Als je een korte 5-7 elements yagi gebruikt heeft deze een openingshoek van ca. 30 graden dus pakt hij die sat best wel.
Dus je mist niet erg veel. Alleen met de overgangen recht over je hoofd mis je een gedeelte. Maar troost je, je kunt de sat wel werken in AOS (Arrival Of Signal / begin v.d. overkomst) en ook in LOS (Lost Of Signal / Einde overkomst) dus dat stukje MID (over je hoofd) mis je maar heel kort en dat gaat zo snel, zodat je alweer vrij snel over de sat kunt werken. Ik heb zo ook in de begin periode gewerkt en heb zo'n 3000 QSO's over AO-7 gemaakt met deze vaste elevatie. Tijdens werkzaamheden in 2006 aan de antennes heb ik voor nood tijdelijk een simpele antenne gemaakt met op 1 boom vertikaal 70cm yagi en horizontaal 5 el. 2m yagi en deze op een simpel rotortje en vaste elevatie van ca. 15 graden op de dakkapel opgesteld en heb daarmee bijna 1 jaar mee gewerkt. En zonder al te veel problemen dus........ Zie bijgaande foto.
Probeer eerst te starten met vaste elevatie totdat je voldoende geld gespaard heb om een goede elevatie rotor te kopen of een combi rotor voor azimuth en elevatie.

Veel succes, 73, Hans, PE1BVQ
Hallo Hans,
Tnx voor de Tip , zal het inderdaad zou uitvoeren met een vaste Elevatie hoek en Azimuth rotor die ik al heb.
73
Kurt

on4cgw
Berichten: 312
Lid geworden op: 18 nov 2014, 12:57
Roepletters: ON4cgw
Locatie: Wevelgem

Re: Satellieten werken met mijn FT-897

#14 Bericht door on4cgw »

PH4CK schreef:er zijn oude tv antenne rotoren in omloop waar een antennepijp doorheen gaat, als je 90 graden gedraaid monteerd heb je een elevatie rotor.
Of je probeert een satellietschotel actuator op de kop te tikken en hiermee je antennes eleveren.
Beste,
heb je een voorbeeld van de antenne rotoren dan weet ik waar naar gezocht?
73
kurt

Gebruikersavatar
PH4CK
Berichten: 586
Lid geworden op: 29 sep 2006, 16:30
Locatie: JO22XK

Re: Satellieten werken met mijn FT-897

#15 Bericht door PH4CK »

het moet kunnen anders kan het niet
Denk in oplossingen, niet in problemen

Plaats reactie