Sat werken

Alles over satelliet en EME.
Bericht
Auteur
PA7RA
Berichten: 221
Lid geworden op: 29 sep 2012, 21:01
Roepletters: PA7RA
Locatie: Bergen op Zoom

Sat werken

#1 Bericht door PA7RA »

Hoi,

Ik wil eigenlijk wat sat gaan werken kan iemand mij advies geven van welke set en of antennes ik het beste zou kunnen nemen?
ben erg benieuwd naar jullie advies
groeten
Rien, PA7RA

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5110
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Sat werken

#2 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Hallo Rien,

Ik ben 2 maanden geleden ook weer door het sat virus gepakt. Van de week heb ik een FT-847 aangekocht voor dit doel.

Lees in deze rubriek het verhaal over AO-73 eens, mogelijk een goede start om mee te beginnen.
Ik ontvang de telemetrie met een FUNcube PRO dongle en een Moxonbeam voor 2m.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PA7RA
Berichten: 221
Lid geworden op: 29 sep 2012, 21:01
Roepletters: PA7RA
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Sat werken

#3 Bericht door PA7RA »

Hoi Geert
bedankt ik ga eens kijken hoe het tegenwoordig allemaal werkt heb dat ooit wel eens gedaan maar dat was met AO-10 en AO13 dus lang geledenhihi

grt
Rien, PA7RA

PA1LH
Berichten: 960
Lid geworden op: 24 nov 2012, 13:44
Locatie: JO11TM

Re: Sat werken

#4 Bericht door PA1LH »

En mocht je niet bang zijn voor het bouwen van een wat lastiger antenne, dan weet ik nog wel een site met bouwinstructies voor het maken van een qfh.
Maar zo iets eenvoudigs als een flowerpot antenne voor 2m/70cm is ook al leuk om mee te beginnen.
Mocht je al een 2m/70cm antenne hebben, dan kun je gewoon eens proberen wat je er mee kunt ontvangen. Iets anders bouwen of aanschaffen kan altijd nog tenslotte.
Nog een andere optie: voor een kleine 30 euro (of mogelijk nog goedkoper) heb je een rtl-stick waarmee je ook al wat leuks kunt ontvangen.

Als software gebruik ik hier WXtoIMG, maar ik denk dat wanneer je even goed gaat zoeken op internet, je vast nog wel wat anders ook gaat vinden.
Ook handig: satelliet tracking software.
Ik heb hier o.a. Orbitron in gebruik.
Heb ook nog SatPC32, maar daar heb ik nog weinig mee gewerkt.

En verder zou ik zeggen: mocht het niet lukken, er zijn hier altijd wel mede sat amateurs die je verder kunnen helpen.
Succes!
Leon - PA1LH.

PA7RA
Berichten: 221
Lid geworden op: 29 sep 2012, 21:01
Roepletters: PA7RA
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Sat werken

#5 Bericht door PA7RA »

Hallo,
Ik heb nog een vraag ie er ervaring met een TS-2000 van Kenwood om satelliet me te werken of zijn er andere sets die vele malen beter zijn?
Ik heb vroeger een FT-736r gehad daar was ik goed over te spreken maar dat is wel een erg oude set op dit moment maar misschien zijn er andere goede sets en zeggen jullie de Kenwood TS-2000 niet doen of juist wel!
groet
Rien, PA7RA

Gebruikersavatar
PE0SAT
Berichten: 734
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:19

Re: Sat werken

#6 Bericht door PE0SAT »

pa7ra schreef:Hallo,
Ik heb nog een vraag ie er ervaring met een TS-2000 van Kenwood om satelliet me te werken of zijn er andere sets die vele malen beter zijn?
Ik heb vroeger een FT-736r gehad daar was ik goed over te spreken maar dat is wel een erg oude set op dit moment maar misschien zijn er andere goede sets en zeggen jullie de Kenwood TS-2000 niet doen of juist wel!
groet
Rien, PA7RA
Hallo Rien,

De TS-2000 werk prima. Je loopt alleen tegen een aantal birdies aan als je SO-50 wil werken.

73 Jan PE0SAT
Call: PE0SAT
Location: JO21
Website: PE0SAT

Gebruikersavatar
PE9DX
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 jan 2010, 00:08
Roepletters: PE9DX
Locatie: Winschoten
Contacteer:

Re: Sat werken

#7 Bericht door PE9DX »

Hallo Rien ik las dat jij ook nog v/d oude generatie sat's bent AO13 etc.
Nou dan kun je het dus nu doen met veel kleinere antennes dan voorheen en helemaal qua vermogen.
Ook ik heb in die tijd veel gedaan op het gebied v/d sat's.
Wilde twee jaar geleden weer instappen en direct maar weer redelijke antennes in de mast, 2x23 elm kruis voor 70 en 2x10 elm kruis voor 2 meter.
Werkte uit de kunst, totdat er een storm opstak en er een halve boom opviel en ik opnieuw kon beginnen.

Dit jaar weer een station opgebouwd maar nu met een 7 elm 2 meter yagi gebouwd naar voorbeeld van DK7ZB. Is een morgen werk en hij is klaar. En had voor 70 nog een 19 elm Cue Due liggen.
Is allemaal kleiner en dus handelbaarder, voor de werking gaat het prima ook omdat ik kan eleveren.

Qua vermogen kun je volstaan met 5 -25 watt op beide banden, dat is meer dan genoeg.

Johan-PE9DX.
member SATNOGS project

http://www.pe9dx.com

PA7RA
Berichten: 221
Lid geworden op: 29 sep 2012, 21:01
Roepletters: PA7RA
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Sat werken

#8 Bericht door PA7RA »

Hoi Johan

bedankt voor de info ik ben nu nog zoekende naar een bruikbare set
jaren geleden had ik een FT-736r dat werkte inderdaad goed maar dat is wel erg oud denk ik om dit nu nog aan te schaffen?
wat antenne aangaat ik heb niks meer voor 2/70 cm dus moet helemaal vanaf 0 beginnen
dus dat is de reden dat i zoveel vragen heb.
maar ik heb er wel erg veel zin in allereest wil ik natuurlijk weer wat ontvangen om nog meet besmet te raken hihi
wat de ant bouw betrefd kan ik wel eens wat proberen en voor het sat gebeuren hoeft het niet allemaal op 20 meter hoogte te staan.
als ik maar een goed zicht heb op de overkomende sats.
en de power is ook wel aantrekkelijk 25 watt!
Ik heb op mijn qth erg veel last van storing en dan wel als ik iets doe bij de buren die hebben een KPN abbonement en ik weetniet of dat het hier bekend is vectoring maar dat is dus erg storing gevoelig zodra ik mij Key indruk gaat bij de buren de tv en wifi over de kop!
Dus dat is ook een reden om maar wat hoger in freq te gaan want vectoring is van 3,5 to 30 MHz!


dus mochten jullie nog meer info hebben over het beginnen met sat wekr alles is welkom

bedankt fijn weekend
RIen, PA7RA

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1024
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

Re: Sat werken

#9 Bericht door PD5DJ »

Voor satelliet gebruik zou je ook eens aan de FT-847 kunnen denken.
Deze is tevens mijn persoonlijke voorkeur qua bedienings gemak.
Ik gebruik daarnaast ook de TS-2000 en de IC-910.

De 847 is vandaag de dag nog wel eens voor een leuke prijs aan te komen.
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

Gebruikersavatar
PE9DX
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 jan 2010, 00:08
Roepletters: PE9DX
Locatie: Winschoten
Contacteer:

Re: Sat werken

#10 Bericht door PE9DX »

Hallo Rien eerst de antennes en nu dan een/de sets.
Als ik ergens aan begin en ik niet weet of ik het wel leuk ga vinden en er langer mee door wil gaan ga ik meestal voor iets wat ik heb of 2ehands voor weinig kan overnemen.

Voor 2m had ik nog een FT-290R liggen dus daar was ik snel klaar.
Moet wel zeggen dat ik er achter ben gekomen dat zo'n oud beestje toch niet echt meer voor dit doel mee kan.
De uitlezing van freq komt niet meer overeen, voor ssb qso's geen probleem maar afstemmen in FM om ook digitale signalen te ontvangen wordt het een probleem.
Ook dat hij mij in te grote stappen verspringt in FM.

Voor 70cm een FT-780 voor weinig op de kop getikt, functioneert prima voor sat werk alles zit erop en eraan.

Voor beide ook nog eindtrapjes aangeschaft ook weer voor weinig om toch even wat meer armslag te hebben.

Mocht ik toch weer meer gebruik gaan maken van de sats zal er zeker iets in 847 reeks worden aangeschaft, zeer handig ook voor in het veld en toch een moderne RX/TX met toereikend vermogen op de banden.

Johan-PE9DX.
member SATNOGS project

http://www.pe9dx.com

PA7RA
Berichten: 221
Lid geworden op: 29 sep 2012, 21:01
Roepletters: PA7RA
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Sat werken

#11 Bericht door PA7RA »

Hoi Toch nog even een vraag hoor
Welke sets kun je het best gebruiken om hamsats te werken?
Ik heb nu de FT-847, IC-910 alleen dit zijn allemaal sets die tweedehands te verkrijgen zijn zijn er misschien oop nog nieuwe te koop dan direct met HF erin voor vakantie??
Ik zie door de bomen het bos even niet meer

bedankt Rien, PA7RA

pe1cmo
Berichten: 2070
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Sat werken

#12 Bericht door pe1cmo »

De oscar 7 of 8 was een leuk ding, die kon je op een IC2 werken, 3 Watt op een sprietje en draaien maar. Afstanden tot in Canada gedraaid.

Verder de oscar 10 had je meer prik voor nodig, maar was te doen. Verste verbinding daar de Solomon eilanden en Alice springs (Australie)
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5110
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Sat werken

#13 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

pe1cmo schreef:De oscar 7 of 8 was een leuk ding, die kon je op een IC2 werken, 3 Watt op een sprietje en draaien maar. Afstanden tot in Canada gedraaid.

Verder de oscar 10 had je meer prik voor nodig, maar was te doen. Verste verbinding daar de Solomon eilanden en Alice springs (Australie)
AO-7 is nog bijna dagelijks te horen, meestal in mode B.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PA0HOP
Berichten: 315
Lid geworden op: 04 feb 2010, 17:12
Roepletters: PA0HOP

Re: Sat werken

#14 Bericht door PA0HOP »

Hoe eenvoudig kan het zijn......

Vanmiddag nog twee nieuwe CW sat. verbindingen gemaakt via FO-29 in mode V/U (voorheen genaamd mode J/A).
Gewerkte stations: LY3QA en RW3XL.

INDOOR antennes voor beide banden HB9CV
Vermogen 5 Watts

Ik vermeld dit omdat sommige amateurs denken dat je een heel circus op moet tuigen om iets met satellieten te kunnen doen.

Veel sat. plezier allen.

73
Hans, pa0hop
JO21xu

"one satellite orbit a day keeps the doctor away"

PA0HOP
Berichten: 315
Lid geworden op: 04 feb 2010, 17:12
Roepletters: PA0HOP

Re: Sat werken

#15 Bericht door PA0HOP »

Zojuist gehoord via FO-29 (JAS-2):

HA1SE, HA6NM, OK2AU en LY3QA.

Mode CW.

Ant. HB9CV op zolder.

73
Hans, pa0hop
JO21xu

Plaats reactie