Opbouw sat station

Alles over satelliet en EME.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE9DX
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 jan 2010, 00:08
Roepletters: PE9DX
Locatie: Winschoten
Contacteer:

Opbouw sat station

#1 Bericht door PE9DX »

Na vorig jaar te hebben besteed aan de HF banden middels de Marathon besloten om dit jaar weer eens iets anders te gaan doen op radio gebied.

Keus is gevallen op de amateur satellieten en alles wat daar verder nog bij komt kijken.
Maar eens rondgekeken wat er nog allemaal aan materiaal lag en dat was best veel, maar niet alles was voorhanden. Dus moest er ook nog weer een nieuwe kleinere 2 meter antenne worden gemaakt.
De HF beam was dik twee weken geleden ontmanteld. Hiervoor in de plaats is nu een 70 centimeter en 2 meter antenne in de plaats gekomen. Inclusief elevatie systeem en de nodige voorversterkers.
Ik had al even getest met de antennes op een paaltje direct aan de set(s) maar de signalen waren dusdanig zacht dat werd besloten om de voorversterkers, twee stuks, direct bij de antennes te monteren. Dat dit enorm scheelt bleek wel tijdens de eerste test. De signalen nu ontvangen op 70 en 2 liepen op van S3 tot S7, en er kan nu op kamersterkte mee geluisterd worden. Het is nog niet tot een qso gekomen wat ik namelijk nu nog mis zijn twee sequencers om de voorversterkers bij zenden af te schakelen. Dit kunnen gewone types zijn welke in de coax lijn zijn geplaatst omdat het gebruikte vermogen tegenwoordig heel laag kan zijn voor sat werken.
In het mastje zit nu voor 70cm een Que Dee 23 elements, en voor 2 meter een eigenbouw 7 elements DK7ZB ontwerp, de 50 ohm uitvoering. De voorversterkers zijn van SSB electronics. AZ /EL systeem is van Yaesu.

De beide sets zijn hele oude beestjes een Yaesu FT-680R en een Yaesu FT-290R. Het volgsysteem om te weten waar de sats zich bevinden is Orbitron, een gratis programma welke je op het internet kunt vinden.

Dat ook de eigenbouw 2 meter antenne goed werkt bleek gisteravond maar weer. Tijdens de overkomst van de Funcube sat waren de signalen in één omloop bijna constant S9+. Het was reeds donker boven EU, dat zou betekenen dat de TLM signalen vanaf de sat met 30 mW werden uitgezonden.
Ook werd ernog een passage van de SO50 meegeluisterd op 70cm, hier werden in kort tijdsbestek gehoord EA4AYW, GW8NAC, DL6MI, DL7VTX en EB1FVQ en dat allemaal in FM op één frequentie.
Inmiddels de afgelopen dagen ook enkele omlopen van de FO29 gevolgd en die leveren ook alweer de eerst gehoorde Amerikanen en Canadezen op buiten de diverse Europeese en Russische stations.

Missie geslaagd tot nu toe!!

Johan PE9DX.
Bijlagen
SAT 8.jpg
SAT 6.jpg
SAT 5.jpg
SAT 4.jpg
SAT 3.jpg
SAT 2.jpg
SAT 1.jpg
member SATNOGS project

http://www.pe9dx.com

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5128
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Opbouw sat station

#2 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Mooi begin weer Johan,

Alleen is het op dit moment zo dat in het donker het baken van de AO-73 ook 300mW uitzend. Afgelopen weekend was het 48 uur lang 30mW, mogelijk dit weekend weer.

http://warehouse.funcube.org.uk/#tabs-pa

Handig om deze link in de gaten te houden. Daar is het vermogen o.a. te lezen.
Bijlagen
Telemetrie AO-73 22-4-2015 23:00 lokale tijd.
Telemetrie AO-73 22-4-2015 23:00 lokale tijd.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PA1LH
Berichten: 960
Lid geworden op: 24 nov 2012, 13:44
Locatie: JO11TM

Re: Opbouw sat station

#3 Bericht door PA1LH »

Mooie setup heb je daar Johan. Als je eenmaal met dat satelliet virus bent besmet, kom je er niet snel vanaf geloof ik :)
Leon - PA1LH.

pa4o
Berichten: 798
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: Opbouw sat station

#4 Bericht door pa4o »

Ziet er prima uit amateur..

Peter

PA1LH
Berichten: 960
Lid geworden op: 24 nov 2012, 13:44
Locatie: JO11TM

Re: Opbouw sat station

#5 Bericht door PA1LH »

Gisteren hier ook eens geprobeerd of ik de SO-50 kon horen, en jawel, hoorde een paar amateurs bezig. Zo meteen komt ie weer over, nu pal over Nederland, dus moet wel een paar leuke qso's kunnen gaan horen denk ik.
Leon - PA1LH.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5128
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Opbouw sat station

#6 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Leon,

De kans is groot dat je Nederlanders bij de satellieten interesse dag hoort.
Te hopen dat het daar droog is, hier in Nieuwegein is het nogal nat.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PE1RXU
Berichten: 201
Lid geworden op: 10 okt 2009, 18:46
Locatie: JO21LO

Re: Opbouw sat station

#7 Bericht door PE1RXU »

Ik heb een vraag over een opbouw van een sat station en wel over de transceivers.

Welke keuzes zijn er om portable te kunnen werken, met allmode? Er zijn denk ik geen portofoons die 2/70 en allmode zijn.
De FT817nd lijkt mij een mooie keuze ( QRP op vakantie 8) ) alleen dan heb je er 2 nodig. Het wordt dan weer snel prijzig.
Wel een mooie opzet op de satdag gezien bij Ivo Linkje

Wat voor keuzes zijn er voor allmode, mobiel( ingebouwde accu of los ) of eventueel porto? Waar moet ik zeker op letten?

Alle reacties zijn zeker welkom :D
Aan de rand van een afgrond is een stap voorwaarts meestal geen vooruitgang.

73, Alex.

PA0HOP
Berichten: 315
Lid geworden op: 04 feb 2010, 17:12
Roepletters: PA0HOP

Re: Opbouw sat station

#8 Bericht door PA0HOP »

PA1LH schreef:Mooie setup heb je daar Johan. Als je eenmaal met dat satelliet virus bent besmet, kom je er niet snel vanaf geloof ik :)
Dag Leon,

Ik zou graag rechtstreeks met je in contact willen komen; het gaat over het FUNcube project.

73
Hans, pa0hop
pa0hop@amsat.org

PA1LH
Berichten: 960
Lid geworden op: 24 nov 2012, 13:44
Locatie: JO11TM

Re: Opbouw sat station

#9 Bericht door PA1LH »

Je mag me altijd een pb sturen hoor. Maar zo heel veel weet ik er ook niet van hoor, ben er ook nog maar pas mee bezig.
Leon - PA1LH.

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Opbouw sat station

#10 Bericht door pa1bvm »

de maan is ook een satelliet ... als eens geprobeerd om sterke stations te horen op 144 mhz ..???
KB8RQ of I2FAK zou moeten lukken ...( in jt65B mode )

via www.livecq.eu zie je wanneer ze CQ roepen + frequentie

PA0HOP
Berichten: 315
Lid geworden op: 04 feb 2010, 17:12
Roepletters: PA0HOP

Re: Opbouw sat station

#11 Bericht door PA0HOP »

PA1LH schreef:Je mag me altijd een pb sturen hoor. Maar zo heel veel weet ik er ook niet van hoor, ben er ook nog maar pas mee bezig.
Dag Leon,

Ik ook, hi.
Een PB gaat niet werken. Jammer.

73
Hans, pa0hop

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Opbouw sat station

#12 Bericht door PA3DAT »

Hans, dan stuur je 'm toch een email? Zie de knop onder zijn berichten.
Je kunt ook je eigen PB activeren...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Plaats reactie