vermogen op 70cm voor de sat's

Alles over satelliet en EME.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE9DX
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 jan 2010, 00:08
Roepletters: PE9DX
Locatie: Winschoten
Contacteer:

vermogen op 70cm voor de sat's

#1 Bericht door PE9DX »

Heb eens zitten kijken wat er 2ehands wordt aangeboden aan 70cm setjes ssb en/of een dualbander voor 2/70 ssb. Staat wel wat leuk spul tekoop maar heb nog even een vraag aangaande welke gebruikt vermogen is er nodig om comfortabel over de diverse sat's te kunnen werken.

Ik ga voor kruisyagi's op zowel 2 en 70 met korte booms, tot 3 meter, en aantal elementen tussen de 5 en 20 stuks.
Maar wat heb je tegenwoordig aan vermogen nodig?

In het verleden met b.v. de AO-13 had je toch gauw 25 tot 100 watt nodig en redelijke antennes.

Johan-PE9DX.
member SATNOGS project

http://www.pe9dx.com

PE1BVQ
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 apr 2010, 10:59

Re: vermogen op 70cm voor de sat's

#2 Bericht door PE1BVQ »

Hallo Johan,

Over het algemeen is een vermogen van 10W meestal voldoende.
Soms moet ik bij AO-7 naar 20W gaan, maar dat is sporadisch.
Ik gebruik een 5 el. kruisyagi voor VHF en een 10 el. Yagi voor UHF, beide homemade (DK7ZB).
Antenneversterkers gebruik ik al jaren niet meer.
Een goed signaal valt en staat met een goede antenne en goede coaxkabel.
En dat het goed werkt blijkt wel uit het feit dat ik over de moeilijkste satelliet t.w. AO-7B van 2006 tot 2010 vele duizenden verbindingen heb gemaakt.
Daarbij een belangrijke opmerking dat de eerste 3 jaar de antenne een simpele 4 el. horizontale VHF antenne was met op dezelfde boom een 9 el. UHF Yagi zat. Dat allemaal op 1 boom met een vaste elevatie van 15 graden.

Dus staar je niet blind op vermogens maar zorg voor een goede antenne met minimaal 8-9dB.

73 Hans, PE1BVQ

Gebruikersavatar
PE9DX
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 jan 2010, 00:08
Roepletters: PE9DX
Locatie: Winschoten
Contacteer:

Re: vermogen op 70cm voor de sat's

#3 Bericht door PE9DX »

Bedankt Hans voor dit antwoord, is mij helemaal duidelijk.
Aangezien ik al wat jaren niet meer over de sat's werk was dit voor mij nog een open vraag.
In het verleden had je gauw wat meer vermogen nodig.

Er is momenteel een 70cm set onderweg naar mij van 30 Watt dus daar kan ik dan even mee vooruit.
Voor 2m kan ik ruimschoots vermogen maken als het moet.

Antenne's zoals het nu lijkt om mee te beginnen wordt kruisyagi WX220 van Wimo voor 2m, en voor 70cm heb ik nog een 19 elm Cue-Dee liggen. Komende weken zal ik dit eerst eens laag bij de grond opbouwen en zien of het functioneert, zo ja kan het de mast in.

Johan-PE9DX.
member SATNOGS project

http://www.pe9dx.com

Plaats reactie