ISS vanmorgen

Alles over satelliet en EME.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE9DX
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 jan 2010, 00:08
Roepletters: PE9DX
Locatie: Winschoten
Contacteer:

ISS vanmorgen

#1 Bericht door PE9DX »

Na jaren niks meer op/via de sat's te hebben gedaan gister maar eens een volgprogramma gedownload en eens kijken wat er zoal te doen is.
Dat is dus een stuk minder dan in de glorie tijd van de AO-13 en de Russische sat's!!

Vanmorgen dan de eerste signalen weer opgepikt van de ISS, en moet zeggen dat blijft leuke en fascinerend!!

Om 06:53 tot 06:57 local kwam de ISS mooi hoog over ons heen, maximale elevatie was 66 graden.
Aangezien ik eigenlijk helemaal geen sat spullen meer heb gister mijn oude FT-290R ? met een rondstraler op 6 meter hoogte eens aangesloten.
Maar kon de overkomst van de ISS probleemloos van begin tot aan het eind volgen.
Packet signalen op 145.825 in FM waren goed waarneembaar.

Het begin is er weer!

Volgende week de 28ste maar eens belangstellend de lezingen en demo's gaan volgen in Paaslo.

Johan-PE9DX.
member SATNOGS project

http://www.pe9dx.com

Gebruikersavatar
PD0JSB
Berichten: 400
Lid geworden op: 11 jun 2011, 09:52
Roepletters: PD0JSB
Locatie: Breda

Re: ISS vanmorgen

#2 Bericht door PD0JSB »

ik zit er ook regelmatig op te luisteren , vanuit een zeer beperkte situatie ,, ik "zie" ISS alleen maar aankomen vanuit het westen ,, omdat ik op een appartement woon , en de X50 antenne op het balkon staat , na een paar graden zuid ben ik hem helaas kwijt ,maar de fun is er niet te minder om , mijn oude pk232 weer opgestart , en awg packet engine , UISS van ON6MU, er aangehangen . en ik kan er heerlijk van genieten , ik kijk op HRD wanneer ISS langs komt , en wordt netjes 2 minuten van te voren gewaarschuwd . , door de announce
Inmiddels heb ik ook een setje gereedgemaakt voor portable werk , een FT 817, met microham usb 3 interface , met de reeds boven genoemde programma's , en als antennes een 4EP van Helmutl Bench ( DL4KCJ ), deze kleine antenne is voor mij een uitkomst ( ik had hem reeds jaren ) , daar ik momenteel revaliderend ben met mijn linkse hand en pols die ik waarschijnlijk nooit meer als "kracht hand "kan gebruiken ,, een andere antenne een maldol hsfox727 gebruik ik op een fotostatief , de wens is eigenlijk een ArrowII , zal kopen worden , maken kan ik vergeten. Middels, http://www.findu.com/cgi-bin/ariss/index.cgi , ben ik veel te weten gekomen over wanneer ik gehoord wordt en wanneer niet ..http://oscar.dcarr.org/ maakt mij ook veel duidelijk
Icom 7600. Yaesu FT817, Yaesu FT847, Yaesu vr6,Diamond x50n,, hyendfed 10-(15)-20-40-80

ik soldeer beter dan ik schrijf !

Gebruikersavatar
PE0SAT
Berichten: 734
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:19

Re: ISS vanmorgen

#3 Bericht door PE0SAT »

PD0JSB schreef:ik zit er ook regelmatig op te luisteren , vanuit een zeer beperkte situatie.
Leuk om te zien dat er hier in de buurt nog meer amateurs naar de satellieten luisteren :D

Probeer ook eens naar een aantal sats op 70cm te luisteren misschien dat het lukt. STRaND-1 is een mooi
voorbeeld. 9600 AX25 downlink.
Call: PE0SAT
Location: JO21
Website: PE0SAT

Gebruikersavatar
PD0JSB
Berichten: 400
Lid geworden op: 11 jun 2011, 09:52
Roepletters: PD0JSB
Locatie: Breda

Re: ISS vanmorgen

#4 Bericht door PD0JSB »

Leuk om te zien dat er hier in de buurt nog meer amateurs naar de satellieten luisteren :D
idd, een paar maanden terug heb ik me aangemeld bij A07 van de Veron , en heb al ingezien dat er nog veel te ontdekken en te leren valt , en tja helaas kan ik niet naar Paaslo , maar adviezen en aanwijzingen zijn altijd welkom .

nu dacht ik dat een van de eerst volgende verenigingsavonden van A07 ook vormen van dit verhaal zouden aanstippen .als ik me niet vergis . het heeft in ieder geval stevig mijn aandacht .
Icom 7600. Yaesu FT817, Yaesu FT847, Yaesu vr6,Diamond x50n,, hyendfed 10-(15)-20-40-80

ik soldeer beter dan ik schrijf !

Gebruikersavatar
PE9DX
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 jan 2010, 00:08
Roepletters: PE9DX
Locatie: Winschoten
Contacteer:

Re: ISS vanmorgen

#5 Bericht door PE9DX »

PD0JSB ook bedankt voor je reactie en de linken die je vermeld in je schrijven.
Heb ze opgeslagen en reeds bekeken, en zie al wel dat ik nog diverse andere sat's kan toevoegen wat de hobby nog leuker maakt.

Ook de tips wat betreft antennes zal ik eens napluizen, want het is mij al duidelijk dat hier weer een sat-station gaat worden opgebouwd!

Johan-PE9DX.
member SATNOGS project

http://www.pe9dx.com

Plaats reactie