kruisyagi's voor 70 cm

Alles over satelliet en EME.
Bericht
Auteur
nanko
Berichten: 503
Lid geworden op: 10 okt 2012, 21:42
Roepletters: PA0V
Locatie: JO33JH

Re: kruisyagi's voor 70 cm

#16 Bericht door nanko »

Die doppen zouden wel eens een verlenging kunnen vormen, tenzij je ze van teflon maakt.
Wie maakt eens een plot, met en zonder dop.

PE1NIL
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 okt 2015, 17:09
Roepletters: PE1NIL

Re: kruisyagi's voor 70 cm

#17 Bericht door PE1NIL »

ON4CJQ schreef:Hoi Leon

zelf ben ik al jaren actief op sat. Jaren werkte ik met homemade crossyagis met RHCP pol. Later een switchbaar systeem gezet met RHCP/LHCP mogelijkheid, en dit zou ik niet meer willen missen. Bij elke sat doorgang gebruik ik de switch, onafhankelijk van welke sat er door komt, het verschil is héél duidelijk te merken. Dit kan je zelf ondervinden als je bv eens portabel met een kleine yagi luistert zonder deze om zijn as te draaien. Er staat YouTube stuff genoeg waar je zal merken dat men altijd met de antenne draait voor optimale RX.
welke antennes goed of slecht zijn, tja, ieder heeft zijn merkvoorkeur, de meeste werken goed. Afstanden bij een crossyagi tussen H en V plane elementen is meestal op 70cm 1/4L, op 2m gaat men die koter bij mekaar plaatsen omdat de antenne dan iets korter wordt,1/4L is al snel 50cm. De coaxlengtes worden dan aangepast afhankelijk van de afstand tussen H en V. Hier afgelopen zomer 2 kleine versies gemaakt van Anjo antennes, 2*5el op 2m herekent omdat zijn antenne,standaard boven het amateursegment pas een goede swr heeft(149Mhz), op 70 2*10el welke wel goed was. Voor beide antennes een 4polarisatie switch gebouwd V/H/RHCP/LHCP, en coax lengtes met netw anal gemaakt op 0.2° nauwkeurig.
M² bv heeft mooi stuff, alle elementen op 1/4L, dus coaxen zijn makkelijker te maken, en de switch is simpel zelf te bouwen, want daar vragen zij 200$ voor dacht ik, en das maar 1bakje met 1 elementlengte en 1 relais...pff. Maar zijn heel licht en sterk.
Er staat ergens op het net, ik denk YouTube, een filmpje van wijlen ON4HF waar je het verschil kan merken tijdens het switchen.

Jerry
Ben blij dat iemand bevestigt dat RHCP LHCP werkt.

73 PE!NIL

ON4CJQ
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 apr 2017, 21:42
Roepletters: ON4CJQ

Re: kruisyagi's voor 70 cm

#18 Bericht door ON4CJQ »

Hoi Leon

M² is manufacturer van antennes hé. https://www.m2inc.com/
zij leveren een compleet systeem met faselijnen inclusief per antenne, en afhankelijk van de montage heb je RHCP of LHCP. De switch die ze verkopen is peperduur, maar dit kan je zelf maken voor 50€. Je moet gewoon in de achterste gevouwen dipool een cx-120 relais steken waarmee je de kern van de voedingskabel van de ene kant naar de andere kant van de dipool schakelt,that's it! Ik gebruikte het model waar je de coax moet opzetten via solduur. Zo schakel je enkel de kern in het relais van NO naar NC of vice versa, de screens zijn uiteraard allemaal samen aan het chassis. Ik denk dat M² een printrelais gebruikt, zoals bij mijn Maspro systeem.
Bij een 4pol switch is het HEEL BELANGRIJK hoe je de antennes plaats, in + of X. Dit heeft temaken met de opbouw van de switch wat betreft de faselijnen en delay lijnen; je moet dit vectoriel bekijken. Niet zomaar + of X zetten,want dan komen de pol niet overeen.Bij een gewoon 2pol switch RHCP/LHCP is dit niet het geval.
De doppen hebben weinig invloed denk ik, maar heb dit nooit getest omdat ik dat niet gebruik.Mijn voorkeur gaat naar 90° verschoven elementen,das makkelijker om de coaxen te maken. Heb dit bij al mijn crossyagis altijd gedaan, en werkte FB,zelfs met de 23cm cross die ik destijds heb gebouwd voor AO-51.

73's
Jerry

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: kruisyagi's voor 70 cm

#19 Bericht door PC1L »

PE1NIL schreef: Ben blij dat iemand bevestigt dat RHCP LHCP werkt.

73 PE!NIL
De RHCP LHCP omschakelmogelijkeid wordt vaak enorm onderschat. Voorwaarde is wel dat je let op een aantal zaken, zie hier http://members.home.nl/pc1l/sat3.htm wat ik er ooit over geschreven heb ( voor hun die dat interessant vinden, niet letten op de daar genoemde sats, verouderd ) .. het gaat om de theorie achter de circulaire polarisatie in combinatie met de andere systemen.
ON4CJQ schreef:Hoi Leon

M² is manufacturer van antennes hé. https://www.m2inc.com/
zij leveren een compleet systeem met faselijnen inclusief per antenne, en afhankelijk van de montage heb je RHCP of LHCP. De switch die ze verkopen is peperduur, maar dit kan je zelf maken voor 50€. Je moet gewoon in de achterste gevouwen dipool een cx-120 relais steken waarmee je de kern van de voedingskabel van de ene kant naar de andere kant van de dipool schakelt,that's it! Ik gebruikte het model waar je de coax moet opzetten via solduur. Zo schakel je enkel de kern in het relais van NO naar NC of vice versa, de screens zijn uiteraard allemaal samen aan het chassis. Ik denk dat M² een printrelais gebruikt, zoals bij mijn Maspro systeem.
Bij een 4pol switch is het HEEL BELANGRIJK hoe je de antennes plaats, in + of X. Dit heeft temaken met de opbouw van de switch wat betreft de faselijnen en delay lijnen; je moet dit vectoriel bekijken. Niet zomaar + of X zetten,want dan komen de pol niet overeen.Bij een gewoon 2pol switch RHCP/LHCP is dit niet het geval.
De doppen hebben weinig invloed denk ik, maar heb dit nooit getest omdat ik dat niet gebruik.Mijn voorkeur gaat naar 90° verschoven elementen,das makkelijker om de coaxen te maken. Heb dit bij al mijn crossyagis altijd gedaan, en werkte FB,zelfs met de 23cm cross die ik destijds heb gebouwd voor AO-51.

73's
Jerry
Jerry, bedankt voor de link :-). Alles glashelder zo. Uiteraard ook de + of × configuratie in combinaties met de switch .. niet verkeerd gaan schakelen :lol:.
Wat ik me nu alleen nog afvraag ( zonder de theorie erover te bestuderen ) is of er daadwerkelijk verschil zit in de results tussen 90 ° verschoven elementen en antennes met < 90 ° ( waarbij dan het aantal resterende ° via de faseleiding gaat ! Uitgaande van het feit dat de faseleiding op 70, het wordt al iets krapper bemeten hi toch nauwkeurig gemaakt kan worden ) .. Misschien dat jij er nog iets over kan schrijven ?

ON4CJQ
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 apr 2017, 21:42
Roepletters: ON4CJQ

Re: kruisyagi's voor 70 cm

#20 Bericht door ON4CJQ »

Op 70cm heb ik bij sommige ontwerpen ondervonden dat bij een kleinere afstand de interactie wat groter was, maar dit gaf weinig problemen. Eventueel kan je de verschuiving ook groter maken, dan enkel de faselijnen weer aanpassen hé.Als je een switch maakt met minimum 2 relays, moeten deze wel dezelfde zijn, dan moet je geen rekening met het interne van het relais.

Succes

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: kruisyagi's voor 70 cm

#21 Bericht door PC1L »

ON4CJQ schreef:Op 70cm heb ik bij sommige ontwerpen ondervonden dat bij een kleinere afstand de interactie wat groter was, maar dit gaf weinig problemen. Eventueel kan je de verschuiving ook groter maken, dan enkel de faselijnen weer aanpassen hé.Als je een switch maakt met minimum 2 relays, moeten deze wel dezelfde zijn, dan moet je geen rekening met het interne van het relais.

Succes
Bedankt voor het informatieve antwoord :-) .. ter verduidelijking ook nog dit : ik dacht hier aan b.v. een WiMo kruisyagi waarbij gegeven is voor 70 cm :

Die 70cm-Kreuzyagis haben einen Ebenenversatz von 240mm, entspricht 125 Grad ( i.p.v. 90° ). Die erforderliche
Phasendifferenz ist also (90+125) = 215 Grad, entspricht Kabellänge von 272 mm.

Over die lengten heb ik voor beginnende radio collega's ooit iets geschreven, maar dit terzijde :

http://members.home.nl/pc1l/coax/antennaphase2.htm
http://members.home.nl/pc1l/sat2.htm
http://members.home.nl/pc1l/sat3.htm
http://members.home.nl/pc1l/sat4.htm ( alleen de kabeltoepassing / afhandeling is hier van belang )

Wat me ook opvalt bij WiMo is de laagst mogelijke SWR, n.l. = of < 1,6 ..... natuurlijk, feit is dat deze yagi,s werken van 430 - 440 MHz, maar toch ..... vanwege de frequentievariaties zal ook het faseverschil wijzigen. Uiteraard treedt dit effect op 23 en 13 nog veel sterker op de voorgrond.

Als het absoluut niet nodig is dat de fysieke afstand 90° moet zijn, ja ok.

Uitgaande v.h. feit dat het in voldoende nauwkeurig maken van de kabel op 70 nog wel mogelijk is, kun je je afvragen hoe werkt dit dan evengoed als een 90 graden type kruisyagi. Is die laatste toch nauwkeuriger ( lobben en weet ik veel wat nog meer ) ?

DutchDuke
Berichten: 78
Lid geworden op: 16 feb 2016, 15:37

Re: kruisyagi's voor 70 cm

#22 Bericht door DutchDuke »

Ik ben zelf ook bezig met het maken van kruisyagis (2/70) en heb gekozen voor de fysieke 90 graden fase verschuiving d.m.v. een kwart gold separatie. Qua bouw kan ik me voorstellen dat een fase verschuiving die niet 90 graden is soms voordeliger kan uitpakken. Ten eerste kan je op dezelfde boom een extra element kwijt, m.a.w. een dB extra. Ten tweede kun je de het conflicten in het kruisen van elementen voorkomen. Mijn 70 cm yagis had twee H/V elementen op dezelfde locatie op de boom. Een paar mm verschuiven naar voor en achter en het kwam wel goed, maar dat is dus wel een afwijking van het ontwerp. Later het door MMANA gehaald en het bleek toch een miniem verschil te zijn qua gain en FB.

Aan de ander kant denk ik ook dat je niet te veel moet mieren knuffelen: het werkt toch wel als je niet al te grof bent geweest.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: kruisyagi's voor 70 cm

#23 Bericht door PC1L »

DutchDuke schreef:Ten eerste kan je op dezelfde boom een extra element kwijt, m.a.w. een dB extra. Ten tweede kun je de het conflicten in het kruisen van elementen voorkomen. Mijn 70 cm yagis had twee H/V elementen op dezelfde locatie op de boom. Een paar mm verschuiven naar voor en achter en het kwam wel goed, maar dat is dus wel een afwijking van het ontwerp. Later het door MMANA gehaald en het bleek toch een miniem verschil te zijn qua gain en FB.
Inderdaad, en wat mijn opmerking betreft inzake, had zo mijn vragen abt het radiation pattern van de antenne.

Wat betreft de fysieke fase verschuiving, inderdaad, als deze niet 90 graden is dan is het opzichzelf goed ( ook nog wel op 70 ) op te lossen d.m.v. een ( 1 ) fase kabeltje in aansluiting op de imp aanpaskabel .. Zie trouwens ook eens de WiMo kruisyagi http://www.wimo.com/download/xyagi.pdf helmaal onderaan de pagina Dimensioning of home-brew phasing lines

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: kruisyagi's voor 70 cm

#24 Bericht door PC1L »

PC1L schreef:Zie trouwens ook eens de WiMo kruisyagi http://www.wimo.com/download/xyagi.pdf helmaal onderaan de pagina Dimensioning of home-brew phasing lines
Hierover had ik nog een vraagje, indien dat kan : Gezien in d richting van de straal ( beam ), is dan A of juist B het eerste element op de boom ? Wordt dan op A of juist op B de fasekabel aangesloten ? Beetje vreemde vraag misschien :lol: maar mogelijk weet iemand van jullie het antwoord :-) .. En het is niet om om muggen te ziften o.i.d. :lol:

De vraag zou kunnen opkomen, gezien de keuze v.d lengte v. d. fasekabel, vandaar.

DutchDuke
Berichten: 78
Lid geworden op: 16 feb 2016, 15:37

Re: kruisyagi's voor 70 cm

#25 Bericht door DutchDuke »

PC1L schreef:Hierover had ik nog een vraagje, indien dat kan : Gezien in d richting van de straal ( beam ), is dan A of juist B het eerste element op de boom ? Wordt dan op A of juist op B de fasekabel aangesloten ? Beetje vreemde vraag misschien :lol: maar mogelijk weet iemand van jullie het antwoord :-) .. En het is niet om om muggen te ziften o.i.d. :lol:

De vraag zou kunnen opkomen, gezien de keuze v.d lengte v. d. fasekabel, vandaar.
Volgens de PDF: "The longer cable is to be always connected to the front dipole (left in drawing)." De langere kabel heeft het extra stuk 50 ohm coax om de fase te verschuiven, dus die gaat naar de voorste dipool.

Ik vind de berekening die eronder staat verwarrend: 17 graden fysieke fase draaiing en daarop nog eens 90 graden = 107 graden. Lijkt mij dat het 90-17 graden is, want je wilt 90 graden en je hebt al 17, dus..... Lastige materie en ik kan geen heldere uitleg vinden via Google. Zelfs DK7ZB https://qsl.net/dk7zb/Cross-Yagi/crossyagi.htm is (voor mij) niet heel erg duidelijk in dit geval.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: kruisyagi's voor 70 cm

#26 Bericht door PC1L »

DutchDuke schreef:Ik vind de berekening die eronder staat verwarrend: 17 graden fysieke fase draaiing en daarop nog eens 90 graden = 107 graden. Lijkt mij dat het 90-17 graden is, want je wilt 90 graden en je hebt al 17, dus..... Lastige materie en ik kan geen heldere uitleg vinden via Google. Zelfs DK7ZB https://qsl.net/dk7zb/Cross-Yagi/crossyagi.htm is (voor mij) niet heel erg duidelijk in dit geval.
Hier van hetzelfde. Als je al 17 graden op weg bent nog even aanvullen met 73 graden en klaar is kees, typisch resulterend getal trouwens :lol:. Misschien heeft het ermee te maken dat het omschakelen van RHCP naar LHCP ( d.m.v. nog een enkel kabeltje toevoegen ) niet heel simpel of juist wel te verwezenlijken zal zijn, ook al gaat dat eigenlijk te ver om zoiets ervan te denken. Op het eerste gezicht lijkt het een foute of minder goede benadering.

Alsof WiMo hier 'revers' te werk gaat : eerst die 17 graden wegwerken en dan nog eens verder terug met 90 graden. M.a.w. je vertrekt vanaf - 107 graden vanaf een punt, waarbij dan 17 graden erbij worden geteld. - 107 met + 17 -= - 90 graden. Op het punt van aankomst t.w. 0 graden heb je dan + 90 graden shift.

ON4CJQ
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 apr 2017, 21:42
Roepletters: ON4CJQ

Re: kruisyagi's voor 70 cm

#27 Bericht door ON4CJQ »

Als je bij een crossyagi de 90° verschuiving mech doet, zijn de 2 faselijnen identiek, ofwel 2*75 ohm op een T-stuk, ofwel 2*50ohm op een 2-poort antenne splitter. De afstand op 2m is +-51.3cm en op 70cm +-17.2cm. Word de afstand kleiner, zal 1 lijn langer worden en vice versa. En rekenen kan men wel denk ik, 51.3cm =90°, dus 1cm is 1.6°. Volg nooit de maten die opgegeven worden,dit is een benadering omdat bv RG58 bij de ene fabrikant een andere lengte geeft tov een andere. De lengte van de lijnen moet men best per stuk uitmeten om zoveel mogelijk fouten in de opstelling te elimineren. Welke 'lange' kabel aan de voorste of achterste dipool bij WIMO moet, is afhankelijk van de polarisatierichting men wil en aan welke zijde van de dipool de kern van de faselijn hangt.
De materie is op het net wel te vinden hoe dit alles in mekaar zit. Het is niet zomaar plug en play; Of anders een helix wikkelen, dan is de draairichting duidelijker

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: kruisyagi's voor 70 cm

#28 Bericht door PC1L »

ON4CJQ schreef:Als je bij een crossyagi de 90° verschuiving mech doet, zijn de 2 faselijnen identiek
Ja, uiteraard, de twee 'faselijnen' dienen dan uitsluitend voor de aanpassing.
ON4CJQ schreef:Of anders een helix wikkelen, dan is de draairichting duidelijker
:lol: Die is fix circulair, alleen rhcp of lhcp. Trouwens normaliter is het ook duidelijk bij de kruisyagi. De vraag betreft eigenlijk de keuze van het fasekabeltje, 90-17=73 of 90+17=107 het eerste kabeltje is korter, misschien makkelijker in het antenne concept, wie weet :mrgreen: .
ON4CJQ schreef:Welke 'lange' kabel aan de voorste of achterste dipool bij WIMO moet, is afhankelijk van de polarisatierichting men wil en aan welke zijde van de dipool de kern van de faselijn hangt
In het eerste geval zal dan het RHCP zijn, in het tweede geval LHCP. Uitgaande van de juiste benoeming van wat is voorste of achterste dipool. Met een 73 graden kabeltje is het weer 'omgekeerd'. Dat gaat dan naar de andere dipool.
ON4CJQ schreef:Volg nooit de maten die opgegeven worden,dit is een benadering omdat bv RG58 bij de ene fabrikant een andere lengte geeft tov een andere
Jazeker, v nauwkeurig toepassen ook. Ik gebruik hier trouwens steeds minder RG58 vanwege onderlinge verschillen e.d. Dat dan v wat groter is dat levert geen problemen op, werkt ook iets nauwkeuriger op de iets hogere frequenties :D

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: kruisyagi's voor 70 cm

#29 Bericht door PC1L »

ON4CJQ schreef:Welke 'lange' kabel aan de voorste of achterste dipool bij WIMO moet, is afhankelijk van de polarisatierichting men wil en aan welke zijde van de dipool de kern van de faselijn hangt
PC1L schreef:In het eerste geval zal dan het RHCP zijn, in het tweede geval LHCP. Uitgaande van de juiste benoeming van wat is voorste of achterste dipool. Met een 73 graden kabeltje is het weer 'omgekeerd'. Dat gaat dan naar de andere dipool.
Omdat er geen ( helaas ) reactie / commentaar gekomen is op mijn antwoord ( zie hierboven ) voor die specifieke situatie wilde ik wagen het nogmaals te proberen, op een iets andere manier, nu voor de situatie, geschetst op pagina 5, indien dat kan. Het is nl nogal frappant wat in de pdf file te lezen valt. Hopenlijk dat iemand het kan ophelderen. Nogmaals het probleem.

Betreft dus de tekening op pagina 5.

Als je daar de fasekabel van 90+17=107 graden aansluit op antenne A zou ik denken dat het LHCP geeft. Sluit je echter aan op antenne B dan levert dat alleen onzin op.

Verlengen met 180 graden ( 0,5 lambda ) bij antenne A levert ook onzin op. Aan antenne B levert het echter dan RHCP op.

Mogelijk dat ik het niet goed benader, dit probleem. Maar wat doe ik dan fout ? Misschien iemand die het even analyseert ?

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: kruisyagi's voor 70 cm

#30 Bericht door on4avt »

Je kan toch schakelen naar hetgeen je wil ? Heb hier 5 jaar satelliet gedaan met 2X Tonna. Ik heb de Harnassen zelf gemaakt. Na ellen lange discussie ben je nog niet aan het zenden.Je moet dan toch schakelen naar de positie waar je de sat het best hoort, of ze nu op de eerste rij of op de tweede rij elementen binnen komt.

Plaats reactie