ideale microfoon voor amateur band gebruik

Alles over spraak.
Bericht
Auteur
spirado
Berichten: 124
Lid geworden op: 18 jul 2012, 18:31
Locatie: Haarlem

ideale microfoon voor amateur band gebruik

#1 Bericht door spirado »

Bij Action gevonden: ideale microfoon voor amateur band gebruik: de DM-222
100Hz ~ 12,5KHz (gezien de gebruikte bandbreedte is niet meer nodig) XLR, 6,3 en 3,5 jack plug
prijs: 2 euro en 89 (euro)cent

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: ideale microfoon voor amateur band gebruik

#2 Bericht door PA2EFR »

Dat is deze:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Aeolus
Moderator
Berichten: 1043
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
Roepletters: PD0RT
Locatie: JO32BC
Contacteer:

Re: ideale microfoon voor amateur band gebruik

#3 Bericht door Aeolus »

En wat is het voordeel van zo'n ding ten opzichte van een standaard handmic? Gezien de prijs heb ik er niet heel veel vertrouwen in dat ie zoveel beter is dan de handmic (en daarnaast mis je ook nog es een ptt knop).

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: ideale microfoon voor amateur band gebruik

#4 Bericht door PA2EFR »

Je kunt hem in een microfoonhengel voor je gezicht monteren, gemaakt van een oude Hema schaarlamp.
En bedienen kan met een voetpedaal of via de Vox.
Voordeel is dat je bij contesten beide handen vrij hebt als je moet schrijven en/of typen.

Dus ik kan me er wel wat bij voorstellen.

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: ideale microfoon voor amateur band gebruik

#5 Bericht door pa1bvm »

elementje eruitslopen en in een handknijper prutsen ???

PA3LS
Berichten: 295
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: ideale microfoon voor amateur band gebruik

#6 Bericht door PA3LS »

Frequentiebereik is niet het enige criterium voor een goeie spraakmicrofoon. Als de microfoon vlak boven de 100hz nog een bobbel heeft, en net een dip op 2khz heeft, dan zal de verstaanbaarheid bar slecht zijn.

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: ideale microfoon voor amateur band gebruik

#7 Bericht door andre »

Ik heb tegenwoordig met veel dingen, en dan vooral wanneer er "made in China" op staat, dat wanneer het niet veel kost, het ook niet veel kan zijn... Ik krijg best wel veel van die handel in mijn handen, maar de kwaliteit laat echt te wensen over, en dat kan ook niet anders voor het geld wat er voor moet worden betaald.

Ik zou dan ook om die reden niet graag mijn (éne) HeilSound headset omruilen voor 150 van die prullaria microfoontjes....
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
pa8w
Berichten: 946
Lid geworden op: 22 dec 2011, 21:30
Roepletters: PA8W
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: ideale microfoon voor amateur band gebruik

#8 Bericht door pa8w »

spirado schreef:Bij Action gevonden: ideale microfoon voor amateur band gebruik: de DM-222
100Hz ~ 12,5KHz (gezien de gebruikte bandbreedte is niet meer nodig) XLR, 6,3 en 3,5 jack plug
prijs: 2 euro en 89 (euro)cent
Zit zeker geen gemeten frequentiegrafiek bij? (bij Neumann wel...) :lol:

Jongens, het maakt allemaal niet zoveel uit, ALS JE JE SIGNAAL MAAR GOED BELUISTERT EN AFSTELT.
Een Action microfoon van 2,89 klinkt al gauw beter dan een 40 jaar oude, volgespuugde en binnenin verschimmelde kwaliteitsmicrofoon.
Veel HAM's nemen klaarblijkelijk niet de moeite om ook maar 1x kritisch naar hun eigen signaal te luisteren, investeren duizenden euro's in mast, antennes, rigs en accessoires, en praten even duidelijk als Momfer de Mol (Fabeltjeskrant!)
Doet me denken aan die amateur wielrenners die 4000 euro uitgeven voor een 100 gram lichtere carbon fiets en dan hun 23 Kg te zware achterwerk over het zadel hangen...

Maar ik hoor gelukkig ook HAM's met aandacht voor hun audio die werkelijk fantastisch klinken met een simpel elektret microfoontje.

Mijn tip voor velen: Neem je audio en je spreekgewoonten (microfoontechniek?...) eens goed onder de loep en je kan je lineaire versterker voortaan uitlaten.

Groetjes,
Wil.
Let op: website verhuisd naar: http://www.paluidsprekers.nl/pa8w/index.html

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: ideale microfoon voor amateur band gebruik

#9 Bericht door PA2EFR »

Voor die 2,80 heb ik er twee opgehaald.

Er zit een microfoon in, een kabel van XLR naar jack, en een converter van grote naar kleine jack.
En die kende ik nog niet, wel grappig.

Wel, het klinkt, en zal wel werken.
Maar de bijgeleverde kabel is echt prul. Die bromt al zonder aangesloten microfoon.
Met een echte XLR<=>XLR kabel gaat het wel goed.

Ook aan mijn recorder bromt hij als een bezetene.

Dat ligt puur aan de "High Grade Professione (sic) Low-Noise Cable".

Dus: bruikbaar, maar bastel zelf een kabeltje in elkaar. :wink:

De XLR-plug is wel bruikbaar en de kabel zit er gewoon in gesoldeerd, dus niet aangegoten.

Edit: o, ik zie het al: de kabel is gewoon onafgeschermde tweelingsnoer, geheel zonder afscherming.

De goedkoopste XLR bij Dick Best is €1,25, dus het is pure winst dat hij gewoon bruikbaar is! :lol:

spirado
Berichten: 124
Lid geworden op: 18 jul 2012, 18:31
Locatie: Haarlem

Re: ideale microfoon voor amateur band gebruik

#10 Bericht door spirado »

Dick Best kende ik nog niet, bedankt voor de tip ! deze heeft ook veel ander leuk spul !
bv een ook een electret condensator micr. elementje van 45 cent !
Dat moet dan ook goed genoeg zijn als inbouw voor in de handmike, of iets anders.... heeft wel een (onnodig) groter frequentie bereik, en is waarschijnlijk omnidirectioneel, ipv cardiod...
maar dat mag de pret niet drukken.
Want om nou omroepmicrofoons zoals bv Senheiser e.d. te gebruiken, is toch nutteloos, lijkt mij,
en Heil is toch ook niet zo goedkoop.....

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: ideale microfoon voor amateur band gebruik

#11 Bericht door Ton_O_E »

2 xlr-pluggen, een metertje afgeschermde kabel..
als snel 2x duurder dan de microfoon :D
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: ideale microfoon voor amateur band gebruik

#12 Bericht door PA2EFR »

Maar die XLR-pluggen zijn juist prima bruikbaar! Ik heb ze al van de kabeltjes af getrokken.
Je spaart juist twee nieuwe uit.
Dus het kost je een paar metertjes (liefst symmetrische instrumentkabel) en twee (stereo) jacks.
Kun je hem ook in mengpanelen met symmetrische jacks gebruiken en XLR-kabels van 20 meter had je toch al (ik wel tenminste).

En de TS maakt natuurlijk een customkabeltje van XLR naar de set-aansluiting, en een voetpedaal kabeltje.

De pennen van de microfoon zijn wel erg dun trouwens. Elke vrouwtjes XLR zit er lossig en rammelend op.
Laatst gewijzigd door PA2EFR op 18 sep 2012, 23:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: ideale microfoon voor amateur band gebruik

#13 Bericht door PA2EFR »

Maar als je én goed, én goedkoop wilt en er ook nog wat anders mee wilt kunnen doen, dan koop je een set Behringer XM1800S:

Afbeelding

http://www.thomann.de/nl/behringer_xm1800s_set.htm

Een set kost 33 euro, en dan heb je een koffer, drie profi klemmen en drie zware volmetalen microfoons.

Dus net 11 euro per stuk. Je kunt ze prima voor zang en spraak gebruiken.
Ook XLR, maar zonder kabeltje.

Ik heb dus zo'n setje en kan het dus wel vergelijken.

spirado
Berichten: 124
Lid geworden op: 18 jul 2012, 18:31
Locatie: Haarlem

Re: ideale microfoon voor amateur band gebruik

#14 Bericht door spirado »

'k heb een stereo-setje near-field (actieve) speakers van dit merk, (heeft ook optische ingang)
waren ook betaalbaar.
Die micr. set is ook leuk, kun je zelf het juiste kabeltje aan maken met plug, de tranceivers die hier al bij mij staan hebben beide modul stekkertjes, dus vaak moet er dan een overgang gemaakt worden. want de "knijpstekkertjes" willen alleen op de juiste draadjes passen.
Maar dat zal ook geen probleem zijn voor de meeste onder ons, daarom vond ik de "Action" microfoon ook zo grappig. Wibra heeft ook iets wat er op lijkt, voor één cent goedkoper. :)

Gebruikersavatar
Aeolus
Moderator
Berichten: 1043
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
Roepletters: PD0RT
Locatie: JO32BC
Contacteer:

Re: ideale microfoon voor amateur band gebruik

#15 Bericht door Aeolus »

PA2EFR schreef:Je kunt hem in een microfoonhengel voor je gezicht monteren, gemaakt van een oude Hema schaarlamp.
En bedienen kan met een voetpedaal of via de Vox.
Voordeel is dat je bij contesten beide handen vrij hebt als je moet schrijven en/of typen.

Dus ik kan me er wel wat bij voorstellen.
Ik kan me iets voorstellen bij het idee van een betere mic neerhangen aan een hengel, sterker nog, dat is wat ik ook wil gaan doen... heb nog een broadcastmic hangen incl hengel (maar dan een echte hengel, en geen verbouwde lamp :P ), maar ik kan me niet voorstellen dat de kwaliteit van zo'n ding van nog geen 3 euro beter is dan de kwaliteit van de gemiddelde handmic. Affijn, je bevindingen met de kabel alleen al zeggen al het e.e.a. Dan heb ik stukken meer vertrouwen in het behringer setje dat je aandraagt.

Plaats reactie