geschikte cw-band voor beginners

Alles over spraak.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PH7CW
Berichten: 195
Lid geworden op: 30 aug 2006, 14:18

geschikte cw-band voor beginners

#1 Bericht door PH7CW »

Nu ik bijna zover ben om QRV te zijn op CW zoek ik een frequentieband waar ik het beste kan beginnen. Wie heeft daar een idee over?

Zelf ben ik niet in het bezit van een all-band receiver zodat ik niet de banden even af kan zoeken, dus daarom stel ik de vraag hier.
De snelheid die ik wil halen voor ik QRV ga is 10 tot 15 wpm. Als ik op de 40m luister kan ik regelmatig een klein stukje mee schrijven. Waarschijnlijk de nieuwe HAM's uit Engeland ;-)


73, Erik
73,Erik

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5125
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

CW band

#2 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Erik,

Met mijn B machtiging in 1992 heb ik veel qso's op 15M genaakt tussen 21.120 en 21.150 daar zitten veel stations uit de USA met lage snelheden.
Helaas werkt de propegatie even niet mee. Wellicht is 80M nu geschikt.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PA3FBF
Berichten: 170
Lid geworden op: 17 sep 2005, 12:38
Locatie: Mijdrecht / Prov. Utrecht / Regio 02
Contacteer:

#3 Bericht door PA3FBF »

:D Hoi,

Op 80 m zitten 's avonds bij goede condx (overdag is 80 m slecht) zo rond 3555 tot ca. 3565 veel QRS-stns uit G-land
Enjoy the little things for one day you may look back and realize they were the big things

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

#4 Bericht door wbeekman »

Je kunt ook eens kijken op de pagina van Hellemonster en een afspraak maken met Monica - PA3FBF

http://www.hellemonster.nl/
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5125
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Hellemonster

#5 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Is mijn informatie juist dat deze club sinds enige tijd niet meer bestaat?
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

#6 Bericht door wbeekman »

Tjeerd is niet helemaal juist.
Hellemonster blijft gewoon bestaan hoor, alleen het blad zal niet meer verschijnen na 2006.
De website blijft ook gewoon bestaan en de jaarlijkse uitjes gaan ook gewoon door.
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

Gebruikersavatar
PA3FBF
Berichten: 170
Lid geworden op: 17 sep 2005, 12:38
Locatie: Mijdrecht / Prov. Utrecht / Regio 02
Contacteer:

#7 Bericht door PA3FBF »

Hoi jelui,

Hier een HelleMonster-stichtingslid :D

Met ons 4 x per jaar uitgegeven boekje van 44 pagina's moesten we helaas stoppen omdat nauwelijks nog aan kopij te komen was sinds het laatste jaar :cry: :cry:
Maar de stichting zélf blijft bestaan tot onze laatste CW-snik! :lol:

Omdat van tijd tot tijd toch verhaaltjes binnenkomen, publiceren wij deze nu op de website, kant en klaar voor uitprinten (doen hoor!)
Hiervoor kijken op onze website (adres zie boven, of hieronder knoppie "www" aanklikken), knop "Magazine" aanklikken en op de dan volgende pagina iets naar beneden scrollen. Er staat nog niet veel op, maar de volgende verhaaltjes worden net klaar gemaakt voor de website 8)

Ik heb momenteel 2 "leerlingen": de een wil meer QRQ worden, de andere perfecte standaard-qso's kunnen maken zonder deze van papier af te lezen, ik probeer hem op zijn wens zijn "on-air-zenuwen" weg te trainen :wink: .
Ik kan er nog wel eentje bij hebben.

Minimum-eisen aan CW (5 wpm al voldoende! :o :D ) en tijden / banden zie mijn uitgebreider posting onder "QSO-hoek" verder beneden op de hoofdpagina. Nu sijt wellecome :D
Enjoy the little things for one day you may look back and realize they were the big things

Gebruikersavatar
PH7CW
Berichten: 195
Lid geworden op: 30 aug 2006, 14:18

#8 Bericht door PH7CW »

Bedankt voor de reacties,

Inmiddels ben ik al onderdelen aan het verzamelen om een 80m setje te bouwen. Het gaat het

ontwerp worden die in de QRP nieuwsbrieven 110 en 111 beschreven staat. Deze wilde ik toch al een keer na bouwen maar nu heb ik een goede reden :wink:
Ondertussen ga ik nog verder met het "koch-programma" voor het leren nemen van CW.


73, Erik
73,Erik

Gebruikersavatar
PH7CW
Berichten: 195
Lid geworden op: 30 aug 2006, 14:18

vorderingen van het bouwen

#9 Bericht door PH7CW »

Vandaag ben ik met de bouw begonnen. De (80meter) ontvanger gedeelte is "klaar" op wat verbeteringen na. Het VFO bleek los op de juiste frequentie te staan, echter aangesloten op de mixer stond 'ie op 3,9 Mc te oscileren :shock: . De gevoeligheid kan ook beter -60 dBm (komt ongeveer overeen met S9 +10dB) :( . Dus nog even wat versterking extra inbouwen en misschien toch de juiste diodes in de ringmixer gebruiken :oops: . Wellicht iets voor het boodschappenlijstje voor de Dag Van De Amateur?
Wie kan me vertellen welke signaalsterktes ik kan verwachten op 80m? Anders gezegd: wanneer ga ik iets ontvangen :wink: ?

73, Erik
73,Erik

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5125
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

80M

#10 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

He leuk Erik,

Ik ga hier ook weer wat oppakken uit de Nieuwsbrieven van de BQC alleen weet even de nr.s niet. Als ik komende week wat meer tijd heb ga ik op zoek.

Als ontvanger wil ik het NL-99 printje gaan gebruiken, ligt hier onafgebouwd op tafel.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PH7CW
Berichten: 195
Lid geworden op: 30 aug 2006, 14:18

voortgang

#11 Bericht door PH7CW »

Hoi Tjeerd,

Die NL-99 wat is dat eigenlijk voor ontvanger? Ik zie regelmatig dat je de bouwbeschrijving kan kopen maar heb geen idee wat 'ie kan. :(

M'n huidig project loopt lekker, ik heb een weekje vrij dus dan schiet het wel op :D .
De gevoeligheid van de ontvanger is nu veel beter: -100dBm (ongeveer S4). De mixer bleek toch goed te werken ondanks dat ik germanium transistoren als diode gebruik :D . Ik heb ook al stukjes meegeschreven met cw-stations. Ik moet nog wel even door leren merkte ik.
De zender is ook al bijna af. Er zijn wat onderdelen die ik moet bestellen, dus dit gaat langer duren.

Voor de geïntereseerden: op m'n homepage heb ik een link naar modules. Hier staan schema's die ik gebruik om ontvangers en zenders te bouwen. Voor het verbeteren van m'n ontvanger heb ik 2 HF versterkers in serie (module 5012) en een bandfilter (module 3031) gebruikt.

73, Erik
73,Erik

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

#12 Bericht door PA0ETE »

Hallo Erik,

Laat je bij de eerste verbindingen vooral niet ontmoedigen. Veel mensen op de sleutel beheersen alleen een standaard-QSO, en als je een grapje seint beamen ze dat keurig of ze dat begrijpen, maar mijn ervaring van een aantal jaren geleden is dat veel mensen ook doen alsof ze het begrijpen als je volstrekte onzin seint met HI erachter :-)

Mijn eerste CW-verbindingen (ik had het examen toen al gedaan) waren destijds in de 2-meterband. Alleen was het daar toen wel veel drukker met CW-stations, met name bij goede condities. 80 meter is een goede keuze vanwege de stations met lage snelheid die daar zitten. Met laag vermogen is het echter wel een uitdaging om daar een verbinding tot stand te brengen. Wat dat betreft zou 20 meter misschien beter zijn. Zelf ben ik regelmatig op 20 en 30 meter actief met een verticale draadantenne. Op 20 meter gebruik ik dit setje van Small Wonder Labs: Afbeelding. Daar komt ongeveer 4 watt uit.

Succes! (Je hebt in ieder geval je roepnaam wel mee voor morseverbingingen!)
John

P.S. op mijn website (zie hieronder) is ook een interview te vinden met de mensen van Hellemonster.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PH7CW
Berichten: 195
Lid geworden op: 30 aug 2006, 14:18

#13 Bericht door PH7CW »

hallo John,

Bedankt voor de tips.
Dat 20m makkelijker is (wat betreft bereik) dan 80m klopt ook om een andere reden: de antenne! Voor de 80m heb ik nog een uitdaging om een goede antenne te maken, een halve golf dipool voor 20m lukt wel makkelijk. Als m'n tranceivertje klaar is zal blijken of m'n huidige antenne voldoende werkt.

Voor de geïntereseerden de voortgang van m'n 80m project:
Deze week heb ik de bestelling van de eindtor binnen gekregen.
Na het plaatsten in de zender bleek er nog steeds slechts 10 mW uit te komen :shock:
Dus dan maar meten waar het fout gaat: meteen voor het pi-filter had ik wel 1W (+ veel harmonischen). Dus het filter kapt beneden de 3,5 MHz af! :? Na wat experimenteren met een kleinere spoel heb ik 1W aan zendvermogen op 80meter en een acceptabele harmonische op 40m. :D
Inmiddels heb ik ook de sidetone generator gemaakt alleen ben ik niet tevreden met de toon. De toon loopt van hoog naar laag bij het starten en dat klinkt voor geen meter. :( Dus ik moet een alternatief gaan zoeken. Rest me alleen nog van de ontvangerdeel en zender een tranceiver te maken.

73, Erik
73,Erik

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

#14 Bericht door PA0ETE »

[test]

Bij twee van de kleine QRP-setjes die ik heb, een MFJ-9030 (30 meter) en een TenTec 1380 (80 meter) hebben ze de sidetone op een manier opgelost die ik zelf vanwege de problemen die dat zou kunnen geven waarschijnlijk nooit gekozen had: de ontvanger blijft aan staan, maar wordt met een spanninkje bij sleutel-neer op zeer ongevoelig geschakeld. Wanneer je oscillators stabiel genoeg zijn, heb je zo tegelijkertijd bij ontvangst precies je eigen zendfrequentie te pakken (beide setjes hebben trouwens wel een RIT, wat die zekerheid natuurlijk weer een beetje om zeep helpt).

Bij de MFJ werkt het trouwens een stuk beter dan bij de TenTec. Bij de laatste hoor je wel enige schakeleffecten. De TenTec heeft echter full-breakin, en de MFJ heeft semi-breakin. Van de laatste staat in de gebruiksaanwijzingen dat je die voor contestgebruik zo snel kunt zetten dat het full-breakin is. Ik heb het nooit uitgeprobeerd, want ik vermoed dat dat van die contesten erin staat omdat op die manier de relais die erin zitten wel erg snel degraderen :-) De tentec TX/RX omschakeling is trouwens geheel met halfgeleiders.

http://ict-vertalingen.nl
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Plaats reactie