VLF Morse transmissies op commercieele muziek CD's/LP's.

Alles over spraak.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE1PUP
Berichten: 261
Lid geworden op: 16 mei 2005, 18:10
Roepletters: PE1PUP
Locatie: Culemborg (Gelderland)

VLF Morse transmissies op commercieele muziek CD's/LP's.

#1 Bericht door PE1PUP »

Morsen met Morse:... 8)

Heb je interesse in wat het Engelse station GBR/Rugby in 1972/1973 qua Morse de lucht in gooide? Luister dan eens naar een muziek opname van Mike Oldfields LP/CD Tubular Bells..... :shock:

GBR ging QRT in 2003, maar je kunt oude Morse transmissies van dit station terug vinden in je eigen muziek archief. Toen Mike Oldfield het prachtige "Tubular Bells" in 1992 en 1993 opnam in The Manor Studio, was namelijk niet alle studio apparatuur voldoende afgeschermd. Dus wisten de CW transmissies van GBR de master-tape te halen, hoogstwaarschijnlijk zonder medeweten van de audio engineers. (Wat zullen die lui nu balen zeg; audio engineers zijn immers echte perfectionisten.....)

Je kunt deze Morse transmissies in het spectrum terug vinden, en/of weer hoorbaar maken. Echter, probeer dit niet met MP3 files, want die zijn te zwaar gecomprimeerd. Het werkt alleen met de CD/LP en/of wave-files.

Wil je meer (in het Engels) lezen over dit grappige toeval, kijk dan eens op http://www.stormloader.com/gkircher/vlfcd/ alwaar je ook spectrum plaatjes kunt vinden.

Veel luister en decodeer plezier, Johan.

P.S. 1: Het schijnt ook met muziek van Genesis, Nazareth, en Cat Stevens te lukken, maar naar mijn (on-)bescheiden mening is Mike Oldfield gewoon veel prettiger om naar te luisteren... 8)

P.S. 2: En je hoeft de muziek niet eens achteruit te draaien om de verborgen boodschappen boven water te krijgen... Hihihihihihi

PA3GVQ
Berichten: 105
Lid geworden op: 24 apr 2005, 19:53

#2 Bericht door PA3GVQ »

Wat enorm leuk is dat..

Ik ben een paar jaar geleden eens langs Rugby gereden met de auto en het is werkelijk indrukwekkend om al die masten langs de rijksweg te zien. Ik weet niet hoeveel exact maar ik dacht een stuk of 18 je kan ze gewoon niet missen.

73, Edwin

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

MARCONI website

#3 Bericht door wbeekman »

Hier is een leuke site over MARCONI.

http://www.marconicalling.com/introsting.htm

Tevens staat onderaan een tijdslijn , klik eens op een bep.datum.

Ook staat er aan de rechterkant de mogelijkheid om kleine filmpjes te bekijken vanuit het archief. (MediaPlayer, RealPlayer of Quicktime formaat )
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

Plaats reactie