2/70 heeft SSB nut?

Alles over spraak.
Bericht
Auteur
PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: 2/70 heeft SSB nut?

#31 Bericht door PD0MV »

PD0Y schreef:
Nu vraag ik mij af of het nog nut heeft een SSB radio te nemen?


Graag reakties..
Natuurlijk heeft het nut, niet alleen voor 2m en 70cm, HF is er ook nog :wink:

en voor 2m ssb of 70cm: zou ik je een HB9CV adviseren schijnen zeer goed te zijn, ben zelf ook van plan omziets te gaan gebruiken.

en met een FT-817 is niks mis mee om 2m of 70cm SSB te bedrijven, de FT-817 heeft alles wat betreft de Banden en de modes, met een PA van 25 watt met 5 watt insturen, en een beetje een knappe yagi met hoge dB gain, zou het wel moeten lukken. toch :wink:

maar goed, tuurlijk ieder moet doen waarvan zei of hij denkt dat goed is :wink:
Ik ben ook maar een mens :wink:

dc2dc

Re: 2/70 heeft SSB nut?

#32 Bericht door dc2dc »

Deleted
Laatst gewijzigd door dc2dc op 11 jul 2011, 09:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1743
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: 2/70 heeft SSB nut?

#33 Bericht door pe1rea »

????????????????????????????
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: 2/70 heeft SSB nut?

#34 Bericht door PE7EB »

Meer dan genoeg activiteit op 2 m SSB en ook op 70cm is nog wel eens wat te doen.
Alleen ga je dat dus NIET horen op een verticale rondstraler!
Ook een HB9CV is marginaal te noemen voor serieus VHF DX werk, minimaal zo'n 7 elementen horizontaal en met 25W, dan is met wat geduld zelfs een DXCC op 2m mogelijk.
Maak je die 7 elementen ook nog eens eleveerbaar komt het DXCC sneller dichterbij, want met WSJT en 25W in een 7el, zijn er al een paar EME "big gunns" die je als "verry small pistol" kunt werken.
Kortom 2m SSB heeft wel degelijk zin, alleen moet je er wel wat voor doen, met name met je verwende kont van die overvolle 20 en 40m band afkomen en Watten de ether in slingeren op 144MHz en hoger!
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: 2/70 heeft SSB nut?

#35 Bericht door PA3JMS »

Afgelope maandag toch een leuke QSO gehad in SSB op 2 meter met een rondstraler (zelf bouw J-pole). Een station in Dordrecht en een ander station in Ettenleur. Ik zelf woon in Ridderkerk. Het ging mooizaam maar het ging. Het was mijn eerste verbinding in SSB op 2meter.

Ga wel een dipool bouwen en kijken of het beter gaat.
73 Jan

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: 2/70 heeft SSB nut?

#36 Bericht door pa3kc »

Het verschil tussen verticaal en horizontaal is ruim 20db! Dus het helpt behoorlijk als beide stations dezelfde polarisatie aanhouden.

Sommige mede amateurs proberen de suggestie te weken dat je d.m.v. verticale afstraling net zo ver komt als d.m.v. horizontale afstraling :?

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6242
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: 2/70 heeft SSB nut?

#37 Bericht door PA3DAT »

Dat is toch ook zo, als beide stations dezelfde polarisatie aanhouden? :roll:
73 de Aloys PA3DAT / 5P4W

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: 2/70 heeft SSB nut?

#38 Bericht door PE7EB »

Neen, horizontaal gepolariseerde golven op 2m dragen aantoonbaar verder dan verticaal gepolariseerde golven.
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: 2/70 heeft SSB nut?

#39 Bericht door pa3kc »

PA3DAT schreef:Dat is toch ook zo, als beide stations dezelfde polarisatie aanhouden? :roll:
Na de ervaringen luisterend van de om's op het super vhf dx station op de TUE in Eindhoven is dat niet zo.

Het schijnt dat een verticale uitgezonden 2m signaal op een gegeven ogenblik uitdooft en echt niet verder meer gaat. Dit punt is meestal net voorbij de horizon, afhankelijk van hoogte, afstand tot tegen station etc. Waar een verticaal signaal zeg maar uitdooft daar schijnt een horizontaal signaal weer verder te kunnen kaatsen/bouncen? Het kwam in een PI4AA uitzending van een paar maanden geleden aanbod.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6242
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: 2/70 heeft SSB nut?

#40 Bericht door PA3DAT »

Ok, duudelijk.
Ik dacht: zet de yagi's aan beide kanten vertikaal, dan maakt eht geen verschil.
Toch wel dus. Ik sla het op, op mijn toch al overvolle harde schijf... :wink:
73 de Aloys PA3DAT / 5P4W

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: 2/70 heeft SSB nut?

#41 Bericht door PA2LAD »

Echte dx-ers op de 2 meterband zweerden vroeger bij circulaire polarisatie en vandaar dat een 9 elementskruisyagi nogal populair was. Zat je alleen weer met het probleem: linksom of rechtsom. Hun bevindingen waren dat de polarisatie onderweg gewoon veranderd en dat circulair het beste alles meepakte.

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: 2/70 heeft SSB nut?

#42 Bericht door pa1bvm »

Dennis

maar natuurlijk ... er is nog steeds heel erg veel te doen in het SSB bandje op 144 ...
nu redeliijk wat E-skip ( de factor toeval speelt de hoofdrol !)

en vergeet Meteor scatter niet .. daar wordt het nu ook weer wat drukker

Ik neem aan dat je nu een redelijke set voor HF gebruikt ..
je zou dan met een transverter dan vrij eenvoudig 144 kunnen toevoegen ..

Er zijn diverse types transverters , meestal van 28 <> 144 met een uitgangs vermogen tussen de 20mW en 30 watt
extra uitdaging is natuurlijk om zo iets zelf te maken of via een bouwpakket ..

combinatie transverter + goede HF -set .. wint het qua performance bijna altijd van een VHF set
Er zijn een aantal " bejaarde" VHF setjes die het echt goed doen .. denk aan een IC -202 ( 3 watt pep SSB)
of een FT225 ( FT221 ) ..maar dan wel eentje met een MUTEC front-end ..

Als je aan DX op 144 denkt .. ,..vergeet dan vertikale sprietjes , of andere rondstralende dingen
ga voor een Yagi .. zo iets van 10 elementen ( +/- 6 meter boom lengte ) ..zet dat ding horizontaal
zoek er een stevige rotor bij .. want die ene Yagi waar je mee begint .. dat worden er 2 of 4 als je de smaakt te pakken krijgt.

denk ook gelijk aan een goede voorversterker ( in de mast ) .. en zorg voor een goed coax relais ( in de mast ) en dan met twee stukken coax naar de Shack ( RX en TX gesplitst ) ...

er zal ook wel een en ander in FM gebeuren op 144-146..
ik moet altijd zoeken op mijn set hoe dat ding in FM mode moet ...
kom er bijna nooit ... alleen als er E-skip is .. dan draai ik snel even tussen 145.000 en 145.600 kijken of er een verdwaalde rus of spanjaard is ..
Ben ook bijna nooit actief op HF .. zo druk .. zo gruwelijk druk ...

73 Rick , PA1BVM

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: 2/70 heeft SSB nut?

#43 Bericht door PD0MV »

ja tuurlijk je kan glijk al je geld spenderen en glijk grote antennes gebruiken, maar op een niet goed werkend kun je het wel al beetje leren, vooral goed voor je operating practic.

En je moet overigens ook de mogelijkheid hebben, om uberhaupt een antenne kwijt te kunnen, anders heb je er nog steeds niks aan.


of een station verweg of dichtbij is dat maakt niet uit , als er dan veel ruis is, dan lijkt het net ( DX ) zo kun je wel goed leren luisteren. Als het om echte DX verweg gaat, waar overigens ook ruis bij voorkomt, kun je al beetje operating practic opdoen, Hi P.S. kan voor mij ook geen kwaat je leert er alleen maar van.
Ik ben ook maar een mens :wink:

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: 2/70 heeft SSB nut?

#44 Bericht door pa1bvm »

nee hoor .. je kan ook zelfbouwen , dat was toch een onderdeel van onze hobby ???
de een maakt een hb9vc ..de andere een 15 elements beam voor 144
gewoon een kwestie van keuzes ..



operating praktise en DX werken is niet hetzelfde ..

leven is heel simpel .. als je het station niet hoort kan je het ook niet werken ..
en DX op 144 is niet vaak te horen met een sprietje ..

dan kan je natuurlijk de definitie DX nog tegen het licht houden ..
voor de een is dat een qso op 20 meter met italie , voor de ander een qso op 144 mhz tussen eindhoven en den bosch
allemaal prima maar dat bedoelen we denk ik niet met DX op 144 mc ..


veel plezier met de hobby ..Rick ,PA1BVM

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: 2/70 heeft SSB nut?

#45 Bericht door johnvdpas »

Vooral de hoogte is erg belangrijk, boven de bomen uitkomen en dergelijke. Een beam hangen op 4 a 5 meter waar bomen om heen staan van 13 meter, dan word het niet veel op 2...

Kun je beter de hf nemen!

Die lui in eindhoven werken stations van dik 800km weg op 2 meter en soms nog wel meer. Hoe ik dat weet, luisteren! Soms zijn ze er, bijna altijd is het tijdens een contest. Dan hoor je de stations herhaald worden (meestal hoor je ze namelijk niet) en weet je hoever ze zitten....

Maar ja, de hoogte, de antenne.... Dat kan normaal niet. Daarbij heb je in een stad ook vrij veel omgevingsruis.

Idd als een amateur op 20 meter met italie of spanje werkt, spreekt hij meestal altijd over "lokaal" maar word dit zelfde station gewerkt op 2 meter staan ze te springen, en is het een super dx!

Bedoel op 20 meter italie, dat is 1 keer roepen met een dipooltje of een 1/4 golf antenne. In bijna alle gevallen zijn het raport 5 bij 9 zijn.

Plaats reactie