2/70 heeft SSB nut?

Alles over spraak.
Bericht
Auteur
PD2K
Berichten: 33
Lid geworden op: 21 okt 2008, 20:01

Re: 2/70 heeft SSB nut?

#16 Bericht door PD2K »

Ik zit zelf met name op HF maar heb een 2-meter all-mode set (de Kenwood TR-751E, wat overigens een prima set is). Zoals iedereen schrijft: een horizontale antenne is wel echt een must voor het SSB (DX) werk.

Mijn TR 751 hangt meestal aan een verticale X30 (buiten) of soms aan een HB9CV die (binnen!) op zolder ligt. Met die binnenantenne heb ik met tropo overigens wel Duitsland en Engeland gewerkt, en deze zomer heb ik via sporadische E op mijn vertical Portugal gewerkt (ca 1900 km). Verder heb ik op die HB9CV met enige regelmaat meteor scatter signalen ontvangen.

Maar vaak hoor ik niets, terwijl anderen met behoorlijke horizontale richtantennes wel van alles horen, dus het is echt zoals zovelen ook al zeiden: wil je echt plezier hebben van SSB op VHF/UHF dan heb je een horizontaal gepolariseerde richtantenne nodig.

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: 2/70 heeft SSB nut?

#17 Bericht door coolepascal »

Leuke Discussie ;)
Ik schat dat ik ongeveer op het zelfde moment met de hobby begonnen ben als Dennis.
Geen cb-bakkies (nooit intresse voor gehad) wel 3M zendertjes (toen in ontdekte hoever dat ging maar even pas op de plaats gemaakt)
Ook nooit echt geluisterd voor ik mijn licentie haalde.
Het was dan ook een flinke teleurstelling toen ik ontdekte dat zendamateurs als regel gewoon zichzelf opwaarderende bakkenisten waren (vandaar dat ik nogal eens negatief over onze toch zo mooie hobbie kan doen)

Met heel bescheiden middelen 3W & HB9CV toch ook DX gewerkt op 2M (70 heb ik pas veel later in huis weten te halen)
Ik luister nog wel vaker op 2M maar het is er jammerlijk stil ;(
CW hoef je al helemaal niet meer te proberen (al zijn de meningen op dit forum daarover verdeeld, gelukkig maar)
Momenteel heb ik enkel nog een vertikaaltje voor 2/70/23 voor mijn experimenten is dat voldoende maar DX zit er bij mij niet echt in
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: 2/70 heeft SSB nut?

#18 Bericht door pa1bvm »

natuurlijk heeft SSB nut op VHF en UHF
wat dacht je van Meteor scatter , EME , TROPO , Aurora , Contesten , E-skip

met een 7 elements yagi , en een redelijke set en iets van een watt of 25 SSB kan je al heel erg veel leuke dingen doen op Meteor Scatter gebied ( kijk ook maar eens op ON4KST )
tegenwoordig gaat er veel via WSJT maar het blijft iets aparts om opeens een reflectie van een station te horen op 144 mc wat 1700 km verder zit ..
leuk te combineren met zelfbouw ..preampje , bandfilter , eindtrapje , antennes , transverter etc etc etc

natuurlijk is het belangrijk om een goede set te kiezen
wat is goed .. tja ...
ik denk zelf dat een goede ouderwetse HF set ..iets van een TS-850 en een goede transverter een heel goed begin is .. maar ik ben zelf ooit begonnen met een IC-202 ( 3 watt PEP ) en een 9 el yagi
later een eindtrapje erbij ..later een FT-225 RD ..toen een IC-746 en nu ook een K2 elecraft met transverter erbij
Ik heb zelf nooit de " drang" gehad om iets op de HF banden te gaan doen ..144 Mhz blijft trekken
nu bezig met EME en ik hoop ooit nog eens DXCC te halen ..nog een lange weg te gaan HIHI

73's Rick ( PA1BVM )

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

Re: 2/70 heeft SSB nut?

#19 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 15 okt 2013, 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat is een zendamateur zonder antenne? Helemaal niets.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1743
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: 2/70 heeft SSB nut?

#20 Bericht door pe1rea »

coolepascal schreef:Leuke Discussie ;)
Ik schat dat ik ongeveer op het zelfde moment met de hobby begonnen ben als Dennis.
Geen cb-bakkies (nooit intresse voor gehad) wel 3M zendertjes (toen in ontdekte hoever dat ging maar even pas op de plaats gemaakt)
Ook nooit echt geluisterd voor ik mijn licentie haalde.
Het was dan ook een flinke teleurstelling toen ik ontdekte dat zendamateurs als regel gewoon zichzelf opwaarderende bakkenisten waren (vandaar dat ik nogal eens negatief over onze toch zo mooie hobbie kan doen)
Vergeet niet dat in de jaren 80 een aantal 11 meter mensen hun machtiging hebben gehaald doordat ze via 11 meter in aanraking kwamen met het zenden.
Niet iedereen is gelijk, de fanatieke zelfbouwer zou veel technisch kunnen verhalen op de band, maar die zit met de soldeerbout in zijn handen ipv een mic.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: 2/70 heeft SSB nut?

#21 Bericht door PA2LAD »

jimrea schreef:Niet iedereen is gelijk, de fanatieke zelfbouwer zou veel technisch kunnen verhalen op de band, maar die zit met de soldeerbout in zijn handen ipv een mic.
Dat zou kunnen ja. Het doel van onze machtiging was om experimenten te doen en onze ervaringen via de ether uit te wisselen. Doe je dat op dit moment dan wordt het als saai ervaren door medeluisteraars en wordt er geklierd op de frequentie. Zo af en toe luister ik nog wel eens op 2m en 70 cm. De huidige gesprekken gaan vaak nergens meer over en dan hou ik het maar weer voor gezien.

Gebruikersavatar
on5rz
Berichten: 188
Lid geworden op: 02 mar 2008, 22:55

Re: 2/70 heeft SSB nut?

#22 Bericht door on5rz »

PA2LAD schreef:
jimrea schreef:De huidige gesprekken gaan vaak nergens meer over en dan hou ik het maar weer voor gezien.
Als je de kans hebt moet je eens uitluisteren op 2 meter repeater Antwerpen op RV61.
Aan de inhoud van de gesprekken vermoed ik dat de repeater van 07 tem. 19 uur in cross band mode staat met CB-kanaal 19 imho..

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

Re: 2/70 heeft SSB nut?

#23 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 15 okt 2013, 15:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat is een zendamateur zonder antenne? Helemaal niets.

KI6APR
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 okt 2008, 01:40
Locatie: Woodland, California

Re: 2/70 heeft SSB nut?

#24 Bericht door KI6APR »

coolepascal schreef:Leuke Discussie ;)
Geen cb-bakkies (nooit intresse voor gehad) wel 3M zendertjes (toen in ontdekte hoever dat ging maar even pas op de plaats gemaakt)
Ook nooit echt geluisterd voor ik mijn licentie haalde.
Het was dan ook een flinke teleurstelling toen ik ontdekte dat zendamateurs als regel gewoon zichzelf opwaarderende bakkenisten waren (vandaar dat ik nogal eens negatief over onze toch zo mooie hobbie kan doen)
Dus als ik het goed begrijp, dan heb je nooit aan CB gedaan (ik ook niet en wilde er niets over horen), maar wel ervaring als etherpiraat (heb ik niet) en je was wel teleurgesteld dat zendamateurs als regel gewoon zichzelf opwaarderende bakkenisten waren? Als je "gewoon" als luisteramateur begonnen was, zou je wel wat wijzer geweest zijn voor wat betreft de verwachtingen. Ik hoop nog steeds dat je desondanks nog plezier aan de hobby beleefd. Niet alle zendamateurs vallen in de voornoemde categorie. Ik heb er wel veel plezier aan beleefd in de 70er jaren. Nu zijn er veel veranderingen en er is nieuwe technologie. Meer computer aided stuff is mogelijk en zelfbouw met SMD en PIC, etc. Ik heb bij de Koninklijke Landmacht nog met een RT-3600 en telex moeten werken. Nu hebben ze laptop computers.

@Dennis

Als ik in dezelfde situatie teruggeplaatst zou worden met een C machtiging (1974), dan zou ik ook weer een 2 meter All Mode Transceiver kopen, een antennemast met rotor en een 16 element Yagi en DX gaan werken wanneer ik de kans zou krijgen (condities) en er wederom geen spijt van hebben. Hoeveel (juiste) activiteit er is op twee meter met SSB tegenwoording in Nederland anno 2010, dat kan ik niet beoordelen vanuit Californie.

Jan
Voorheen PA0PWR, nu KI6APR

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

Re: 2/70 heeft SSB nut?

#25 Bericht door vk2gwk »

Toen ik met radio begon (zo rond 1955) had niemand - in Nederland - nog ooit van 27Mc gehoord. Er waren alleen echte zendmatateurs (met een PA0 call ongeacht de soort machtiging) en verder piraten: plaatjes draaien rond de 175M - onder in de middengolf en tegen de visserij band aan en die ruzie maakten met de vissers en Scheveningen Radio omdat ze elkaar stoorden.

Mijn eerste zender was ook een middengolf zendertje dat net een straat ver kwam..... Vervolgens een poosje met een gefingeerde call en een 19-set op 80M gepiraat tot ik in 1961 mijn licentie kreeg. CB heb ik alleen van horen zeggen (o.a. mijn kinderen die allebei een bakkie hebben gehad om met hun vriendjes te praten_. Als ik dan al eens luisterde had ik er al heel snel genoeg van - wat een gelul op niks.


Om op het onderwerp terug te komen. Ik heb wel wat DX gedaan op 2 M en 70cm toen ik nog in NL woonde en daar waren best leuke dingen te beleven. Maar ja, je moet wel tropo hebben..... net zo iets als de zonnevlekken voor HF :)
Toen ik vorig jaar in NL was heb ik bij een bevriende amateur op 2 en 70 in de SSB band geluisterd tijdens tropo en toen was er toch aardig wat te beleven. Dus... het heeft nog steeds nut!
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

PA3
Berichten: 394
Lid geworden op: 20 mar 2009, 13:03

Re: 2/70 heeft SSB nut?

#26 Bericht door PA3 »

Ik wil dit draadje even weer aanzwengelen, met jullie permissie.

Was vorige week in Denemarken bij een lokale afdeling van de EDR. Was toevallig een activity contest gaande en er werd leuk in SSB op 2 meter verbindingen gemaakt. Op mijn opmerking dat dit toch eigenlijk horizontaal gepolariseerde signalen moesten zijn (er stond namelijk maar enkel een Diamond 2/70 stokje op het dak omdat ze nog niet zo lang geleden verhuisd zijn) werd een beetje smalend gereageerd. Ze werken daar net zo vaak vertikaal als horizontaal in SSB. Je gebruikt wat je hebt en het lukt toch wel.

Met die wijsheid vanavond de TR-9000 op 144.300 gezet met de J-pole als vertikaal stokje. En inderdaad, na een paar uur een eerste QSO in SSB op 2 meter met PA3GBK uit Soesterberg. Hij werkte in eerste instantie met een klaverblad antenne, 20 Watt en ik kon hem nemen met een RS 32; hij mij nauwelijks met mijn 10 Watt. Toen hij overschakelde op zijn vertikale antenenne ging het beter, RS 53. Moraal van dit verhaal: ook voor de rondstralende figuren is er SSB lol te beleven. Natuurlijk zou ik ook liever een tig-elements Yagi op een rotor in de mast willen hebben, maar dat gaat voorlopig niet lukken, dus dan maar zo. En als de tegenpartij zo vriendelijk is om ook over te schakelen op een vertikaal, des te beter.
PD7N schreef:Ja, het wordt gebruikt. Vrijwel altijd in combinatie met een horizontaal gepolariseerde antenne (meestal een richtantenne). Die is echt nodig, anders ontvang je vrijwel niets.
Na vanavond ben ik deze mening - met alle respect - niet meer toegedaan. Sorry PD7N en anderen. Ik hoop dit seizoen veel SSB DX te mogen maken met mijn stokje :D

Groet,

Hans

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: 2/70 heeft SSB nut?

#27 Bericht door pa1bvm »

Natuurlijk gaat dat ook met een verticale spriet of J-antenne..
maar als er dan op dat moment tropo is ..dan hoor je amateurs om je heen verbindingen maken over vele honderden kilometers ..en zelf hoor je dan waarschijnlijk niets ...

Op zo een moment maakt dan een kleine yagi met 4 of 5 elementen of een een HB9CV echt het verschil
een HB9CV of een MOXON neemt echt niet veel ruimte in ... en met een simpele rotor draai je zo een ding makkelijk ...

ik heb in het verleden met een 4 elements yagi ( boom lengte iets van 1.5 meter ) vast opgesteld naar het Zuid-oosten veel Meteor scatter verbindingen kunnen maken ( OK , YU , YO , HA) dat was nog voor de WSJT tijd .. toen met " high" speed CW en papegaai - mode (SSB- Meteor scatter )

linkje voor een 4 -ele yagi ..( qua materiaal zo in de buurt van 20 a 30 euro ...)
http://www.qsl.net/dk7zb/start1.htm

of een MOXON voor 144
in dit linkje staan zeer veel MOXON antenne's er zitten er ook een paar tussen voor 144
http://www.moxonantennaproject.com/

73's Rick ,PA1BVM

Theo

Re: 2/70 heeft SSB nut?

#28 Bericht door Theo »

hi hi, gebruik nu al een aantal jaren de vertikale spriet.
Toegegeven, het gaat wat minder snel, maar je werkt wel zowat alles.
Vergeleken met een horizontale beam, heb je vaak wel de gain maar niet gericht :D
En als je tegenstation ook vertikaal zit, gaat het als een speer.
Een goede hoogte maken, een beetje vermogen er tegen aan, en gaan met de banaan! :wink:

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2557
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: 2/70 heeft SSB nut?

#29 Bericht door PA5COR »

Eh, heb nog de 11 elements Flexa yagi voor 2 en de 23 elements voor 70 van Flexa op het dak, gevoed met ecoflex 15, tevens de Diamond X 510.
SSB is echt leuk, in de laatse 33 jaar heel europa rechtstreeks gewerkt, nu max 50 watt uit de FT 847.

Meer heb je ook niet nodig, goede antenne en coax/N connectors, geduld en wat geluk.
De condities komen er weer aan.
Leuke verbinding blijft in de zomer 's morgens vroeg als de boel opwarmt en zo wat extra cndx ontstaat in SSB. heb zo de maker van de Tonna antennes gewerkt via hun clubstation in Frankrijk een jaar of 5 terug.

Dan blijft de hobby leuk 8)
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: 2/70 heeft SSB nut?

#30 Bericht door pa1bvm »

Ook zonder tropo / e-skip gaat het prima ..met Meteor Scatter
zet je antenne maar eens naar ruwweg Z-oost ..en dan WSJT instaleren op je PC
LF in je soundcard in ( AGC uit ) .... en afstemmen op 144.370 ...
er komen nu al redelijk wat reflecties binnen
en natuurlijk ON4KST de VHF-Chat site in de gaten houden ..

..tot werkens op 144.300 +/- 10 Khz...

Plaats reactie