Laagste zendfrequentie

Alles over spraak.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Looking
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 jun 2006, 19:55

Laagste zendfrequentie

#1 Bericht door Looking »

Vroeger was de zendfrequentie van duikboten ongeveer 9 khz.

Wat is nu eigenlijk de laagste zendfrequentie die ooit gebruikt is. Ik bedoel dan met spraak, niet voor data e.d.

Gebruikersavatar
PH7W
Berichten: 401
Lid geworden op: 10 apr 2005, 20:33
Locatie: Seoul

#2 Bericht door PH7W »

Ik heb dit onderwerp naar hier verplaatst. Hier staat ie wat beter op z'n plaats.
Jorg | PH7W

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#3 Bericht door angelo »

Ik neem aan dat we dus niet over ELF praten, dat is tot 3Hz (en ik denk dat je met die frequenties ALLES in de weg van de draaggolf vanaf de antenne, levend gefrituurd wordt. Of dat nu mens of dolfijn of walvis is.

Het lijkt me moeilijk om met phone ONDER de 3kHz te gaan werken, je moet immers een draaggolf (je zit dan toch al vast een enkelzijband denk ik) hebben en je moet ook nog redelijk verstaanbare modulatie de lucht in kunnen gooien, en dat is toch ook nog zo'n 3kHz.

Maar als ik me nog kan herinneren hoeveel moeite het kostte om op bijv
139kHz te werken, lijkt me dat niet iets voor LVT. :wink:

In ieder geval, als het mogelijk IS, dan hebben die Amerikaanse militairen het wel gedaan.
No good deed goes unpunished.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#4 Bericht door PA5COR »

Wordt inderdaad gedaan, maar dan met zeer langzame enkele tekens overdracht om de atoom onderzeeboten te bereiken onder water.

Alleen deze zeer lage frequentie's dringen ver genoeg onder het zoute zeewater door zodat een onderzeeboot deze met een antenne dicht onder de oppervlakte (lange draad) kan ontvangen.
De paarcijfercode verteld de kapitein wat ie moet doen.

Meestal gaaat de rest van de verbinding dmv satelliet, periscoop omhooh met antenne en klaar.

Zit volgens mij op de 9 kHz als ik me het nog herinner.

Maar houdt me er niet aan, op het internet kun je wel wat vinden over het gigantische antennepark ervoor.....

73,
Cor

echtepino
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 aug 2005, 17:57
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

#5 Bericht door echtepino »

Zelfs op 137 kHz wordt niet in phone gewerkt, dat zou een verkwisting van bandbreedte en vermogen zijn.
Onder 100 kHz wordt volgens mij niet met spraak gewerkt en zeker niet op 9 kHz. Dat is allemaal telegrafie.
Roel Ketelaars
pe4w

pa2et
Berichten: 187
Lid geworden op: 10 aug 2006, 15:13
Locatie: Baarn

#6 Bericht door pa2et »

Rond de 18 en de 22 kHz hoorde ik vaak FSK op mijn ELK-639 ontvanger en nog wat langer geleden het Omega navigatie systeem op 10 kHz. Volgens mij wordt het professionele gebruik van de VLF steeds minder.

(echtepino ook hier? :D )

MvgEat ;)
73
Eat



ham4ever!

Plaats reactie