CW-Elmer/Buddy gezocht?

Alles over spraak.
Bericht
Auteur
pa7crx
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 aug 2006, 09:28

#91 Bericht door pa7crx »

Weer een aantal leuke reacties hier op dit forum en ook bruikbare tips gekregen.

Ben zelf op het internet aan het zoeken geweest naar diverse methodes om het snelle cw machtig te worden. Nu ben ik een document tegen gekomen van N0HFF (http://www.qsl.net/n9bor/n0hff.htm), waar zeer bruikbare tips in staan. Ik heb deze doorgelezen en ben nu begonnen aan het zeer aandachtig luisteren naar cw-geluiden, zonder deze op papier te zetten.

Nu merk ik dat ik af en toe enkele woorden tussen de vele cw-geluiden kan waarnemen. Dit zou van lief en lee hele zinnen moeten gaan worden. Daarna zou de tempo (ietwat) omhoog kunnen en weer proberen om de zinnen te kunnen waarnemen.

Ik heb van een cw-cursus enkele mp3-tjes (random english words) op mijn mp3-speler gezet en luister daar regelmatig naar (in bed, in de auto). Op deze manier kan ik de veel voorkomende algemene engelse woorden herkennen. Daar heb ik veel baat bij.

Het begint steeds makkelijker te worden om van letters in het geheugen, woorden te vormen en dat maakt cw een stuk leuker op deze manier.

Het houdt me ook geboeid om op deze manier cw op te kunnen nemen. Mijn eerste doel die ik heb, is om 25 WPM feilloos op te kunnen nemen, door alleen maar te luisteren en niet op te schrijven. Daarna wil ik verder gaan tot rond de 30 WPM en daarna tot ik het niet meer kan opnemen op gehoor,hi.

En ik hoop ook zeker om VK-land een keer te kunnen werken in CW.

73 de PA7CRX

Gebruikersavatar
PA3FBF
Berichten: 170
Lid geworden op: 17 sep 2005, 12:38
Locatie: Mijdrecht / Prov. Utrecht / Regio 02
Contacteer:

#92 Bericht door PA3FBF »

Hoi Marcel,

Leuk je hier te treffen!
Bij mij is dat gewoon vanzelf gegaan: op kunnen nemen zonder mee te schrijven. Stond b.v. te strijken en had i.p.v. muziek daarbij een CW-QSO van het langere soort opstaan. Tegenwoordig heb ik CW én muziek opstaan :D

Bepaalde woorden kan ik ook in één keer herkennen zonder bewust te luisteren zols "het" "hebben" en nog een reeks andere, ze hebben zo'n uniek ritme.

Ja, ik wou die VK hier op het forum eens om een sked op de late middag vragen...
Enjoy the little things for one day you may look back and realize they were the big things

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

#93 Bericht door PA2RU »

Is deze 'ronde' er nog steeds??

Ik ben wel geintereseerd om er aan mee te doen.
In een ver verleden ( rond 1984 , ik was toen 12 ) schreef ik samen met mijn vader en opa mee met de cw lessen van Douwe PA3CDE ( SK helaas )
Halverwege die cursus ben ik er mee gestopt om het in 1999 weer op te pikken door het gewoon weer te doen waardoor ik aldoende mijn 'verloren' kennis langzaam aan weer op peil bracht.

Echt lange qso's waarin je van alles en nog wat bespreekt heb ik nog niet echt gevoerd.
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#94 Bericht door vk2gwk »

Ja, ik wou die VK hier op het forum eens om een sked op de late middag vragen...
Geen probleem!Maar de "late" namiddag bij jullie is er geen propagatie - of lig ik in bed, dat is midden in de nacht in VK-land -. De beste kans is momenteel rond 08:00 lokale tijd in NL en dan over het lange pad.

Als dat schikt noem email me dan maar een dag, tijd en freq. (14.025 plus of min o.i.d.)
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Gebruikersavatar
PA3FBF
Berichten: 170
Lid geworden op: 17 sep 2005, 12:38
Locatie: Mijdrecht / Prov. Utrecht / Regio 02
Contacteer:

#95 Bericht door PA3FBF »

Hoi PA2RU en VK2GWK

PA2RU
Als ik het goed begrepen heb, wil je met CW on air komen. Dit zou gezien de afstand Emmen naar Mijdrecht slechts per 80 m kunnen. De beste condx hiervoor zijn vanaf ca. 21.00 uur

Om je "rest-vaardigheid" in kaart te brengen. Wat is ongeveer je huidige snelheid met nemen? Hoeveel wpm heb je toen meegeschreven: 5, 8, 10 of 12 wpm? Indien misschien al 12 wpm, zal dit wel weggezakt zijn. Maar met 5 wpm heb ik geen moeite hoor. Op die snelheid (eigenlijk 6 wpm) met foutloos nemen was ik met alleen mezelf CW op papier bijgebracht te hebben.

Begin alvast met luisteren naar QSOs tussen 3.561 en ca. 3565, daar zitten vaak QRS-stns/beginners. Langer dan een half uur per dag hoeft niet, maar liefst enkele keren per week.

We zouden het dan eerst kunnen proberen met een "standaard-QSO". Op de Veron-site staat wat dit inhoudt, is een kort QSO-type, kijk ook naar de daar gebruikte afkortingen zoals "rig" "ant" "pwr". En dit QSO/QSOs: hoe het ging en wát hóe beter kan, kunnen we daarna hier op het forum evalueren (deftig woord :D )


Hoi VK,
Pfffff, daar VRAAG je wat van mij: zo vroeg het bed uit.....Zo vroeg zit ik werkelijk nog niet op de praatstoel; ik luister heel enkel wel om die tijd :mrgreen: Zal die QRG dus in de gaten houden.... :lol:
Enjoy the little things for one day you may look back and realize they were the big things

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#96 Bericht door vk2gwk »

Wat is "vroeg".... Ik zit de meeste ochtenden al voor 07:00 lokale tijd aan de radio. :) "Grey Line" ... weetjewel. Beste tijd voor DX openingen vooral op de lagere banden. Met de kippen op stok en er weer af..... Wie ligt er nou om 8 uur nog in z'n bed.... Een bed is de plek waar de meeste mensen dood gaan....

Overigens is 14.025 en omgeving momenteel druk in gebruik bij BS7H (Scarborough Reef) met gigantische pile ups en QSX van 14.025 - 14.050 Dus zit ik wat lager: rond de 14.015.

Heb trouwens BS7H al gewerkt op 20 en 17 M met phone en CW :) :) :)
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Plaats reactie