Noodkreet: morse leren, alternatieven ?

Alles over spraak.
Bericht
Auteur
fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

#16 Bericht door fred101 »

G4FON onder wine geinstalleerd en het werkt onder deze versie van wine nu beter als in het verleden. (toen deed het niets) nu werkt het één sessie tot ik iets verander aan snelheid ofzo, maar als ik het afsluit en opnieuw opstart werkt het weer een sessie dus dat vind ik niet zo'n probleem.
Is inderdaad een erg mooi programma. Heeft wel wat weg van UnixCW (alleen grafisch veel mooier want unixCW is een terminal programma)
De snelheid van G4FON is alleen wat wazig onder wine. 15WPM is te traag, ongeveer 8WPM in werkelijkheid terwijl 20WPM wel full speed gaat, dat is dus even doorbijten maar high speed leren schijnt dus toch beter.
Merk dat ik door veel mee te schrijven nu harder vooruit ga. Dank voor de morele ondersteuning, ik zie het weer helemaal zitten :-) :-)
Fred
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

#17 Bericht door PA0FRI »

pa3fat schreef:echt probeer meelezen te voorkomen.
Ik merkte destijds dat als ik echt heel moe was ik niet zo snel kon denken dat het nemen feitelijk veel beter ging.....
Dat is de clou, niet meelezen, je hersens "leeg" houden en domweg opschrijven wat je denkt te horen.

Overigens als men CW gedurende enige tijd regelmatig gedaan heeft, vergeet men dat niet meer. Mijn vader was WTK maar werd in het begin van WO II opgeleid tot marconist. Na zijn krijgsgevangenschap heeft hij dat nooit meer gedaan. Toen ik hem na meer dan 30 jaar teste kon hij nog foutloos opnemen met ongeveer 10 woorden per minuut.
Militairen op herhalingsoefening behielden ook hun vaardigheid. Zij hadden vaak 10 jaar of meer er niets aan gedaan en na één dag seinen en opnemen in een leslokaal waren zij sneller en beter dan dienstplichtigen die pas van een opleiding kwamen.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

#18 Bericht door fred101 »

Wij hadden laatst een ex marconist op de clubavond, hij had 10 jaar niets gedaan, seinen ging wat roestig in het begin maar hij zat zo weer meer dan 15WPM te nemen (was CW avond en seinen ging dmv twee sounders naar elkaar)

Ik heb een MP3 gedownload waar ze een morse alfabet op muziek hebben gezet. Dat helpt wel om het rithme te krijgen. Was erg leuk, moest het steeds van mijn zoontje (TIM 8 ) afspelen.
http://www.zeropage.de/it/morse

Ik merk nog steeds vooruitgang nu. Gisteren avond zelfs een file van 10WPM gedaan. Hield het niet de hele tekst vol en miste veel maar het is een goede oefening in niet denken en domweg opschrijven en zowaar stond er toen ik teruglas een min of meer herleidbaar stuk tekst op papier.

Fred
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

Morse leren dmv MP3 files

#19 Bericht door wbeekman »

Kwam deze website tegen. Dus als je jouw cw wilt ophalen, kijk hier eens.

http://www.arrl.org/w1aw/morse.html

of hier

http://www.learnmorsecode.com/index2.html

Je kunt hier gelijk leren wat je met plastic lineaals kunt doen => Een CW-sleutel bouwen. :-)
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

#20 Bericht door fred101 »

Daar heb ik mijn mp3 files vandaan :-) De laatste week is het er door drukte met QRL en uitbreiding van de shack wat bij ingeschoten. (wel geluisterd maar niet geschreven) Maar ik laat het niet verwateren.

Fred
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

#21 Bericht door PA1ZP »

Hoi Allemaal

succes allemaal met de CW leerkunsten.
Op de Osse website bij de downloadpagina staat het programma NUMORSE bij deze download zitten ook een 300 tal TXT bestanden waarin grappige verhaaltjes zitten die je het nemen kunnen helpen leren te verbeteren.
Verder heb ikzelf en mijn zoontje CWISIT en NUMORSE gebruikt om het nemen te leren het seinen heb ik geleerd met CWISIT wat ook op deze downloadpgina van Oss staat, helaas werkt CWISIT absoluut niet op PC's sneller als een 486 er museumstuk.
En die vind je niet veel meer die het nog doen.

Morse is erg makkelijk te leren je hebt er maar 1 ding echt voor nodig en dat is zelfdiscipline, je moet minimaal 5 keer per week oefenen en dat is dus 5 dagen per week meer mag minder niet, ik had per dag 3 keer 6 minuten nemen nodig met iedere keer een 5 minuten pauze om het te leren na 1 jaar zat ik op 20 wpm na 2 jaar op 25 wpm.

Ik zelf voel me totaal niet OK als ik moet werken in een shack waar geen paddle of Vibroplex aan de set hangt, als dat dreigt te gebeuren neem ik vaak een paddle of hele set met paddle mee zodat ik toch CW ter beschikking heb.
Ik heb niks tegen NON CW statioins maar ik ben heel blij dat ik het wel kan.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

PA2RUS
Berichten: 419
Lid geworden op: 24 apr 2007, 08:11
Roepletters: PA2RUS
Locatie: JO22ed

#22 Bericht door PA2RUS »

-

Plaats reactie