kenwood mc 80

Alles over spraak.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pd2Rm
Berichten: 262
Lid geworden op: 12 dec 2006, 19:01
Locatie: almelo

kenwood mc 80

#1 Bericht door pd2Rm »

ik heb een kenwood mc 80
deze heeft veel last van in slag op de audio
wat je er kunt tegen doen is het micorofoon elment isoleeren
maar hoe krijg ik het elment uit de zwanehals

pa7wwo
Berichten: 217
Lid geworden op: 10 jan 2006, 23:53
Locatie: Oss regio 51

#2 Bericht door pa7wwo »

Hoi PD2RM

Inslag op het audio zal waarschijnlijk wel LF detectie zijn door het microfoon element.
Dat komt zeer veel voor bij SSB gebruik.

Vaak de ene set en of microfoon er gevoeliger voor dan de andere set en of microfoon.

Je hebt er het eerst last van op vooral de lage banden zoals 160 en 80 mtr, op hogere banden wordt dat dan vaak beter.

Het is erg moeilijk te bepalen wat je er aan moet doen omdat het hebben van inspraak of LF-detectie (ook vaak terugwerking) , vaak meerdere oorzaken kan hebben.

Het is wel zo dat er in het verhaal 2 hoofdrolspelers zijn:
1 de antenne instalatie (inclusief voedingslijn)
2 de microfoon inclusief aansluitkabeltjes en eventuele voedingslijn.

Ik had er hier met mijn electrut 11 mtr kappa mike en FD4 draadantenne ook last van.

Ik heb nu een grote monobandvertical voor 80 en 40 mtr en een Turner Super Side Kick op de FT920 en heb nu nergens geen problemen meer mee.

Kort samengevat het is erg lastig en niet maar zo met een simpel tipje op te lossen
groeten en 73 Jos PA1ZP.

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn en een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Wat u antenne aan signaal niet uit de lucht heefd veroverd, krijgen DSP en filters en dure sets niet uit de speaker getoverd

pd2Rm
Berichten: 262
Lid geworden op: 12 dec 2006, 19:01
Locatie: almelo

#3 Bericht door pd2Rm »

de oplosing stond op mods .dk
ik heb het binnen werk al onkoppelt met varkenssnoetjes (draden )
dit zonder riseltaat
nu wil het binnen werk er geisoleert er in doen kijken wat die dan doet
de trans is een 847 van yeasu
de antenne een fd3 en een 2el van fritzel
hij heeft inslag met alle beide antennes

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#4 Bericht door PA5COR »

Stof of plopkapje van de microfoon halen.
Het glimmende voorkantje kun je losdraaien, waarna je het elementje ziet zitten, desnoods de microfoon onderkant even open en wat draad toevoeren en het elementje eruit halen.

Neem Teflon tape (wat je gebruikt bij sanitair) wikke een paar slagen on het metalen deel, zijkant en zo, voorkant open laten uiteraard.

Weer terug in de kop schuiven, draad weer aantrekken voorzichtig en alles weer dicht maken.
Eventueel in de modulatiedraad een varkensneusje opnemen met aan beide zijden 1 nF c'tje naar massa.

Zo heeft ie bij mij prima gewerkt aan de FT 847 en tot 1000 watt geen probleem.

Gebruik nu de MD-1 van yaesu en de EQplus van W2IHY.

Succes.

pd2Rm
Berichten: 262
Lid geworden op: 12 dec 2006, 19:01
Locatie: almelo

#5 Bericht door pd2Rm »

alles uitgevoert zoals je beschreef
en de inslag is weg bedankt pa5cor

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#6 Bericht door PA5COR »

Veel plezier ermee dan maar weer :D

73,
Cor

PA3ECZ
Berichten: 682
Lid geworden op: 07 aug 2016, 11:08
Roepletters: PA3ECZ

Re:

#7 Bericht door PA3ECZ »

PA5COR schreef:Stof of plopkapje van de microfoon halen.

Neem Teflon tape (wat je gebruikt bij sanitair) wikke een paar slagen on het metalen deel, zijkant en zo, voorkant open laten uiteraard.

Weer terug in de kop schuiven, draad weer aantrekken voorzichtig en alles weer dicht maken.
Eventueel in de modulatiedraad een varkensneusje opnemen met aan beide zijden 1 nF c'tje naar massa.

Zo heeft ie bij mij prima gewerkt aan de FT 847 en tot 1000 watt geen probleem.

Gebruik nu de MD-1 van yaesu en de EQplus van W2IHY.

Succes.

RE:
" Het glimmende voorkantje kun je losdraaien, waarna je het elementje ziet zitten, desnoods de microfoon onderkant even open en wat draad toevoeren en het elementje eruit halen. "

Is dit het voorstukje v/d microfoon?
Dat is dan ook maar een klein stukje van +/- 1 mm dik.
Of zie ik dit verkeerd, ik heb trouwens wel al met een heel klein inbus sleuteltje de inusschroefje losgedraaid die ook boven in de microfoon zit.
Doch misschien klemt het wel wat bij mij, maar ik dacht kan altijd even vragen, ook om te voorkomen dat ik de microfoon naar de gallemiezen help.
Maar tot heden heb ik het nog niet los kunnen krijgen.
Wie kan mij hierin advies geven.
Bijlagen
Kenwood MC80.JPG

PA1FJ
Berichten: 228
Lid geworden op: 03 jun 2015, 20:48

Re: kenwood mc 80

#8 Bericht door PA1FJ »

Kijk ook eens veel moderne sets hebben een aparte microfoon aarde, deze mag beslist geen contact maken met de chassis aarde.
Ik heb dat in het verleden ook gehad met een dure Yaesu microfoon waar toch de twee aarde's met elkaar in de microfoon verbonden waren.

73 Fred

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: kenwood mc 80

#9 Bericht door PA5COR »

Is inderdaad het kleine glimmende deel aan de voorkant, die kan met wat overtuiging losgedraaid worden, daarachter zit het microfoon element.
( doekje erom tangetje als het erg vast zit om niet te beschadigen)
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

PA3ECZ
Berichten: 682
Lid geworden op: 07 aug 2016, 11:08
Roepletters: PA3ECZ

Re: kenwood mc 80

#10 Bericht door PA3ECZ »

PA1FJ schreef:Kijk ook eens veel moderne sets hebben een aparte microfoon aarde, deze mag beslist geen contact maken met de chassis aarde.
Ik heb dat in het verleden ook gehad met een dure Yaesu microfoon waar toch de twee aarde's met elkaar in de microfoon verbonden waren.

73 Fred
Ik gebruik de MC80 bij de Kenwood TS850S, weet niet of die een aparte microfoon aarde heeft, daar moet ik dan eerst maar eens induiken om dat uit te zoeken.

PA3ECZ
Berichten: 682
Lid geworden op: 07 aug 2016, 11:08
Roepletters: PA3ECZ

Re: kenwood mc 80

#11 Bericht door PA3ECZ »

PA5COR schreef:Is inderdaad het kleine glimmende deel aan de voorkant, die kan met wat overtuiging losgedraaid worden, daarachter zit het microfoon element.
( doekje erom tangetje als het erg vast zit om niet te beschadigen)
Dag Cor,

Ja, ik ben een beetje huiverig met dit materiaal, dus toch het glimmende deel aan de voorkant.
Ik ga dit wel voorzichtig met een tangetje met een ronding in de bek, met daartussen b.v. een stukje rubberplaat of doekje en dan voorzichtig losdraaien.
Mag aannemen dat het kleine inbusboutje er dan ook eruit gedraaid moet worden, ben er wel van uitgegaan, heeft me ook een half jaar gekost om zo'n klein inbus sleuteltje op de kop te tikken.... :roll:
Alvast bedankt voor jou advies.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: kenwood mc 80

#12 Bericht door PA5COR »

Imbus hoeft niet los, dat houd de kop aan het zwanehals deel, om het element te bereiken is het voldoende de glimmende deel te lossen en daarachter zit de electret element.
Eventueel wat kabel toevoeren vanuit de basis, er is genoeg kabel lengte daar.
Dan komt het elementje er zo uit, wat slagen teflon tape erom, en weer voorzichtig erin terug schuiven zodat de buitenkant geen contact maakt met de behuizing wat een aardlus oplevert en dus HF inspraak.
Zo heeft het bij mij altijd goed gewerkt met alle vermogens van 20 tot 1000 watt op alle antennes hier.
Nadien vervangen door de MD 1 van Yaesu en de EQ PLus van W2IHJ waar ik nu nog steeds mee werk.
dynamische microfoon, levert totaal geen probleem.
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

Plaats reactie