CW aantekening op registratiebewijs

Alles over spraak.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#16 Bericht door vk2gwk »

Laat ik toch maar eens iedereen aanmoedigen om CW te leren - ondanks dat het niet meer hoeft -.
Vooral met slechte condities of op banden waarvoor je net niet de meest ideale antenne hebt, kun je met CW toch nog net dat DX station werken waar je met phone in geen honderd jaar aan te pas zou komen....

Ik heb in 1961 mijn licentie gehaald en toen CW gedaan (en een paar jaar daarna nog een beetje zo af en toe). Pas in 2001 ben ik er weer mee begonnen - feitelijk helemaal opnieuw... - Met zeer veel plezier werk ik nu zeker 50% in deze mode.

Probeer het ook eens....
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

#17 Bericht door pa3dsc »

Begrijp ik het goed dat de organisatie Nocode International half werk heeft geleverd?

73 martin pa3dsc

ron1872
Berichten: 52
Lid geworden op: 24 feb 2006, 10:02

#18 Bericht door ron1872 »

pa3dsc schreef:Begrijp ik het goed dat de organisatie Nocode International half werk heeft geleverd?

73 martin pa3dsc
NCI was een groep zendamateurs die internationaal heeft zitten lobbyen voor de afschaffing van CW als toegangseis voor de HF banden, uiteindelijk heeft de IARU dat als aanbeveling overgenomen. De landen op zich bleven vrij hoe ze dat wilden invullen, zoals dat in het verleden ook al ging. Mooi is anders, maar de IARU heeft het uiteindelijk zo geformuleerd, waardoor we nu de huidige verschillen hebben.

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

#19 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 13 okt 2013, 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat is een zendamateur zonder antenne? Helemaal niets.

ron1872
Berichten: 52
Lid geworden op: 24 feb 2006, 10:02

#20 Bericht door ron1872 »

Dat zou inderdaad vreemd zijn, als het voorheen wel mogelijk was. Logischer zou zijn dat je niet op de HF-banden zou mogen uitkomen, maar vanaf 50 MHz en hoger wel. Interessante vraag dus. Wellicht is het hier te vinden:

http://www.erodocdb.dk/doks/implement_d ... docid=1802
Laatst gewijzigd door ron1872 op 09 nov 2008, 14:17, 1 keer totaal gewijzigd.

pd4vdw
Berichten: 78
Lid geworden op: 14 mei 2008, 21:25
Locatie: Helmond

#21 Bericht door pd4vdw »

PF3CH schreef:Nu kan ook ik het niet meer volgen :shock:
Ben ik het bezit van de "F" (cw not included) en mag ik dus helemaal niet actief zijn in Luxemburg en Frankrijk. Oftewel, ik moet mijn apparatuur, bv. een 2/70 mobiel-trx, thuislaten...
Klopt als een bus. CW is daar nog verplicht. En dat geld ook voor in bijv. Spanje. Een oplossing is om een gastlicentie aan te vragen..
Vraagt u maar :D

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

#22 Bericht door PA2LAD »

PF3CH schreef:Nu kan ook ik het niet meer volgen :shock:
Ben ik het bezit van de "F" (cw not included) en mag ik dus helemaal niet actief zijn in Luxemburg en Frankrijk. Oftewel, ik moet mijn apparatuur, bv. een 2/70 mobiel-trx, thuislaten...
Dat is nu stof om over na te denken. Door de examens in CW niet meer te houden hebben ze jou in feite de weg om bevorderd te worden met CW-included afgenomen. Als zou het CW-examen maar gehouden worden om je bekwaamheid tot uiting te laten komen in de vroegere PA0,PA2,PA3 en PB0 prefixen dan had je nog iets om voor verder te studeren.

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

#23 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 13 okt 2013, 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat is een zendamateur zonder antenne? Helemaal niets.

KI6APR
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 okt 2008, 01:40
Locatie: Woodland, California

#24 Bericht door KI6APR »

Het een en ander lijkt mij ook vreemd. Even de grens overgaan (het is maar 20 minuten te voet) en er zijn weer andere regels, in een "verenigd Europa".

In ieder geval is CW een van de dingen die je kunt doen en de een vindt SSTV of RTTY leuk en de ander vindt CW zo gaaf dat hij niet eens meer weet waar hij de microfoon van zijn transceiver heeft opgeborgen. Het is natuurlijk waar dat wanneer er niets anders meer werkt, CW nog kan werken. Dat beseffen wij allemaal (hoop ik).

Misschien ga ik er ook weer mee beginnen. Het is toch een "apart vak".

Voor wat betreft een "opgewaardeerde C machtiging" zou ik tegen iedereen willen zeggen: "Don't sell yourself short". Wanneer je geslaagd bent voor het theorie examen dan voldoe je aan alle eisen. Om met CW te kunnen zenden maakt iemand geen superham. Een ham die alles zelf bouwt zou daar nog eerder voor in aanmerking komen. Dat was vroeger natuurlijk de norm. CW EN alles zelfbouw. Toch een officieel morse code examen om het mogelijk te maken om in bepaalde landen wel te mogen zenden is iets waar je altijd tegenaan kunt lopen maar het is wel vervelend wanneer dat dan niet meer mogelijk is. Ik moest zelf ook gewoon weer de examens doen in de VS en daar zit ik niet zo mee.

De morse code eis is hier vervallen op 23 februari 2007. De FCC heeft gewoon gesteld dat het bewijzen van de kundigheid in het seinen en opnemen van morse code niet meer nodig is met de huidige nieuwe technieken en het een onnodige barriere vormt voor zendamateurs om zich verder te bekwamen in de "radio art". Het was ook nodig, althans de FCC, om voldoende radio amateurs te blijven behouden voor de amateur radio service. Andere landen denken daar dus nog anders over.

We kennen de discussies wel over de NO CODE versus KNOW CODE. Daar will ik verder niet op in gaan. Heel veel plezier met de hobby met of zonder CW included.

Ik heb wel een bericht gestuurd naar AT om te vragen wat ik moet doen wanneer ik naar Nederland op familie bezoek ga en ik kan mijn oude PA0 call ook weer terugkrijgen.

Jan
Voorheen PA0PWR, nu KI6APR

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

#25 Bericht door PA2LAD »

KI6APR schreef:Ik heb wel een bericht gestuurd naar AT om te vragen wat ik moet doen wanneer ik naar Nederland op familie bezoek ga en ik kan mijn oude PA0 call ook weer terugkrijgen.
Jan
Die call kan je gewoon vasthouden. Is nu geheel gratis geworden. Blijf je ook in het register staan en kan je hem gelijk gebruiken bij terugkomst.

KI6APR
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 okt 2008, 01:40
Locatie: Woodland, California

#26 Bericht door KI6APR »

Bedankt PA2LAD. Toen ik naar de USA verhuisde in 1996 moest er nog voor betaald worden en ik deed toen even niets meer aan de hobby, vandaar.

Volgens AT moet nu alleen de inlog gegevens aanvragen. Het formulier online invullen, printen, ondertekenen en opsturen, emailen of faxen.
Ik weet net precies meer wanneer ik het examen gedaan heb. Was het in 1974 of 1973? Het jaar kan ingevuld worden in plaats van het examennummer. Ik hoop dat het geen probleem oplevert wanneer het jaar niet helemaal juist is.
Laatst gewijzigd door KI6APR op 10 nov 2008, 00:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Voorheen PA0PWR, nu KI6APR

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

#27 Bericht door Steef »

ppfffff.... wordt er toch een beetje moe van...


Allemaal elkaar na praten zonder het echt te weten.


In de electron heeft het gestaan (zoek het op!), er zijn nog maar een stuk of 3 landen in de wereld waar je zonder cw niet op de hf mag.

En die liggen allemaal echt niet in Europa. Welke landen er bij stonden weet ik niet meer. Heb ik niet onthouden omdat ik de kans dat ik daar nog een keer kom zeer laag inschat. Geloof dat Jordanie er 1 van was.


Dus niet meer praten, niet meer op foute sites of bij de verkeerde files op de goede sites kijken.


Gewoon even de electron er bij zoeken. Was ergens in de zomer (dit jaar).
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
PF1JM
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 sep 2005, 19:16
Locatie: Apeldoorn JO32af

#28 Bericht door PF1JM »

Steef schreef:ppfffff.... wordt er toch een beetje moe van...


Allemaal elkaar na praten zonder het echt te weten.


In de electron heeft het gestaan (zoek het op!), er zijn nog maar een stuk of 3 landen in de wereld waar je zonder cw niet op de hf mag.

En die liggen allemaal echt niet in Europa. Welke landen er bij stonden weet ik niet meer. Heb ik niet onthouden omdat ik de kans dat ik daar nog een keer kom zeer laag inschat. Geloof dat Jordanie er 1 van was.


Dus niet meer praten, niet meer op foute sites of bij de verkeerde files op de goede sites kijken.


Gewoon even de electron er bij zoeken. Was ergens in de zomer (dit jaar).
Nou, het zijn er iets meer dan 3 en ook best wel in Europa. Om er een paar te noemen: Frankrijk, Spanje, Italië, San Marino, Vaticaanstad, Monaco, Liechtenstein, Polen, Portugal, Ierland en nog een heel setje in het voormalige oostblok.
Vervelend is dat met name de populaire vakantielanden nog in dit rijtje staan. Maar zoals al eerder in dit draadje: je kunt altijd nog een gastlicentie aanvragen. Of verder weg gaan, aangezien Australië, Nieuw Zeeland, Israël en Hong Kong T/R 61-02 inmiddels ook geïmplementeerd hebben.
Met een link: http://www.erodocdb.dk/doks/implement_d ... docid=1803
Let wel op dat alle landen die niet genoemd zijn of waar geen info bij staat, deze recommendatie NIET geïmplementeerd hebben. Dat wil overigens niet zeggen dat je niet op HF mag, maar dat je wat meer moeite zult moeten doen om er achter te komen of je zonder morse op HF mag.

Jeroen PF1JM

ron1872
Berichten: 52
Lid geworden op: 24 feb 2006, 10:02

#29 Bericht door ron1872 »

pf1jm schreef: Met een link: http://www.erodocdb.dk/doks/implement_d ... docid=1803
Let wel op dat alle landen die niet genoemd zijn of waar geen info bij staat, deze recommendatie NIET geïmplementeerd hebben. Dat wil overigens niet zeggen dat je niet op HF mag, maar dat je wat meer moeite zult moeten doen om er achter te komen of je zonder morse op HF mag.

Jeroen PF1JM
Als je op die site bovenaan het wordbestandje over T/R 61-02 opent zie je helemaal onderaan staan dat het gedateerd is februari 2004, inmiddels dus bijna 5 jaar oud. Ik wil niet zeggen dat Steef gelijk heeft, maar er kan inmiddels wel heel wat in positieve zin veranderd zijn, wat nog helemaal niet gedocumenteerd is. Ik heb zelf geen Electron, maar op de VERON site wordt ook nog verwezen naar deze verouderde gegevens. Wordt dus gewoon tijd dat er eens een forse update gemaakt wordt in T/R 61-02, zodat het voor iedereen, en dan met name voor vakantiegangers, duidelijk wordt wat wel en niet is toegestaan.

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

#30 Bericht door Steef »

pf1jm schreef:
Nou, het zijn er iets meer dan 3 en ook best wel in Europa. Om er een paar te noemen: Frankrijk, Spanje, Italië, San Marino, Vaticaanstad, Monaco, Liechtenstein, Polen, Portugal, Ierland en nog een heel setje in het voormalige oostblok.
Vervelend is dat met name de populaire vakantielanden nog in dit rijtje staan. Maar zoals al eerder in dit draadje: je kunt altijd nog een gastlicentie aanvragen. Of verder weg gaan, aangezien Australië, Nieuw Zeeland, Israël en Hong Kong T/R 61-02 inmiddels ook geïmplementeerd hebben.
Met een link: http://www.erodocdb.dk/doks/implement_d ... docid=1803
Let wel op dat alle landen die niet genoemd zijn of waar geen info bij staat, deze recommendatie NIET geïmplementeerd hebben. Dat wil overigens niet zeggen dat je niet op HF mag, maar dat je wat meer moeite zult moeten doen om er achter te komen of je zonder morse op HF mag.

Jeroen PF1JM


Luister, als je dat zelf nou wil geloven, ga je gang! Maar een ander niet gek met die onzin!

Met N is het nog anders. Maar met F gewoon knallen in Europa!

In 2005 riep men ook van: Met F mag je niet in Spanje op HF. Er is toen een amateur geweest bij de ECR die 6 maanden per jaar in Spanje woont. Hij heeft toen aan mij papieren in het Spaans gegeven waarop staat dat je gewoon op HF mag. Maar, er roepen nog steeds amateurs het mag niet!

En het is 2008 en bijna 2009.

Ik gok dat in 2012 er nog steeds amateurs zijn die roepen dat het niet mag.


Dus als het zeker wil weten wat wel en wat niet mag in dat Land, zoek daar een amateur op die een taal spreekt die jij ook spreekt en vraag of hij/zij het voor jou ter plaatsen wil navragen. Dan heb je zekerheid.

Die heb je al als je de electron gelooft, maar dan dubbel.

Hoef je een ander niet meer in verwarring te brengen!
Wie praat luistert niet

Plaats reactie