QRP = 5 Watt, maar geldt dit ook voor phone?

Alles over spraak.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Willem - PE2WG
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 dec 2005, 11:45

QRP = 5 Watt, maar geldt dit ook voor phone?

#1 Bericht door Willem - PE2WG »

Beste OM's,

Vraagje: ik werk de laatste tijd steeds vaker met laag vermogen. Voor CW geldt dan als norm dat je met 5 Watt of minder werkt. Ik geloof dat je zelfs van QRPP mag werken bij 1 Watt en minder.

Ik dacht dat deze 5 Watt-norm ook gold voor phone-QSO's, dus bij SSB-verbindingen. Het valt me echter op dat in veel reglementen van QRP-contesten de norm voor phone-QSO's op 10 Watt ligt.

Mijn vraag is nu: kan ik met een goed gevoel bij het maken van een QSO met 10 Watt in SSB het tegenstation melden dat hij met een QRP-station werkt? Wat is hier gebruikelijk?

Willem - PE2WG

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5129
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

QRP

#2 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Hallo Willem,

Met SSB geld de norm van QRP bij maximaal 10 watt. Zelf maak ik ook qso's met 10 watt en zeg dan qrp. Leuker is als het ook met lager lukt in ssb, dit is zeker mogelijk.

Kijk anders eens via mijn site naar de site van de BQC.
Laatst gewijzigd door PA3GNZ, Tjeerd op 15 sep 2006, 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
ON3PCO
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 dec 2005, 12:40
Locatie: Riemst - BELGIE
Contacteer:

Re: QRP

#3 Bericht door ON3PCO »

PA3GNZ, Tjeerd schreef:Hallo Willem,

Met SSB geld de norm van QRP bij maximaal 10 watt. Zelf maak ik ook qsoá mwt 10 watt en zeg dan qrp. Leuker is als het ook met lager lukt in ssb, dit is zeker mogelijk.

Kijk anders eens via mijn site naar de site van de BQC.
Ja klopt Tjeerd,

met een Watt of 6 lukt het mij ook prima. Vaak is het tegenstation zeer verbaasd te horen dat je een QRP-station bent en toch zulke goede signalen neerzet bij hem/haar. De meeste stations die ik tot dusverre gewerkt heb, produceren 500W of meer en hebben daarnaast ook vaak een geweldige yagi ter beschikking. Ik ben in ieder geval blij dat het merendeel van onze mede-radiozendamateurs de QRP-stations eruit pikt om een verbinding mee te maken. Thanks !

QRP : een uitdaging én fun ! Het stimuleert mij in ieder geval om flink te experimenteren met antenne's ... met minimale middelen (kosten, power) en een stuk creativiteit toch een 'maximaal' rendement proberen te behalen -> je raakt dus nooit uitgeëxperimenteerd. QRP=FUN.

73's,

Paul - ON3PCO
... ik ben niet, maar ik word ...

Gebruikersavatar
pe2kp
Berichten: 127
Lid geworden op: 14 sep 2005, 21:54
Roepletters: PE2K
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: QRP = 5 Watt, maar geldt dit ook voor phone?

#4 Bericht door pe2kp »

Willem - PE2WG schreef:Beste OM's,

QRP-contesten de norm voor phone-QSO's op 10 Watt ligt.

Willem - PE2WG
Het is niet zo dat bij elke contest de SSB norm op 10 watt zit. Je moet vooral de contest regels goed lezen. Voor de WPX was het zelfs 5 watt:

http://www.sk3bg.se/contest/cqwwwpx.htm

Lees het maar even na. Met 5 watt maakte ik trouwens wel 162 verbindingen.
73, Adriaan PE2K

http://www.pe2k.nl

Plaats reactie