Vragen over CW

Alles over spraak.
Bericht
Auteur
vita
Berichten: 20
Lid geworden op: 11 dec 2007, 18:46

Vragen over CW

#1 Bericht door vita »

Hallo,
Ik ben op zoek naar een geschikte transceiver (met filter)voor CW. Ik zoek geen 'peperdure' modellen maar eenvoudige, die hiervoor geschikt zijn.
Omdat ik nog in de opbouwfase zit zijn suggesties erg welkom.
Waar moet je op letten, wat wel en wat niet doen.
Zijn er verschillende manieren om deze mode te 'installeren'.
Ook wil ik m'n eigen uitzending kunnen horen. Hoe realiseer je dat?

pa1bjs
Berichten: 1137
Lid geworden op: 09 okt 2006, 16:18
Roepletters: PA1BJS
Locatie: Abbenbroek

#2 Bericht door pa1bjs »

kenwood ts520
yeasu 747gx
kenwood ts 50
kenwood ts 120
yeasu ft101
ft847, ft817,
groet
Bas
Elecraft K2, FT897D, FT-7
Fritzel GPA404

pa7wwo
Berichten: 217
Lid geworden op: 10 jan 2006, 23:53
Locatie: Oss regio 51

#3 Bericht door pa7wwo »

Hi Vita

Ik werk hier vaak met de FT857D in CW en dat is best een leuk setje.

Ik heb in deze Yaesu FT857D het narrow Collins filter aangebracht (kost ongeveer 100 euro), en gebruik de DSP om de ontvangst audio dan wat te verbeteren.

Let wel op de FT857 is er ook zonder DSP is er ook en dan kun je de audio niet bijtrekken want met het filter van 250 hz vervormd de ontvangstaudio flink (zie ook MODS.DK over dit gebeuren)
Ik stel dan de DSP NR (noisereduction) in op stand 12, en de DSP PBT )passbandtuning ) zet ik op 120 hz.

Ik sein zelf met een paddle of een Vibroplex beiden werken uitstekend op de FT857.

Je eigen seinschrift kun je horen via de luidspreker en het volume hiervan kun je in het "menuitem sidetone" naar eigen believen instellen.

Verder is de FT857 nieuw ongeveer het goedkoopste setje wat en 100 watt maakt en HF VHF en UHF Allmode aan boord heeft, erg veel goedkoper kun je ze niet vinden.

Ik heb er erg veel plezier mee.

Succes met de zoektocht
groeten en 73 Jos PA1ZP.

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn en een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Wat u antenne aan signaal niet uit de lucht heefd veroverd, krijgen DSP en filters en dure sets niet uit de speaker getoverd

DELETED

#4 Bericht door DELETED »

DELETED

vita
Berichten: 20
Lid geworden op: 11 dec 2007, 18:46

#5 Bericht door vita »

CW'ers: Bedankt voor de reakties.
Het is leuk te vernemen dat er op gereageerd wordt en bruikbare tips gegeven worden. Zo kom ik telkens een stapje verder.
Ik ga gewoon voor de 'ouwerwetse' seinsleutel. En dan zie ik verder wel hoe dit zich gaat ontwikkelen.

peytr
Berichten: 53
Lid geworden op: 23 dec 2005, 10:29
Locatie: capelle aan den ijssel

#6 Bericht door peytr »

Ik gebruik zelf een Kenwood TS 450, heb veel met een oude Kenwood TS 520 gewerkt (vorige week verkocht) en werkte deze vakantie met name met de Yaesu FT 817. Allemaal goed, net als de andere sets die genoemd werden. Een Yaesu FT 857 of 897 is ook prima. Die Yaesu sets zijn bepaald niet top of the bill, maar zijn wel erg goedkoop en zijn absoluut volwaardig. Alleen in contestomstandigheden is imho een (veel) betere set belangrijk.

Wat je ook doet, zorg dat je een smal filtertje plaatst, zoals het 500Hz dat ik zelf in de 817 heb, of het 270Hz filtertje dat in mijn 450 zit. DSP of niet, een smal filtertje moet erin.

Come to speak of it: Wanneer je ook maar enigzins een fatsoenlijke antenne kunt plaatsen dan is de 817 wat mij betreft een aanrader. QRP is meestal genoeg en het geeft wat uitdaging. Afgelopen week nog een QSO met US en eentje met Suriname, met een eenvoudige inverted L en wat vage draden op de grond bij een vakantiehuisje. Ik werk nooit phone en ook de 450 staat normaal op 5 Watt. Alleen om door een pile up te komen gaat ie eens een keer naar 50 Watt.
De 817 heeft ook een ingebouwde keyer. Na enige tijd wil je beslist sneller en ga je Iambic. Met een 817 (of een 857 of 897) ben je daar klaar voor.

Zelf meeluisteren kan met vrijwel alle sets. Om te oefenen is een apart soundertje echter wel zo gemakkelijk. Daar zijn overall eenvoudige schemaatjes voor te vinden.
Mijn ervaring is trouwens dat seinen niet lang geoefend hoeft te worden. Begin er ook niet aan voordat je redelijk foutloos neemt en de klankbeelden van de letters in je hersens gegraveerd zijn. Geven is dan een peuleschilletje.

In ieder geval veel succes. Zet even door, het is niet moeilijk en vraagt alleen wat doorzettingsvermogen. Wanneer je het eenmaal onder de knie hebt wil je niet anders meer. Ga ook gewoon de band op, al ben je langzaam. Een goede operator past zich aan en helpt altijd graag. Figuren die hun snelheid niet aanpassen laat je gewoon links liggen. In mijn ervaring is die bereidheid op de lage banden wat groter dan hogerop. Mooi, tijdens dit zonnevlekkenminimum.

Welkom bij de club.
Met vriendelijke groet,

Peter - PA3GQD
G-QRP 10271

vita
Berichten: 20
Lid geworden op: 11 dec 2007, 18:46

#7 Bericht door vita »

bedankt voor je antwoord.
ik heb toevallig pas een ts450 gekocht, die er nog pico bello uitziet.
dat seinen en opnemen zal niet zo veel problemen gaan opleveren, ben vroeger opgeleid voor marconist maar ben sindsdien totaal andere kant opgegaan, dus niets meer aan techniek gedaan etc. Maar die techniek zit er nog zo ingepompt dat het weer zo geactiveerd kan worden, alleen de snelheid moet weer geoefend worden, want de examen snelheid van toen 20 wpm haal ik logisch nu niet meer.

peytr
Berichten: 53
Lid geworden op: 23 dec 2005, 10:29
Locatie: capelle aan den ijssel

#8 Bericht door peytr »

Gefeliciteerd met de 450. Nog steeds een fijne set, vind ik. Ik zou alleen nog eens het 500Hz filtertje willen hebben, de smallere ringelt een beetje, maar heeft evidente voordelen. Zoals gezegd ben ik ook erg blij met mijn FT 817, ondanks de beperkingen een heel leuk radiootje.

Ik begrijp nu dat ik een professional probeerde uit te leggen hoe hij moet leren geven :oops:. En dat terwijl ik met 12wpm klaar was. Overigens is 20 wpm met een handpomp nog best werken. Ik doe nu af en toe voor de lol mee met een 'handpompcontest' zoals de SKD bijvoorbeeld. Mijn snelheid zit dan ergens tussen de 12 en 20 wpm en zodoende verleer ik het handsleutelen niet helemaal. Met de iambic (of single paddle) zit ik tussen de twintig en dertig wpm. Echt lekker ragchewing is voor mij boven de 22 wpm niet weggelegd.

Succes en graag tot horens.
Met vriendelijke groet,

Peter - PA3GQD
G-QRP 10271

DELETED

#9 Bericht door DELETED »

DELETED

vita
Berichten: 20
Lid geworden op: 11 dec 2007, 18:46

#10 Bericht door vita »

Een professional is een veel te groot woord!
Ik heb het ooit geleerd, jaren geleden. Maar na tientallen jaren komt het weer bovendrijven. Dat is dan een voordeel boven iemand die bij nul moet beginnen.
Maar voor de rest begin ik gewoon bij nul!
Wat betreft de reaktie van dutch_ham :
De ex.eis was in de jaren '70 voor RadioTelegrafist koopvaardij 2e klas: 20 wpm verstaanbare taal en 16 wpm code.
Voor 1e klas vlgs mij: resp. 25 en 20

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

#11 Bericht door wbeekman »

vita schreef: Wat betreft de reaktie van dutch_ham :
De ex.eis was in de jaren '70 voor RadioTelegrafist koopvaardij 2e klas: 20 wpm verstaanbare taal en 16 wpm code.
Voor 1e klas vlgs mij: resp. 25 en 20
Dat klopt als een bus. Helaas was 1ste klas voor mij niet te halen.
Pols ging gewoon op slot.
(Kon de kleine bewegingen met de op-en neer sleutel niet maken.

Wil je nog wat weten over Morse afkortingen, kijk dan op:

http://www.hamhelpdesk.com/morse-code-abbreviations
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Vragen over CW

#12 Bericht door PA0FRI »

vita schreef:Hallo,Ik ben op zoek naar een geschikte transceiver (met filter)voor CW.
Een "echte" CW transceiver, d.w.z. waarbij CW niet het stiefkindje geweest is bij het ontwerp, heeft men met een Ten Tec Corsair II. Deze set was in vergelijking met een geleende TS-450 duidelijk beter.
De Corsair heeft o.a. een 16 polig filtersysteem.
Bijlagen
Corsair II.jpg
Corsair II.jpg (14.72 KiB) 7615 keer bekeken
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#13 Bericht door vk2gwk »

Ten Tec Corsair II.
:twisted: Waarom staat ie dan boven in de 20m phone band afgestemd..... :twisted:
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

#14 Bericht door PA0FRI »

vk2gwk schreef:
Ten Tec Corsair II.
:twisted: Waarom staat ie dan boven in de 20m phone band afgestemd..... :twisted:
Misschien weet je het niet maar CW mag over de hele band.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

#15 Bericht door PE7EB »

Je moet je niet zo laten opjutten door die "tegenvoeter" Frits :wink:
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Plaats reactie