Soundprocessing

Alles over spraak.
Bericht
Auteur
xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Soundprocessing

#1 Bericht door xxxx »

Hallo,

De afgelopen weken ben ik mij wat aan het verdiepen in Soundprocessing, nu vraag ik mij af zijn er ook mensen op dit forum serieus bezig met soundprocessing of kennen mensen die er veel vanaf weten?. Op internet heb ik al veel gevonden over SSB soundprocessing echter zijn er zoveel mogelijkheden, Eqplus met 8band Equalizer, Losse componenten van Behringer, en sommige mensen gebruiken gewoon alleen een Behringer mengpaneeltje.

De TRX die ik gebruik is de Kenwood TS-450, als microfoon wou ik de Heil PR-781 met Boom gaan gebruiken.
Weet niet of de Heil-781 een goede keuze is, als ik de revieuws lees op Eham moet het een hele goede mic zijn.

Echter loop ik op een dood spoor wat soundprocessing betreft, hoe meer ik lees hoe meer ik er achter kom wat ik nog niet weet. En inplaats van antwoorden te vinden op mijn vragen roept het mij alleen maar meer vragen op.
Zelf zou ik de voorkeur geven aan losse Behringe componenten, veel instel mogelijkheden en staat ook wel leuk in een 19"rack.
Echter ben ik een leek op dit gebied en zoek daarom iemand die mij wat op weg kan helpen.

Groeten Jelle.

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

Re: Soundprocessing

#2 Bericht door vk2gwk »

Soundprocessing is een cult die in stand gehaouden wordt door de commercie...... Heil maakt mooie microfoons, maar of die nu echt die honderden dollars waard zijn..... Ik gebruik een simpel electret microfoontje van een goedkope computer head set.

Maar..... ik heb wel een FT2000 waar de TX sound processing (drie banden equaliser) de kwaliteit van dat simpele microfoontje zo ver aanpast dat iedereen altijd roept: "Hi Henk, great modulation...."!

Steek je geld in een goede transceiver waar dit soort functies ingebakken zit in plaats van geld uit te geven aan afzonderlijke bakken met schuiven. Die zijn trouwens bedoeld voor de LF "lawaai" omgeving (disco's en zo) en het is nog maar de vraag of je ze voldoende HF immuun krijgt dat je geen terugwerking in je modulatie krijgt.
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Gebruikersavatar
gelderjg
Berichten: 339
Lid geworden op: 06 sep 2005, 08:03
Roepletters: PA3ANF
Locatie: Utrecht (JO22MC)

Re: Soundprocessing

#3 Bericht door gelderjg »

Jelle,

Ik zie het nut van soundproccessing in de amateurwereld ook niet.
Je moet gewoon goed verstaanbaar zijn.
Is vaak in te stellen op tranceiver.
Speechprocessor zit ook vaak op tranceiver.
Zou er geen geld aan uitgeven.

Best 73 de Jos PA3ANF :wink:
Amateurradio is a way of life...but life is more then amateurradio....

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: Soundprocessing

#4 Bericht door xxxx »

Nou het nut van soundprocessing bestaat zeker wel.
Kort gezegd, bandbreedte zo smal mogelijk houden, maar toch een volle duidelijke modulatie creeren. Heb afgelopen weekend diverse stations uit de states gehoord waar duidelijk te horen was dat ze soundprocessing gebruiken en daarmee aan het testen waren, helaas was dit op 40 meter dus heb me niet in kunnen melden voor info omdat ik daar momenteel nog geen goede antenne voor heb.

Wat de losse componenten van Behringer betreft, die heb je inderdaad van disco soundprocessing, omroep soundprocessing Fm, omroep soundprocessing AM, en meer voor het amateur gebeuren. Dus componenten die ik bedoel zijn dus niet voor Disco werk.
Heb het dan over onderstaande componenten:
Behringer Mic-2200
Berhringer Deq-2496
Behringer MX-882

En ja geld uitgeven aan een andere TRX, zou een optie kunnen zijn....Echter zie ik soms de toegevoegde waarde weer niet om een bak geld uit te geven aan een grote knoppen doos waar ik misschien 70% niet van gebruik of wil gaan gebruiken. Maar goed dat is weer een verhaal voor later.

Jelle

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

Re: Soundprocessing

#5 Bericht door vk2gwk »

En ja geld uitgeven aan een andere TRX, zou een optie kunnen zijn....Echter zie ik soms de toegevoegde waarde weer niet om een bak geld uit te geven aan een grote knoppen doos waar ik misschien 70% niet van gebruik of wil gaan gebruiken. Maar goed dat is weer een verhaal voor later.
Zo'n "knoppendoos" heeft betere filters, een tweede VFO (voor als je DX-pedities "split" wilt werken) en daar zit de "sound processing" ingebakken, toegesneden op wat je als zend amateur nodig hebt geen HiFi, maar Dx kwaliteit.

(en al is dat Behringer spul voor de omroep bestemd, dan wil dat nog niet zeggen dat het ook HF immuun is....)
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: Soundprocessing

#6 Bericht door xxxx »

Oke, bedankt voor je input Henk, maar denk dat we op dit vlak een wat andere mening hebben. Maakt niet uit, iedereen zijn ding.

Goed zijn er mensen die wel ervaring hebben met externe soundprocessing?

Jelle

pa1bjs
Berichten: 1136
Lid geworden op: 09 okt 2006, 16:18
Roepletters: PA1BJS
Locatie: Abbenbroek

Re: Soundprocessing

#7 Bericht door pa1bjs »

Ik denk dat er maar weinig serieuze DXérs zijn die zich daar echt zorgen om maken.
Een goede microfoon kan indd een hoop schelen, maar al die extra apparatuur? (zie bijvoorbeeld K3LR, super multi multi contest station)

Probeer eerst eens de compressor in je eigen set goed af te regelen, ik denk dat je daar een stuk meer mee kan winnen.
De meeste complimenten over mijn signaal kreeg ik van mijn (ex) ts830S met een MC50 mike.
Daar zit echt helemaal geen bijzondere compressie ofzo in, maar werkt wel als een trein! :mrgreen:
Groet
Bas
Elecraft K2, FT897D, FT-7
Fritzel GPA404

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Soundprocessing

#8 Bericht door PA1ZP »

Hoi Allemaal

Ik moet voorop zeggen dat de TS450 van Kenwood niet de makkelijkste set is op TX audio.
Ik denk dat je het best af bent met een Mike van Kenwood zoals de MC80 of zo.

Verder is het wel leuk dat hele audio processing maar een goed afgeregelde set met een originele handmike zal waarschijnlijk net zo goed of misschien nog wel beter verstaanbaar zijn als een set met al die processing spulletjes.
Verstaanbaar wordt SSB vooral van niet te veel bassen en veel hoge tonen.

Om uw audio beter te krijgen op de TS450 valt er niet veel beter te doen als een originele Kenwood tafelmicro aan te sluiten.
De Kenwood TS450 is nogal gevoelig op ALC gebied en impedantie gebied.

Er zijn stations waar het goed gelukt is om de boel te verbeteren maar ik hoor O zoveel basRobotjes die in een emmer zitten te praten vanuit Spanje en Italie omdat ze veel te veel processing en digitale equalising toepassen zodat er eigenlijk geen vooruitgang geboekt is maar achteruitgang.
Ze klinken allemaal hetzelfde met zo een robotachtig geluid over het geheel, als ik ze hoor zeg ik altijd daar heb je er weer een met een .....set die zijn audio weer teveel heeft geprocessed.
Veel Russen hebben de bassen zover open staan dat je ze ook nauwelijks kan volgen.

Sets die wel geschikt zijn om wat aan audioprocessing te doen zijn bijv de IC756pro's de IC746 en IC7400 , IC7700, IC7800, FT1000, FT2000, FT9000, FT950. Van kenwood leent zich de TS2000, TS870, TS480 en de TS570 er ook goed voor ondanks dat deze laatsten niet echt dure sets zijn.
Overigens zitten op veel van deze sets al zoveel mogelijkheden op dat je ook niet meer hoeft te hebben als een SM20 voor de Icoms en een MD100 voor de yaesu's, voor de kenwoods een MC60 etc..

Zelf gebruik ik voor de FT857 alleen maar de originele handmikro, ik heb daar van alles op geprobeerd het enige wat ook een beetje wilde klinken was een MD100 van Yaesu en Astatic Silver of Night Eagle omdat die ook lekker scherp klinken.

Op de FT920 kan je zowat alles aansluiten, Ik werk altijd met de Turner SuperSideKick alleen maar omdat die Turner zo verdomd goed dicht is tegen HF-detectie (terugwerking).
Ook dat is een aspect waar je met name op de lage banden goed rekening mee moet houden Hoe meer er aan je set hangt hoe meer kans op HF instraling in de microfoon en randapparatuur.

Verder zal je om je tegenstation iets van je mooie audio te laten merken ook een verdomd sterk signaal neer moeten zetten anders verwijnt al het mooie in de ruis.

Een amateur die het wel enorm goed voor elkaar had was Bill W2ONV helaas al enige tijd SK.
"Your friend Bill from studio B" was een van zijn mooie uitspraken.
Het was maar een heel klein mannetje met een dijk van een signaal en audio.
Op 20mtr. met 2 x gestackte monoband beam en plenty power , altijd een spijkerhard signaal.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: Soundprocessing

#9 Bericht door xxxx »

Heren bedankt weer voor de vele antwoorden.

Moet wel eerlijk toegeven dat ik zelf ook met regelmaat een Ham hoor met duidelijk teveel soundprocessing en zoals PA1ZP al aangeeft het klinkt dan net als een robot. Maar toch kom ik ze regelmatig tegen dat het wel echt fantastisch mooi werkt en dan bedoel ik niet om een SSB Hifi soundje te creeren maar gewoon een betere verstaanbaarheid met veel druk. Zoals ik al aangaf hoorde ik afgelopen weekend op 40 meter een paar Amerikanen in een ronde experimenteren en toen ze de soundprocessing uit zetten kon ik een aantal toch echt moeilijker mee krijgen hier en dat wekte toch wel mijn interesse.
Maar goed als ik de reacties zoal lees heeft het niet veel extra toegevoegde waarde over het algemeen?.

Wat zou dan wel een goede oplossing kunnen zijn een een Microfoon ala Heil PR-781 te connecteren met de Kenwood TS-450 hier?. Wat mij namelijk ontzettend aanspreekt is om een microfoon aan een boom te hebben hier met voetpedaal om PTT in te schakelen. Heb in het verleden diverse losse tafel microfoons gehad maar dat is niet echt mijn ding, vaak heb ik een tafel microfoon toch alweer in de hand omdat ik er anders zo beroerd voor moet gaan zitten en heb ik mijn handen nog niet vrij om ondertussen dingen in het logboek te noteren.

Wat zou een goede oplossing kunnen zijn om een Mic via Boom en voetpedaal aan de TS-450 te krijgen?
Of zou toch een goede Headset van Heil een betere oplossing zijn?

Gr Jelle

pa1bjs
Berichten: 1136
Lid geworden op: 09 okt 2006, 16:18
Roepletters: PA1BJS
Locatie: Abbenbroek

Re: Soundprocessing

#10 Bericht door pa1bjs »

Dit is goed te maken,
De mike plug is gewoon los te verkrijgen, en een voetschakelaar is ook niet duur.
Ik zou persoonlijk voor een headset gaan omdat je dan net wat meer vrijheid hebt.
Wat je voor boom zou kunnen doen is een oude bureau lamp boom ombouwen.
(ikea heeft van die lampen)

Groet
Bas
Elecraft K2, FT897D, FT-7
Fritzel GPA404

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Soundprocessing

#11 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PD1AFL schreef:Of zou toch een goede Headset van Heil een betere oplossing zijn?

Gr Jelle
Ik zou voor een headset gaan met eventueel een HC4 of HC5 element. Wat al eerder werd geschreven, betere bewegingsvrijheid.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Soundprocessing

#12 Bericht door PE2AAB »

PD4DX schreef:Hallo,

De afgelopen weken ben ik mij wat aan het verdiepen in Soundprocessing, nu vraag ik mij af zijn er ook mensen op dit forum serieus bezig met soundprocessing of kennen mensen die er veel vanaf weten?. Op internet heb ik al veel gevonden over SSB soundprocessing echter zijn er zoveel mogelijkheden, Eqplus met 8band Equalizer, Losse componenten van Behringer, en sommige mensen gebruiken gewoon alleen een Behringer mengpaneeltje.

De TRX die ik gebruik is de Kenwood TS-450, als microfoon wou ik de Heil PR-781 met Boom gaan gebruiken.
Weet niet of de Heil-781 een goede keuze is, als ik de revieuws lees op Eham moet het een hele goede mic zijn.

Echter loop ik op een dood spoor wat soundprocessing betreft, hoe meer ik lees hoe meer ik er achter kom wat ik nog niet weet. En inplaats van antwoorden te vinden op mijn vragen roept het mij alleen maar meer vragen op.
Zelf zou ik de voorkeur geven aan losse Behringe componenten, veel instel mogelijkheden en staat ook wel leuk in een 19"rack.
Echter ben ik een leek op dit gebied en zoek daarom iemand die mij wat op weg kan helpen.

Groeten Jelle.
Ik doe wel wat met soundprocessing. Dit is wel op broadcastgebied. Dat is niet wat jij zoekt lijkt me?

Voiceprocessing voor broadcast lijkt me te 'overdone' voor spraak binnen zo'n smal stukje badbreedte die we met spraak benutten.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Soundprocessing

#13 Bericht door pa5cal »

Ikzelf bezit een TS-690 wat in feite hetzelfde is als de 450. Gezien ik het ding in het verleden als 27mc bakkie heb gekocht en gebruikt heb ik destijds ook aardig wat 27mc microfoons eraan gehangen. Het beste resultaat behaalde ik (en nu nog stees overigens) met een zetagie MB +5 tafel microfoon van 2 knaak-niks. Hier zit een audio regelaar op om van laag naar hoog te gaan. Net als op ouderwetse autoradio's, het is of het een of het ander. Op FM stond het ding altijd lekker warm op 3 en op ssb scheller op 1. Je kon ook wel voor 3 kiezen maar dat is een kwestie van smaak. Als ik het goed hoor is dat wel waar jij naar op zoek bent, dat volle warme geluid.

Het ding is van gegoten metaal dus zeker HF dicht en de 9v batterij komt niet kritisch dus de 8v 100ma uit de plug aftappen is een eitje. Als het je ham-eer niet krenkt om een 11m micro te gebruiken, kan ik je die zeker aanraden :)

Ohja de MB+4 werkt nog beter in het volle gebied (zonder regeling) maar dan heb je niet meer de keuze hem scherper te maken op SSB als je dat wenst.

-P

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: Soundprocessing

#14 Bericht door xxxx »

Nou heb me even stil gehouden omdat ik nu sinds een dikke week aan het testen ben hier met een Heil Pr-781 Microfoon incombinatie met de Eqplus van W2IHY......Heb nu inmiddels de juiste afstelling gevonden en ook behoorlijk wat verbindingen gemaakt en tests gedaan zodat ik teminste een goed oordeel kan geven.
En kan jullie vertellen dat ik in 1 woord super blij ben dat ik deze keuze toch heb gemaakt, het is geen goedkope oplossing maar je merkt duidelijk een heel groot verschil.

Ben begonnen met het gebruiken van de Heil Pr-781 Mic rechtstreeks aan de TS-450 en dat was al een groot verschil ten opzichte van de standaard hand kneiper van kendwood veel Dynamischere modulatie. Daarna heb ik de de EqPlus van W2IHY aangesloten boel afgesteld op de monitor van het kastje en toen live vele uren getest met ontzetten veel stations zowel lokaal als Dx en elke keer kreeg ik complimenten over mijn audio. Afgelopen zaterdag aan het testen geweest met een station uit Ierland en die kon mijn audio opnemen en weer afspelen en mijn stem klinkt exact zoals die ook is, en wat ik verwacht had. Wat dat betreft heb ik mijn doel bereikt wat ik in gedachten had, een harde maar duidelijke modulatie en absoluut geen robot ESSB sound. Verder is de downward Expander echt ideeal op de Eqplus je hebt dan absoluut geen bij geluiden meer.

Vroeger in mijn 11 meter tijd gebruikte ik dus ook een sadelta tafel mic komt inderdaad een prima geluid vanaf en is ook goed in te stellen wat hoog/laag betreft, nadeel van deze mic's vindt ik echter dat ze ook veel bijgeluiden op pakken en meenemen. Als ik aan het Dx'n was in de zomer en ik had het raam openstaan dan konden ze aan de andere kant ook de kinderen voor op straat horen spelen :D Bij wijze van spreken.....

Goed dat zijn mijn bevindingen momenteel....Mochten er mensen zijn met vragen over deze setup dan zal ik ze graag beantwoorden.

Groeten Jelle

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2559
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Soundprocessing

#15 Bericht door PA5COR »

LOL Jelle :wink:

Antieke MD-1 van Yaesu, op boom en zijdelings besproken op 5 cm afstand, minder achtergrond herrie.

EQplus om enigszins mijn niet voor microfoon geschikte stem wat te verfraaien.
Tevens zit daarin een goede compressor, en downwards expander.
De compreessor in de set is braad, en wordt niet gebruikt.


Yaesu FT 847 (2x) met Collins 2.5 KHz filters.

Met mate toegepast kan het de verstaanbaarheid verbeteren.
ESSB etc, niet voor mij...
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

Plaats reactie