Hogere spraakfrequentie in ssb

Alles over spraak.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD7MAA
Berichten: 1178
Lid geworden op: 15 jun 2008, 17:17
Roepletters: PD7MAA
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Hogere spraakfrequentie in ssb

#1 Bericht door PD7MAA »

Heb jij ook zo'n lage bruine stem als ik en is het moeilijk door een pile-up te komen ?
Hier een tip van een een collega amateur.
Tune het tegenstation zodanig dat zijn stem net iets hoger klinkt als normaal.
Hij zal jou ook met een hogere en duidelijke stem horen .
Kost niets en is het proberen waard.


Have fun
73' John

Mutual respect is the key to global peace
http://pa-11019.blogspot.nl/

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Hogere spraakfrequentie in ssb

#2 Bericht door PA3BAS »

Ehhh...mijn logica zegt dat je het net andersom moet doen:

Voorbeeld als je er 100 hertz hoger afstemt:

100 hz wordt als 200 hertz ontvangen

Als je dan 100 hertz gaat zenden wordt dat 0 hertz.....

Dat is volgens mij niet de bedoeling.

Of maak ik een denkfaut om maar eens met PC5E te spreken.
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PD7MAA
Berichten: 1178
Lid geworden op: 15 jun 2008, 17:17
Roepletters: PD7MAA
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Hogere spraakfrequentie in ssb

#3 Bericht door PD7MAA »

Inderdaad Bastiaan
Verkeerd uitgedrukt :shock:
Op usb 100 Hz up geven en op lsb 100 Hz down

Have fun
73' John

Mutual respect is the key to global peace
http://pa-11019.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
PD0RTT
Berichten: 251
Lid geworden op: 10 dec 2011, 20:04
Roepletters: PDORTT

Re: Hogere spraakfrequentie in ssb

#4 Bericht door PD0RTT »

Ja dat is inderdaad vrij lastig, ik herken dat de verstaanbaarheid iets beter wordt als je een klein beetje hoger afstemt (USB of lager bij LSB).
Dan is het wachten op de reactie "ik heb u een 100Hz verstemd want u zit eigenlijk niet op de frequentie die ik zojuist opgaf ".
Waarna ik vervolgens weer hoger afstem omdat het tegen station weer lekkerder klinkt bij 100Hz verschil, etc. etc.
Nee zonder gekheid hiervoor gebruik je de clarifier om het tegen station op de opgegeven frequentie te tunen.
En de receiver incremental tuning (rit) om de frequentie te tunen op het prettigste geluid.

Ik zie overigens dat ik die RIT functie niet heb op mijn FT301

edit; toch wel een clarifier die schakelbaar is voor rx of voor rtx of helemaal uitgeschakeld.

Gebruikersavatar
PA3FQS
Berichten: 135
Lid geworden op: 14 aug 2010, 10:59

Re: Hogere spraakfrequentie in ssb

#5 Bericht door PA3FQS »

Of een passief (R/C)filtertje in de microfoon inbouwen....

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Hogere spraakfrequentie in ssb

#6 Bericht door PA3BAS »

PD7MAA schreef:Inderdaad Bastiaan
Verkeerd uitgedrukt :shock:
Op usb 100 Hz up geven en op lsb 100 Hz down

Have fun
Usb/lsb had ik niet eens aan gedacht. Wat ik bedoel is als jij de boel zo,afstemt dat je het tegenstation wat hoger hoort, hij jou evenzoveel lager zal horen. Anders een mooi onderwerp voor een test. De RIT gebruiken is dan wel een veel handigere methode...die er volgens mij voor bedoeld is... :mrgreen:
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Hogere spraakfrequentie in ssb

#7 Bericht door PA2OLD »

Maak gebruik van de mogelijkheden die sommige geluidskaarten bieden, je maakt dan met je diepe bas stem een tenor, of met een tenoren stem een vrouwe stem.
Andersom kan natuurlijk ook.
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Hogere spraakfrequentie in ssb

#8 Bericht door PA2LAD »

PA3FQS schreef:Of een passief (R/C)filtertje in de microfoon inbouwen....
Meestal wordt een microfoonkapsel gevoed met een spanning en het geluid uitgekoppeld met een condensator. De waarde daarvan is meestal zo hoog, dat het geluid als dof ervaren wordt. Door een lagere waarde verzwak je de lage tonen en kan je balans brengen. Soms is 47 nF al een goede waarde. Moet je mee experimenteren. In het verleden klonk de TS700 microfoon ook dof en het geluid verbeterde ook door de condensator te verlagen in waarde. (Dynamisch kapsel). Een elko van 1 uF of hoger is zoal een reden om die te vervangen met een condensator van een lagere waarde.

Gebruikersavatar
Aeolus
Moderator
Berichten: 1043
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
Roepletters: PD0RT
Locatie: JO32BC
Contacteer:

Re: Hogere spraakfrequentie in ssb

#9 Bericht door Aeolus »

Ik ben zelf in mijn vrije tijd veel bezig met het maken van vormgeving voor radiostations (jingles e.d.), en wat ik daarin vaak toepas is dat ik in mijn audiosoftware (pro tools in dit geval) een high pass filter over de voiceover zet. Daarmee kap ik al het geluid beneden de 300 a 400 hz gewoon af. Het klinkt dan allemaal wel wat smaller, maar het komt de verstaanbaarheid enorm ten goede. Voor hen die allerlei audioapparatuur tussen mic en set hebben hangen (dat zijn er hier volgens mij best wel wat) kan ik het ook aanraden dat te proberen. Diepe bassen in je stem wil je niet... daar word je alleen maar onverstaanbaarder van.

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Hogere spraakfrequentie in ssb

#10 Bericht door pa3met »

Aeolus schreef:Ik ben zelf in mijn vrije tijd veel bezig met het maken van vormgeving voor radiostations (jingles e.d.), en wat ik daarin vaak toepas is dat ik in mijn audiosoftware (pro tools in dit geval) een high pass filter over de voiceover zet. Daarmee kap ik al het geluid beneden de 300 a 400 hz gewoon af. Het klinkt dan allemaal wel wat smaller, maar het komt de verstaanbaarheid enorm ten goede. Voor hen die allerlei audioapparatuur tussen mic en set hebben hangen (dat zijn er hier volgens mij best wel wat) kan ik het ook aanraden dat te proberen. Diepe bassen in je stem wil je niet... daar word je alleen maar onverstaanbaarder van.
dat moet je natuurlijk niet tegen de hifi-ssb dudes zeggen .... (ik ben het met je eens hoor).

Overigens haal ik laag weg en accentueer ik meer hoog als het een pile-up betreft. Beter verstaanbaar idd.

De TX/RX incremental tuning ebruik ik zelden. (RIT evt voor mensen die idd iets off freq lijken te zijn)
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2557
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Hogere spraakfrequentie in ssb

#11 Bericht door PA5COR »

Ft 2000 - D heeft equaliser mogelijkheden zat intern en met de EQplus van W2IHY.
Setting voor de audio doorlaaat op de set is 200 - 2800 Hz dus ook hier word mijn lage stem al gekapt.
On the fly settings met de EQplus voor hoog en laag om snel wat te veranderen met de betere compressor/limiter en downwards expander maken het geheel wel af.
Microfoon is de MD-1 van yeasu die ik al 37 jaar gebruik....
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

Gebruikersavatar
Aeolus
Moderator
Berichten: 1043
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
Roepletters: PD0RT
Locatie: JO32BC
Contacteer:

Re: Hogere spraakfrequentie in ssb

#12 Bericht door Aeolus »

tja pa3met, het is maar net wat je wil natuurlijk. Sommigen gebruiken het omdat ze zo'n mooie stem willen hebben (valt wat voor te zeggen hoor, ik keur die denkwijze zeker niet af), maar dat *kan* ten koste gaan van je verstaanbaarheid.

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Hogere spraakfrequentie in ssb

#13 Bericht door PA0RAB »

OMs,
Uiteraard kan hoger afstemmen let wel LF klank voordeel opleveren
Laag afsnijden ook.
Er is naar ik meen door een onderzoeks instituut welk?? een onderzoek gedaan naar de verstaanbaarheid van de menselijke stem o.a. in relatie met berichtenverkeer Zeker 30 of meer geleden De vrouwenstem had de voorkeur. Waarom ? Ik heb de neiging naar de keuken te lopen om het gas lager te draaien als ik een sopraan hoor gillen
Ook over zwaar gefilterde contest stations draai ik snel weg .Te vermoeiend om aan te horen.' Hetzelfde met zo'n pompende dynamiek compressor.
Uit het genoemde onderzoek heb ik wel het een en ander onthouden. De grensfrequenties helaas niet.
Tot zo'n 300 -400 hz is er geen feitelijke info in de stem. van 400 - 2200 wel.
In het lagere deel vooral de boodschap Het hogere de ondersteunende emotie.
Als je een ander iets wilt vertellen speelt de emotie een grote rol volgens dat onderzoek. naast de gevoeligheid van het oor voor bepaalde frequenties.
Vast staat dat veel mensen last hebben van zij het van onbewuste gehoorbeschadigingen, Door ouderdom hoog door muziek laag.
Snap ie het ? Voor een feestje de basschuif up . Voor een spreker weg met de ploffende pindakaas potten en tentjes voor tortel tieners met die rotsissers van zus sientje met d'r zondagse hoed. Moet je een Zaanstreker hebben! Zal mij een zorg zijn zou ik zeggen.
Dats wat anders dan test een twee
dus laag met hoog. Volgens de onderzoeker klinkt het dan weer prettig als normaal het hoog dus weer wordt opgeschroefd ter compensatie.
Tja en dan die scherpe en smallere SSB xtal filters .Die trekken de klank ook wat op juist door hun filtering.
Zelf denk ik dat het een en ander ook een bepaalde trend volgt Welke?. Het is wel lastig met een ronde telkens met de rit te moeten bij trekken.
73 de PA0RAB

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6242
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Hogere spraakfrequentie in ssb

#14 Bericht door PA3DAT »

Dan laat ik gewoon de xyl het dx-station even aanroepen... :mrgreen:

Ik probeerde twee jaar geleden die yl-expeditie naar Groenland te werken. Na anderhalf uur nog geen succes, ik kwam niet door
de pile-up. Mijn xyl roept één keer en meteen: "the yl-station please, gentlemen standby..." :(
73 de Aloys PA3DAT / 5P4W

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Hogere spraakfrequentie in ssb

#15 Bericht door PA0RAB »

John,
Helaas ,Na een zeker aantal Wieckse Witte Hik en Brand pijpjes ben ik Hik ook onverstaanbaar :lol:
73 de Ruud PA0RAB

Plaats reactie