MFJ decoder vraagje

Alles over spraak.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA-11145 [SWL]
Berichten: 234
Lid geworden op: 24 sep 2006, 00:52
Locatie: Flevoland
Contacteer:

MFJ decoder vraagje

#1 Bericht door PA-11145 [SWL] »

Hallo Radio-amateurs en SwL luisteraars ik heb een vraagje wat betreft een MFJ decoder, hoe werkt dit nu? is er iemand die er ervaring mee heeft? en wat komt er allemaal bij kijken om het goed te laten draaien..misschien is er een homepage te vinden ? of kan iemand het me uitleggen.....

en heeft het nog wel zin om een decoder te kopen? om bv morse te decoderen :?:


ik het graag ..... :D :)

73` Gr jan
73' jan [kleinzoon] PA0XX http://koopmarktplaats.nl

Gebruikersavatar
hunter
Berichten: 33
Lid geworden op: 10 jun 2007, 19:38
Locatie: Eindhoven

#2 Bericht door hunter »

Mijn ervaring is dat je gehoor de beste decoder is. Want er zijn momenten dat geen enkele decoder er nog iets van kan maken. Mij maakte het lui qua morse leren.

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#3 Bericht door vk2gwk »

Er is een computer programma - CW-Get - dat redelijk goed morse kan decoderen, mits er niet te veel storing en gekraak is. Het is te vinden op de site van DX Soft . Je kunt de audio vanuit de radio in de geluidskaart invoeren en dan diverse niveau's instellen voor het beste resultaat. Maar mijn ervaring is dat je toch een redelijk sterk en storingsvrij morse signaal moet hebben voor de tekst foutloos op het scherm komt. De overwegend vrij zwakke signalen uit Europa (bijv. op 30M) heb ik nog nooit goed kunnen uitlezen. Van de diverse software die ik heb uitgeprobeerd is CW-Get zeker het beste.

Ik zou er in ieder geval geen apart apparaat voor kopen. Met de geluidskaart gaat het minstens zo goed en kost het niks.

Maar ik ben het met 'hunter' eens dat de beste decoder tussen je oren zit... :)
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

DELETED

#4 Bericht door DELETED »

DELETED
Laatst gewijzigd door DELETED op 06 mei 2008, 12:52, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
hunter
Berichten: 33
Lid geworden op: 10 jun 2007, 19:38
Locatie: Eindhoven

#5 Bericht door hunter »

PA0WV schreef: De volgende stap is toch, dat je helemaal geen zender en antenne meer nodig hebt en geen morseprogramma, omdat je net als ik nu zit te doen, jou foutloos via internet kan bereiken op een moment dat mij dat uitkomt en jij misschien slaapt?
73
Wim te Valkenburg
Waar gaat dit nu weer over dan? Ik kan het niet meer volgen :?

De computer en internet kan nooit en ten nimmer de zender/ontvanger/antenne/DX feeling vervangen . Ik zie het als aanvulling op mijn radio hobby, het zou het nooit kunnen vervangen.

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

#6 Bericht door wbeekman »

Hunter,

Je moet gewoon even begrijpen dat Henk en Wim, twee "oude" rotten in het radio-amateurvak zijn, die een beetje zitten te dollen.

Als je oude electrons tegenkomt met nog foto's van de shack van PI4AA uit de Sassenheim toren, dan kan je Wim - PA0WV nog zien staan op deze foto's.
:-)

En wat de vraag van Jan betreft, gewoon een goedkope MJF decoder op de kop tikken en lekker gaan experimenterren.
(Tuurlijk gaat de geluidskaart van de pc met al die ham software hoe langer hoe meer de gewone losse decoder vervangen)
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

Gebruikersavatar
PA-11145 [SWL]
Berichten: 234
Lid geworden op: 24 sep 2006, 00:52
Locatie: Flevoland
Contacteer:

#7 Bericht door PA-11145 [SWL] »

Oke ik ga meteen op zoek en bedankt voor alle reactie... 8) :D



en het web bied ook veel antwoorden op mijn vraag[je]


:D
73' jan [kleinzoon] PA0XX http://koopmarktplaats.nl

pa0ocd
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 okt 2007, 21:47

Re: MFJ decoder vraagje

#8 Bericht door pa0ocd »

Jan43 schreef:Hallo Radio-amateurs en SwL luisteraars ik heb een vraagje wat betreft een MFJ decoder, hoe werkt dit nu? is er iemand die er ervaring mee heeft? en wat komt er allemaal bij kijken om het goed te laten draaien..misschien is er een homepage te vinden ? of kan iemand het me uitleggen.....

en heeft het nog wel zin om een decoder te kopen? om bv morse te decoderen :?:


ik het graag ..... :D :)

73` Gr jan


Hallo Gerjan,

Ik heb de MFJ 464 (CW Keyer/reader) in gebruik en na een aantal modificaties doet die het heel aardig. Maar ja ik lees dus mee en hoor mee, dus zie ook snel wat er fout gaat en of het nivo en QRG van de set wat bijgesteld moet worden.

Dit in vergelijking met MIxw32, Multipsk, CWget, MRP 40, PTC2pro en Kamplus.
De beste decoder is, naast enkele oude rotten hi, het programma MRP.
Daarna volgt de Kamplus controller (wellicht ook oudere Kammen, maar die heb ik niet ter verglijking), CWget en het WD6CNF programma.

Maar als je er toch een PC erbij hebt staan, is een software programma wellicht de oplossing.

Niet gratis:

http://www.polar-electric.com/

Kijk hier maar en er is een testversie aanwezig, dus dan kan je zien wat die doet (heel goed dus en makkelijk te bedienen).


Gratis is deze van WD6CNF:

http://hotamateurprograms.com/

En na wat instellen doet die het ook heel aardig.

Voor verder vragen qrv.

73,

Paul, pa0ocd

pa7wwo
Berichten: 217
Lid geworden op: 10 jan 2006, 23:53
Locatie: Oss regio 51

#9 Bericht door pa7wwo »

Hoi Allen

Het is veel beter omde pc tegebruiken voor PSK etc. die modes zijn veel effectiever als CW

CW via de PC is als een geemuleerde buizenradio in een Yaesu FT9000.

CW is een ouderwetse modulatie vorm voor oude rotten.

Ik ben nog geen enorm oude rot en vind CW gewoon leuk, ik vind oude auto,s ook te gek maar moderne auto,s rijden wel comfortabeler en beter, toch rijd ik een oude auto dat is pure nostalgie of eigewijzigheid.
Zo is het ook met cw.
groeten en 73 Jos PA1ZP.

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn en een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Wat u antenne aan signaal niet uit de lucht heefd veroverd, krijgen DSP en filters en dure sets niet uit de speaker getoverd

Plaats reactie