psk31 met de ft-817

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

psk31 met de ft-817

#1 Bericht door Yannick PE2YSB »

Hallo allemaal,

ik wil met mijn ft-817 wat met psk31 gaan doen. Wat heb ik nodig om mijn laptop aan de ft-817 te hangen, alleen een seriele kabel naar de data ingang van mijn ft-817, of moet ik meer kabeltjes hebben?

73 Yannick
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

pa3gju
Berichten: 254
Lid geworden op: 24 jan 2006, 20:44
Roepletters: PA3GJU
Locatie: Maasbracht
Contacteer:

#2 Bericht door pa3gju »

Yannick

Ik heb het zo gedaan, zonder modem.
1. Neem een afgeschermd kabeltje van ongeveer 1 meter.
2. Maak aan de ene zijde een monoplugje vast.
3.Maak aan de andere zijde een microfoonplug vast, dus precies dezelfde die aan je microfoon zit.
Kijk even de bedrading na in jou manuel boekje, en soldeer de microfoonplug aan het kabeltje vast.
Het zijn dacht ik slechts 2 draadjes.
Aan de achterzijde van de zender heb je een extra uitgang voor het geluid.
Steek daar een ander monokabeltje in en ga daarmee naar de ingang geluid van de computer.(( achterzijde )).
De kleur kan roza, blauw, of groen zijn.
Steek de zendplug in de voorzijde microfoon,en ga met het andere zijde
naar de luidsprekerbox, en steekt de monoplug hier in.
Je moet wel een extra ingang hebben in je geluidsbox.
Hiermee bedoel ik de geluidsbox waar je het geluid van kan regelen, die bedoel ik.
Uit dezelfde box komt nog een afgeschermde kabel sluit die aan de uitgang extra luidspreker van je computer.
Je hebt nu een soort van gesloten systeem, en bij mij werkt het perfect.
Een tip, als je wil bpsk31 doen dan wil je het geluid ook wel horen, wel steek de monostekker in de achterzijde van de zender NIET gans in maar
juist tegenaan. Dan hoor je ook geluid, en op de monitor kan je alles meelezen.
Het geluid kan je regelen met de regelaar van de geluidsbox.
De mic gain van de zender slechts een klein beetje opendraaien, en het vermogen regelen.
Begin met weinig vermogen in te sturen.
Nu heb ik wel het voordeel dat ik op een 2 de zender kan meeluisteren of het allemaal werkt, dus dat is uiteraard wel een voordeel.
En wil je nu gaan zenden , wel ik moet bij mij de VOX indrukken, en ingedrukt laten.
Door op RX te klikken in mixw gaat het signaal automatisch de lucht in.
Klik je weer op RX dan stopt het uitgezonden signaal.
Vergeet ook niet de processor uit te zetten, dus zenden zonder processor.
Nog wat, geef je te weinig mic gain dan gaat er geen signaal de lucht in, dus dan moet je een klein beetje meer mic gain geven.
Is er wat , laat dan maar horen.
Wil je echter toch werken met een modem, daar kan ik je niet mee helpen.

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

#3 Bericht door pe5jw »

IK zou het anders doen.

Pak een ps2 verleng snoer (pc toetsenbord) de stekker past in de data aansluiting achter op je 817.
Aan de andere kant 2 audio plugjes en een torretje voor je PTT schakening aan de rs232.
Eigenlijk moet je alles met scheidings trafo enzo maken maar zo recht toe recht aan wil het ook.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

#4 Bericht door PA3FAT »

Volgens mij komen er van een toetsenbord maar 4 draadjes en volgens mij zitten ze ook net niet goed voor dit doel.
De gele draad (in mijn toetsenbord stekker/draad) zit op 3 of 4 qua aansluiting recht tegenover de ptt en is daarmee GND. Maar voor de Acc op de 817 moet dit pin 2 zijn. Dus dit wil helaas net niet.

Tenzij er toetsenborden zijn met 6 draadjes dan wil ik graag weten welke merken dit doen, dan zoek ik daarnaar.

Heb de aansluiting van de acc en data van de 817.

Ik zou eigenlijk mijn MFJ 1275/1279 die nu voor kenwood ingesteld is van een verloop kabel willen voorzien zodat ik direct op de achterkant de 817 kan aansturen zonder intern nog jumpers te hoeven omzetten.

Tips zijn welkom, ben inmiddels qrv met Miwx via de Kenwood 450.
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1027
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

#5 Bericht door PD5DJ »

Het idee van PE5JW is prima.

Dit gebruik ik al jaren, voor mijn 817/897/847

Gewoon een PS/2 verleng kabel, deze zijn namelijk volledig bezet omdat een PS/2 kabel universeel is voor muis zowel toetsenbord.
Beide gebruiken andere pinningen.

Een kabel van een toetsenbord of muis afknippen heeft inderdaad geen zin. omdat daar maar een paar draden gebruikt worden..
Gewoon even een PS/2 verleng kabel halen.. vrouwtje eraf knippen. en zie daar een perfecte kabel voor ons gebruik!

Bjorn / PD5DJ
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

#6 Bericht door PA3FAT »

ik had het verlengkabel deel even gemist. Duidelijk als er voldoende kabeltjes zitten dan komt dat goed. Tnx !
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7113
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

#7 Bericht door PE2AAB »

pa3fat schreef:ik had het verlengkabel deel even gemist. Duidelijk als er voldoende kabeltjes zitten dan komt dat goed. Tnx !
Ik weet dat je er eigenlijk het liefst niet wil kopen maar ik heb voor mijn KF161 Tracker en de GPS muis een PS/2 verlengkabel gekocht bij de Computershop. Het is omdat het bij me tegenover zit en ik die kabel ndig had. Anders was ik naar Paardengebit gegaan o.i.d.

Maar inderdaad,een PS/2 verlengkabel is volledig bedraad. EVen met de multimeter de PinOut uitzoeken en klaar
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

#8 Bericht door PA3FAT »

heb er net een bij mnm-computers besteld.

Goedkoop en gewoon af te halen aan huis. 2,50 dus dat overleeg ik wel, 2x male dus de helft voor nog zo'n uitvoering !

Hoe is het met de mast, zie nog niks !
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7113
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

#9 Bericht door PE2AAB »

pa3fat schreef:heb er net een bij mnm-computers besteld.

Goedkoop en gewoon af te halen aan huis. 2,50 dus dat overleeg ik wel, 2x male dus de helft voor nog zo'n uitvoering !

Hoe is het met de mast, zie nog niks !
Hihi. Mast(je) komt eraan. Moet hem nog even plaatsen. Tegelhouder met tegels liggen al op de dakkapel! Tis alleen een kwestie van mastje erop schroeven en een verstopte PVC pijp ontstoppen voor een UTP kabel. Ik heb dan mijn zender boven bij de antenne en de mike met scherm beneden. (Kenwood TM-D700)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

#10 Bericht door PA3FAT »

Je gaat toch niet zoveel moeite doen om net op 2m uit te komen !!

En dat verstopte pijpje.......succes ! Heb er boven op zolder ook 2 langs elkaar en meer is het niet meer geworden, 2 stukjes pvc in de muur.

Ben je qrv op hf met iets bv psk31 of sstv?
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

Plaats reactie