Netwerk-parameters TETRA als gebruikt in Amersfoort en omstr

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Netwerk-parameters TETRA als gebruikt in Amersfoort en omstr

#1 Bericht door PA0ETE »

Recent is er in toenemende mate Tetra-activiteit ontstaan in de regio in en rondom Amersfoort.

Voor het maken van verbindingen met de "Amersfoortse" stations zijn de volgende instellingen nodig:

MCC (landcode): 204

MNC (netwerkcode): 7373 (tweemaal 73, dat leek wel een toepasselijke)

GSSI (groepcode): 1000

In Amersfoort wordt de gebruikersidentificatie (ISSI) om storingen door doublures te voorkomen, gewoonlijk als volgt gekozen: de postcode van de amateur met daarachter een binnen die postcode nog vrij driecijferig volgnummer. Verder zijn er een aantal porto's in omloop die met 9999 beginnen. In een aantal gevallen zijn dit leenporto's die dus nog wel eens van postcode wisselen.

Gebruikte frequenties zijn:

430,0125 MHz
430,400 MHz
430,575 MHz
430,850 MHz
430,950 MHz

Een beperkt aantal porto's heeft ook onderstaande frequenties:

432,500 MHz
432,525 MHz
432,550 MHz
432,575 MHz

Momenteel is de meest gebruikte frequentie 430,950 MHz, maar het verdient aanbeveling om op de onderstaande link te kijken of dit nog steeds zo is. Vanwege storingen is al eerder binnen deze kanalen van frequentie veranderd.

De meest actuele gegevens zijn altijd te vinden op: http://tetra.shorties.nl


Discussie over dit onderwerp kan plaatsvinden op hamforum.nl bij de topic die over Tetra gaat:

http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=118&t=1692 (maar dat mag natuurlijk ook hier :-) )

Het kan zijn dat je bij het forum aangemeld moet zijn om te kunnen posten.

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Netwerk-parameters TETRA als gebruikt in Amersfoort en o

#2 Bericht door coolepascal »

John,

is het verstandig om deze settings in het hele land aan te houden of levert dat dan issues op ?
Hoop dat er hier ook wat activiteit komt.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Netwerk-parameters TETRA als gebruikt in Amersfoort en o

#3 Bericht door PA0ETE »

coolepascal schreef:John,

is het verstandig om deze settings in het hele land aan te houden of levert dat dan issues op ?
Hoop dat er hier ook wat activiteit komt.
Het is het mooist als iedereen dezelfde parameters gebruikt, op de persoonlijke ID (ISSI) na dan. We publiceren de gegevens opdat stations in de regio die spullen kopen ons kunnen bereiken en met ons kunnen meedoen.

DX-en met Tetra gaat niet. Verbindingen van meer dan 54 km zijn niet mogelijk. Dit komt doordat er bij iedere verbinding (simplex of duplex, ook bij DMO) toch dataverkeer in beide richtingen plaatsvindt. Dit is bijv. om het groepsgesprek in stand te houden en om ervoor te zorgen dat iedereen zich aan het tijdslotschema conformeert. Als je verder dan 2x 54 km (heen en terug) moet afleggen dan zorgt de tijdvertraging van het traject ervoor dat het gebruikte tijdslot in het vaarwater komt van het naastgelegen tijdslot, en dan schakelt de verbinding gewoonlijk uit.

Dit laatste geldt voor iedere TDMA-techniek die met simultaan 2-richtingenverkeer werkt. Vrijwel zeker ook met de tweede variant van het door Yaesu aangekondigde DMR, volgens hen de vervanger van D-STAR. Dit systeem gaat als ik het goed heb met twee tijdslots werken, net als MotoTRBO. Wel verschilt afhankelijk van o.a. de timings de max. haalbare afstand per systeem. Bij GSM is dit bijvoorbeeld 34 km.

Waarmee ik dus wil zeggen dat een rechtstreekse verbinding, ook bij goede condities, tussen ons dus niet mogelijk is. Met andere Pascal gaat het misschien net.

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Netwerk-parameters TETRA als gebruikt in Amersfoort en o

#4 Bericht door coolepascal »

Nu je weet waar mijn intresse ligt.
Ik ik er iets mee voor elkaar krijg lijkt het me razend interesant daar een soort netwerk mee op te zetten.
Ik zever dus met Tetra tegen een paal aan, dat babbeld via inet met een andere paal en daar hang jij dan weer aan te kwijlen.
Maar dat dan allemaal zonder al dat gelazer van lui die vinden dat het hun standaard moet zijn. en zonder allerlij technische bottlenecks. en vooral iets dat een ander ook kan fabrieken.
Ik zeg niet dat het morgen werkt ik moet het helemaal weer opnieuw oppakken maar het is wel iets waar ik tijd ik wil steken want het is nogal ehhhh interesant. en duidelijk gespecificeerd.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Netwerk-parameters TETRA als gebruikt in Amersfoort en o

#5 Bericht door pa5cal »

De afstand van mij naar amsterfoort is met gsm nog te overbruggen :) Maar naar limburg is in een rechte lijn toch wel meer dan 100km. Ik neem aan dat er wel een paar km speling in tetra zit maar niet ZO veel...

-P

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Netwerk-parameters TETRA als gebruikt in Amersfoort en o

#6 Bericht door coolepascal »

Sorry Pascal maar de afstand tussen Limburg en Amersfoort is OOK met een gsm prima te overbruggen ! :lol:
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Netwerk-parameters TETRA als gebruikt in Amersfoort en o

#7 Bericht door elsinga »

Niet zonder extended timeslots. En dan wel de viervoudige (en dus maar 2 spraakkanalen per frequentie helaas), die ook in Aussieland gebruikt schijnt te worden op 450MHz. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Netwerk-parameters TETRA als gebruikt in Amersfoort en o

#8 Bericht door coolepascal »

Robert, wakker worden. ik hoef hooguit 4km af te leggen.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Netwerk-parameters TETRA als gebruikt in Amersfoort en o

#9 Bericht door elsinga »

Ik had het over Limburg-Amersfoort, Pascal. Niet over jouw QTH. ;)

(GSM, andere hobby van me)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Netwerk-parameters TETRA als gebruikt in Amersfoort en o

#10 Bericht door PA0ETE »

Ik heb gehoord dat in dun bevolkte gebieden in Afrika door providers de pakketlengte wel verdubbeld wordt. Daardoor halveert het aantal mogelijke telefoonverbindingen in het netwerk, maar de diameter van een cel verdubbelt. GSM is in Afrika extreem belangrijk, ook veel betalingen worden ermee afgewikkeld. De belangrijkste winst is volgens mij voor nomadische boeren, bijv. de Toeareg. Voor de komst van het betalen via GSM moest zo'n boer als hij zijn vee verkocht had honderden kilometers door de woestijn trekken met al dat geld op zak. Heel vaak werd zo iemand dan overvallen. Ik denk dat mensen nu wel met telefoons rondlopen, maaar in eerste instantie werden er een soort telefooncellen annex pinautomaten opgezet in allerlei vestigingsplaatsen in het gebied. Dat laatste zorgde er al voor dat het aantal van die overvallen spectaculair terugliep. De veiligheid neemt toe, maar ook de handel, waardoor de lokale economie versterkt wordt.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Netwerk-parameters TETRA als gebruikt in Amersfoort en o

#11 Bericht door PA0ETE »

elsinga schreef:(GSM, andere hobby van me)
Doe je ook iets met de DECT-guardband?

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Netwerk-parameters TETRA als gebruikt in Amersfoort en o

#12 Bericht door coolepascal »

Moet je es aan Martin vragen.
Die gebruikt volgens mij de extented DECT voor lange afstand
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Netwerk-parameters TETRA als gebruikt in Amersfoort en o

#13 Bericht door elsinga »

PA0ETE schreef:
elsinga schreef:(GSM, andere hobby van me)
Doe je ook iets met de DECT-guardband?
Nee, ik ben op dat gebied autodidactisch theoreticus. ;) Alhoewel ik best een picocel zou willen hebben die in verbinding staat met mijn eigen provider, zodat ik thuis ook volle bak signaal zou hebben. Liefst eentje met 3G er in, maar dat zit niet in de DECT guardband (da's GSM1800 tenslotte).

Overigens werd die dubbele tijdslot oplossing ook in Scandinavie gebruikt op 450MHz en VZIW dus in Australie met vierdubbele tijdslot voor in de outback. Voot Africa kan ik me die oplossing ook goed voorstellen.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PD0RAF
Berichten: 15
Lid geworden op: 28 mar 2011, 15:20
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Netwerk-parameters TETRA als gebruikt in Amersfoort en o

#14 Bericht door PD0RAF »

Zijn er al HAMś in Nederland die met Tetra in Gnuradio bezig zijn?

Een JM in Amersfoort heeft Gnu trouwens draaien op een DVB-T stick van $20,-
Dus geen dure funcube dongel meer noodzakelijk ;-)

De vraag stel ik omdat een ontwikkelaar van osmo-tetra ons deze week vertelde dat zij enkel TMO hebben geïmplementeerd en nog niet naar DMO hebben gekeken (wat wij het meeste gebruiken momenteel). Het zou leuk zijn als dit opgepakt en gedocumenteerd wordt zodat iedereen daar wat aan heeft.
Laatst gewijzigd door PD0RAF op 20 mei 2012, 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Noobopradiogebied
Berichten: 181
Lid geworden op: 07 mei 2012, 23:24

Re: Netwerk-parameters TETRA als gebruikt in Amersfoort en o

#15 Bericht door Noobopradiogebied »

ik weet het, noob vraag.....

maar die tijd-slots, zijn die hardwarematig of softwarematig? Op zich zou het met softwarematige tijdslots aan te passen zijn (en mag dit?) :?:

Plaats reactie