KF163-Tracker

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE1ICQ
Berichten: 110
Lid geworden op: 23 aug 2005, 09:54
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

KF163-Tracker

#1 Bericht door PE1ICQ »

Hè hè, eindelijk is het dan zover. De KF163-Tracker is een feit.
Het heeft een jaar geduurd (deels kunstmatig vertraagd), maar de KF163-Tracker is vanaf nu beschikbaar.

De KF163-Tracker is de opvolger van de KF161-Tracker. En zoals de naam doet vermoeden is deze specifiek bedoeld voor de Bosch KF163 mobilofoon.
De KF163 is van een latere generatie dan de KF161. Dit betekent meer vermogen, kleinere behuizing. Maar nog wel uitgevoerd met conventionele componenten, dus nog leuk voor de amateur om in te spitten.
Niet dat het nodig is om er veel in te spitten, want het ding is met weinig moeite naar de 2m band te trekken.

De KF163-Tracker bestaat eigenlijk uit 2 modules. Een PLL sturing module, en natuurlijk de tracker module zelf. De PLL sturing is bedoeld voor de dig-X variant. Hiervan zijn er een redelijk aantal op voorraad bij het museum "Jan Corver"in Budel.

Waar is dit moois te verkrijgen?

Het museum gaat een compleet pakket aanbieden. Dwz. een afgeregelde KF163 met hierin ingebouwd een gebouwde en geteste tracker module en PLL sturing. Deze combinatie is bedoelt voor APRS gebruik. De PLL sturing is vast voorzien van de APRS frequenties. (Europa 144.800 MHz, maar er zijn ook 7 andere APRS frequenties te selecteren met een paar simpele draadbruggen.)
A.s. zaterdag op het NAT zal het Museum de eerste exemplaren te koop aanbieden, en een paar weken later natuurlijk ook op de radiovlooienmarkt in Rosmalen.

En verder is de KF163-Tracker en PLL32 module ook nog als bouwpakket verkrijgbaar bij http://www.ezkits.eu. Het verschil met de gebouwde variant die via het museum verkrijgbaar is, is dat deze een PLL sturingsmodule heeft waarin 32 frequenties kunnen worden geprogrammeerd. Behalve via de web-site, zal EZ Kits (ondergetekende) ook met het bouwpakket aanwezig zijn op de radiovlooienmarkt in Rosmalen.

Afbeelding

73, Arno PE1ICQ
Laatst gewijzigd door PE1ICQ op 02 jun 2008, 23:37, 1 keer totaal gewijzigd.

ON8UM
Berichten: 51
Lid geworden op: 24 nov 2006, 08:02
Locatie: Lint, Belgium

#2 Bericht door ON8UM »

hoe groot moet ik het geheel voorstellen, dus met de mobilofoon.

- sluit je een gps gewoon aan (dus haalt deze de 5V uit de tracker) ?

- en dan nog een antenne....

Heeft er soms iemand een foto van het geheel zoals het beschikbaar is bij het museum ?
Luc

Gebruikersavatar
PE1ICQ
Berichten: 110
Lid geworden op: 23 aug 2005, 09:54
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

#3 Bericht door PE1ICQ »

De afmetingen van de KF163 mobilofoon zijn: 132 x 178 x 44 mm

Een GPS ontvanger kan direct op de tracker worden aangesloten. De 5V voeding komt uit de tracker.

Je hoeft alleen maar een GPS, een antenne, en voeding aan te sluiten, en het doosje begint APRS riedels uit te zenden.

Een foto van het ding staat op het voorblad van de KF163-Tracker & PLL controller bouwbeschrijving. Het mini-DIN connector chassisdeel dat je op de foto ziet heb ik er zelf op gemonteerd. Die zit er dus niet "af leverancier" bij.
Laatst gewijzigd door PE1ICQ op 11 mar 2011, 08:00, 1 keer totaal gewijzigd.

ON8UM
Berichten: 51
Lid geworden op: 24 nov 2006, 08:02
Locatie: Lint, Belgium

#4 Bericht door ON8UM »

Txs Arno voor de pracht uitleg....

Toch nog wat vraagjes....

De achterkant heeft dus een 2x16pins connector. Deze is enkel nog nodig voor de aansluiting van de GPS veronderstel ik. Bedoeling is om daar een HOLUX (onder voorbehoud) GPS aan te sluiten. Deze heeft spijtig genoeg een PS2 (VR) aansluiting.

Pin1 : TX
Pin 2 : +5V DC
Pin 3: niets
Pin 4: Ground
Pin 5: DGPS In
Pin 6 : RX
Mijn vraag nu : wat sluit ik waar aan ?
Laatst gewijzigd door ON8UM op 15 dec 2007, 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Luc

ON8UM
Berichten: 51
Lid geworden op: 24 nov 2006, 08:02
Locatie: Lint, Belgium

#5 Bericht door ON8UM »

nog vergeten in mijn vorig bericht .... waar en hoe koppel je de pc aan, zodanig dat je de tracker kunt instellen. :?:
Luc

Gebruikersavatar
PE1ICQ
Berichten: 110
Lid geworden op: 23 aug 2005, 09:54
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

#6 Bericht door PE1ICQ »

Ik vind een PS2 mini-din best een handige aansluiting. (eenmaal gesoldeerd, wan thet solderen van die dingen is best lastig)

Op www.ezkits.eu op de KF163_Tracker pagina vind je in de rechter kolom hoe je een Polstar of Navilock GPS kunt aansluiten op de tracker. Je zult het even moeten controleren met de Holux documentatie, maar het is niet onwaarschijnlijk dat de aansluitingen hetzelfde zijn als de Polstar en Navilock.
Hier is het aansluitschema
Afbeelding

Hoe de aansluitingen met een PC te maken staat in de KF163-Tracker & PLL controller bouwbeschrijving.
Laatst gewijzigd door PE1ICQ op 02 jun 2008, 23:38, 1 keer totaal gewijzigd.

pd0dnl
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 dec 2007, 19:53

#7 Bericht door pd0dnl »

Ik heb in Bladel een aprs KF-163 aangeschaft. Nu wil ik hem in programming mode gaan zetten. In de beschrijving staat dat je hem zo aan kunt sluiten op de serial poort van de computer, maar even verder op, staat dat je een null-modem moet gebruiken. Ik weet het even niet meer. Is hier iemand die mij verder op weg kan helpen?

73`Joop PD0DNL

ON8UM
Berichten: 51
Lid geworden op: 24 nov 2006, 08:02
Locatie: Lint, Belgium

Hoe configureren ?

#8 Bericht door ON8UM »

Joop, dat hangt af van wat je wenst aan te sluiten.... Ik heb dank zij Erik (PA1E) zijn hulp vandaag alles in elkaar kunnen steken. Uiteindelijk is het gelukt en zal deze vanaf vandaag actief moeten worden...

Wat betreft de programmatie heb ik de bovenste aansluiting gebruikt en deze kan nu meteen aan de PC worden aangesloten. Door wat overleg te plegen bij ons in de club is het logischer van de rechtop-rechtaan aansluiting te gebruiken, enerzijds omdat je dat altijd meteen kunt aansluiten, en je dus niet op zoek moet naar een nul-modem. En ik moet zeggen dat men hier wel gelijk heeft.
Uiteindelijk is het bij mij een aansluiting geworden met 2 kabeltjes. Eentje met de DB9 Female voor de configuratie van de tracker, en een met een mannelijke PS-2 plug die dan aan de GPS (type is Holux) werd gekoppeld.
Als alles bijna terug in elkaar zat, moest het terug uit elkaar om de pin A7 en A11 nog met elkaar te verbinden.

Dan even programmeren (niet gemakkelijk omdat de handleiding hierover wel een beetje verschilt met hetgeen je op het scherm krijgt en omdat de PC met een ander toetsenbord opstartte... wij zijn hier in België nu eenmaal een AZERTY-klavier gewoon) en ...
antenne aansluiten, GPS aankoppelen en alles voorzien van 12V spanning.

Alles staat nu opgesteld en ik hoop snel het eerste signaal te zien op de verschillende schermen. Alhoewel de activiteit hier 's avonds wat minder is, en gezien het lage vermogen, verwacht ik maar een paar signalen....

In ieder geval wil ik alvast de ontwerpers bedanken, maar ook Erik en Marc voor de technische hulp.
Luc

pd0dnl
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 dec 2007, 19:53

#9 Bericht door pd0dnl »

Hallo Luc,

Volgens de beschrijving zou je de tracker kunnen configureren (call veranderen enz.) met de zelfde aansluitingen als de GPS muis. Dus serial data uit, serial data in. Kan ik nu gewoon serial data uit en serial data in gelijk op de pc aansluiten, of moet ik hier nu nog een nul modem tussen zetten. Ik heb het maar geprobeerd om het zonder null-moden te doen maar dat lukt niet, hij zoekt wel maar na verloop van tijd verschijnt er op het scherm dat hij geen verbinding kan maken met de tracker.

Gr

Joop PD0DNL

P.S ik kan je zien op aprs

ON8UM
Berichten: 51
Lid geworden op: 24 nov 2006, 08:02
Locatie: Lint, Belgium

#10 Bericht door ON8UM »

moet zeggen dat ik dat probleem ook had, en dat ik 3 x heb moeten heropstarten vooraleer hij de eprom kon inlezen.

Maar wat jouw idee betreft, dat had ik ook, alleen zit je met die 5V, die op die wijze wel terug gaat naar de PC. Weet niet of dit ok is, maar daarom hebben wij hier geopteerd voor een gescheiden oplossing.
Laat toch zeker iets weten of het werkt en hoe je het opgelost hebt.

Wat mijn toestel betreft werkt alles, behalve dat er nog geen signaal te zien is....(ON8UM-9 is te zien, maar dat is mijn D710, ON8UM-7 is dacht ik toch nog niet te zien, of heb ik iets gemist ?)
Luc

Gebruikersavatar
PE1ICQ
Berichten: 110
Lid geworden op: 23 aug 2005, 09:54
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

#11 Bericht door PE1ICQ »

pd0dnl schreef:In de beschrijving staat dat je hem zo aan kunt sluiten op de serial poort van de computer, maar even verder op, staat dat je een null-modem moet gebruiken.
Beide alternatieven zijn mogelijk. Op blz. 8 van de bouwbeschrijving staan beide alternatieven beschreven.

De meest gebruikte oplossing staat als eerste beschreven. Hiervoor wordt een female DB-9 connector gebruikt. Deze kan direct in de seriele poort van een PC worden geplugd.

De 2de mogelijkheid maakt gebruik van een male DB-9 aansluiting. Deze is ook anders bedraad. En voor dit alternatief is dus een null-modem kabel nodig om de tracker met de PC te verbinden.

Plaats reactie