windrm

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

windrm

#1 Bericht door pe5jw »

Ik loop al een hele tijd met de gedacht om windrm eens uit te proberen.
Windrm is software die een ham trx kan moduleren met een drm signaal en je kan daarmee digitaal geluid en andere data verzenden.

Mag deze modus in nederland eigenlijk gebruikt worden ?

Heeft iemand hier ervaring mee ?
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

pa2et
Berichten: 187
Lid geworden op: 10 aug 2006, 15:13
Locatie: Baarn

tptie

#2 Bericht door pa2et »

Waarom niet? Het is gewoon een digitale mode en zonder encryptie, dan mag dat gewoon! Er zijn nog geen band afspraken gemaakt voor hamdream, komt misschien nog! Een week geleden hoorde ik deze mode op 3630 s'nachts. Wie volgt?
73
Eat



ham4ever!

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

#3 Bericht door pe5jw »

Ik ging er eigenlijk ook wel van uit dat het geen probleem is.
De bandbreedte is nu een stuk minder (wel ten koste van...) dan gewoon DRM.
Hamdream word dat nog gebruikt dacht dat windrm daaruit ontstaan is?

Heb het er al eens met anderen over gehad maar het is nooit tot een qso gekomen.
Op het moment heb ik de setup ook niet om het te draaien maar binnekort zal ik mijn p4 eens ombouwen.

Om windrm te draaien zijn er 2 geluiskaarten nodig 1 voor je microfoon en speakers (of headphone) en 1 om op je trx aan te sluiten en een com voor de ptt. Het kan met 1 geluidskaart maar dan moet je even puzzelen en een schakelingetje maken, 2 is gewoon echt een stuk makkelijker.
http://n1su.com/windrm/

Is niemand die het al een keer heeft uit geprobeerd ?


Dit is de kans :)

ARRL "Hello" Radio event is December 29-30, 2006! DV Digital Voice operators will be participating with AOR and WinDRM modes, 14.236 QRG USB. This is a great way to get involved with other hams using the latest in high tech digital mode technology in J1E / J2E HF digital voice emission.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

#4 Bericht door wbeekman »

Jouw vergunning of bevoegdheid heb je gekregen om te experimenteren.
Wens je veel suc6 met jouw experimenten.


P.S. DRM is trouwens in Nederland een ondergeschoven kindje, want als je de duitse bladen erop naleest, leeft dat bij hun veel meer. Zou Electron nog een voorbeeld aan kunnen nemen.
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

Plaats reactie