PSK en Kenwood TS570

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pd0nmo
Berichten: 93
Lid geworden op: 19 mar 2006, 16:03
Locatie: Olst

PSK en Kenwood TS570

#1 Bericht door pd0nmo »

Hallo,

Ik heb een TS 570 en wil graag PSK gaan doen.
Ik wil hamradiodeluxe gebruiken samen met de TS570.

Ik heb de ACC2 connector aangesloten, zoals in de manual staat.
De seriele kabel voor hamradiodeluxe verzorgd de TX.

Ik kan nu alleen zenden in de FSK mode, want in USB komt er geen signaal uit de ACC2 connector.

Ontvangen gaat echt supergoed, maar zenden lijkt niet te willen.

Wie heeft dit ook al bij de hand gehad??

73's Rob.

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

#2 Bericht door wbeekman »

Kijk eens op dit forum..

http://forums.ham-radio.ch/forumdisplay.php?f=20

Vond hier nog wat info
------------------
A friend of mine is trying to get his TS-570 up and running on PSK but can't get the rig to go into tranmsit. He is using a Rascal from Buxcomm through the 13-pin din plug in the back. Are there any adjustments needed or has anyone else had this problem and solved it?

Dennis

I am using the 270 Hz filter in this way.
Works great. JUST wide enough for RTTY, eliminates the AGC pumping in most cases. Still wish the 570 had more than one accessory filter slot as I like to use the 1800 Hz filter under certain circumstances (last weekend's WPXSSB contest comes to mind). It's not hard to remove the bottom cover and change filters, but it would be lots nicer if you could just push a button. As I said, it is a GOOD radio for this purpose, just has enough limitations so that I can't call it great.

Regarding AG5Y's Dennis question, the 570 should work just fine with the Rascal. The Rascal provides a PTT line on its cable, which is connected to the proper pin on the 570's ACC2 plug. Perhaps there is an issue with how your friend has configured whatever software he is using (which you didn't specify). Some packages let you choose whether PTT is triggered via commands on the serial port you use for rig control or by toggling either RTS or DTR on a different serial port that you have connected to ACC2.

Although I use a homebrew interface, it is fairly similar to the Rascal (isolation transformers for audio in/out, serial port to optoisolators for PTT and FSK, all connected to ACC2). Your friend will probably want to use one serial port on his computer for rig control (reading/setting frequency, mode, etc.) and a different one for PTT (although with SOME software you can use the rig control port for PTT).

Typically when you have problems triggering PTT, it's that the software wants to use RTS and the hardware is connected to DTR, or vice-versa.

---
Hoop dat dit jou kan helpen.....
Suc6
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

Gebruikersavatar
pd0nmo
Berichten: 93
Lid geworden op: 19 mar 2006, 16:03
Locatie: Olst

#3 Bericht door pd0nmo »

Tnx hier had ik al gekeken, maar is ook niet echt de oplossing.
Op de ACC2 connector komt wel het audio van de PC aan, maar ik heb bij zenden geen modulatie.
Het lijkt zo eenvoudig, maar het werkt echt niet.
Rob.

Gebruikersavatar
PE1FTV
Berichten: 22
Lid geworden op: 25 apr 2005, 15:30
Roepletters: PE1FTV
Locatie: Riethoven

#4 Bericht door PE1FTV »

Dag Rob,

De ACC plug heeft ook 'n ptt-lijntje. Als je via deze lijn de ptt activeert, dan schakelt de microfoon op stil en het audio via de acc plug wordt doorgegeven naar de zender. Dit kost je wel 'n extra com-poort alleen voor ptt naar de acc plug.
Als je ptt activeert via HRD, dan is dat de ptt die bij de microfoon hoort. De microfoon blijft dus actief en de audio via de acc plug wordt niet doorgegeven. Die situatie heb je nu.
Zelf gebruik ik HRD voor de besturing van de set, maar ptt via extra com-poort en niet via HRD. In psk31DeLuxe kun je dat aangeven. Microfoon blijft dan stil en audio loopt via ACC plug. Dat lijkt me precies te zijn wat je wil bereiken. Suc6!
73, Ad (pe1ftv)

Gebruikersavatar
pd0nmo
Berichten: 93
Lid geworden op: 19 mar 2006, 16:03
Locatie: Olst

#5 Bericht door pd0nmo »

PE1FTV schreef:Dag Rob,

De ACC plug heeft ook 'n ptt-lijntje. Als je via deze lijn de ptt activeert, dan schakelt de microfoon op stil en het audio via de acc plug wordt doorgegeven naar de zender. Dit kost je wel 'n extra com-poort alleen voor ptt naar de acc plug.
Als je ptt activeert via HRD, dan is dat de ptt die bij de microfoon hoort. De microfoon blijft dus actief en de audio via de acc plug wordt niet doorgegeven. Die situatie heb je nu.
Zelf gebruik ik HRD voor de besturing van de set, maar ptt via extra com-poort en niet via HRD. In psk31DeLuxe kun je dat aangeven. Microfoon blijft dan stil en audio loopt via ACC plug. Dat lijkt me precies te zijn wat je wil bereiken. Suc6!
Tnx Ad,
Dit is inderdaad precies wat ik wil, alleen heeft mijn pc nog maar 1 compoort.
Dus voor PSK dan alleen maar, via de ACC plug.
Het schakelen van de PTT neem ik aan doe je via de compoort met een optocopler oid?
Bedankt voor je antwoord,
73´s Rob.

Gebruikersavatar
PE1FTV
Berichten: 22
Lid geworden op: 25 apr 2005, 15:30
Roepletters: PE1FTV
Locatie: Riethoven

#6 Bericht door PE1FTV »

Goede avond Rob,

Niets galvanisch gescheiden en dat levert hier (gelukkig) geen problemen op. Bijgevoegde 2 schetsjes laten zien hoe het hier aangesloten is. Het schakelingetje voor de bediening van PTT heb ik direct in de behuizing van de DB9 connector gebouwd. In plaats van de 2N2222 is een BC548C gebruikt, maar zowat elke NPN-transistor zal het wel doen. De "PTT Line" gaat dan naar pen 9 van de ACC-plug en de "GND" voor de PTT naar pen 8.
Bijlagen
Recht toe rechtaan aansluiting van audio
Recht toe rechtaan aansluiting van audio
interface_simple.gif (1.85 KiB) 11445 keer bekeken
Bediening van PTT
Bediening van PTT
interface_rts_ttl.gif (2.09 KiB) 11445 keer bekeken
73, Ad (pe1ftv)

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

Hier een kleine handleiding tbv comp.interfaces

#7 Bericht door wbeekman »

Hier een handleiding
Bijlagen
Interfaces-PH1PH.pdf
Handleiding ICOM, Yeasu, Kenwood
(1021.56 KiB) 878 keer gedownload
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

Gebruikersavatar
pd0nmo
Berichten: 93
Lid geworden op: 19 mar 2006, 16:03
Locatie: Olst

#8 Bericht door pd0nmo »

PE1FTV schreef:Dag Rob,

De ACC plug heeft ook 'n ptt-lijntje. Als je via deze lijn de ptt activeert, dan schakelt de microfoon op stil en het audio via de acc plug wordt doorgegeven naar de zender. Dit kost je wel 'n extra com-poort alleen voor ptt naar de acc plug.
Als je ptt activeert via HRD, dan is dat de ptt die bij de microfoon hoort. De microfoon blijft dus actief en de audio via de acc plug wordt niet doorgegeven. Die situatie heb je nu.
Zelf gebruik ik HRD voor de besturing van de set, maar ptt via extra com-poort en niet via HRD. In psk31DeLuxe kun je dat aangeven. Microfoon blijft dan stil en audio loopt via ACC plug. Dat lijkt me precies te zijn wat je wil bereiken. Suc6!
Hallo Ad,

Zo deed ik het inderdaad ook altijd op 2 mtr. (Condor 16).
Dus aan de slag.........en ja het werkt, maar laat ik nou gedacht hebben dat daar de FSK mode voor nodig was, maar dat werkt niet??
In USB op 14.7000 werkt het wel, inderdaad wel audio, door de ptt op de ACC plug.

groet Rob.

Gebruikersavatar
PF1JM
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 sep 2005, 19:16
Locatie: Apeldoorn JO32af

#9 Bericht door PF1JM »

pd0nmo schreef:
PE1FTV schreef:Dag Rob,

De ACC plug heeft ook 'n ptt-lijntje. Als je via deze lijn de ptt activeert, dan schakelt de microfoon op stil en het audio via de acc plug wordt doorgegeven naar de zender. Dit kost je wel 'n extra com-poort alleen voor ptt naar de acc plug.
Als je ptt activeert via HRD, dan is dat de ptt die bij de microfoon hoort. De microfoon blijft dus actief en de audio via de acc plug wordt niet doorgegeven. Die situatie heb je nu.
Zelf gebruik ik HRD voor de besturing van de set, maar ptt via extra com-poort en niet via HRD. In psk31DeLuxe kun je dat aangeven. Microfoon blijft dan stil en audio loopt via ACC plug. Dat lijkt me precies te zijn wat je wil bereiken. Suc6!
Hallo Ad,

Zo deed ik het inderdaad ook altijd op 2 mtr. (Condor 16).
Dus aan de slag.........en ja het werkt, maar laat ik nou gedacht hebben dat daar de FSK mode voor nodig was, maar dat werkt niet??
In USB op 14.7000 werkt het wel, inderdaad wel audio, door de ptt op de ACC plug.

groet Rob.
Rob,

De FSK-mode is geschikt voor RTTY, niet voor PSK, aangezien PSK een fase-shift mode is en RTTY een frequentieshift mode. Wil je RTTY via de FSK mode draaien, dan zul je via pin 2 van de ACC2 connector je signaal aan moeten bieden. Dit is geen gewoon audiosignaal, maar een signaal dat ook via de com-poort loopt. Zie voor schema de helpfile van MMTTY http://mmhamsoft.amateur-radio.ca/ (helpfile downloaden en opslaan). Kijk onder "AFSK and FSK", "FSK", "Prepare for FSK". RTTY via FSK heeft het voordeel t.o.v. AFSK dat de zender altijd optimaal uitstuurt. Nadeel van FSK is dat de AFC in MMTTY niet functioneert. Ontvangst van RTTY loopt wel gewoon via de audio-uit (pin 3) naar de soundkaart. FSK zal i.h.a. niet werken als je en USB-serieel converter gebruikt.
Overigens, bovenstaande verhaal geldt voor een TS-2000, maar zal ook voor een 570 en 870 gelden.

Jeroen PF1JM

Gebruikersavatar
pd0nmo
Berichten: 93
Lid geworden op: 19 mar 2006, 16:03
Locatie: Olst

#10 Bericht door pd0nmo »

pf1jm schreef:
pd0nmo schreef:
PE1FTV schreef:Dag Rob,

De ACC plug heeft ook 'n ptt-lijntje. Als je via deze lijn de ptt activeert, dan schakelt de microfoon op stil en het audio via de acc plug wordt doorgegeven naar de zender. Dit kost je wel 'n extra com-poort alleen voor ptt naar de acc plug.
Als je ptt activeert via HRD, dan is dat de ptt die bij de microfoon hoort. De microfoon blijft dus actief en de audio via de acc plug wordt niet doorgegeven. Die situatie heb je nu.
Zelf gebruik ik HRD voor de besturing van de set, maar ptt via extra com-poort en niet via HRD. In psk31DeLuxe kun je dat aangeven. Microfoon blijft dan stil en audio loopt via ACC plug. Dat lijkt me precies te zijn wat je wil bereiken. Suc6!
Hallo Ad,

Zo deed ik het inderdaad ook altijd op 2 mtr. (Condor 16).
Dus aan de slag.........en ja het werkt, maar laat ik nou gedacht hebben dat daar de FSK mode voor nodig was, maar dat werkt niet??
In USB op 14.7000 werkt het wel, inderdaad wel audio, door de ptt op de ACC plug.

groet Rob.
Rob,

De FSK-mode is geschikt voor RTTY, niet voor PSK, aangezien PSK een fase-shift mode is en RTTY een frequentieshift mode. Wil je RTTY via de FSK mode draaien, dan zul je via pin 2 van de ACC2 connector je signaal aan moeten bieden. Dit is geen gewoon audiosignaal, maar een signaal dat ook via de com-poort loopt. Zie voor schema de helpfile van MMTTY http://mmhamsoft.amateur-radio.ca/ (helpfile downloaden en opslaan). Kijk onder "AFSK and FSK", "FSK", "Prepare for FSK". RTTY via FSK heeft het voordeel t.o.v. AFSK dat de zender altijd optimaal uitstuurt. Nadeel van FSK is dat de AFC in MMTTY niet functioneert. Ontvangst van RTTY loopt wel gewoon via de audio-uit (pin 3) naar de soundkaart. FSK zal i.h.a. niet werken als je en USB-serieel converter gebruikt.
Overigens, bovenstaande verhaal geldt voor een TS-2000, maar zal ook voor een 570 en 870 gelden.

Jeroen PF1JM
Okee Jeroen,

Bedankt voor je antwoord, RTTY heb ik nog nniet geprobeert ik kan nog geen genoeg krijgen van PSK, is echt een prachtige mode, met de beperkingen die ik heb.
Maar ik ga zeker ook RTTY doen.

Groet Rob.

Gebruikersavatar
pd0nmo
Berichten: 93
Lid geworden op: 19 mar 2006, 16:03
Locatie: Olst

RTTy

#11 Bericht door pd0nmo »

Hoi,
Met m'n TS570 heb ik inmiddels met PSK bijna de hele wereld gewerkt echt geweldig, ook met Hell A1AY prachtig.
Alleen Jeroen vertelde het al RTTY met FSK werkt toch iets anders, ik heb me er lustig op los gelezen http://www.aa5au.com/gettingstarted/rtty_start5.htm maar echt een aansluitschema ontbreekt.
Er zijn vast amateurs die het wel werkend hebben in de FSK mode van de TS-570, help een beginnende amateur (hi).
73 Rob.

Gebruikersavatar
PF1JM
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 sep 2005, 19:16
Locatie: Apeldoorn JO32af

#12 Bericht door PF1JM »

Rob,

Ik heb even de handleiding van de TS-570 bekeken en voor wat betreft FSK lijkt de pin-layout van ACC 2 exact op die van een TS-2000 (die ik zelf heb).
Zie voor aansluitschema met torren of optocouplers hieronder of http://www.qsl.net/wm2u/interface.html.
Ik heb 3 optocouplers toegepast, nl 1 voor FSK (pin 3 van 9-pins serieel = TxD), 1 voor DTR (pin 4) en RTS (pin 7).
DTR of RTS gebruik je om de PTT te bedienen via pin 9 van ACC 2. De ander kun je gebruiken om CW te seinen via de PC
TxD gebruik je om tussen Mark en Shift te schakelen (pin 2 van ACC 2).
Verder is het van belang of je een USB-serieel adaptor gebruikt, of rechtstreeks op een seriële poort.

RTTY ontvangen doe je altijd in AFSK, bij voorkeur via pin 3 van ACC 2. Audio verloopt via een 1:1 audiotrafootje en een verzwakker naar de mic in van m'n laptop.

Bij mij werkt het uitstekend (nu alleen nog wat tegenstations...)

Doe anders maar een mailtje naar call at amsat stipje org.

Jeroen PF1JM

Oh ja, als je FSK via ACC2 wilt gebruiken, en ook HRD voor de besturing van je trx, dan zul je 2(!) compoorten moeten gebruiken: 1 voor HRD en een aparte voor het FSK-gebeuren (bijvoorbeeld met MMTTY). Om FSK via ACC 2 te kunnen gebruiken, MOET je de PTT schakelen via pin 9 van ACC 2. PTT schakelen via de compoort van de TRX gaat dan niet werken.
Bijlagen
RTS, DTR, TxD.bmp
RTS, DTR, TxD.bmp (41.22 KiB) 11139 keer bekeken
RTS, DTR, TxD galv. gescheiden.bmp
RTS, DTR, TxD galv. gescheiden.bmp (41.22 KiB) 11139 keer bekeken

Plaats reactie