TETRA op 70cm 430-440 MHz Amateurband

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: TETRA op 70cm 430-440 MHz Amateurband

#46 Bericht door PA0ETE »

Ik weet niet zeker of we elkaar in D-STAR wel eens gesproken hebben. Ik heb trouwens als experiment een extra stream voor PI1DSA gemaakt. Deze heeft minder vertraging dan de bestaande stream, en bovendien kun je het display zien van de voor de stream gebruikte portofoon.

Zie eventueel:
http://www.livestream.com/shortiezzz

Gebruikersavatar
PD0RAF
Berichten: 15
Lid geworden op: 28 mar 2011, 15:20
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: TETRA op 70cm 430-440 MHz Amateurband

#47 Bericht door PD0RAF »

PA0ETE schreef:Ik weet niet zeker of we elkaar in D-STAR wel eens gesproken hebben. Ik heb trouwens als experiment een extra stream voor PI1DSA gemaakt. Deze heeft minder vertraging dan de bestaande stream, en bovendien kun je het display zien van de voor de stream gebruikte portofoon.

Zie eventueel:
http://www.livestream.com/shortiezzz
Ik heb D-star gebruikt op een (vergeten) zakelijke frequentie van het kabelbedrijf welke nog op naam van de Casema stond. Ruim een jaar heb ik samen met een collega kunnen experimenteren met deze modulatie op de 2m. Hoewel FM met goede ontvangst veel beter klinkt hebben we het toch op D-star gehouden al die tijd. D-Star is robuust en na enige tijd ook net zo voorspelbaar als andere modulatievormen. Het voordeel wat wij hebben ervaren is dat je verbindingen kan maken die in FM niet meer mogelijk zijn. Het gebruik van reflecties op de 2e antenne (RX only) van de 2820 was daarbij wel noodzakelijk.

D-star klink alleen voor geen meter. Wat ik nu ga beweren hebben aderen afgeschoten, maar ik vind Amerikanen (Amerikaans) beter verstaanbaar dan Nederlands op D-star. Het lijkt net of onze taal of manier van spreken niet lekker past in het codec. Zal wel aan mij liggen...

Beroepsmatig (datacom / telecom) heb ik de nodige ervaring kunnen opdoen met C2000. Al vanaf de eerste doorgang die ik op dat platform hoorde (jaren terug) wist ik dat DV het ging worden. Ik heb er nooit bij stilgestaan dat de amateur hier ook gebruik van zou kunnen gaan maken. Jij hebt het tegendeel bewezen.

Veel vrije tijd heb ik niet, maar ben er even ingedoken en kan je vertellen dat het niet makkelijk is Tetra apparatuur te vinden die in de amateurband bruikbaar is. Toch iets voor de fabrikanten om over na te denken omdat ze op die wijze een 2e markt kunnen aanboren.

Zo zie je bij de specs (dank voor de links) van de STP8000 dat ze met verschillende banden worden uitgeleverd. Daarbij is enkel de STP8040 geschikt voor onze toepassing. Tenzij dit softwarematig aan te passen is. Ik heb mijn twijfels, maar jij hebt een ingang bij die mensen zodat je de vraag eens kunt laten vallen.

Als ik D-star en Tetra naast elkaar leg zie ik voor en nadelen bij beide technieken. Maar gelukkig zijn beide netwerken volledig met elkaar te integreren zodat er wat te kiezen/experimenteren valt.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: TETRA op 70cm 430-440 MHz Amateurband

#48 Bericht door PA0ETE »

Bij Sepura moet je een speciale versie hebben die in dat bandsegment ook nog werkt. Ik heb de afgelopen maand een toenemend aantal mensen gesproken die Motorola-apparatuur die officieel niet hoger gaat dan 430 hebben weten om te programmeren, zonder fysieke ombouw. Ik heb dit ook van een contact bij Motorola vernomen hoewel ik niet zeker weet of hij er voldoende vanaf weet om dat te kunnen beoordelen :-)

Hoe heb je trouwens die D-STAR-spullen buiten de band laten werken? Normaal is dat beveiligd namelijk. Binnen de amateurband kun je op D-STAR zenden, daarbuiten niet. Of heb je Amerikaanse apparaten?

Ik deel je mening over de verstaanbaarheid van D-STAR niet. Het is voor de meeste mensen wel wennen. Wel klinkt TETRA rustiger, maar ik denk dat het daardoor ook minder ver draagt, omdat het vele laag bij TETRA met name in een voertuig een nadeel kan zijn.

We zijn nog wel een stukje verwijderd van de integratie van TETRA met D-STAR hoor :-) Voornaamste tekortkoming van D-STAR binnen de huidige netwerkstructuur is dat de doorgangen soms afbreken of geheel niet doorkomen. Er zijn mensen bezig om die weeffout uit het systeem te halen, maar dat is een lastige. Bij TETRA weet ik ook wel een paar nadelen. D-STAR is wel duidelijk meer geschikt voor amateurgebruik en TETRA voor professioneeel.

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: TETRA op 70cm 430-440 MHz Amateurband

#49 Bericht door coolepascal »

Mij lijkt D-Star meer geschikt voor relatief lange afstanden, terwijl bij Tetra vooral de betrouwbaarheid van de verbinding voorop staat.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PD0RAF
Berichten: 15
Lid geworden op: 28 mar 2011, 15:20
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: TETRA op 70cm 430-440 MHz Amateurband

#50 Bericht door PD0RAF »

PA0ETE schreef:Bij Sepura moet je een speciale versie hebben die in dat bandsegment ook nog werkt. Ik heb de afgelopen maand een toenemend aantal mensen gesproken die Motorola-apparatuur die officieel niet hoger gaat dan 430 hebben weten om te programmeren, zonder fysieke ombouw. Ik heb dit ook van een contact bij Motorola vernomen hoewel ik niet zeker weet of hij er voldoende vanaf weet om dat te kunnen beoordelen :-)

Hoe heb je trouwens die D-STAR-spullen buiten de band laten werken? Normaal is dat beveiligd namelijk. Binnen de amateurband kun je op D-STAR zenden, daarbuiten niet. Of heb je Amerikaanse apparaten?

Ik deel je mening over de verstaanbaarheid van D-STAR niet. Het is voor de meeste mensen wel wennen. Wel klinkt TETRA rustiger, maar ik denk dat het daardoor ook minder ver draagt, omdat het vele laag bij TETRA met name in een voertuig een nadeel kan zijn.

We zijn nog wel een stukje verwijderd van de integratie van TETRA met D-STAR hoor :-) Voornaamste tekortkoming van D-STAR binnen de huidige netwerkstructuur is dat de doorgangen soms afbreken of geheel niet doorkomen. Er zijn mensen bezig om die weeffout uit het systeem te halen, maar dat is een lastige. Bij TETRA weet ik ook wel een paar nadelen. D-STAR is wel duidelijk meer geschikt voor amateurgebruik en TETRA voor professioneeel.
De 2820 die wij aangeschaft hebben (bij een bekende ham shop in de provincie Utrecht) doet zonder problemen DV tussen 149 & 153Mhz. Nooit bij stil gestaan dat dit niet zou mogen kunnen. Er zijn overigens wel beperkingen zoals TX op de luchtvaart banden.

Ik ben echt zeer benieuwd naar de 'bewering' van die persoon (en hoop dat het waar is) dat die moto's softwarematig op de amateur band te programmeren zijn.
Hou ons op de hoogte!

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: TETRA op 70cm 430-440 MHz Amateurband

#51 Bericht door PD0MV »

pa5cal schreef:Inderdaad. Doe mij een tetra bak danku, dan kunnen we d-star weer snel vergeten ;)

-P

Marktplaats worden ze aangeboden, nieuwe prijs :P, even babbeltje maken en wie weet krijg je als amateur nog korting :wink:

en ja als we met tetra om kunnen gaan, dan hoeven we alleen nog een TAE 2 protocol te bestuderen, maar goed dat gaan ze niet echt leuk vinden :mrgreen:
maar goed, als wij dan verder niet af te luisteren zijn wat betreft 2m 70cm, worden we voor de overheid wel aantrekkelijker wat betreft dares etc en als Back up systeem, C2000 masten staan er genoeg dan, gewoon op de helft van die toren een amateur antennetje een systeem op zonne energie , dat het ook droog staan met overstromingen ofzo :wink: denk ik. dan is het opgelost :mrgreen: misschien iets te enthousiast geregageerd, maar wel goed bedoeld

73 de PD0MV
Ik ben ook maar een mens :wink:

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: TETRA op 70cm 430-440 MHz Amateurband

#52 Bericht door PD0MV »

goede verbetering kwa geluids kwaliteit, wat ruis betreft

maar wel problemen met doorgangen, en dat is nou juist het kwetsbare de helft van het gesprek valt weg, en dat is cruciaal

maar voor de rest heel interesant, ruis is compleet weg en aan die doorgangen is wel wat aan te doen denk ik. in de software.

maar wel historisch moment inderdaad.

73 de PD0MV
Ik ben ook maar een mens :wink:

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: TETRA op 70cm 430-440 MHz Amateurband

#53 Bericht door PA0ETE »

PD0RAF schreef:Ik ben echt zeer benieuwd naar de 'bewering' van die persoon (en hoop dat het waar is) dat die moto's softwarematig op de amateur band te programmeren zijn. Hou ons op de hoogte!
Er is een Engelsman die dit gewoon kan. Er is een hele groep actieve Engelsen die het bewijs zijn dat het werkt. Het probleem is alleen, de man houdt de methode voor zichzelf. Hij heeft er veel moeite voor gedaan om het uit te dokteren en wil voor een modificatie geld vangen of een werkend TETRA-apparaat.

Ik weet van binnen het bedrijf ook dat het moet kunnen hoewel ik niet weet of die info echt betrouwbaar is. Degene die het zei (hij bood me aan om te helpen apparatuur op de amateurband werkend te krijgen) had wel de autoriteit om zoiets te mogen zeggen.

Ik weet dat ze doorgaans heel moeilijk doen. Als ik de bedrijven als Sepura en Motorola die ik tot nu toe gesproken heb zo beschouw vinden ze het ook wel machtig interessant dat die rare amateurs nu ook al met die TETRA-spullen aan de gang willen (je hoort ze denken "wat moeten ze dáár nou weer mee?!" :-)

Ik weet verder nog van een hobbyïst in Nederland die er zelf twee heeft omgeprogrammeerd en weer teruggeprogrammeerd naar de originele staat. Ik kende de betreffende man hiervoor niet, maar het klonk heel betrouwbaar. (Het is zijn werk om die dingen te programmeren en om een privaat TETRA-netwerk te beheren).

sirius
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 mei 2011, 20:16

Re: TETRA op 70cm 430-440 MHz Amateurband

#54 Bericht door sirius »

Welke mcc mnc and gssi nummers gebruikt u. en welke frequenties heeft u in gebruik. Dan kan ik mijn porto mischien een keer programeren om een keer een test te doen.

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: TETRA op 70cm 430-440 MHz Amateurband

#55 Bericht door PD0MV »

PA0ETE schreef: (je hoort ze denken "wat moeten ze dáár nou weer mee?!" :-)

PA0ETE: misschien zijn ze bang, dat wij het nog beter maken, met als bedoeling,''dat het eindelijk probleem loos werkt''
Dat wij iets voor elkaar krijgen wat hun nooit gelukt is.

met andere woorden: COCA COLA RECEPT Mentaliteit, word ook geheim over gedaan. :wink:
Ik ben ook maar een mens :wink:

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: TETRA op 70cm 430-440 MHz Amateurband

#56 Bericht door coolepascal »

PD0MV schreef: PA0ETE: misschien zijn ze bang, dat wij het nog beter maken, met als bedoeling,''dat het eindelijk probleem loos werkt''
Dat wij iets voor elkaar krijgen wat hun nooit gelukt is.

met andere woorden: COCA COLA RECEPT Mentaliteit, word ook geheim over gedaan. :wink:

ja Mark, en dat allemaal dankzij jouw tomeloze inzet en expertise !
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

schranze
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 jan 2009, 02:44

Re: TETRA op 70cm 430-440 MHz Amateurband

#57 Bericht door schranze »

reeds ook wat bezig met tetra , verlopig heb ik dmo rep - en een crosband dmo - uhf rep
met mijn porto van 1w tetra ga ik bijna even ver als 4w uhf , als het nie verder is !
....
kan iemand me helpen :
dmo sds ?
dmo group scan ?
dmo dual watch ?

mag me ook mailen on groepen uit te wisselen

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: TETRA op 70cm 430-440 MHz Amateurband

#58 Bericht door elsinga »

Ik las trouwens in het beta antenneregister van AT dat de TETRA DMO frequenties vergunningsvrij zijn. :shock:
TETRA DMO vergunningsvrij.jpg
En ook in het normale register staat het:
TETRA DMO vergunningsvrij.jpg
Betekent dat, dat je met een TETRA porto met 1W lekker DMO mag doen tussen 445.2 en 445.3 MHz, zonder vergunning? Lijkt me vreemd...
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: TETRA op 70cm 430-440 MHz Amateurband

#59 Bericht door PA0ETE »

Ik vermoed dat het een andere DMO is dan Tetra DMO. Maar als het waar is dan laat ik een paar frequenties daar in mijn apparatuur zetten. :-)

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: TETRA op 70cm 430-440 MHz Amateurband

#60 Bericht door elsinga »

Ik zocht op "TETRA DMO", zoals je wellicht in de screenshots kunt zien. Het is dus geen andere DMO variant. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Plaats reactie