TETRA op 70cm 430-440 MHz Amateurband

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: TETRA op 70cm 430-440 MHz Amateurband

#16 Bericht door PA0ETE »

PD5EE schreef:
PA0ETE schreef:Je bent gewoon een izegrim EE. :-) Heb je zelf nooit gefascineerd een apparaat gekocht dat verder niet direct nut had, gewoon omdat je nieuwsgierig was hoe het zou werken of hoe het zou aanvoelen? (zo nee, dan ben je toch echt maar een halve amateur :-) )

Ik ga me verder niet verantwoorden hoor, maar als je het weten wilt, doel hiervan is behalve bovenstaand om andere mensen erin te interesseren. Er moet er toch eentje zijn die ermee begint.

Naast gewone apparatuur heb ik een apparaat dat geschikt is als DMO-repeater, en ik heb contact met mensen in DL die hetzelfde doen als ik, met ook dezelfde typen apparatuur, en die zijn al een heel eind om hun DMO-repeaters via ircDDB/xreflector op het D-STAR-netwerk te koppelen (voor statusgegevens hebben ze dat al klaar).
Izegrim :lol: Zo ben ik al lang niet meer genoemd.


Het is natuurlijk hartstikke leuk dat je er mee aan de slag gaat, maar ik zie absoluut niet in wat er nou zo bijzonder aan is? Goed, het is digitaal en het is Tetra. Leuk. Maar technisch gezien is de apparatuur al behoorlijk doorontwikkeld dus wat je ook zal doen, zo bijzonder is dat niet meer :D Misschien dat er wat sentiment aan kleeft omdat de apparatuur bij hulpdiensten gebruikt is?

Straks komt er een partijtje APCO25 apparatuur beschikbaar. Of een zooi MPT1327 apparatuur. Of een Edacs netwerkje. Of van die "geheime" frequentiehoppende apparatuur van Defensie. Allemaal spul wat je op de amateurbanden kan gebruiken, maar wat verder niet zo heel veel aan onze hobby toevoegt.

Maar ik kan me ook wel heel goed voorstellen dat het leuk is om met deze apparatuur te spelen hoor :lol: Alleen de mythische status ontgaat me 8)
Ik heb dit tot nu toe op geen enkele manier als iets mythisch willen presenteren. Ik heb juist veel minder 'lawaai' ervoor gemaakt dan met andere dingen. Ik ben er voor 100% om de techniek aan begonnen, de fascinatie daarvoor. OK ik had de eerste verbinding, dat is leuk, dat heb ik ook vermeld, maar voor de rest is het fascinatie. Ik had bijvoorbeeld nooit gedacht dat die korte pulsen en de grote bandbreedte het signaal zo onzichtbaar zouden maken in FM, dat vind ik fascinerend. Net als hoe het signaal zich aan de randen van het bereik gedraagt. Dat was bij D-STAR ook het leuke. En hoe klinkt de vervorming op dat moment. Dat is ook totaal anders dan bij D-STAR.

APCO Project 25 was er al voordat D-STAR kwam. In Duitsland werd dat op enige schaal gebruikt door enkele tientallen amateurs. Er waren toen een stuk of acht à tien repeaters voor. Nadat D-STAR zo populair werd zijn die vrijwel allemaal vervangen door een D-STAR-repeater. Naar mijn weten zijn er nu nog twee van die P25-repeaters over. In Essen staat behalve een D-STAR-repeater op dezelfde plek nog steeds een Motorola P25 repeater. Zie: http://db0dde.de/page1.php

Project 25 heeft zowel voor- als nadelen. Grootste voordeel is dat alle apparatuur ook in FM werkt. Daarbij is het downward compatible, zodat bij een station met een oudere standaard automatisch wordt teruggeschakeld door de rest. Je kunt instellen dat dat tot FM toe teruggaat. De nieuwste generateie die er binnenkort aankomt heeft dezelfde AMBE-2020-vocoder als ook voor D-STAR gebruikt wordt. Door toevoeging van die chip hoopt FCC dat de Amerikaanse politie kan overgaan op een 6,25 kHz-raster (dat is nu 12,5 kHz). Downside van APCO P25 is dat het heel veel duurder is dan TETRA.

Ik heb nog twee dingen die ik in elk geval nog eens wil proberen. Eentje is Nexedge, een nogal op D-STAR lijkend systeem dat door Icom samen met Kenwood is ontwikkeld. Daarnaast wil ik een bestaande smartphone zo gaan omprogrammeren dat die in een aangepaste variant van GSM als portofoons op 13 cm kunnen worden gebruikt. Dit is zowel hardware- als software-matig met de huidige smartphones al mogelijk. Digitale PMR is natuurlijk ook gemakkelijk naar de amateurband om te bouwen, dus misschien dat ik dat ook nog wel eens doe.

Ik ben wat TETRA betreft vooral nieuwsgierig hoe het werkt. En het is een eenvoudige manier om eens wat met TDMA te kunnen doen.

Als je iets nieuws wilt proberen, dan kun je dat op twee manieren doen. Je kunt vanaf scratch met iets nieuws beginnen. Dat wordt met het toenemen van de gecompliceerdheid van dit soort technieken natuurlijk steeds lastiger. Zeker om dat nog in je eentje te kunnen doen. Een alternatief is dan om iets te kopen, en vervolgens kijken hoe goed het mogelijk is om er zelf iets voor te maken. Ik ben met PA1GF in december 2007 in Nederland begonnen met D-STAR, begin 2008 waren we in de lucht. Terwijl we in het begin ongerust waren of iets zo ingewikkelds niet dodelijk zou zijn voor zelfbouw, zag je dat dat na ongeveer anderhalf jaar juist was wat er steeds meer gebeurde. Verbazend genoeg was het juist heel eenvoudig om repeaters te maken, en was de apparatuur zelf een heel stuk moeilijker. Inmiddels zie je dat daar ook meer en meer zelfbouw-apparatuur voor aan het ontstaan is. Die apparatuur is nu nog niet volwassen, maar het werkt wel degelijk. De onvolwassenheid zit in de praktische inzetbaarheid en in de ergonomie.

Ik verwacht dat het voor TETRA minder hard zal gaan dan met D-STAR. En tegelijkertijd zal het een meer technisch geïnteresseerd, en mogelijk minder commercieel geïnteresseerde groep aantrekken. Doordat ik er ben (ik bedoel doordat er iemand, wie ook, mee begint), zie je dat een hoop mensen (tot in België toe) zeggen "Hé dat kan natuurlijk ook." Zeker een twintigtal mensen geeft inmiddels serieus of misschien minder serieus aan om er ook mee te beginnen.

Ik snap de kritiek dan ook niet goed. En kom bij mij niet aan met praatjes als dat ik het zelf ontwerpen en bouwen van apparatuur niet genoeg heb bedreven. Ik heb vele tientallen amateurapparaten zelf bedacht en gebouwd. Dat gaat van een aantal VHF-transceivers en transverters tot aan bakens en repeaters (van 100% eigen ontwerp) toe. Ook heb ik met een deels zelf ontworpen ATV-station jarenlang als enige ATV vanuit Amersfoort bedreven. In de jaren daarna heb ik als ontwikkelaar van professionele HF-elektronica nog een jaar of acht datzelfde werk betaald gedaan. Verder heb ik een half jaar lang besteed aan het ontwerpen van een serie eenvoudige kortegolftransceivers die ik in de markt wilde zetten (waar ik mee gestopt ben omdat ik het geloof in de winstgevendheid ervan was kwijtgeraakt. Ik ben ook nu nog aan een nieuw antenne-ontwerp voor VHF-repeaters bezig (als het lukt), die ik voor de repeater in Zeewolde wil gaan inzetten. Kortom, ik doe volgens mij op dat gebied heel wat meer dan de meeste amateurs doen.

Apparatuur voor TETRA (en bepaalde zaken als universeelmeters), die koop ik vooralsnog kant en klaar :-)

PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

Re: TETRA op 70cm 430-440 MHz Amateurband

#17 Bericht door PE9PE »

PA0ETE schreef:
PD5EE schreef:
PA0ETE schreef:Je bent gewoon een izegrim EE. :-) Heb je zelf nooit gefascineerd een apparaat gekocht dat verder niet direct nut had, gewoon omdat je nieuwsgierig was hoe het zou werken of hoe het zou aanvoelen? (zo nee, dan ben je toch echt maar een halve amateur :-) )

Ik ga me verder niet verantwoorden hoor, maar als je het weten wilt, doel hiervan is behalve bovenstaand om andere mensen erin te interesseren. Er moet er toch eentje zijn die ermee begint.

Naast gewone apparatuur heb ik een apparaat dat geschikt is als DMO-repeater, en ik heb contact met mensen in DL die hetzelfde doen als ik, met ook dezelfde typen apparatuur, en die zijn al een heel eind om hun DMO-repeaters via ircDDB/xreflector op het D-STAR-netwerk te koppelen (voor statusgegevens hebben ze dat al klaar).
Izegrim :lol: Zo ben ik al lang niet meer genoemd.


Het is natuurlijk hartstikke leuk dat je er mee aan de slag gaat, maar ik zie absoluut niet in wat er nou zo bijzonder aan is? Goed, het is digitaal en het is Tetra. Leuk. Maar technisch gezien is de apparatuur al behoorlijk doorontwikkeld dus wat je ook zal doen, zo bijzonder is dat niet meer :D Misschien dat er wat sentiment aan kleeft omdat de apparatuur bij hulpdiensten gebruikt is?

Straks komt er een partijtje APCO25 apparatuur beschikbaar. Of een zooi MPT1327 apparatuur. Of een Edacs netwerkje. Of van die "geheime" frequentiehoppende apparatuur van Defensie. Allemaal spul wat je op de amateurbanden kan gebruiken, maar wat verder niet zo heel veel aan onze hobby toevoegt.

Maar ik kan me ook wel heel goed voorstellen dat het leuk is om met deze apparatuur te spelen hoor :lol: Alleen de mythische status ontgaat me 8)
Ik heb dit tot nu toe op geen enkele manier als iets mythisch willen presenteren. Ik heb juist veel minder 'lawaai' ervoor gemaakt dan met andere dingen. Ik ben er voor 100% om de techniek aan begonnen, de fascinatie daarvoor. OK ik had de eerste verbinding, dat is leuk, dat heb ik ook vermeld, maar voor de rest is het fascinatie. Ik had bijvoorbeeld nooit gedacht dat die korte pulsen en de grote bandbreedte het signaal zo onzichtbaar zouden maken in FM, dat vind ik fascinerend. Net als hoe het signaal zich aan de randen van het bereik gedraagt. Dat was bij D-STAR ook het leuke. En hoe klinkt de vervorming op dat moment. Dat is ook totaal anders dan bij D-STAR.

APCO Project 25 was er al voordat D-STAR kwam. In Duitsland werd dat op enige schaal gebruikt door enkele tientallen amateurs. Er waren toen een stuk of acht à tien repeaters voor. Nadat D-STAR zo populair werd zijn die vrijwel allemaal vervangen door een D-STAR-repeater. Naar mijn weten zijn er nu nog twee van die P25-repeaters over. In Essen staat behalve een D-STAR-repeater op dezelfde plek nog steeds een Motorola P25 repeater. Zie: http://db0dde.de/page1.php

Project 25 heeft zowel voor- als nadelen. Grootste voordeel is dat alle apparatuur ook in FM werkt. Daarbij is het downward compatible, zodat bij een station met een oudere standaard automatisch wordt teruggeschakeld door de rest. Je kunt instellen dat dat tot FM toe teruggaat. De nieuwste generateie die er binnenkort aankomt heeft dezelfde AMBE-2020-vocoder als ook voor D-STAR gebruikt wordt. Door toevoeging van die chip hoopt FCC dat de Amerikaanse politie kan overgaan op een 6,25 kHz-raster (dat is nu 12,5 kHz). Downside van APCO P25 is dat het heel veel duurder is dan TETRA.

Ik heb nog twee dingen die ik in elk geval nog eens wil proberen. Eentje is Nexedge, een nogal op D-STAR lijkend systeem dat door Icom samen met Kenwood is ontwikkeld. Daarnaast wil ik een bestaande smartphone zo gaan omprogrammeren dat die in een aangepaste variant van GSM als portofoons op 13 cm kunnen worden gebruikt. Dit is zowel hardware- als software-matig met de huidige smartphones al mogelijk. Digitale PMR is natuurlijk ook gemakkelijk naar de amateurband om te bouwen, dus misschien dat ik dat ook nog wel eens doe.

Ik ben wat TETRA betreft vooral nieuwsgierig hoe het werkt. En het is een eenvoudige manier om eens wat met TDMA te kunnen doen.

Als je iets nieuws wilt proberen, dan kun je dat op twee manieren doen. Je kunt vanaf scratch met iets nieuws beginnen. Dat wordt met het toenemen van de gecompliceerdheid van dit soort technieken natuurlijk steeds lastiger. Zeker om dat nog in je eentje te kunnen doen. Een alternatief is dan om iets te kopen, en vervolgens kijken hoe goed het mogelijk is om er zelf iets voor te maken. Ik ben met PA1GF in december 2007 in Nederland begonnen met D-STAR, begin 2008 waren we in de lucht. Terwijl we in het begin ongerust waren of iets zo ingewikkelds niet dodelijk zou zijn voor zelfbouw, zag je dat dat na ongeveer anderhalf jaar juist was wat er steeds meer gebeurde. Verbazend genoeg was het juist heel eenvoudig om repeaters te maken, en was de apparatuur zelf een heel stuk moeilijker. Inmiddels zie je dat daar ook meer en meer zelfbouw-apparatuur voor aan het ontstaan is. Die apparatuur is nu nog niet volwassen, maar het werkt wel degelijk. De onvolwassenheid zit in de praktische inzetbaarheid en in de ergonomie.

Ik verwacht dat het voor TETRA minder hard zal gaan dan met D-STAR. En tegelijkertijd zal het een meer technisch geïnteresseerd, en mogelijk minder commercieel geïnteresseerde groep aantrekken. Doordat ik er ben (ik bedoel doordat er iemand, wie ook, mee begint), zie je dat een hoop mensen (tot in België toe) zeggen "Hé dat kan natuurlijk ook." Zeker een twintigtal mensen geeft inmiddels serieus of misschien minder serieus aan om er ook mee te beginnen.

Ik snap de kritiek dan ook niet goed. En kom bij mij niet aan met praatjes als dat ik het zelf ontwerpen en bouwen van apparatuur niet genoeg heb bedreven. Ik heb vele tientallen amateurapparaten zelf bedacht en gebouwd. Dat gaat van een aantal VHF-transceivers en transverters tot aan bakens en repeaters (van 100% eigen ontwerp) toe. Ook heb ik met een deels zelf ontworpen ATV-station jarenlang als enige ATV vanuit Amersfoort bedreven. In de jaren daarna heb ik als ontwikkelaar van professionele HF-elektronica nog een jaar of acht datzelfde werk betaald gedaan. Verder heb ik een half jaar lang besteed aan het ontwerpen van een serie eenvoudige kortegolftransceivers die ik in de markt wilde zetten (waar ik mee gestopt ben omdat ik het geloof in de winstgevendheid ervan was kwijtgeraakt. Ik ben ook nu nog aan een nieuw antenne-ontwerp voor VHF-repeaters bezig (als het lukt), die ik voor de repeater in Zeewolde wil gaan inzetten. Kortom, ik doe volgens mij op dat gebied heel wat meer dan de meeste amateurs doen.

Apparatuur voor TETRA (en bepaalde zaken als universeelmeters), die koop ik vooralsnog kant en klaar :-)

Hallo John,

Nexedge heet bij Icom IDAS.
Ze zijn niet 100% uitwisselbaar, zover ik weet,
maar dat zal wel te maken hebben met onderlinge afspraken.

73
Rob
PE9PE
Life is too short for QRP.

PD4M
Berichten: 807
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: TETRA op 70cm 430-440 MHz Amateurband

#18 Bericht door PD4M »

"De oprit naar de A7 zit nu ook dicht"
"Waar rij jij nu?"
"Wat een storm vannacht. Staat jouw antenne nog?"
"Henk je je gaat flutteren"
"Wat was gisteren Karel weer aan het mopperen zeg..."

En eigenlijk ook:
"PD4M 59 Zulu Hotel, 73"

Communicatie waar je ook de telefoon voor kunt gebruiken.

Maar ik ben blij te lezen dat enkelen van ons goed opgelet hebben bij Nederlands en Izegrim uit ' Van den vos Reynaerde" nog herkennen. Dat was die brombeer!

Toch zijn al die nieuwe digitale transmissietechnieken interessant. Het experimentele karakter verandert ook hier. Je kunt de apparatuur nauwelijks meer zelf maken, maar er is meer aan onze hobby dan solderen...

Maarten
PD4M
Maarten
PD4M

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: TETRA op 70cm 430-440 MHz Amateurband

#19 Bericht door coolepascal »

Wat een dooddoener Maarten, natuurlijk kun je nog zelf apparatuur bouwen.
Het is zeker zo dat sommige onderdelen zo fucking klein zijn dat je daarvoor welicht enige profesionele hulp wilt inroepen maar er blijft nog genoeg te doen ook daar waar het de zendapparatuur betreft.

Ook is het niet zo dat de techniek ineens veel ingewikkelder is geworden, er zijn wat nieuwe speeltjes bijgekomen zoals nieuwe modulatie technieken, bergen microcontrollers en razendsnelle PC's maar die maken het weer mogelijk voor de amateur heel hoogwaardige spullen te bouwen denk b.v. aan SDR (waar de moderne amateur helaas het zelfde mee doet als opa met zijn heatkit deed)
Tetra is een techniek die nog stamt uit een tijd dat je onderdelen gewoon kon solderen, dus daar is vast wel e.e.a. mee te doen.

Ik ben heel erg benieuwd naar een aantal eigenschappen van tetra
Denk b.v. aan de volgende situatie

Klaas <---> Piet ----------Bert <--> Jan -------------- Henk <--->Harrie

Klaas en piet zijn gezellig aan de babbel, Piet is master. Bert en Jan hebben elkaar kenlijk ook wat te vertellen Piet bepaald de timing voor Bert, Jan kan piet niet horen, niet erg want Jan volgt gewoon de timing van Bert.
Henk gebruikt de timing van Jan weer als hij met Harrie staat te zwetsen.
Ineens zijn Jan en Bert een tijdje stil Terwijl Klaas en Piet maar ook Henk en Harrie blijven doorzwetsen
Hun timing is nu dus niet meer gekoppeld en kan met de tijd (lets say een paar uur) verlopen.
Opeens komen Bert en Jan weer opduiken. Zij zullen de timing overnemen van Henk of van Piet
Maar daar gaat het dus fout want er is nu sprake van twee masters die niet meer gelijk lopen,
Hoe gaat Tetra daar mee om.

Een ander interesting point is hoe Tetra zich bij DX verbindingen gedraagt (even los van de bovenstaande situatie die dan natuurlijk ook kan optreden.)

Hoeveel vermogen heb je nodig voor een verbinding. tetra bestaat immers uit korte pulsjes. moet je om die reden nu meer vermogen gebruiken (het antwoord is Ja dat heb ik al gevonden, maar welke consequenties heeft dit ?)

Zo zijn er nog een heel scala van nieuwe fenomenen te ontdekken die met de modes die wij normaliter gebruiken niet aan de orde zijn.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: TETRA op 70cm 430-440 MHz Amateurband

#20 Bericht door PA0ETE »

Je begrijpt aardig hoe het zit met DMO, het probleem is daar inderdaad de sync. In TMO (trunked, binnen een netwerk) heb je dat soort problemen niet.

Er is nog iets: vanwege de timing tussen de herhaling van de pakketjes, is het bij GSM niet mogelijk om meer dan 20 of 30 km te overbruggen (de precieze details en achtergrond moet ik ook opzoeken, het speelde o.a. bij de bewijsvoering van de Deventer moordzaak, waar de verdediging mijns inziens deze beperking van GSM handig uit handen van het OM wist te houden.). Ik weet nog niet of dit fenomeen voor TETRA ook geldt en wat die afstand dan is, maar het kan vanwege de grote gelijkenis met GSM haast niet anders dan dat er een afstand is waar voorbij het dus niet gaat.

Tsja, DX....

Maar goed, het gaat mij om het experiment, niet om de DX.

;-)

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: TETRA op 70cm 430-440 MHz Amateurband

#21 Bericht door pa5cal »

Over die afstand, is dat niet een instelbaar iets? Met wifi heb je datzelfde probleem maar die timing is aan te passen. Ik heb contact met een nederlander die in zambia woont (en tevens zendamateur is) en die heeft vanaf de water toren in zijn dorp contact met de gsm paal 75km verderop. Bellen lukt overigens nauwlijks, dat is echt een kwestie van goed mikken zeg maar, maar kan ook de timing inderdaad zijn. Mi moet het dan echter of nooit of altijd lukken (mits afdoende signaal)

Overigens, GSM masten zijn daar 80m hoog ongeveer omdat de cellen veel verder uit elkaar staan, ik zal eens zoeken of ik nog plaatjes kan vinden. PS2, ze hebben nu een eigen mast daarom weet ik dat die krengen zo hoog zijn :)

-P

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: TETRA op 70cm 430-440 MHz Amateurband

#22 Bericht door elsinga »

Bij GSM kom je door die Timing Advance inderdaad standaard maar 32km ver. Maar je kunt als operator van een GSM netwerk ook dubbele tijdslots gebruiken (en dus maar half zoveel gesprekken op 1 kanaal voeren), waardoor de maximale afstand verdubbelt.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: TETRA op 70cm 430-440 MHz Amateurband

#23 Bericht door coolepascal »

Ahhh dat lijkt veel op de truuk die ik al aankaarte.
mij lijkt dat je dan wel een zichtverbinding (hoge mast) moet hebben want onze handies hebben maar een beperkt vermogen, slechte antennes (vooral als je een iPhone hebt :twisted: ) en een beperkte batterij.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: TETRA op 70cm 430-440 MHz Amateurband

#24 Bericht door PA0ETE »

Ik weet dat er wat tetra betreft enorm veel aan de apparatuur in te stellen is. De meeste instellingen en mogelijkheden betreffen overigens TMO, binnen een netwerk, en niet DMO wat ik gebruik. Omdat er een aantal zaken vergeten waren in het menu te plaatsen ga ik binnenkort bij de importeur kijken en me op de hoogte stellen van wat allemaal kan. Ter plekke hoop ik dan nog een verlanglijstje te presenteren. Ik zal deze daar zeker op zetten :-)

pa3l
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 mar 2011, 22:26

Re: TETRA op 70cm 430-440 MHz Amateurband

#25 Bericht door pa3l »

Goedenavond,

Ik lees in de opening zulke rare dingen, geen duplex-frequenties nodig vanwege tijdsloten???

Lees de manual nog eens, er worden 4 tijdsloten benut (als er een controller/repeater is) maar deze worden op freq. a uitgezonden en op freq b word er naar 4 tijdsloten geluisterd...

Er valt veel meer te zeggen, maar dit was zo fout dat ik even hoi moest zeggen.

Ik zit verder al tijden met de droom van Tetra-repeaters (gekoppeld) voor amateurs... maar dat is wat prijzig.

Groet, Lennart

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: TETRA op 70cm 430-440 MHz Amateurband

#26 Bericht door PA0ETE »

Ik zal eens aan de importeur vragen. Volgens mij is deze mogelijkheid wel degelijk ingebouwd, maar ik kan het mis hebben. Door een programmeerfout is de betreffende optie niet in het menu beschikbaar (wordt binnenkort aangepast), dus ik heb het in de praktijk nog niet kunnen testen. Als het klopt is er een verschil tussen DMO en TMO. Bij TMO wordt hiervoor een shift gebruikt.

pa3l
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 mar 2011, 22:26

Re: TETRA op 70cm 430-440 MHz Amateurband

#27 Bericht door pa3l »

Ik begrijp dat je doelt op meerdere gesprekken synchroon op 1 frequentie?

In DMO kan er maar 1 gesprek plaatsvinden, er word geen gebruik gemaakt van verschillende tijdsloten.
Meerdere tijdsloten en zenden/ontvangen kan alleen met iemand die de timing leid, de controller, en die is er niet in DMO.

Begrijp ik je niet of snap ik het niet?

Groet, Lennart

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: TETRA op 70cm 430-440 MHz Amateurband

#28 Bericht door PA0ETE »

Ik denk dat je het niet begrijpt :-) DMO werkt met tijdslots. Je kunt selecteren of er bij een verbinding tijdslot 1 wordt vastgezet of dat hij willekeurig 1 van de vier slots kiest. Als je de mic loslaat blijft het apparaat nog even zenden waarbij hij de 'tact' aangeeft voor de overige apparaten. Zie dit anderhalf week geleden opgenomen filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=Mr-yKthjiv0

Ik druk in de video twee keer de mic in. Als ik hem loslaat wordt het ledje groen en blijft het apparaat nog even de syncpuls uitzenden. Het is handig om als tegenstation tijdens die pulsen te gaan zenden omdat dan geen wisseling van de master-status plaatsvindt. Apparaat werkt daarbij (uiteraard) in DMO. De IC-E92D-portofoon ontvangt in AM op de zendfrequentie van het TETRA-apparaat.

PE2KMV
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 nov 2010, 20:16

Re: TETRA op 70cm 430-440 MHz Amateurband

#29 Bericht door PE2KMV »

Erg leuk allemaal. En inderdaad zie je hier en daar al wat Tetra-meuk op de (vlooien-)markt verschijnen. Maar C2000 blijft onder de 400 MHz, en dat zie je ook aan de apparatuur. De eerste generatie mobilofoons (Teltronic MDT-400) is gespecificeerd tot 400 MHz, en de porto's van het type Motorola MTP700 tot 430 MHz.

Gezien de techniek, lijkt het me dat je deze spullen niet zo simpel 'buiten de band' kunt programmeren als analoge meuk. Of heeft iemand hier al andere ervaringen mee opgedaan?

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: TETRA op 70cm 430-440 MHz Amateurband

#30 Bericht door coolepascal »

Er zijn al mensen die dat gedaan hebben. is jouw vraag daarmee beantwoord.
Ik moet zeggen dat de documenten bestuderende ik niet de indruk heb dat men erg zit te wachten op lui die zelf een tetra implementatie willen knutselen.
Echt super moeilijk is het niet. maar het kost wel veel tijd om in te zien wat er nu eigenlijk gebeurd.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Plaats reactie