kf161APRStracker met iets anders dan een KF161:Yeasu FTL2007

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PE1ODF
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 apr 2006, 18:51
Locatie: Leusden

kf161APRStracker met iets anders dan een KF161:Yeasu FTL2007

#1 Bericht door PE1ODF »

Hallo APRS-enthousiasten.

In dit medium wil ik graag even een verslagje doen over een successtory om een ouder type mobilofoon voor APRS te gebruiken maar tevens ook voor QSO's.
Dit is voortgekomen uit het feit dat de KF161 slechts maximaal 6 watt zendvermogen heeft.
De toegepaste mobilofoon is een Yeasu FTL2007 een 8-kanaals mobi, met 25Watt! Lijkt me representatief voor APRS. :D
We sluiten er een HOLUX GM210 GPS-muis op aan en draaien maar!

Deze mobi moet softwarematig geprogrammeerd worden, na veel zoeken de software in de UK besteld. Op kanaal 1 144.800 geprogrammeerd en op de andere 7 wat losse frequenties en repeaters. Even afgeregeld op de meetzender en een werkende 2-meter mobi was klaar voor gebruik.
Dit allemaal getest en met APRStracker versie 0.10 een week of 2 rondgereden.

Vanaf dat moment contact gezocht met Arno PE1ICQ die op dat moment net APRStracker versie 0.11pre7 in teststadium had.
In een mailwisseling zijn we tot het volgende gekomen: :idea:

Ik mag op elk kanaal luisteren, maar als het tijd wordt om APRSdata uit te sturen regelt de PIC dat het pll naar kanaal 1 gaat (dit is binair 000) en PTT bedient, de data uitstuurt en weer afvalt.
Deze feature in voor het eerst gerealiseerd in 0.11pre8 en werkt naar volle tevredenheid. Dus als SW1 gesloten is, is de uitgang van de statusLED standaard laag en als er gezonden moet worden wordt deze 130ms voor PTT en de rest hoog en toggelt daarmee het PLL.

Daarbij nu enige foto's om het compleet te maken.
Wellicht dat iemand hier zijn winst mee kan doen.


Je ziet dat er 5-tone in zit maar dit wordt niet gebruikt.

Links in de mobi zie een tor zitten met 3 diodes die het PLL naar kanaal 1 schakelt als de basis een 1 krijgt vanuit de PIC.

In het midden de trackerprint, en de 9 pins connector rechts is van het programmeerinterface voor de kanalen.

Verder wil ik Arno PE1ICQ hartelijk bedanken voor zijn programmeerondersteuning en snelle reactie op alle issues in de testperiode.

73 de PE1ODF, Roel
Bijlagen
Front met 5-tone Yeasu FTL2007
Front met 5-tone Yeasu FTL2007
front en onderaanzicht.jpg (52.85 KiB) 3351 keer bekeken
Inbouw in de Yeasu FTL2007
Inbouw in de Yeasu FTL2007
FTL2007 inbouw overzicht .jpg (87.66 KiB) 2026 keer bekeken

pa3gju
Berichten: 254
Lid geworden op: 24 jan 2006, 20:44
Roepletters: PA3GJU
Locatie: Maasbracht
Contacteer:

#2 Bericht door pa3gju »

prachtig prachtig, maar waar gaat het over :?: :?: :?:

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

#3 Bericht door PE2AAB »

pa3gju schreef:prachtig prachtig, maar waar gaat het over :?: :?: :?:
Over APRS.

http://www.aprs.net voor meer info.

Voor meer leuke gadgets kijk maar eens op http://www.aprs.nl.nu (Een makkelijke link naar een Duitse APRS server die ik heb aangemaakt. Zo hoef je niet die moeilijke Duitse URL te onthouden)

Vul linksboven een call van iemand in waarvan je weet dat hij APRS heeft en klik op 'MAP'. Je ziet dan een Google Earth map met daarop de persoon!
Je kunt links in de menubalk overigens nog veel meer zaken bekijken!

Een aanrader!!
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Plaats reactie