ik zie niets ! WSPR

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa0sjm
Berichten: 513
Lid geworden op: 09 aug 2008, 19:29
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

ik zie niets ! WSPR

#1 Bericht door pa0sjm »

Wie kan me op weg helpen ... ik heb WSPR geinstalleerd en nu is het zo dat ik helemaal niets zie verschijnen ! Ik heb een andere PC , misschien dat het daar aan ligt .
Nu kan ik keurig het ingangssignaal regelen via de schuifpots in de Volumeregeling . Ik zie dan linksonder in het vakje RX Noise de dB waarde veranderen . Zet ik de ontvanger uit , dan springt de waarde op -30 dB , dus er komt kennelijk signala uit de set in de pc . Zo kan ik de waarde ook instellen op enkele dB's .
Maar op het Palet scherm zie ik bitter weinig . Kan ik nu met een LF signaal testen of er signaal binnenkomt ? Ik zou dan toch een soort lijn moeten zien in het scherm ?
Utzenden is me wel gelukt . Ik zie bij de activities mijn call vermeld .
Dan nog het volgende ... op 40 m. USB zit op de freq. altijd een CW signaal . Ik weet niet of dit storend is .. maar dat sig zou ik dan toch ok moeten zien op het scherm van WSPR ?
Dus kortom ... kan ik met een lf signaal aan de pc ingang zien of het werkt ?
Graag reactie .. 73 , Stef
Ieder meent zijn uil een valk te zijn .
FT757GX, TS700, Condor 16, Condor 46 en Tuners home-made (S-match en Mc Coy).

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: ik zie niets ! WSPR

#2 Bericht door pa3met »

pa0sjm schreef:Wie kan me op weg helpen ... ik heb WSPR geinstalleerd en nu is het zo dat ik helemaal niets zie verschijnen ! Ik heb een andere PC , misschien dat het daar aan ligt .
Nu kan ik keurig het ingangssignaal regelen via de schuifpots in de Volumeregeling . Ik zie dan linksonder in het vakje RX Noise de dB waarde veranderen . Zet ik de ontvanger uit , dan springt de waarde op -30 dB , dus er komt kennelijk signala uit de set in de pc . Zo kan ik de waarde ook instellen op enkele dB's .
Maar op het Palet scherm zie ik bitter weinig . Kan ik nu met een LF signaal testen of er signaal binnenkomt ? Ik zou dan toch een soort lijn moeten zien in het scherm ?
Utzenden is me wel gelukt . Ik zie bij de activities mijn call vermeld .
Dan nog het volgende ... op 40 m. USB zit op de freq. altijd een CW signaal . Ik weet niet of dit storend is .. maar dat sig zou ik dan toch ok moeten zien op het scherm van WSPR ?
Dus kortom ... kan ik met een lf signaal aan de pc ingang zien of het werkt ?
Graag reactie .. 73 , Stef

vast wel. maar hoor je ook de piepjes soms ? staat je tijd goed? Als in op de seconde..?

troep rond die frequentie maakt meestal niet zo bizar veel uit....zorg er voor dat RX niet rood is als dat kan.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

pa1bjs
Berichten: 1136
Lid geworden op: 09 okt 2006, 16:18
Roepletters: PA1BJS
Locatie: Abbenbroek

Re: ik zie niets ! WSPR

#3 Bericht door pa1bjs »

Audio vanuit je set misschien te hard?
(je kan het signaal wel knijpen op de pc, alleen dan wordt je ingang overstuurd van de geluidskaart)
Sta je niet toevallig in de verkeerde mode (USB/LSB?)

groet
Bas
Elecraft K2, FT897D, FT-7
Fritzel GPA404

willywonkel
Berichten: 26
Lid geworden op: 06 feb 2010, 10:11

Re: ik zie niets ! WSPR

#4 Bericht door willywonkel »

Mijn ervaring met WSPR is dat je het volume zo moet instellen dat ie rond de 0db komt te staan, ik had hetzelfde probleem. het staat ook ( volgens mij ) in de help file beschreven dat ie rond de 0db moet zitten.

iniedergeval kon ik ook na dit in te hebben gesteld ook opeens diverse stations ontvangen.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: ik zie niets ! WSPR

#5 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Staat je ontvanger afgestemd op de frequentie die je links ook in je scherm ziet? In het geval van 40M, 7.0386 USB.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: ik zie niets ! WSPR

#6 Bericht door pa3met »

willywonkel schreef:Mijn ervaring met WSPR is dat je het volume zo moet instellen dat ie rond de 0db komt te staan, ik had hetzelfde probleem. het staat ook ( volgens mij ) in de help file beschreven dat ie rond de 0db moet zitten.

iniedergeval kon ik ook na dit in te hebben gesteld ook opeens diverse stations ontvangen.
mijn transceiver heeft een PCM output (IC 7600) -- daar valt weinig aan te regelen. Of dat dnig nu in het rood staat of niet (RX indicator)... doet het als een speer.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
19DT2120
Berichten: 908
Lid geworden op: 30 dec 2006, 12:22
Locatie: Eibertjesdarp

Re: ik zie niets ! WSPR

#7 Bericht door 19DT2120 »

Bij WSPR Krijg je niet een constant Waterfall signaal te zien maar snapshots .
Soms weet ik het ook niet meer.........

Gebruikersavatar
pa0sjm
Berichten: 513
Lid geworden op: 09 aug 2008, 19:29
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

Re: ik zie niets ! WSPR

#8 Bericht door pa0sjm »

met dank aan allen die reageerden ... ik sta op de goede frequentie .. zoals dat in het programma staat aangegeven .
Voor Geert .. op 40 m hoor ik wel altijd op die freq. een sterk CW signaal die altijd dezelfde code uitzendt . ( baken ? )
Wat de sterkte van het sig betreft ... ik gebruik een vaste LF uitgang van de FT757 . Deze gebruik ik ook altijd voor andere modi zoals bijv. PSK . dan zie ik op de waterval duidelijk de signalen als zichtbare lijnen . Het zou toch zo moeten zijn dat als ik bijv. een PSK 31 signaal ontvang en dat dan doe met het WSPR program .. dit zichtbaar moet zijn op het scherm ?
Het testbestandje werkt wel , dan zie ik de meldingen wel . Maar dat heeft niet van doen met de geluidskaart .
Wat ik wil is .... gewoon een lf signaal aanbieden direct aan de geluidskaart ingang ( toongenerator ) en dan dit ZIEN op het scherm van WSPR . Kan dat op deze manier ?
Ik hoor ook zo bar weinig op diverse frequenties , maar dat kan zijn omdat de signalen ook zo klein zijn , of zie ik dat onjuist ?
Ik ben er nog niet uit . Uitzenden lukt kennelijk wel , tenminste ik verschijn wel in de Activity lijst .
Ieder meent zijn uil een valk te zijn .
FT757GX, TS700, Condor 16, Condor 46 en Tuners home-made (S-match en Mc Coy).

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: ik zie niets ! WSPR

#9 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Ik hoor op die frequentie geen cw. Hoe breed staat je ontvangst?
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: ik zie niets ! WSPR

#10 Bericht door pa3met »

PA3GNZ, Tjeerd schreef:Ik hoor op die frequentie geen cw. Hoe breed staat je ontvangst?
maakt voor wspr niet zoveel uit, die fixt de boel zelf wel. daarnaast een van die cluster cw dingen er door heen maakt echt weinig uit....
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: ik zie niets ! WSPR

#11 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

pa3met schreef:
PA3GNZ, Tjeerd schreef:Ik hoor op die frequentie geen cw. Hoe breed staat je ontvangst?
maakt voor wspr niet zoveel uit, die fixt de boel zelf wel. daarnaast een van die cluster cw dingen er door heen maakt echt weinig uit....
Dit is mij ook bekend. De vraag is meer als analyse bedoeld hoe de ontvanger is.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: ik zie niets ! WSPR

#12 Bericht door pa3met »

de beste manier is gewoon een carrier opzoeken en dat ding ergens in de passband zetten, zie je vanzelf wel een streep (na de twee minuten na start).

het is geen real time...

als de kleur niet rood is bij de rx noise, dan moet het gewoon werken...... lijkt me.
(zelfs als het rood is werkt het nog uit de kunst)
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
pa0sjm
Berichten: 513
Lid geworden op: 09 aug 2008, 19:29
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

Re: ik zie niets ! WSPR

#13 Bericht door pa0sjm »

Mijn probleem kan ik misschien vereenvoudigen met de vraag ...
>>> wat hoor je op de aangegeven frequenties ? Want als ik zo bijv. luister op 10.138.7 is het toch wel wat stil . Hetgeen ook blijkt uit wat ik zie op het scherm van WSPR .. geen lijn .
Moet je op die freq"s tonen horen zoals bijv. bij PSK 31 ?
Ieder meent zijn uil een valk te zijn .
FT757GX, TS700, Condor 16, Condor 46 en Tuners home-made (S-match en Mc Coy).

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: ik zie niets ! WSPR

#14 Bericht door pa3met »

pa0sjm schreef:Mijn probleem kan ik misschien vereenvoudigen met de vraag ...
>>> wat hoor je op de aangegeven frequenties ? Want als ik zo bijv. luister op 10.138.7 is het toch wel wat stil . Hetgeen ook blijkt uit wat ik zie op het scherm van WSPR .. geen lijn .
Moet je op die freq"s tonen horen zoals bijv. bij PSK 31 ?
je ziet af en toe een streepje, NADAT (!) de rx klaar is. Ding luistert 1:50 en dan 10 seconde ongeveer niks en dan weer
en je hoort een toontje die iets van toonhoogte verandert. Hetzelfde toontje wat je hoort als je aan het zenden bent.

maargoed, met mijn antenne op 14 MHz afgestend hoor ik hier piepjes. Als je wil, kan ik wel een opname maken en dan ergens neermikken. Mag jij het in wspr duwen (maar niet uploaden, ant dan gaat de database naar de filistijnen..

Roeland
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: ik zie niets ! WSPR

#15 Bericht door pa3met »

dit is een plaatje hoe het er uit kan zien. dit is net, op 30m
wspr.png
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Plaats reactie