Transceiver, modem, TNC, ... ?

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PH7W
Berichten: 401
Lid geworden op: 10 apr 2005, 20:33
Locatie: Seoul

Transceiver, modem, TNC, ... ?

#1 Bericht door PH7W »

Gisteren heb ik mijn nog steeds niet afgeronde 1200 baud KF-161 packet projectje weer eens uit de kast gepakt.

Ik moet zeggen dat de werking daarvan vrij eenvoudig is: aan de ene kant een computer met een seriële poort en de Baycom terminal software, een modem die de data omzet in audio en andersom en tot slot de transceiver met antenne om het geheel de band op te slingeren.

Nu zie ik op internet ook regelmatig zaken als TNC's en PK-232's voorbijkomen. Ik begrijp tot nu toe de werking van deze apparaten niet helemaal. Kan iemand mij uitleg geven?
Jorg | PH7W

Gebruikersavatar
PE1ICQ
Berichten: 110
Lid geworden op: 23 aug 2005, 09:54
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

#2 Bericht door PE1ICQ »

TNC's stammen uit de tijd dat computers nog niet zp krachtig waren en er veel met domme terminals werd gewerkt. Input/output voor een TNC kan via een domme terminal. Hedentendage is het niet zinvol om nog te investeren in een TNC omdat een PC met geluidskaart (of SCC+modem) het ook kan.
Er is nog wel een uitzondering, en dat is als je ergens een kleine node wilt opzetten zonder PC. Moderne TNC's hebben genoeg rekenkracht om zelfstandig als node of digi te fungeren.

73, Arno SM/PE1ICQ/M

Gebruikersavatar
PH7W
Berichten: 401
Lid geworden op: 10 apr 2005, 20:33
Locatie: Seoul

#3 Bericht door PH7W »

Maar wat voeren TNC's en SCC's technisch gezien dan uit?

Ik hoor en zie zoveel kreten dat ik door de bomen het bos niet meer echt zie. Kun jij (of iemand anders) daar misschien een wat algemenere uitleg over geven? Ik heb me tot nu toe nog helemaal niet verdiept in packet dus vandaar dat alle termen me nu nog een beetje om de oren vliegen.
Jorg | PH7W

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#4 Bericht door angelo »

Een baycom modem is als het ware alleen de carrier detect en decoding functie, de software op de PC regelt verder alles. TFPCX bijvoorbeeld.

Een TNC heeft een kleine processor, deze software TFPCX of TAPR of een andere versie en de modem in 1, zodat deze zelfstandig kan werken zonder PC. MET PC kan het ook, de TNC geeft dan alleen de seriele data door welke normaal de TFPCX driver zou doorgeven aan het packetprogramma.

Zoals gezegd heeft dit als voordeel dat de server relatief onbelast is en het gemakkelijker is om meerdere modems tegelijk aan te sluiten. Dus meerdere TNC's (gateway 2m/70cm bijvoorbeeld) maar ook TNC en POTS-Modem, wat soms een probleem kan zijn met bepaalde software (door het afpakken van een interrupt bijvoorbeeld), een TNC en POTS-modem kunnen indien noodzakelijk dezelfde interrupt sharen. Zeker in de tijd dat je nog geen 2de cascade interrupt controller had, was dat zeer handig.

Dus samengevat, een TNC zorgt ervoor, ten opzichte van een baycom, dat de PC of Host GEEN drivers hoeft te laden en niet belast wordt met de fysieke communicatie afhandeling. Hierdoor kun je zelfs op domme terminals gewoon packet radio draaien, zodra ze maar gewoon RS232 ondersteuning en terminal mode ondersteuning hadden.

(nog een voordeel is dat de communicatie afgehandeld wordt wanneer de host (PC) er tijd voor heeft. Bij de baycom variant is als de host geen tijd heeft, er ook geen packet radio voor die periode.) je kunt dus een mailbox draaien op je TNC, en wanneer je je PC aan zet, kun je zien wie er berichten hebben achtergelaten. Of je blijft digipeaten zonder dat de PC aan hoeft blijven staan).
No good deed goes unpunished.

Gebruikersavatar
PH7W
Berichten: 401
Lid geworden op: 10 apr 2005, 20:33
Locatie: Seoul

#5 Bericht door PH7W »

Okee, angelo, bedankt voor de uitleg over de TNC's.

Kun je me misschien ook vertellen waar een SCC voor dient? Dan ben ik al een heel eind op de hoogte denk ik. :wink:
Jorg | PH7W

pe1rxq
Berichten: 362
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

#6 Bericht door pe1rxq »

Het genereren van een packetje in de lucht heeft een aantal stappen:

1 Er wordt data gegenereerd die in een packet moet.
2 Er worden wat headers aan toe gevoegd (van wie is het en waar moet het naartoe)
3 Er wordt een checksum aantoegevoegd.
4 De losse bytes worden omgezet in bits, vorafgegaan door 'vlaggen' en er worden extra nullen toe gevoegd. (dit heet bitstuffing)
5 Deze bits worden met de juiste timing (b.v. 1/1200ste seconde per bit voor 1200baud) uitgestuurd.
6 De getimede bits worden gemoduleerd.

6 wordt over het algemeen door je transceiver en modem gedaan. Let hier op dat je dus over het algemeen twee keer moduleerd: De bitten worden in een bepaalde vorm gegoten (b.v. sinussen van 1200 en 2200 Hz) en dat wordt weer door de transceiver gemoduleerd (b.v. in FM)

Een tnc in host mode kan alles van 2 t/m 5 doen. (Je duwt er via de serieele poort je text in en het hele protocol wordt afgehandeld inclusief retransmissies die bij deze 6 stappen nog niet eens vermeld staan.)

Een tnc in KISS mode doet alles van 3 t/m 5. (Je duwt er kan en klare packets in die alle headers al hebben)

(Vaak wordt in een TNC ook een modem geplaatst en hoeft er alleen nog maar een transceiver aan te hangen, dan doet de TNC ook nog een stukje van 6)

Een scc kaart doet hetzelfde. echter inplaats van een extern aparaat via de serieele poort hangt deze rechtstreeks op de ISA bus.
Uit de scc kaart komen dus de getimede bits die nog gemoduleerd moeten worden en verzonden.

Voor ontvangst kun je deze stappen min of meer in omgekeerde volgorde nemen.

73,
Jeroen

Gebruikersavatar
PH7W
Berichten: 401
Lid geworden op: 10 apr 2005, 20:33
Locatie: Seoul

#7 Bericht door PH7W »

Jeroen, bedankt voor deze zeer veel verhelderende uitleg.

En als ik het dus goed begrijp gebeurt bijvoorbeeld in het geval van een Baycom modem alles t/m stap 5 in software en is het enige wat het modem doet (de)moduleren (en aan de PTT trekken natuurlijk :wink: )?
Jorg | PH7W

pe1rxq
Berichten: 362
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

#8 Bericht door pe1rxq »

Ja, bij de baycom hardware wordt de baudrate generator van de seriele poort gebruikt om de bitten getimed naar buiten te duwen.
Het baycom modempje maakt hier dan 1200 en 2200 Hz van en dit gaat de transceiver in.

Bij soundmodems worden deze tonen direct door de soundcard naar buiten gestuurd en kan het rechtstreeks de transceiver in.

73,
Jeroen

Gebruikersavatar
PH7W
Berichten: 401
Lid geworden op: 10 apr 2005, 20:33
Locatie: Seoul

#9 Bericht door PH7W »

Bedankt voor de uitleg allemaal! Nu begrijp ik hoe het in elkaar steekt.
Jorg | PH7W

Plaats reactie