QRSS en QRPP activiteit tussen 10.139,950 en 10.140,100 MHz

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pa1sdb
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 aug 2006, 10:59
Locatie: Appingedam

QRSS en QRPP activiteit tussen 10.139,950 en 10.140,100 MHz

#1 Bericht door pa1sdb »

Hallo, Ik wou bij deze het bandje tussen 10.139,950 en 10.140,100 MHz (30 meter band) even onder de aandacht brengen. Volgens mij ben ik de enige Hollander die daar wel eens luisterd.

In dat bandje worden QRSS in QRPp activiteiten gepleegd door stations uit voornamelijk Europa, maar ook uit andere delen van de wereldbol. De stations werken vaak met power < 100 mW hetgeen desondanks de gehele wereld overgaat.

Ik upload m'n audio spectogrammen elke 30 seconden op http://members.home.nl/peter-knol/live zodat je enig idee krijgt wat ik hier zoal ontvang. Het ligt natuurlijk wat aan de propagatie omstandigheden en het aantal stations die actief zijn...

Indien je niet bekend bent met QRSS mode's, dan is het het simpelste om het programma ARGO te downloaden (even Googlen) en daar eens mee te gaan experimenteren en luisteren in het boven genoemde stukje band.

Succes, 73s Peter PA1SDB

pa1sdb
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 aug 2006, 10:59
Locatie: Appingedam

#2 Bericht door pa1sdb »

Oh ja...
Om de QRSS en QRPP stations te kunnen identificeeren is http://www.on5ex.be/clipboard_view_unreg.php misschien een handig hulpmiddel. Sommige stations zenden enkele bijvoorbeeld een zaagtand patroon uit, maar hun ID in snelle morse. Aangezien de signalen soms niet hoorbaar zijn is de ID dan niet te ontcijferen. De QRSS signalen vaak ook nauwelijks op het gehoor waarneembaar, maar software zoals ARGO, Spectran en Spectrum Lab kunnen de signalen wel aantonen in Spectogrammen...

Er wordt veel gecommuniceerd via een mail reflector.
http://mail.cnts.be/mailman/listinfo/kn ... ss_cnts.be

Groet, Peter PA1SDB

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#3 Bericht door angelo »

100mW op HF... je kunt het ook overdrijven... De CV hier 2 huizen verderop of de EOP of kabelmodems stralen meer HF af. :roll:
No good deed goes unpunished.

pa1sdb
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 aug 2006, 10:59
Locatie: Appingedam

#4 Bericht door pa1sdb »

Eigenlijk is 100mW nog erg QRO. Het is de sport om met nog minder vermogen toch gezien te worden. Horen doe je het signaal vaak niet. De software maakt het signaal zichtbaar op het scherm. Ik ben met minder dan 1 mW gezien in Zweden, Italie, Belgie, Duitsland, ofwel in diverse Europesche landen. Richting USA en Australie heb je wel iets meer power nodig dan 1 mW. Dan moet je denken aan 100 mW of zo onder goede propagatie condities...

En oh ja...als je inderdaad een CV in huis hebt die wat storing veroorzaakt, dan moet je daar even wat aan laten doen :D

Groet, Peter PA1SDB

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

#5 Bericht door Yannick PE2YSB »

over cv's nieuws op agentschaptelecom.nl
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Plaats reactie