u-blox GPS module firmware flash util

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PE3FRX
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 apr 2006, 17:54

u-blox GPS module firmware flash util

#1 Bericht door PE3FRX »

Hier en daar worden GPS modules van het merk u-blox aangeboden (oa. bij budgetcom.nl)
Deze GPS modules hebben een firmware die speciaal gemaakt is voor de eagle eyetracker moduul, hierdoor zijn de NMEA strings niet helemaal juist en werkt deze GPS niet lekker met de aprstracker...
Ook komt er geen VTG string uit en zal smartbeaconing dus niet gaan werken.
Verder zijn er modules waar het sirf binary protocol uitkomt ipv. NMEA, deze zijn al helemaal niet te gebruiken met de aprstracker.

Na lang zoeken heb ik eindelijk de flashutil voor deze modules gevonden plus de laatste firmware (6dec 2005)
Voor het flashen heb je alleen een (windows)pc nodig en een TTL>RS232 omzetter (max232 bijv.)
Met deze nieuwe firmware geven deze modules de juiste NMEA strings (ook! VTG) en werken dan prima met de aprstracker.

Mochten er mensen zijn die deze flashutil en firmware willen hebben, stuur me dan even een emailtje.

De module in mijn aprs doos :)

Afbeelding

Grtzz Frank

Gebruikersavatar
PE1ICQ
Berichten: 110
Lid geworden op: 23 aug 2005, 09:54
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

GPS modules

#2 Bericht door PE1ICQ »

Hallo Allemaal,

Ik kende budgetcom.nl helemaal niet dus nieuwsgierig geworden ging ik even kijken naar de prijs van zo'n module. Nu vind ik €39,95 een beetje aan de dure kant voor een OEM module waar je nog een antenne bij moet aanschaffen.
Dus wie nog van plannen heeft om een GPS module voor APRS aan te schaffen, raad ik aan om een zgn. GPS muis te kopen. Kant en klaar, en met het juiste verloopkabeltje direct aansluitbaar op je tracker (of je knipt de connector eraf, en zet er een andere aan...)

Ik gebruik icm. m'n KF161-Tracker een Trimble OEM module, maar
icm. m'n KF163-Tracker gebruik ik een Polstar PGM-111 GPS muis.

Als ik nu nog een GPS muis zou kopen, dan zou het waarschijnlijk een Leadtek 9531 worden.
... alhoewel.... de Polstar verbruikt minder stroom (80 mA) en kan dus direct worden gevoed vanuit de tracker (78L05).

//Arno

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

#3 Bericht door PA3FAT »

Is het een optie om de huidige gps van de navigatie te gebruiken dus parallel aan de tomtom muis?

Of in ieder geval een bluetooth interface te maken.
Maakt aanschaf van een muis stuk eenvoudiger.

Als ik zo her en der rondneus blijft de prijs toch sterk rond de 25 voor een 'oude' draad gps muis.
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

Plaats reactie