Computerstoring

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pd3jag
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 mar 2006, 15:44
Locatie: tholen

Computerstoring

#1 Bericht door pd3jag »

Beste medeamateurs:

Ik ben sinds kort bezig met de digitale modes via soundkaart , maar merk nu dat ik storing heb van de pc, die nu in de shack gekomen is.
Ik werk met MIXW2.16 en FT100( interface van pe1rmi). en als dit nu aanstaat dan heb ik een herhaald storend geluid op de set.voornamelijk 14MHz en hoger.
Maar als ik met de muis op het scherm sta en deze in MIXW indruk is de storing weg. Iemand enig idee wat ik hieraan kan doen (zonder heledag muis ingedrukt te houden hihi)

Mv GR Pd3jag.

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#2 Bericht door angelo »

Andere muis proberen? de muiskabel smoren?
No good deed goes unpunished.

Gebruikersavatar
PH7W
Berichten: 401
Lid geworden op: 10 apr 2005, 20:33
Locatie: Seoul

#3 Bericht door PH7W »

Dat lijkt op emissie van digitale signalen die uit je computer komen. Je zou in dat geval, als je het signaal hoorbaar maakt op je set, het ook moeten kunnen horen. Dit klinkt vaak als een continue bromtoon/fluittoon met harmonischen (een blokgolf).

De oplossing moet je zoeken bij de oorzaak. Ofwel: je moet er eerst achter zien te komen waar het probleem vandaan komt. Misschien zijn het de kabels aan je computer die voor emissie van de ongewenste signalen zorgen, maar het kan ook best een "HF gat" in je behuizing zijn (bijvoorbeeld een gedeelte van de behuizing dat van kunstof gemaakt is).

Je zou kunnen proberen om de kabels, voor zover dat gaat, één voor één los te maken of verder van de set weg te leggen en kijken of dat het probleem oplost. Als dat niets op lost, zou je met een E-veld snuffelaar (bijvoorbeeld een stuk coaxkabel die aan het einde een klein stukje gestript is) gericht kunnen gaan zoeken naar de plek waar het probleem vandaan komt.

Misschien is het zelfs wel zo dat er op de geluidskaart van de computer een aardvlak zit dat niet goed is ontworpen, waardoor het vlak HF oppikt wat vervolgens door de afscherming van de audiokabel weer naar buiten komt. In dat geval heb je wel een serieus probleem. De enige (makkelijke) oplossing is dan om een andere geluidskaart in je computer te zetten die dat probleem hopelijk niet heeft.

Succes!
Jorg | PH7W

pd3jag
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 mar 2006, 15:44
Locatie: tholen

computerstoring

#4 Bericht door pd3jag »

oke jorg:

bedankt voor U reaktie , nou het rare ervan is dat ik daarvoor met MIXW dit niet had . en na wat problemen met mixw gehad te hebben de boel verwijderd en het ernu opnieuw opgezet te hebben heb ik het ineens .

en dat vindt ik zo vreemd??

het het is van de zelfde cd afgekomen als die ik eerst erop had zelfde versie enz . en heb het ook alleen als ik mixw draai.
klinkt misschien raar maar is wel zo.

me vriendelijke groet pd3jag

PS:
voor de reaktie over de andere muis , dit werkt niet hihi sorry

pa3gju
Berichten: 254
Lid geworden op: 24 jan 2006, 20:44
Roepletters: PA3GJU
Locatie: Maasbracht
Contacteer:

#5 Bericht door pa3gju »

pd3jag


De interface heb je in princiep niet nodig.
Ik werk rechtstreeks via de geluidskaart, michien zit daar het probleem?
Neem die er eens tussenuit en luister dan.
Het is maar een idee.

Plaats reactie