Zomer/Wintertijd op de Yaesu apparatuur met GPS ontvanger

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE1DON
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 feb 2009, 05:25
Locatie: Leusden
Contacteer:

Zomer/Wintertijd op de Yaesu apparatuur met GPS ontvanger

#1 Bericht door PE1DON »

Twee keer per jaar gaan we het huis door om de klokken weer "op tijd" te zetten. Veel apparatuur beschikt over de mogelijkheid om de zomer/wintertijd correctie geautomatiseerd uit te voeren. Onze PC's met Windows/Linux beschikken over tabelletjes die precies weten wanneer ze om moeten schakelen. Smartphones pikken de tijd op van de mobiele provider. Klokken beschikken vaak over een DCF77 ontvanger zodat de wijzers de juiste tijd weergeven.

Sommige tranceivers zijn voorzien van een GPS ontvanger. Deze haalt de tijd op vanuit de GPS signalen die ontvangen wordt. Maar we moeten hier wel een offset (afwijking) aanbrengen.
Ik heb op mijn website een samenvatting gemaakt hoe we de Yaesu apparatuur met Wires-X mogelijkheden (FT1D, FT2D, FT3D, FTM-100, FTM-400 en FT-991) aangepast moeten worden zodat de juiste tijd gehanteerd wordt.

http://www3.pe1don.nl/index.php/wires-x ... apparatuur
---
73's de PE1DON

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Zomer/Wintertijd op de Yaesu apparatuur met GPS ontvange

#2 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Hallo Evert,

Dank voor deze tip!

Vanmorgen keek ik al met verbazing dat de tijd niet automatisch veranderd was, nu begrijp ik het.

Inmiddels staat het in mijn FTM-400 goed ingesteld.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Zomer/Wintertijd op de Yaesu apparatuur met GPS ontvange

#3 Bericht door Thijzer »

Misschien ten overvloede maar "wintertijd" bestaat eigenlijk niet, er is alleen sprake van "zomertijd" als de klok 1 uur vooruit is gezet. Alle andere tijd is gewoon... tijd.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Zomer/Wintertijd op de Yaesu apparatuur met GPS ontvange

#4 Bericht door PA3DAT »

En die "gewone tijd" loopt standaard al zo'n 36 minuten vóór op "de ware tijd" he?

De lengtegraden van de aarde, 360 gedeeld door 24 uur = 15 graden per uur.
En, zoals iedereen weet, onze "gewone tijd" is UTC + 1 uur.

Dat veronderstelt dus dat wij hier op 15 graden Oosterlengte zouden wonen. Dat is
verderop in het oosten, in de buurt van de Duits/Poolse grens! Wij wonen echter
op (slechts) circa 6 graden Oosterlengte.

Dus de "ware tijd" hier is UTC + (6/15 x 1) uur = UTC + 24 minuten.

Dat betekent dat we in de winter 36 minuten voorlopen, in de zomer 1 uur en 36 minuten... :D

Die "ware tijd" heb je natuurlijk niets aan, we zitten in de tijdzone UTC+1, in de
zomer UTC+2. Deze zone loopt van Nederland in het westen tot en met Polen in het
Oosten. Meer over tijdzones: https://nl.wikipedia.org/wiki/Tijdzone
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PD0JDG
Berichten: 496
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: Zomer/Wintertijd op de Yaesu apparatuur met GPS ontvange

#5 Bericht door PD0JDG »

Je kunt de tijd van een Ubuntu gebaseerde PC ook instellen met behulp van een GPS adapter. Handig als je WSJTX gebruikt en geen Internet tot je beschikking hebt om de tijd in te stellen (bijv. velddag?).

Hier een uittreksel van een stuk dat ik voor mijn voormalige ham club in California heb geschreven:

Now let's look at the activation of a USB GPS dongle to sync the computer's time when there is no Internet. To do so, click on the mouse's head on the top right of the desktop. Then type “Terminal Emulator” and click on it's appearance. When the terminal emulator has opened then type “sudo apt-get install gpsd”, enter and follow instructions. Then type “sudo apt-get install gpsd”, enter and follow instructions again. Now you need to change two configuration files for the system to operate correctly.
Step 1, the NTP configuration file
• goto the /etc directory: “cd /etc” enter
• make a backup of the NTP configuration file: “sudo cp ntp.conf ntp.conf.backup” enter
• open the NTP configuration file: “sudo mousepad ntp.conf” enter
• add the following lines to the NTP server list
◦ server 127.127.28.0
◦ fudge 127.127.28.0 time1 0.9999 refid GPS
• save and exit
Step 2, the GPS configuration file
• goto the /etc/default directory: “cd /etc/default” enter
• make a backup of the GPS configuration file: “sudo cp gpsd gpsd.backup” enter
• open the NTP configuration file: “sudo mousepad gpsd” enter
• change the following line GPSD_OPTIONS=”” to GPSD_OPTIONS=”-b -n”
• save and exit
Step 3
• Reset the system (that's the easiest)
• Plug in the GPS dongle
• Open the terminal emulator and type “gpsmon”
You will see the status of the GPS signal received. In general it takes a couple of minutes before the computer's time is synchronized with the Global Positioning System.

Plaats reactie