Echolink problemen

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Echolink problemen

#31 Bericht door PA0ETE »

Verbindingen tussen hamnet en het grote boze internet gaan altijd met een VPN hoor.

Ook moet daar een firewall zitten, omdat er een scheiding zit tussen wat er op hamnet beschikbaar is en op het reguliere internet.

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Echolink problemen

#32 Bericht door pa0ejh »

@PD1A, ik zie je staan op Echolink maar kan je niet Connecten, route not avaible krijg ik als melding...
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

PD0JDG
Berichten: 497
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: Echolink problemen

#33 Bericht door PD0JDG »

Natuurlijk worden tunnels gebruikt. Maar hamnet heeft tunnels die transparant zijn voor de Internet gebruiker indien de beheerder van de repeater de juiste routing op de host in hamnet instelt.

http://gw-44-137.ampr.org/

Via een Internet trace kun je eenvoudig zien waar de tunnel begint.

Verwar dit alsjeblieft niet met tunnels die door de eindgebruiker worden opgezet.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Echolink problemen

#34 Bericht door PA0ETE »

PD0JDG schreef:Natuurlijk worden tunnels gebruikt. Maar hamnet heeft tunnels die transparant zijn voor de Internet gebruiker indien de beheerder van de repeater de juiste routing op de host in hamnet instelt.

http://gw-44-137.ampr.org/

Via een Internet trace kun je eenvoudig zien waar de tunnel begint.

Verwar dit alsjeblieft niet met tunnels die door de eindgebruiker worden opgezet.
Ik heb meerdere keren een VPN naar hamnet opgezet (de Daily Minutes-uitzendingen gingen bijvoorbeeld live naar PI2NOS met zo'n VPN, de verbinding naar PI3UTR werkte ook op die manier). Dat was een VPN met OpenVPN, ik weet uit mijn herinnering zo goed als zeker dat end-to-end-encryptie daarbij was ingeschakeld..

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Echolink problemen

#35 Bericht door PA0ETE »

pa0ejh schreef:@PD1A, ik zie je staan op Echolink maar kan je niet Connecten, route not avaible krijg ik als melding...
Waarschijnlijk maakt hij verbinding via een relay en niet via een proxy of direct. Via een relay kun je geen binnenkomende oproepen ontvangen.

PD1A
Berichten: 187
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:14

Re: Echolink problemen

#36 Bericht door PD1A »

Ik heb de instelling nu op Public Proxy gezet deze stond inderdaad op Relay, maar nog kan ik Breda of Bergen op Zoom niet openen, ik kan daar ook niets invullen ik zie alleen staan achter Public Proxy PI4RAZ#174 en dat kan ik niet aanpassen...

Aanpassing, ik kan nu wel BOZ openen via Proxy.....maar nog steeds geen PI6BRD.
Er staat nu achter Proxy EA5GF-3 en dat is een spaanse, misschien een paar keer wisselen of zo?
Laatst gewijzigd door PD1A op 10 mei 2020, 17:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Echolink problemen

#37 Bericht door PA0ETE »

Het verschil is dat anderen je op een proxy kunnen bereiken.

Er staat wel een nadeel tegenover: een Relay werkt met UDP en een proxy met TCP. Dat werkt voor audio iets slechter. Maar over het algemeen is de kwaliteit van de verbindingen tegenwoordig genoeg om daar iets van te merken. Als het geluid vervormt zou ik (indienbeschikbaar) weer Relay instellen.

Ik denk dat momenteel het probleem van BOZ en BRD niet bij jou zit.

Plaats reactie