Ani Vox dcs

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PD5MSF
Berichten: 85
Lid geworden op: 15 apr 2007, 15:48
Locatie: Noordwolde
Contacteer:

Ani Vox dcs

#1 Bericht door PD5MSF »

Allerlei apperaatjes hebben ze aan boort, maar ik heb eigenlijk geen idee wat deze functies exact doen, ANI, VOX en DCS.

Iemand een heldere uitleg?
Rookworst zonder R is ookworst

Vaak mobiel te bereiken op de 2 en 70 repeaters van Meppel en heerenveen.

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

#2 Bericht door Ton_O_E »

Vox is volgens mij gewoon dat je de ptt knop niet hoeft in te drukken, maar dat je set automatisch gaat zenden als jij praat/data verstuurt

pd4vdw
Berichten: 78
Lid geworden op: 14 mei 2008, 21:25
Locatie: Helmond

#3 Bericht door pd4vdw »

en volgens mij is DCS net zoiets als CTCSS..
Vraagt u maar :D

Gebruikersavatar
maikelv
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 mar 2006, 21:47
Locatie: Boxtel

#4 Bericht door maikelv »

Inderdaad als er een Vox op zit kun je het apparaat bijvoorbeeld gebruiken als babyfoon. Hij schakelt dan automatisch op tx bij voldoende omgevings geluid. Dcs is de digitale versie van de ctcss tonen :wink:

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#5 Bericht door vk2gwk »

VOX is de optie om de zender in te schakelen wanneer er geluid in de microfoon terecht komt. Je hoeft dus geen schakelaar meer om te zetten of in te drukken. Vergeet 'm niet uit te zetten als je ruzie maakt met de xyl.... :twisted:

ANI is "Automatic Number Identification" waarbij de squelch open gaat wanneer er een specifieke nummer code wordt ontvangen (voorafgaande aan de informatie).

DCS is "Digital Code Squelch" is net zo iets als ANI waarbij de ontvanger alleen maar reageert als er een specifieke digitale code wordt ontvangen.

Zowel ANI als DCS kunnen ook "groepsgewijze" worden georganiseerd en al dan niet met sub groepen. Je zend zelf ook aan het begin van iedere uitzending je code uit, waardoor alleen ontvangers reageren die zijn geprogrammeerd om jou te ontvangen. Dit soort opties wordt doorgaans alleen gebruikt in professionele omgevingen, maar voor een radio club kan het handig zijn om alleen club leden te "machtigen" om je ontvanger open te kletsen.
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

PD5MSF
Berichten: 85
Lid geworden op: 15 apr 2007, 15:48
Locatie: Noordwolde
Contacteer:

#6 Bericht door PD5MSF »

Dus eigenlijk een zelfde functie als ctcss, alleen net even anders gestuurd.

Dank voor de info.
Rookworst zonder R is ookworst

Vaak mobiel te bereiken op de 2 en 70 repeaters van Meppel en heerenveen.

Plaats reactie