WSJT-X

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

WSJT-X

#1 Bericht door ON5GM »

Hallo iedereen,
bij het opstarten van WSJT-X krijg ik steeds de volgende melding
wsjt-x.png
Weet er iemand wat het betekent of hoe ik het kan verhelpen.
Dank bij voorbaat - 73 - Mark
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m

ON7IR
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 feb 2017, 18:09
Roepletters: ON7IR

Re: WSJT-X

#2 Bericht door ON7IR »

Staat in de online handleiding:
From this version onward WSJT-X requires the OpenSSL libraries to be installed. Suitable libraries may already be installed on your system, if they are not you will see this error shortly after startup. To fix this you need to install the OpenSSL libraries.

You can download a suitable OpenSSL package for from Windows OpenSSL Packages, you need the latest Win32 v1.0.2 Lite version (Note it is the Win32 package even if you are using a 64-bit Windows operating system) which at the time of writing was Win32 OpenSSL Lite Package.

Install the package and accept the default options, including the option to copy the OpenSSL DLLs to the Windows system directory (this is important).

PA8MC
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 sep 2018, 09:48

Re: WSJT-X

#3 Bericht door PA8MC »

Staat ook op pagina 5 van de Quick Start Guide 2.0.0 (als je niet heel de handleiding wil lezen):

https://physics.princeton.edu/pulsar/k1 ... -X_2.0.pdf

Trouwens een probleem dat alleen optreedt in Windows en niet in Linux of macOS.

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: WSJT-X

#4 Bericht door ON5GM »

Hartelijk dank voor de antwoorden, hiermee kan ik aan de slag.

73 - Mark
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: WSJT-X

#5 Bericht door pa1bvm »

en ... als ik die open ssl libraries nou niet installeer doet wsjt-x het dan niet goed ????

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: WSJT-X

#6 Bericht door ON5GM »

Jawel, werkt normaal, ik vind het irriterend dat het verschijnt telkens men het programma opstart.
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6242
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: WSJT-X

#7 Bericht door PA3DAT »

Toch niet helemaal normaal: er gaat iets mis met LOTW... Hij kan geen LOTW-data ophalen.
73 de Aloys PA3DAT / 5P4W

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: WSJT-X

#8 Bericht door pa1bvm »

het zou wel netjes zijn geweest om te vragen aan de gebruiker of die wel gebruik wil maken van LOTw
erg onhandig om erop voorhand vanuit te gaan dat je kan bepalen wat een gebruiker wil .. beetje arrogant .. toch ??

ik gebruik het in ieder geval niet ..

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: WSJT-X

#9 Bericht door ON5GM »

Ik kan die OpenSSL libraries niet downloaden of installeren. Snap het niet en hoeft ook niet, heb het niet nodig.
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m

PA8MC
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 sep 2018, 09:48

Re: WSJT-X

#10 Bericht door PA8MC »

Ik heb zelf geen Windowsbak maar bij een bevriende amateur die nog Windows gebruikt heb ik OpenSSL als administrator geïnstalleerd. Dat werkte wel.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6242
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: WSJT-X

#11 Bericht door PA3DAT »

Dat Open SSL installeren ging ook probleemloos onder Windows 7.

WSJT-x laat zien of de gebruiker LOTW heeft, of eQSL. Dat zijn die verticale streepjes links en rechts
van de call in JT-Alert. Nooit opgevallen? Waarschijnlijk gebruik je dan ook geen JT-Alert...
Op die manier mis je wel een deel van de functionaliteit van de software.

Sinds een tijdje heb ik LOTW aan de praat. Elke verbinding in FT8 wordt automatisch doorgestuurd
naar mijn HRD-logboek. Zo nu en dan upload ik even snel de gemaakte verbindingen naar LOTW, en
ik download nieuwe bevestigingen. Heb al eens meegemaakt dat 5 minuten ná een QSO die
verbinding wederzijds was bevestigd! Zo ben ik nu, dankzij LOTW, mijn DXCC in de 17m-band aan
het verzamelen.

Waar ik dan wel van baal zijn dx-verbindingen als Cuba, Burkina Faso of Sint Helena die een qso niet
bevestigen via LOTW. En ze hebben ook geen qsl-bureau, dus dan moeten er weer enveloppen met
dollars worden verstuurd. Tja, waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan, en ook nog mét een
"verdienmodel" van USD 2 of 3 per gemaakte verbinding...
73 de Aloys PA3DAT / 5P4W

PD2B
Berichten: 182
Lid geworden op: 14 mei 2017, 09:41
Roepletters: PD2B
Locatie: 2e Exloërmond

Re: WSJT-X

#12 Bericht door PD2B »

Ik gebruik al een tijd JTDX voor FT8 en wat mij opvalt is dat ik met JTDX veel meer stations in beeld krijg dan met WSJTX. Nu met de update is dat niet veel beter geworden.
Mvg,

Bert

PA1FJ
Berichten: 228
Lid geworden op: 03 jun 2015, 20:48

Re: WSJT-X

#13 Bericht door PA1FJ »

PD2B schreef:Ik gebruik al een tijd JTDX voor FT8 en wat mij opvalt is dat ik met JTDX veel meer stations in beeld krijg dan met WSJTX. Nu met de update is dat niet veel beter geworden.
Bert dat komt dat nog veel stations met het oude protocol werken, nieuw JTDX is nu ook met het nieuwe protocol V 2.0

73 Fred

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: WSJT-X

#14 Bericht door ON5GM »

Ik heb het kunnen installeren, de melding verschijnt niet meer, maar wat maakt nu het verschil ?
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: WSJT-X

#15 Bericht door PE4BAS »

Ook ik had dit probleem en heb er vlak na het uitkomen van versie 2 al een stukje over geschreven:

https://pe4bas.blogspot.com/2018/12/the ... -data.html

Echter het is me niet duidelijk wat WSJT-X nou met de LoTW data moet? Ik vind het in ieder geval ergelijk dat je dus een foutmelding krijgt, daarna een package moet downloaden en installeren wat je in feite niet wilt, en dan nog niet weet wat je er mee moet? Inderdaad was het fraaier geweest als je kon kiezen voor de optie.

Zoals te lezen heb ik die ssl package wel geinstalleerd maar er ook weer afgehaald. Ik dacht dat het direct zou werken maar het schijnt wat tijd nodig te hebben om de data te downloaden. In plaats daarvan heb ik gewoon de csv file van de lotw site gedownload en in de WSJT-X log dir gezet.

Plaats reactie