MMDVM HS Hat aliexpress

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

MMDVM HS Hat aliexpress

#1 Bericht door PA1 »

Iemand ervaring met deze hotspot cloon uit china? Schijnt ook onder de naam Jumbo hotspot verkocht te worden.
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Gebruikersavatar
PE1DON
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 feb 2009, 05:25
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: MMDVM HS Hat aliexpress

#2 Bericht door PE1DON »

Volgens mij heb ik zo'n print op een van mijn HotSpots in gebruik. Ik dacht er e1n geschikt te kunnen maken voor DuplexDMR maar dat werkt anders dan ik mij voorgesteld had.
Ik dacht dat de print in Duplex mode constant een carrier uit zou zenden maar dat doet hij niet.
Voor de rest doet hij wat hij moet doen.
---
73's de PE1DON

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5688
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: MMDVM HS Hat aliexpress

#3 Bericht door PA0ETE »

Er zijn ook duplex hotspots te koop. Die werken net als een repeater met een shift, en als ik het goed heb relayeren ze ook (dat is niet zo moeiljik bij dat vermogen). Ik ken een paar mensen die er zo eetje hebben, ook van Aliexpres, en die dingen werken erg goed.

Ik weet niet zeker of de hotspots waar ik het over heb helemaal dezelfde versies zijn, de apparaatjes waar ik het over heb zijn driekwart jaar geleden gekocht, maar ik heb het over deze (klik hier).

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5688
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: MMDVM HS Hat aliexpress

#4 Bericht door PA0ETE »

Ik heb zelf trouwens een DVMEGA. Die heb ik ook al een aantal jaren.

PA3JT
Berichten: 271
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:19
Contacteer:

Re: MMDVM HS Hat aliexpress

#5 Bericht door PA3JT »

Volledig gebouwd en zonder schermpje kost zo'n Jumbo hotspot USD 78,- en dan zit er ook WiFi op. Dus kun je (via je telefonische hotspot of openbaar wifi in hotel etc) die eigenlijk overal gebruiken. Eenmaal geconfigureerd heeft het alleen een powerbank en WiFi/RJ45 nodig. Met inklaring kom je rond de 100 euro uit, véél goedkoper dan andere commerciele producten en vrij stevig door de alu behuizing.
De repeater functie ontgaat me een beetje, lijkt me niet zomaar volledig functioneel te zijn, maar ik ga het toch eens proberen denk ik.

Alleen zou 100 mW iets fijner zijn, dan kun je deze door/om het hele huis gebruiken (geen behoefte aan meer dan veel meer dan bijvoorbeeld 100 mW want zo groot is m'n huis nu ook weer niet).
communiceren is heel wat anders dan het tot stand brengen van een verbinding.

FT-897D | FT-225RD | FT-7800 | FT-817 met TR1300 23cm Transverter| diverse Motorola MX | SE-550 UHF | Alinco DJ-G7E

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5688
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: MMDVM HS Hat aliexpress

#6 Bericht door PA0ETE »

Er zit wel een nadeel aan, en dat is is dat die mooie hardware door westerse bedrijven ontwikkeld is, o.a. door een bedrijf hier in Nederland. Het is helemaal ok om zo sterk op de kosten te gaan zitten, maar er zijn ook verborgen nadelen.

Het lijkt een beetje op het verdwijnen van de fysieke winkels: mensen klagen dat die verdwijnen, maar kopen even zo goed vanwege de lageren kosten bij een webshop. Dat is prima als het een bewust besluit is, maar dan moet iemand die op die manier inkoopt niet mopperen dat hij een apparaat niet meer van tevoren bij een winkel kan bekijken. Die service betaal je namelijk door iets meer te betalen.

De kans zit er door deze goedkope apparaten in dat de ontwikkeling van nieuwe typen hotspots wordt vertraagd of dat er zelfs geen nieuwe meer worden ontwikkeld.

Het is geen verwijt hoor, maar een constatering. Ik probeer er gebalanceerd mee om te gaan. Ook ik koop wel eens goedkope spullen, maar ik maak geregeld toch ook de afweging om iets gewoon bij een fysieke winkel te kopen (en dat terwijl ik zelf een webshop heb en eenzelfde apparaat dus ook voor inkoopprijs kan kopen!)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5688
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: MMDVM HS Hat aliexpress

#7 Bericht door PA0ETE »

Met 10 mW, wat de meesten hebben en de 20 mW van de OpenSpot kom je best ver. De reden dat voor 10 mW gekozen is, is bij de DVMEGA waarschijnlijk enerzijds omdat de meeste anderen ook dat vermogen hebben. De DVMEGA had echter ook een voorganger de Transpot.

De Transpot had maar één frequentie (ergens op de LPD-kanalen), en het zendertje erin was een module die kant en klaar werd ingekocht. Dat zendertje was goedgekeurd voor ISM-gebruik, en daarmee was (zolang je de Transpot alleen zelf gebruikte) het gebruik ervan geheel legaal. Het gebruik van de andere hotspots is grijs, omdat je strikt genomen de hotspot dan niet de via internet ontvangen stations mag laten uitzenden.

Met die 10 mW zul je echter waarschijnlijk niet in de problemen komen. Het feit dat het een niet voor ISM goedgekeurd zendertje is, dat is als het gebruik door een zendamateur gebeurt natuurlijk maar een klein verschil. Met 100 mW (of met de 10 mW op een hoge antenne) is dat een ander verhaal.

Ik kan mijn DVMEGA met een simpel portofoonantennetje erop, op het tafeltje naast mijn bed, dus echt helemaal binnenshuis, 8 meter boven de straat op 2 km afstand(!) met mijn IC-92 in de meeste richtingen nog werken. Binnenshuis is het signaal overal meter hoek.

Wat je kunt doen om dode plekken in je huis te verhelpen is twee simpele 70 cm-antennes (bijv. portofoonantennes voor de betreffende band die je nog hebt) nemen met coax ertussen. De ene antenne in de buurt van het zendertje, en de andere antenne middenin de dode zone. Dit wordt een passieve repeater genoemd.

Ik adviseer bedrijven wel eens over het gebruik van RFID-chips bij de productie of in servercentra bij providers met veel metalen rekken relatief dicht bij elkaar. Daar los je dit soort dingen met zo'n passieve repeaterconstructie gewoonlijk prima op. Voor een passieve repeater is overigens geen vergunning nodig, en het leuke is dat hij het als dat nodig is ook in twee richtingen doet. Ze worden ook gebruikt bij straalverbindingen waar een gebouw tussen de verbinding zit, schoteltje aan de ene kant van het gebouw en eentje aan de andere kant. Het werkt ook als je op een portofoonantenne bijv. niet over een bepaalde repeater komt: doe een portofoonantenne aan de kabel naar de antenne op het dak, en je kunt de repeater binnenshuis ineens wel gewoon op de porto werken!

PA3JT
Berichten: 271
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:19
Contacteer:

Re: MMDVM HS Hat aliexpress

#8 Bericht door PA3JT »

PA0ETE schreef:Er zit wel een nadeel aan, en dat is is dat die mooie hardware door westerse bedrijven ontwikkeld is, o.a. door een bedrijf hier in Nederland. Het is helemaal ok om zo sterk op de kosten te gaan zitten, maar er zijn ook verborgen nadelen.

Het lijkt een beetje op het verdwijnen van de fysieke winkels: mensen klagen dat die verdwijnen, maar kopen even zo goed vanwege de lageren kosten bij een webshop. Dat is prima als het een bewust besluit is, maar dan moet iemand die op die manier inkoopt niet mopperen dat hij een apparaat niet meer van tevoren bij een winkel kan bekijken. Die service betaal je namelijk door iets meer te betalen.

De kans zit er door deze goedkope apparaten in dat de ontwikkeling van nieuwe typen hotspots wordt vertraagd of dat er zelfs geen nieuwe meer worden ontwikkeld.

Het is geen verwijt hoor, maar een constatering. Ik probeer er gebalanceerd mee om te gaan. Ook ik koop wel eens goedkope spullen, maar ik maak geregeld toch ook de afweging om iets gewoon bij een fysieke winkel te kopen (en dat terwijl ik zelf een webshop heb en eenzelfde apparaat dus ook voor inkoopprijs kan kopen!)

Je hebt helemaal gelijk. Maar er kleven meer facetten aan dan we hier weer kunnen geven.
Helemaal los van het feit of dat hier ook het geval is: stel dat wij iets ontwerpen en er een x-aantal willen laten maken. Vanwege de kostprijs zou datzelfde China een goede kanshebber zijn. Uiteindelijk komt het dan evengoed uit China (net als de helft van alle electronica die we hebben).
Waar ik me vaker over verbaas en waar ik voor mezelf al vaker over getwijfeld heb: waarom kopen we er niet een stuk of wat en worden dealer? Je koopt dan op een NL-website, levert NL-service en garantie en kan de volgende dag bezorgen. Hoever mag de prijs hoger liggen dan zelf bestellen, inklaren en wachten? (er is overigens een goed NL-voorbeeld die dat goed opgepakt heeft, ik mag geen reklame maken maar het is iets met Nasi portofoon's....). Deze constructie is echter zelden succesvol, omdat de mensen toch liever dat tientje uitsparen.

Kortom; het is een ingewikkeld onderwerp. Ik zou echter niet te beroerd zijn om het voor een tientje extra in NL te bestellen. En nog deze week binnen te krijgen. Maar "we" bieden het niet uitgebreid aan, althans ik kan het niet zo snel vinden (is misschien mijn fout hoor).
communiceren is heel wat anders dan het tot stand brengen van een verbinding.

FT-897D | FT-225RD | FT-7800 | FT-817 met TR1300 23cm Transverter| diverse Motorola MX | SE-550 UHF | Alinco DJ-G7E

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5688
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: MMDVM HS Hat aliexpress

#9 Bericht door PA0ETE »

Heel simpel, in tegenstelling tot de Europese producten die vrijwel altijd aan de regelgeving voldoen en bijv. copyrights op bepaalde technologie eerbiedigen gebeurt dit bij de Chinese fabrikanten vrijwel nooit. Ook dat merk je in de prijs.

De verkoop als dealer van een stuk of vijftig van deze producten levert als je gesnaaid wordt doorgaans een boete op van tussen de 20.000 en 30.000 euro. Niet zo slim dus om zo'n handeltje op te zetten...

Ik weet van DVMEGA bijvoorbeeld dat deze printjes niet alleen terecht het CE-keurmerk voeren, ook de rechten voor de onderdelen van DMR waar Motorola de eigenaar van die rechten is, zijn door Guus keurig met Motorola geregeld. En ook hier geldt: je wilt van zo'n club nou eenmaal niet achteraf een rekening krijgen die meer dan je hele winst over een aantal jaren opslokt.

PA3JT
Berichten: 271
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:19
Contacteer:

Re: MMDVM HS Hat aliexpress

#10 Bericht door PA3JT »

Ook wat betreft certificeringen en copyrights heb je volledig gelijk.

Maar afgezien van de prijs (en zoals je terecht opmerkt: Chinees spul is vaak goedkoper door die afwezigheid van certificeringen en respect voor copyrights) is er nog iets wat chinezen wel en DVMEGA niet doet: een produkt maken.
Voor DVMEGA kan ik alleen printjes kopen. Dan moet ik ook nog een ander printje (RPI) kopen en dat samen bouwen in een kastje. Leuk voor de zondagmiddag maar stel ik wil gewoon een compleet produkt? M'n porto/mobilofoon -al dan niet van Motorola- koop ik ook niet in printjes om dan vervolgens zelf nog een kastje te printen.
Als ik voor een hotspot ga zoeken naar complete produkten, vooral als die ook met WiFi moeten kunnen werken, kom ik al snel op aliexpress/wish/etc uit. Als consument ben ik er dan snel uit, alle andere argumenten ten spijt. Ik zou het graag anders zien, maar helaas.
communiceren is heel wat anders dan het tot stand brengen van een verbinding.

FT-897D | FT-225RD | FT-7800 | FT-817 met TR1300 23cm Transverter| diverse Motorola MX | SE-550 UHF | Alinco DJ-G7E

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: MMDVM HS Hat aliexpress

#11 Bericht door PA3BAS »

Als ik voor een hotspot ga zoeken naar complete produkten, vooral als die ook met WiFi moeten kunnen werken, kom ik al snel op aliexpress/wish/etc uit.
Een Openspot is dan wel een interessant apparaat. Kant en klaar, en kan in ieder geval dmr, d-star en system fusion gebruiken.

Zie http://www.sharkrf.com
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5688
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: MMDVM HS Hat aliexpress

#12 Bericht door PA0ETE »

Ja maar niet als je je aankoop op de hoogte van het geldbedrag baseert :-)

PA3JT
Berichten: 271
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:19
Contacteer:

Re: MMDVM HS Hat aliexpress

#13 Bericht door PA3JT »

Of als je graag toch een externe antenne aan wilt kunnen koppelen (om bijvoorbeeld een kleefvoet op je auto wilt zetten).
communiceren is heel wat anders dan het tot stand brengen van een verbinding.

FT-897D | FT-225RD | FT-7800 | FT-817 met TR1300 23cm Transverter| diverse Motorola MX | SE-550 UHF | Alinco DJ-G7E

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5688
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: MMDVM HS Hat aliexpress

#14 Bericht door PA0ETE »

Niet om wat van je beslissing af te doen, want dat is natuurlijk je eigen keus en ik heb daar eigenlijk ook geen kritiek op. Fysiek is zo'n combi Raspberry met DVMEGA ook gewoon één module. Het is niet zo dat er draden tussen zitten, de DVMEGA is een klein printje dat je bovenop een Raspberry Pi klikt, en alle aansluitingen, inclusief voeding gebeuren op eentje na via de GPIO-connector op de Raspberry. De enige aansluiting op een DVMEGA is een SMA-aansluiting voor de antenne. En hij werkt ook met een Raspberr Pi Zero die tweederde van de afmetingen van een credit card heeft. Op een Raspberry Pi 2B (de eerste die te koop was) ziet dat er zo uit:

http://www.dvmega.auria.nl/images/RPIR%20TRSP.png

PA3JT
Berichten: 271
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:19
Contacteer:

Re: MMDVM HS Hat aliexpress

#15 Bericht door PA3JT »

Er is (nog) geen beslissing, maar wat ik zoek is een hotspot in een stevige behuizing en externe antenne-aansluitingen, met een WiFi- én RJ45 netwerkaansluiting. Dat kan de DVMEGA met RPI volgens mij ook allemaal, behalve dan dat ik er zelf een stevig metalen kastje omheen moet bouwen. En dat laatste is niet m'n sterkste kant.
communiceren is heel wat anders dan het tot stand brengen van een verbinding.

FT-897D | FT-225RD | FT-7800 | FT-817 met TR1300 23cm Transverter| diverse Motorola MX | SE-550 UHF | Alinco DJ-G7E

Plaats reactie