RTTY en CW sleutelen met seriele poort?

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA3LS
Berichten: 295
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:09
Locatie: Zaandam

RTTY en CW sleutelen met seriele poort?

#1 Bericht door PA3LS »

Ik en een kennis van me werken graag met ouderwetse apparatuur die geen SSB functie heeft. We willen allebei wel graag eens met RTTY werken. Dit is in principe best mogelijk door de frequentie shift te bewerkstelligen door het bijschakelen/afschakelen van een capaciteit in de VFO of kristaloscillator.

Een aansturingsmethode had ik al bedacht: het mark (of space) signaal uit de geluidskaart uitfilteren, gelijkrichten en daarmee de capaciteit schakelen om de frequentieshift te bewerkstelligen. Maar dat is omslachtig.
Liever zou ik via een optocoupler of reedrelais direct de capaciteit aan/afschakelen.

Ik kan zelf prima morse seinen, maar de kennis van mij kan dat niet. Hij zou dus graag met de PC z'n zender sleutelen. Wederom kan het audiosignaal gelijkgericht worden, maar ik vind dat een 'lelijke' oplossing.

De hamvraag is: welke software kan een RTTY aan/uitsignaal zoals ik het nodig heb, genereren op een van de poorten? En welke kan dat voor CW?

PE5HV
Berichten: 354
Lid geworden op: 02 sep 2006, 22:52
Roepletters: PE5HV
Locatie: JO21

Re: RTTY en CW sleutelen met seriele poort?

#2 Bericht door PE5HV »

meeste software kan via de seriële poort de PTT of een CW signaal uitsturen. het RTS / CTS signaal wordt daarvoor meestal gebruikt, afhankelijk van welke software.
Hiervoor gebruik ik wel een opto-coupler om de PC galvanisch te scheiden van de zender

Het audio kan via de geluidskaart worden uitgestuurd. Daarvoor is het verstandig om een scheidingstransformator (uit oude modem of zo) te gebruiken. Ook hier om galvanische scheiding te houden.
Een methode voor RTTY met aan/uit via seriële poort is mij niet bekend.

Software voor RTTY:
zie https://www.dxzone.com/catalog/Software/RTTY/
Ik gebruik zelf HamRadioDeluxe; dat is niet (meer) gratis, tenzij je een oudere versie gebruikt, die wel nog werken op windows.

Software voor CW:
Ik gebruik zelf CWType en CWget (in principe gratis te gebruiken)

Succes!
73
Harry
PE5HV / NL6594

Plaats reactie